MATURA - Barok.pdf
(
358 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - MATURA - Barok
Barok
1.
Ramy czasowe epoki w Europie i w Polsce
CHARAKTER EPOKI
Tło historyczne nowej epoki to przede wszystkim liczne wojny,
wyniszczające cały kontynent, jak na przykład wojna trzydziestoletnia 1618‐
1648, oraz powodujące upadek poszczególnych państw (wojna z Moskwą,
potop szwedzki i wojna z Turcją w Polsce). XVII wiek to w Rzeczypospolitej
dodatkowo powolny upadek i ubożenie miast, zmniejszająca się rola
mieszczaństwa jako warstwy społecznej.
Istotną rolę w powstaniu i kształtowaniu się baroku odegrał sobór
trydencki. Po jego zakończeniu, w roku 1563, Kościół znów stanowił liczącą się
w Europie potęgę. Formą ideologicznej walki z reformacją, stanowiącą
zagrożenie dla Kościoła katolickiego, miały być rozbudowane nabożeństwa,
programowo okazałe kościoły. Tym samym sztuka religijna była traktowana
jako „narzędzie propagandowe”, co wyraźnie formułowały postanowienia
soboru. Stąd pierwsza faza baroku (II połowa XVI wieku) zwana jest barokiem
kontrreformacyjnym. Kontrreformacja objęła w zasadzie całą Europę,
powodując coraz większą nietolerancję na tle religijnym. Istnieją indeksy
(spisy) ksiąg zakazanych, dostępnych jedynie po uzyskaniu zgody władz
kościelnych, wszechpotężna staje się cenzura, zakazy druku „nieprawo‐
myślnych” ksiąg i autorów, nasilają się prześladowania innowierców
(konfiskata majątków, wypędzanie z kraju ‐ jak na przykład arian z Polski w
1658 r.)
KONTRREFORMACJA
Podobnie jak oblicze renesansu kształtował wielki ruch religijno‐
narodowo‐społeczny, czyli reformacja, tak o ideowym kształcie baroku
zadecydowała kontrreformacja. W drugiej połowie XVI wieku opanowała
prawie całą Europę, dotarła także do Polski, gdzie zapanowała niepodzielnie w
wieku XVII.
Mianem kontrreformacji określamy wielki ruch ideowy, religijny i
społeczny, przeciwdziałający reformacji. Była to więc kontrofensywa Kościoła
katolickiego, jego gwałtowna reakcja na reformy zaproponowane przez
protestantów. Ruch kontrreformacyjny zapoczątkował sobór trydencki (1545‐
1563), na którym opracowano program reform wewnętrznych Kościoła
rzymsko‐katolickiego, a przede wszystkim określono założenia walki z
różnowiercami. Zakonem, który miał przewodzić kontratakowi Rzymu, byli
1
istniejący od roku 1534 jezuici. Wprowadzono indeks ksiąg zakazanych, na
którym znalazły się dzieła oficjalnie potępione przez Kościół. Książki z indeksu
wolno było czytać wyłącznie po uzyskaniu zgody władz kościelnych.
Kontrreformacja rozwinęła również instytucję cenzury, której celem było nie
tylko udzielanie zgody na druk poszczególnych ksiąg, ale przede wszystkim za‐
pobieganie przedostawaniu się na rynek ksiąg „nieprawomyślnych” i ściganie
ich autorów. W tym czasie na porządku dziennym były konfiskaty majątków
innowierców i wypędzanie protestantów z ich rodzinnych krajów.
W Rzeczypospolitej na czele kontrreformacji stanął król Zygmunt III
Waza ( 1587‐1632). Polska kontrreformacja charakteryzowała się przede
wszystkim stopniowym zmniejszaniem tolerancji religijnej, polegającym na
wypieraniu protestantów z wszelkich urzędów państwowych, ograniczaniu ich
praw obywatelskich, w końcu na wypędzaniu ich z kraju. Walka z
innowiercami przybierała różne formy, kontrreformatorzy sięgali po
cenzurowanie wszelkich wydawnictw, po procesy o bluźnierstwo, wreszcie po
ograniczenie prawa do wyznawania wiary. Na początku XVII w. władze
kościelne ogłaszają indeks ksiąg zakazanych. Szkolnictwo, zarówno
elementarne, jak i wyższego szczebla, przejmuje zakon jezuitów. Jezuici
rozwinęli szkolnictwo bezpłatne i wprowadzili pewne reformy w sposobie
nauczania, jednak wypracowany przez nich system bardzo szybko skostniał i
stał się anachroniczny. Nauczano łaciny, religii, retoryki, odrzucano wszystko
to, co niechrześcijańskie. Jezuici szybko zostali uznani za ludzi
nietolerancyjnych, ingerujących we wszelkie przejawy życia tak religijnego, jak
i prywatnego. Jezuitą był na przykład Piotr Skarga, nadworny kaznodzieja
Zygmunta III Wazy, autor
„Żywotów świętych”
oraz
„Kazań sejmowych”.
Ten
wybitny umysł i gorący patriota był jednocześnie zaciekłym przeciwnikiem
protestantów, nawołującym do rozliczenia się z innowiercami.
Symboliczną datą jest rok 1658. To właśnie wtedy sejm Rzeczypospolitej
podjął uchwałę dającą arianom trzy lata na „dobrowolne” nawrócenie się na
katolicyzm. Po tym czasie zmuszono Braci Polskich do opuszczenia kraju, ich
dobytek skonfiskowano, przejęto zbory, drukarnie, cały majątek.
Kolejnym ciosem w różnowierców była ustawa z roku 1717.
Zaatakowano wtedy pozostałe odłamy protestanckie, zakazując protestantom
odprawiania publicznych nabożeństw i budowania zborów. Wszelkie
różnowiercze drukarnie przeszły pod nadzór duchowieństwa katolickiego.
Cenzurowano wszystkie wydawnictwa, wszelkie uznane za „nieprawomyślne”
księgi były niszczone, albo pozostawały w rękopisach przez wieki (na przykład
dzieła Wacława Potockiego, arianina, czekały na druk 230 lat).
2
W XVII wieku wyraźnie spada poziom wykształcenia społeczeństwa
polskiego. Rolę ambitnych książek świeckich przejmują stopniowo przeróżne
kalendarze, zawierające porady lekarskie, przepowiednie astrologiczne czy
próby literackie bardzo mizernej jakości. Są one przeznaczone dla mało
wyrobionych, pozbawionych ambicji intelektualnych, czytelników.
To właśnie w epoce baroku rozpowszechniło się przekonanie o Polsce
jako przedmurzu chrześcijaństwa i obowiązkowym katolicyzmie wszystkich
Polaków. Schemat Polak ‐ katolik na wieki staje się jednym z najbardziej
wyrazistych wizerunków obywatela Rzeczypospolitej.
BAROK
‐
CHRONOLOGIA EPOKI
Obejmujący w zasadzie
cały wiek XVII
barok swymi korzeniami tkwi w
stuleciu poprzednim (koniec XVI w.), natomiast w niektórych krajach
europejskich trwa jeszcze w pierwszej połowie wieku XVIII. Podział
polskiego
baroku
jest następujący:
-
faza
I
‐ tak zwany wczesny barok ‐ obejmujący ostatnie dwudziestolecie
XVI i początek XVII wieku (czyli, w przybliżeniu,
lata 1580‐1620);
-
faza II
‐ barok dojrzały ‐ przypadający na
lata 1620‐1680;
-
faza
III
‐ schyłek baroku (zmierzch epoki) ‐ to okres
między rokiem 1680
a 1740.
POLSKI BAROK ‐ CHARAKTERYSTYKA
Polski barok jest zjawiskiem złożonym. Pierwszą jego fazę cechuje
pojawienie się, obok dominującego w dobie renesansu klasycyzmu, nowych
nurtów w sztuce, literaturze, spojrzeniu na relację człowiek‐Bóg. Okres
dojrzały charakteryzuje wszechstronny rozwój literatury barokowej, która
jednak często (choćby ze względu na kontrreformację) pozostawała w
rękopisach i była dostępna jedynie elitarnej grupce wybranych, na przykład
przyjaciół poety. Z kolei trzecia faza to zahamowanie rozwoju literatury
polskiej i liczone w wielu dziesiątkach lat opóźnienie kulturalne naszego kraju
w stosunku do Zachodu Europy. Okres polskiego baroku zamykają tzw. czasy
saskie, określane inaczej jako noc saska (nazwa od panowania Augusta II
Mocnego i Augusta III z saskiej dynastii Wettinów).
Barok jest w Polsce epoką pełną niepokojów i dramatów. Fatalna
sytuacja zewnętrzna, ciągłe wojny (ze Szwedami, z Moskwą czy Turcją)
pustoszą nasz kraj, przyczyniają się do upadku miast. Niedobrze dzieje się
również w wewnętrznych sprawach Rzeczypospolitej ‐ okres złotej wolności
szlacheckiej, liberum veto i wolnej elekcji jest jednocześnie okresem upadku
3
znaczenia Polski w Europie. Szlachta rozszerza kosztem mieszczan i chłopów
zakres własnych przywilejów, ogranicza władzę królewską i przyczynia się do
rosnącej fali anarchii. Zamierają dawne wzorce ideowe oraz kulturowe.
Odejście od artystycznych gustów renesansu łączy się z pojawianiem się
nowych ‐ w sztuce (rokoko) i literaturze (marinizm, konceptyzm). W końcowej
fazie epoki pojawiają się pierwsze oznaki dążenia do odbudowy
instytucjonalnej i duchowej kraju, czego wyrazem stanie się choćby poezja
Wacława Potockiego czy, nieco późniejsza, działalność Stanisława Konarskiego
(założyciela Collegium Nobilium w roku 1740).
Barok, to epoka literacka między odrodzeniem a oświeceniem,
obejmująca w zasadzie wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI i I połowy
XVIII wieku. Termin „Barok” zapożyczonono z historii sztuki, gdzie stosowany
był dla określenia dziwactwa i nieregularności w sztuce. Przyjęcie go przez
epokę literacką sugeruje, że będzie w niej mowa o twórczości niezwykłej i
dziwnej. Owa niezwykłość wyniknie przede wszystkim z ograniczenia treści
utworów i rozbudowania form jej wyrazu. Pragnienie olśnienia i zaskoczenia
czytelnika widoczne jest w stosowaniu przez poetów wyszukanych porównań,
przenośni, omówień, epitetów, gry słów, czy mnożeniu różnych określeń na
ten sam temat.
Mistrzem wykwintnej formy był włoski poeta GIAMIBATTISTA MARINI
(lub Marino), którego styl, nazwany marinizmem, naśladowali poeci całej
zachodniej Europy.
W rozwoju sztuki barokowej Polska nie różniła się od innych krajów
europejskich. I u nas widoczny jest kryzys ideałów epoki renesansu ‐ spokojna,
klasyczna harmonia między treścią a formą ulega olśniewającemu bogactwu
formy, logiczna konstrukcja całości (w literaturze czy architekturze) staje się
mniej istotna niż dekoracyjność wyglądu. Krytyce podlegają założenia
humanizmu renesansowego, a głównie umiejętności godzenia ziemskich i
wiecznych wartości, rozsądne poszukiwanie ziemskiego szczęścia i tolerancja
religijna. Epoka baroku szuka własnej oceny spraw wiecznych i nowych
odpowiedzi na pytanie „czym jest człowiek”? Np. Sęp‐Szarzyński proponował
człowiekowi postawę aktywną w poszukiwaniu istotnych wartości, wierząc, że
można je odnaleźć drogą intelektualnego skupienia. Sebastian Grabowiecki
natomiast, widząc w człowieku przede wszystkim jego bezradność i
samotność, proponował mu ucieczkę od świata i bezgraniczne oddanie Bogu.
4
W Polsce, objętej kontrreformacją, ponownie zaznacza się potęga
Kościoła. Z tego też względu niemałą rolę w kształtowaniu światopoglądu
odegrał zakon jezuitów. Szeroko rozwinięta sieć szkół zakonnych
spowodowała wprawdzie wzrost liczby osób wykształconych, ale
jednocześnie obniżył się poziom tego wykształcenia. Wszelkie przejawy wolnej
myśli, poglądy heretyckie i antykościelne podlegały surowej cenzurze.
Niepożądane książki umieszczano na indeksie ‐ pierwszy indeks w Polsce
sporządzono w Krakowie na pocz. XVII w. Wynikiem takiej polityki Kościoła
było obniżenie ogólnego poziomu literatury, w której pojawiać się zaczęły
płytkie utwory o charakterze dewocyjnym i panegiryki
(utwory pochwalne,
wysławiające z przesadą osobę lub wydarzenie), których autorzy liczyli na
protekcję w zdobyciu stanowiska lub zaszczytów. Często byty to twory
grafomanów
, a więc osób nie posiadających talentu, a ulegających manii
pisania utworów literackich. Dość częstym zjawiskiem było
makaronizowanie
języka literackiego (makaronizm obcy wyraz, zwrot, obca forma wpleciona w
tekst pisany w języku ojczystym). W końcu XVII w. wychowanie w szkołach za‐
konnych nakazywało popisywanie się znajomością łaciny. Wtrącano więc
wyrazy łacińskie do polskich zdań, nadawano im polskie końcówki, czy
naginano polską budowę zdania do łacińskiej składni. Zwyrodnienie języka i
stylu w literaturze polskiej było objawem obniżenia się poziomu kultury
umysłowej i obyczajowej, której uległa szlachta, zapatrzona w swą rzekomą
sarmacką
wyższość nad innymi narodami. Jeszcze w XVI w. pojęcie
sarmatyzmu obejmowało pozytywne cechy szlacheckie patriotyzm,
pracowitość, uczciwość, ale w wieku XVII miejsce dawnych cnót zajęły wady ‐
obojętność wobec losów ojczyzny, warcholstwo, pijaństwo, rozluźnienie
obyczajów, wyzysk chłopa: Powyższe sprawy powodują, że szczególnie II
piłowa XVII w jest dla Polski okresem wielkiego kryzysu. Sytuacja wewnętrzna i
zewnętrzna Polski wikłała kraj w coraz to nowe wojny. Bunty chłopskie
przeciw uciskowi feudalnemu, potop szwedzki i anarchia szlachecka osłabiają
jej pozycję polityczną. W 1652 r. nastąpiło pierwsze zerwanie sejmu przez
liberum veto jednego tylko posła, za Augusta II zerwano 17 sejmów, a za
Augusta III; prócz koronacyjnego nie doszedł do skutku ani jeden.
5
2.
Sprawne porównanie baroku i renesansu
Renesans i barok to dwie epoki różniące się sposobem widzenia świata i
człowieka. Światopogląd renesansowy jest optymistyczny i opiera się na
antropocentryzmie, według którego człowiek jest ośrodkiem i celem świata, a
wszystko w przyrodzie dzieje się ze względu na niego. Światopogląd
Plik z chomika:
kronos16
Inne pliki z tego folderu:
MATURA - Oświecenie.pdf
(322 KB)
MATURA - Barok.pdf
(358 KB)
MATURA - Romantyzm.pdf
(380 KB)
Matura - Renesans.pdf
(431 KB)
Matura - Średniowiecze.pdf
(363 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤ Gry paczkami
! IWONA 2 CRACK FULL VERSION DOŻYWOTNIA LICENCJA ZA FREE
##Konta Premium
_systemy os
■GRA- Scania Truck Driving Simulator 2012 PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin