MATURA - Barok.pdf

(358 KB) Pobierz
Microsoft Word - MATURA - Barok
Barok 
 
1. Ramy czasowe epoki w Europie i w Polsce 
CHARAKTER EPOKI 
Tło  historyczne  nowej  epoki  to  przede  wszystkim  liczne  wojny, 
wyniszczające cały kontynent, jak na przykład wojna trzydziestoletnia 1618‐
1648,  oraz  powodujące  upadek  poszczególnych  państw  (wojna  z Moskwą, 
potop szwedzki i wojna z Turcją w Polsce). XVII wiek to w Rzeczypospolitej 
dodatkowo  powolny  upadek  i  ubożenie  miast,  zmniejszająca  się  rola 
mieszczaństwa jako warstwy społecznej. 
Istotną  rolę  w  powstaniu  i  kształtowaniu  się  baroku  odegrał  sobór 
trydencki. Po jego zakończeniu, w roku 1563, Kościół znów stanowił liczącą się 
w  Europie  potęgę.  Formą  ideologicznej  walki  z  reformacją,  stanowiącą 
zagrożenie dla Kościoła katolickiego, miały być rozbudowane nabożeństwa, 
programowo okazałe kościoły. Tym samym sztuka religijna była traktowana 
jako  „narzędzie  propagandowe”,  co  wyraźnie  formułowały  postanowienia 
soboru. Stąd pierwsza faza baroku (II połowa XVI wieku) zwana jest barokiem 
kontrreformacyjnym.  Kontrreformacja  objęła  w  zasadzie  całą  Europę, 
powodując  coraz  większą  nietolerancję  na  tle  religijnym.  Istnieją  indeksy 
(spisy)  ksiąg  zakazanych,  dostępnych  jedynie  po  uzyskaniu  zgody  władz 
kościelnych,  wszechpotężna  staje  się  cenzura,  zakazy  druku  „nieprawo‐
myślnych”  ksiąg  i  autorów,  nasilają  się  prześladowania  innowierców 
(konfiskata majątków, wypędzanie z kraju ‐ jak na przykład arian z Polski w 
1658 r.) 
 
KONTRREFORMACJA 
Podobnie  jak  oblicze  renesansu  kształtował  wielki  ruch  religijno‐
narodowo‐społeczny,  czyli  reformacja,  tak  o  ideowym  kształcie  baroku 
zadecydowała  kontrreformacja.  W  drugiej  połowie  XVI  wieku  opanowała 
prawie całą Europę, dotarła także do Polski, gdzie zapanowała niepodzielnie w 
wieku XVII. 
  Mianem  kontrreformacji  określamy  wielki  ruch  ideowy,  religijny  i 
społeczny, przeciwdziałający reformacji. Była to więc kontrofensywa Kościoła 
katolickiego,  jego  gwałtowna  reakcja  na  reformy  zaproponowane  przez 
protestantów. Ruch kontrreformacyjny zapoczątkował sobór trydencki (1545‐
1563),  na  którym  opracowano  program  reform  wewnętrznych  Kościoła 
rzymsko‐katolickiego,  a  przede  wszystkim  określono  założenia  walki  z 
różnowiercami.  Zakonem,  który miał  przewodzić  kontratakowi  Rzymu,  byli 
1
616452516.002.png
istniejący od roku 1534  jezuici. Wprowadzono  indeks ksiąg zakazanych, na 
którym znalazły się dzieła oficjalnie potępione przez Kościół. Książki z indeksu 
wolno  było  czytać  wyłącznie  po  uzyskaniu  zgody  władz  kościelnych. 
Kontrreformacja rozwinęła również instytucję cenzury, której celem było nie 
tylko udzielanie zgody na druk poszczególnych ksiąg, ale przede wszystkim za‐
pobieganie przedostawaniu się na rynek ksiąg „nieprawomyślnych” i ściganie 
ich autorów. W tym czasie na porządku dziennym były konfiskaty majątków 
innowierców i wypędzanie protestantów z ich rodzinnych krajów. 
W  Rzeczypospolitej  na  czele  kontrreformacji  stanął  król  Zygmunt  III 
Waza  (  1587‐1632).  Polska  kontrreformacja  charakteryzowała  się  przede 
wszystkim  stopniowym  zmniejszaniem  tolerancji  religijnej,  polegającym  na 
wypieraniu protestantów z wszelkich urzędów państwowych, ograniczaniu ich 
praw  obywatelskich,  w  końcu  na  wypędzaniu  ich  z  kraju.  Walka  z 
innowiercami  przybierała  różne  formy,  kontrreformatorzy  sięgali  po 
cenzurowanie wszelkich wydawnictw, po procesy o bluźnierstwo, wreszcie po 
ograniczenie  prawa  do  wyznawania  wiary.  Na  początku  XVII  w.  władze 
kościelne  ogłaszają  indeks  ksiąg  zakazanych.  Szkolnictwo,  zarówno 
elementarne,  jak  i  wyższego  szczebla,  przejmuje  zakon  jezuitów.  Jezuici 
rozwinęli  szkolnictwo  bezpłatne  i wprowadzili  pewne  reformy w  sposobie 
nauczania, jednak wypracowany przez nich system bardzo szybko skostniał i 
stał się anachroniczny. Nauczano łaciny, religii, retoryki, odrzucano wszystko 
to,  co  niechrześcijańskie.  Jezuici  szybko  zostali  uznani  za  ludzi 
nietolerancyjnych, ingerujących we wszelkie przejawy życia tak religijnego, jak 
i  prywatnego.  Jezuitą  był  na  przykład  Piotr  Skarga,  nadworny  kaznodzieja 
Zygmunta III Wazy, autor  „Żywotów świętych”  oraz  „Kazań sejmowych”.  Ten 
wybitny umysł  i  gorący patriota był  jednocześnie  zaciekłym przeciwnikiem 
protestantów, nawołującym do rozliczenia się z innowiercami. 
  Symboliczną datą jest rok 1658. To właśnie wtedy sejm Rzeczypospolitej 
podjął uchwałę dającą arianom trzy lata na „dobrowolne” nawrócenie się na 
katolicyzm. Po tym czasie zmuszono Braci Polskich do opuszczenia kraju, ich 
dobytek skonfiskowano, przejęto zbory, drukarnie, cały majątek. 
  Kolejnym  ciosem  w  różnowierców  była  ustawa  z  roku  1717. 
Zaatakowano wtedy pozostałe odłamy protestanckie, zakazując protestantom 
odprawiania  publicznych  nabożeństw  i  budowania  zborów.  Wszelkie 
różnowiercze  drukarnie  przeszły  pod  nadzór  duchowieństwa  katolickiego. 
Cenzurowano wszystkie wydawnictwa, wszelkie uznane za „nieprawomyślne” 
księgi były niszczone, albo pozostawały w rękopisach przez wieki (na przykład 
dzieła Wacława Potockiego, arianina, czekały na druk 230 lat). 
2
616452516.003.png
  W  XVII  wieku  wyraźnie  spada  poziom  wykształcenia  społeczeństwa 
polskiego. Rolę ambitnych książek świeckich przejmują stopniowo przeróżne 
kalendarze,  zawierające  porady  lekarskie,  przepowiednie  astrologiczne  czy 
próby  literackie  bardzo  mizernej  jakości.  Są  one  przeznaczone  dla  mało 
wyrobionych, pozbawionych ambicji intelektualnych, czytelników. 
To właśnie w epoce baroku rozpowszechniło się przekonanie o Polsce 
jako  przedmurzu  chrześcijaństwa  i  obowiązkowym  katolicyzmie  wszystkich 
Polaków.  Schemat  Polak ‐ katolik  na wieki  staje  się  jednym  z  najbardziej 
wyrazistych wizerunków obywatela Rzeczypospolitej. 
 
BAROK  ‐  CHRONOLOGIA EPOKI 
Obejmujący w zasadzie  cały wiek XVII  barok swymi korzeniami tkwi w 
stuleciu  poprzednim  (koniec  XVI  w.),  natomiast  w  niektórych  krajach 
europejskich trwa jeszcze w pierwszej połowie wieku XVIII. Podział  polskiego 
baroku  jest następujący: 
-
faza   ‐ tak zwany wczesny barok ‐ obejmujący ostatnie dwudziestolecie 
XVI i początek XVII wieku (czyli, w przybliżeniu,  lata 1580‐1620); 
-
faza II  ‐ barok dojrzały ‐ przypadający na  lata 1620‐1680; 
-
faza   III  ‐ schyłek baroku (zmierzch epoki) ‐ to okres  między rokiem 1680 
a 1740. 
 
POLSKI BAROK ‐ CHARAKTERYSTYKA 
Polski  barok  jest  zjawiskiem  złożonym.  Pierwszą  jego  fazę  cechuje 
pojawienie się, obok dominującego w dobie renesansu klasycyzmu, nowych 
nurtów  w  sztuce,  literaturze,  spojrzeniu  na  relację  człowiek‐Bóg.  Okres 
dojrzały  charakteryzuje  wszechstronny  rozwój  literatury  barokowej,  która 
jednak  często  (choćby  ze  względu  na  kontrreformację)  pozostawała  w 
rękopisach i była dostępna jedynie elitarnej grupce wybranych, na przykład 
przyjaciół  poety.  Z  kolei  trzecia  faza  to  zahamowanie  rozwoju  literatury 
polskiej i liczone w wielu dziesiątkach lat opóźnienie kulturalne naszego kraju 
w stosunku do Zachodu Europy. Okres polskiego baroku zamykają tzw. czasy 
saskie,  określane  inaczej  jako  noc  saska  (nazwa  od  panowania  Augusta  II 
Mocnego i Augusta III z saskiej dynastii Wettinów). 
Barok  jest  w  Polsce  epoką  pełną  niepokojów  i  dramatów.  Fatalna 
sytuacja  zewnętrzna,  ciągłe  wojny  (ze  Szwedami,  z  Moskwą  czy  Turcją) 
pustoszą nasz kraj, przyczyniają się do upadku miast. Niedobrze dzieje się 
również w wewnętrznych sprawach Rzeczypospolitej ‐ okres złotej wolności 
szlacheckiej, liberum veto i wolnej elekcji jest jednocześnie okresem upadku 
3
616452516.004.png
znaczenia Polski w Europie. Szlachta rozszerza kosztem mieszczan i chłopów 
zakres własnych przywilejów, ogranicza władzę królewską i przyczynia się do 
rosnącej fali anarchii. Zamierają dawne wzorce ideowe oraz kulturowe. 
Odejście od artystycznych gustów renesansu łączy się z pojawianiem się 
nowych ‐ w sztuce (rokoko) i literaturze (marinizm, konceptyzm). W końcowej 
fazie  epoki  pojawiają  się  pierwsze  oznaki  dążenia  do  odbudowy 
instytucjonalnej i duchowej kraju, czego wyrazem stanie się choćby poezja 
Wacława Potockiego czy, nieco późniejsza, działalność Stanisława Konarskiego 
(założyciela Collegium Nobilium w roku 1740). 
 
 
Barok,  to  epoka  literacka  między  odrodzeniem  a  oświeceniem, 
obejmująca w zasadzie wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI i I połowy 
XVIII wieku. Termin „Barok” zapożyczonono z historii sztuki, gdzie stosowany 
był dla określenia dziwactwa i nieregularności w sztuce. Przyjęcie go przez 
epokę literacką sugeruje, że będzie w niej mowa o twórczości niezwykłej i 
dziwnej. Owa niezwykłość wyniknie przede wszystkim z ograniczenia treści 
utworów i rozbudowania form jej wyrazu. Pragnienie olśnienia i zaskoczenia 
czytelnika widoczne jest w stosowaniu przez poetów wyszukanych porównań, 
przenośni, omówień, epitetów, gry słów, czy mnożeniu różnych określeń na 
ten sam temat. 
Mistrzem wykwintnej formy był włoski poeta GIAMIBATTISTA MARINI 
(lub  Marino),  którego  styl,  nazwany  marinizmem,  naśladowali  poeci  całej 
zachodniej Europy. 
W  rozwoju  sztuki  barokowej Polska  nie  różniła  się  od  innych  krajów 
europejskich. I u nas widoczny jest kryzys ideałów epoki renesansu ‐ spokojna, 
klasyczna harmonia między treścią a formą ulega olśniewającemu bogactwu 
formy, logiczna konstrukcja całości (w literaturze czy architekturze) staje się 
mniej  istotna  niż  dekoracyjność  wyglądu.  Krytyce  podlegają  założenia 
humanizmu  renesansowego,  a  głównie  umiejętności  godzenia  ziemskich  i 
wiecznych wartości, rozsądne poszukiwanie ziemskiego szczęścia i tolerancja 
religijna.  Epoka  baroku  szuka  własnej  oceny  spraw  wiecznych  i  nowych 
odpowiedzi na pytanie „czym jest człowiek”? Np. Sęp‐Szarzyński proponował 
człowiekowi postawę aktywną w poszukiwaniu istotnych wartości, wierząc, że 
można  je odnaleźć drogą  intelektualnego skupienia. Sebastian Grabowiecki 
natomiast,  widząc  w  człowieku  przede  wszystkim  jego  bezradność  i 
samotność, proponował mu ucieczkę od  świata i bezgraniczne oddanie Bogu. 
4
616452516.005.png
W  Polsce,  objętej  kontrreformacją,  ponownie  zaznacza  się  potęga 
Kościoła.  Z  tego  też względu  niemałą  rolę w  kształtowaniu światopoglądu 
odegrał  zakon  jezuitów.  Szeroko  rozwinięta  sieć  szkół  zakonnych 
spowodowała  wprawdzie  wzrost  liczby  osób  wykształconych,  ale  
jednocześnie obniżył się poziom tego wykształcenia. Wszelkie przejawy wolnej 
myśli,  poglądy  heretyckie  i  antykościelne  podlegały  surowej  cenzurze. 
Niepożądane  książki  umieszczano  na  indeksie ‐ pierwszy  indeks  w  Polsce 
sporządzono w Krakowie na pocz. XVII w. Wynikiem takiej polityki Kościoła 
było obniżenie ogólnego poziomu  literatury, w  której pojawiać  się  zaczęły 
płytkie utwory o charakterze dewocyjnym i panegiryki  (utwory pochwalne, 
wysławiające  z  przesadą  osobę  lub wydarzenie),  których  autorzy  liczyli  na 
protekcję  w  zdobyciu  stanowiska  lub  zaszczytów.  Często  byty  to  twory 
grafomanów ,  a więc  osób  nie  posiadających  talentu,  a  ulegających manii 
pisania utworów literackich. Dość częstym zjawiskiem było  makaronizowanie  
języka literackiego (makaronizm obcy wyraz, zwrot, obca forma wpleciona w 
tekst pisany w języku ojczystym). W końcu XVII w. wychowanie w szkołach za‐
konnych  nakazywało  popisywanie  się  znajomością  łaciny.  Wtrącano  więc 
wyrazy łacińskie  do  polskich  zdań,  nadawano  im  polskie  końcówki,  czy 
naginano polską budowę zdania do łacińskiej składni. Zwyrodnienie języka i 
stylu  w  literaturze  polskiej  było  objawem  obniżenia  się  poziomu  kultury 
umysłowej i obyczajowej, której uległa szlachta, zapatrzona w swą rzekomą 
sarmacką   wyższość  nad  innymi  narodami.  Jeszcze  w  XVI  w.  pojęcie 
sarmatyzmu  obejmowało  pozytywne  cechy  szlacheckie  patriotyzm, 
pracowitość, uczciwość, ale w wieku XVII miejsce dawnych cnót zajęły wady ‐ 
obojętność  wobec  losów  ojczyzny,  warcholstwo,  pijaństwo,  rozluźnienie 
obyczajów,  wyzysk  chłopa:  Powyższe  sprawy  powodują, że  szczególnie  II 
piłowa XVII w jest dla Polski okresem wielkiego kryzysu. Sytuacja wewnętrzna i 
zewnętrzna  Polski  wikłała  kraj  w  coraz  to  nowe  wojny.  Bunty  chłopskie 
przeciw uciskowi feudalnemu, potop szwedzki i anarchia szlachecka osłabiają 
jej pozycję polityczną. W 1652 r. nastąpiło pierwsze zerwanie sejmu przez 
liberum veto  jednego  tylko posła, za Augusta  II zerwano 17 sejmów, a za 
Augusta III; prócz koronacyjnego nie doszedł do skutku ani jeden. 
 
5
2. Sprawne porównanie baroku i renesansu 
Renesans i barok to dwie epoki różniące się sposobem widzenia świata i 
człowieka. Światopogląd  renesansowy  jest  optymistyczny  i  opiera  się  na 
antropocentryzmie, według którego człowiek jest ośrodkiem i celem świata, a 
wszystko  w  przyrodzie  dzieje  się  ze  względu  na  niego. Światopogląd 
616452516.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin