zajecia logorytmiczne.doc

(52 KB) Pobierz

Przebieg zajęć:

 

1.      Ćwiczenia ruchowe

·         Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą

- dzieci poruszają się zgodnie z rytmem melodii: marsz- maszerują jak żołnierze, bieg- biegną drobnymi krokami na palcach jak wiewiórki, skoki obunóż- skaczą jak zające

- bieg ,,żabek” przy akompaniamencie melodii, na sygnał słowny ,,bocian”, żaby wykonują trzy skoki w stronę stawu- duża obręcz lub zakreślone koło na podłodze

·         Ćwiczenia regulujące napięcie mięśniowe

- dzieci w rytm muzyki poruszają się jak roboty, potem jak lalki na miękkich nogach, tańczą przykurczone jak staruszka, jak ludzik z waty itp.

- na sygnał ,,odwilż”- dzieci stoją w małym rozkroku, tułów luźno pochylony do przodu, ręce zwisają lekko kołysząc się raz prawo i w lewo; na sygnał ,, sopel”

– dzieci prostują się ciągnąc w górę ramiona i dłonie, następnie ,,sopel” (ramiona

i dłonie) opada bezwładnie wzdłuż tułowia

·         Ćwiczenie umiejętności poruszania się w przestrzeni

- dzieci chodzą przy akompaniamencie po linii koła, po zmianie melodii poruszają się w rozsypce; powrót do pierwszego akompaniamentu oznacza ponowne utworzenie koła

- poruszanie się w przestrzeni: spacer w rozsypce – akompaniament w tempie umiarkowanym – na przerwę w muzyce dzieci wykonują następujące polecenia: robią koło, tworzą szereg, tworzą rząd

- koordynacja – praksja: ćwiczenia palców z równoczesnym śpiewem solmizacyjnym ( do- re- mi- fa- sol )

 

2.      Ćwiczenia słuchowo- ruchowe

·         Ćwiczenia różnicowania tempa

- dzieci po rozpoznaniu melodii poruszają się wolno (kołyszą się w miejscu) lub szybko (podskoki w rozsypce)

- ,,Zegary”- tempo wolne: duży zegar mówi ,,bim – bam”- dzieci naśladujące duży zegar stoją w małym rozkroku, tułów mają lekko pochylony do przodu, kołyszą rękami w prawo i w lewo, ruchy rąk przypominają wahadło; średnie tempo- średni zegar mówi ,,tik – tak”- dzieci chodzą po sali, na ,,tik”- ramiona rozprostowują na bok, na ,,tak”- ramiona zginają w łokciach kładąc dłonie na barkach; szybkie tempo: mały zegar mówi ,,cyk, cyk”- dzieci truchtem biegają po sali                                                      

·         Ćwiczenia różnicowania dynamiki

- przy muzyce głośnej dzieci mocno tupią, przy muzyce cichej idą delikatnie na palcach

·         Ćwiczenia różnicowania wysokości dźwięku

- przy dźwiękach wysokich dzieci klaszczą nad głową, przy dźwiękach średnich klepią się po brzuchu, przy dźwiękach niskich klepią dłońmi w podłogę

·         Ćwiczenia różnicowania rytmu

- „Echo rytmiczne”- nauczyciel wystukuje proste przebiegi rytmiczne, dzieci je powtarzają

- „Na 4, na 3, na 2, na 1”- dzieci w kole wykonują wcześniej ustalone ruchy licząc na 4, na 3, na 2 i na 1, tzn. uderzają:

4x o kolana, 4x klaśnięcie, 4x o podłogę, 4x przyklask nad głową

3x o kolana, 3x klaśnięcie, 3x o podłogę, 3x przyklask nad głową itd.

·         Ćwiczenia różnicowania metrum

- „Tance w kręgu”- różnicowanie metrum podczas słuchania muzyki, akcentowanie odpowiednim krokiem na raz

- Pociągi”- dzieci podzielone na trzy grupy: pociągi osobowe, towarowe, pospieszne; nauczycielka wystukuje na bębenku rytm wolny- rusza pociąg towarowy, rytm umiarkowany- rusza pociąg osobowy a zatrzymuje się towarowy, szybki- rozpędza się pociąg pospieszny, a zatrzymuje osobowy.

·         Ćwiczenia kształtujące szybką reakcję ruchową na sygnał

- „Motyle”- dzieci- motylki przykucają na „kwiatach”; gdy pojawi się muzyka motyle fruwają nad łąką pomiędzy kwiatami, szeroko poruszając ramionami; na przerwę w muzyce siadają na „kwiatach”, nadal ruszając skrzydłami. Po usłyszeniu muzyki, motyle znów zaczynają latać.

 

3.      Ćwiczenia słowno- ruchowe i słowno- rytmiczne

 

- Bierzemy muchy w paluchy               (szczypiemy powietrze przed sobą - 3 razy)

Robimy z muchy placuchy                             (klepiemy otwartą łapką o łapkę - 3 razy)
Kładziemy muchy na blachy                             (klepiemy łapkami o brzuszek - 3 razy)
I mamy radochy po pachy                             (wypowiadane jak najszybciej, rączki podkurczamy pod                                                                       pachy i "wiercimy" ciałem).

 

 


- Raz mały wróbelek
miał mały werbelek
werbelek wróbelka
miał mały felerek
felerek werbelka
małego wróbelka
felerek werbelka
Bęc!

 

 

 

 

 

 

 

 

Na słowo:

mały               -składasz dłonie jakbyś w nich trzymała                                           piłeczkę
wróbelek              -machasz dłońmi jak skrzydełkami
werbelek              - udajesz, że pukasz palcami wskazu-                            cymi w bębenek
felerek              - potrząsasz dłonią jakby ci się coś do niej                                           przykleiło
Bęc              - klaśnięcie w dłonie

 

 

 


- ruch ilustracyjny do piosenki „Rączki dwie, nóżki dwie”

- „Idą słonie”- dzieci chodzą w rozsypce po sali na szeroko rozstawionych nogach udając zmęczone upałem słonie; przy każdym kroku uginają lekko w dół (nie do przodu!) tułów i nogi wypowiadając jednocześnie: ufffffff…

- „Na łące”- dzieci podzielone na trzy grupy stoją w rozsypce, każda z grup ma przydzielony instrument wywoławczy: na dźwięk bębenka wybiegają żaby i wydają dźwięk: kum, kum, rech, rech; na dźwięk trójkąta wychodzą świerszcze i mówią: cyk, cyk; na dźwięk grzechotki wylatują pszczoły i wydają dźwięk bzzzz, bzzzz…

- „Pojazdy”- dzieci poruszają się naśladując ruchem różne pojazdy, wydając jednocześnie charakterystyczny dla nich dźwięk

 

4.      Ćwiczenia oddechowe

·         mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy

- gwizdanie rytmów

·         połączone z ruchami rąk i tułowia

              - zwijanie się w kłębek- wydech, rozwijanie się, aż do pozycji stojącej z rękami do               góry- wdech

·         z jednoczesnym wypowiadaniem głosek

- wypuszczanie pary z lokomotywy: f-f-f-f, sz-sz-sz-sz

- brzęczenie pszczół, bąków: bzzzzz

- syczenie węża: ssssss

·         na rozruszanie przepony

- śmiech: wesoły, beztroski..

- śmiech: mężczyzny, kobiety, dziecka

- szczekanie psa

 

5.      Ćwiczenia artykulatorów

- „Minki”- ryjek świnki – wargi wysunięte do przodu, lekko rozchylone na brzegach

              dziobek ptaka – złączone wargi wysunięte daleko do przodu

              uśmiech konia – warga górna uniesiona do góry tak, by było widać wszystkie                                           zęby, przy czym górna warga jest ruchliwa

              wiewiórka gryząca orzechy – pracuje dolna warga

              warczący pies – uniesiona górna warga, zęby widoczne

 

Jest na podwórzu świnek gromada

Każda ze świnek smacznie zajada.

I każda świnka już po posiłku,

Wysuwa ryjek nie bez wysiłku.

W stajni stoją koniki gniade,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin