MATURA - Oświecenie.pdf
(
322 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - MATURA - Oświecenie
Oświecenie
1. Wyjaśnij genezę i ramy czasowe epoki:
Oświecenie było pierwszą w nowożytnych dziejach formacją kulturową
całkowicie świadomą swego istnienia. Ówcześni mówili często o swych
czasach jako o "wieku rozumu" (w Anglii), "wieku filozofów" (we Francji) czy
wieku "oświeconym". Okres ten nazwano oświeceniem, bo przywiązywał on
szczególną wagę do siły rozumu jako światła rozjaśniającego drogi poznania
człowieka i świata. Życie społeczne i kulturalne nacechowane było
krytycyzmem wobec istniejącej rzeczywistości i pragnieniem wyzwolenia
człowieka z więzów feudalnych, krępujących jego myśli, hamujących rozwój
postępu, nauki i oświaty. Intelektualnym podłożem oświecenia były nasilające
się już pod koniec wieku XVII w nauce angielskiej i francuskiej tendencje racjo‐
nalistyczne i empiryczne.
Okres oświecenia w Polsce można podzielić na trzy fazy:
∙ wczesną ‐ od lat 40. XVII w. do 1764 roku;
∙ dojrzałą (zwaną też czasami stanisławowskimi) ‐ lata 1764‐1795;
∙ schyłkową (zwaną też późnym oświeceniem lub oświeceniem postani‐
sławowskim) ‐ lata 1795‐1822.
2. Jakie okoliczności historyczce określiły nową epokę w Europie?
Absolutyzm we Francji, panowanie kolejnych Ludwików XIV, XV oraz od
1774 r. Ludwika XVI i Marii Antoniny. Narastający absolutyzm monarchii,
wystawność życia dworu, bieda ludu doprowadzaj do Wielkiej Rewolucji
Francuskiej i ścięcia królewskiej pary. Rządy obejmują rewolucjoniści,
dyrektoriat a potem Napoleon.
Wzrost potęgi Rosji za panowania cara Piotra 1, Katarzyny T, Piotra Ii,
Katarzyny II uczestniczki rozbiorów Polski.
Rewolucja przemysłowa w Anglii:
1767
‐ maszyna przędzalnicza Arkwrighta
1785 ‐ warsztat tkacki Cartwrighta
1769 ‐ maszyna parowa Jamesa Watta.
1735 ‐ technologia wytopu surówki węgla kamiennego Abrahama
Derby Ważniejsze konflikty:
1
‐
wojna północna 1700‐1721
Rosja, Saksonia, Dania, Brandenburgia przeciw
Szwecji
‐
wojna sukcesyj na austriacka 1741
‐
1748
Plusy, Bawaria, Francja przeciw
Austrii wspieranej przez Anglię i Rosję
‐
wojna siedmioletnia 1756‐1753
Francja, Austria, Rosja, Saksonia przeciw
Anglii i Prusom
‐
wojna rosyjsko
‐
turecka 1768‐1774
Rosja wspierana przez Austrię przeciw
Turcji popieranej przez dyplomację angielską pruską.
1740 ‐ Fryderyk II królem w Prusach, Maria Teresa ‐ w Austrii
1762 ‐ Katarzyna II cesarzową Rosji
1775‐83 ‐ wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych
1776 4
lipca ‐ uchwalenie Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych
Ameryki
1780 ‐ śmierć Marii Teresy i rządy Józefa II w Austrii
1787 ‐ Konstytucja Stanów Zjednoczonych
1740 ‐1788 Fryderyk II królem Prus ‐ epoka wojen napoleońskich obejmująca
Europę
1812 ‐ klęska Napoleona w Rosji
1815 ‐ Kongres Wiedeński, nowy porządek w Europie, nowa epoka.
3. Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko‐ główne kierunki w literaturze i kulturze
oświecenia.
Klasycyzm
‐ wyznaczał poezji cele utylitarne, stawiał przed nią zadania
dydaktyczno‐moralizatorskie, wyrastające z przekonania o ogromnej roli słowa
jako narzędzia oddziaływania na społeczeństwo.
Sentymentalizm
‐ traktował literaturę jako sposób pokazania wewnętrznego
życia człowieka oraz kształtowania autentycznych, odrzucających pozory więzi
międzyludzkich, co również prowadziło do moralizatorstwa; głównym
ideologiem sentymentalizmu był francuski pisarz Jan Jakub Rousseau; termin
sentymentalizm upowszechnił się dzięki powieści angielskiego pisarza Law‐
rence'a Sterne'a
"Powieść sentymentalna";
nawiązując do wielu nurtów myśli
filozoficznej (m.in. empiryzmu i sensualizmu), sentymentalizm kładł nacisk na
analizę jednostkowej sytuacji człowieka, na tkwiące w nim wewnętrzne
sprzeczności; analizował też sytuację społeczną, podkreślając negatywną rolę
sztucznie tworzonych barier i podziałów stanowych.
2
Rokoko
‐ styl charakterystyczny dla wytwornej i subtelnej (rozrywkowej)
twórczości ‐ dla pewnego typu komedii, oper i drobnych wierszy; istotą jego
było rozumienie piękna jako wartości podstawowej, dającej przyjemność
obcowania z wytworami sztuki.
4. Podstawowe pojęcia oświecenia:
Empiryzm
‐ (empiria‐doświadczenie); prekursorem był angielski filozof Francis
Bacon (czyt. bejkn); kładł nacisk na rolę doświadczenia w procesie poznawania
świata, odrzucając to wszystko, czego nie da się potwierdzić praktycznie.
Racjonalizm
‐ twórcą był Kartezjusz
("Rozprawa o metodzie”;
Przywiązywał on
szczególną wagę do roli rozumu w poznawaniu prawdy, był zwolennikiem
systematycznego, rozumowego ładu w dochodzeniu do prawdy, odrzucał
wszelkie uprzedzenia i przesądy; przedstawicielami tego kierunku byli Wolter
oraz Denis Diderot.
Deizm
‐ owoc racjonalizmu przeciwstawiającego się wiedzy objawionej i
dogmatom wiary; deiści uznawali istnienie Boga jako stwórcy świata, uzna
wali też wagę nakazów moralnych płynących z religii, odrzucali objawie nie i
wyznaniowe formy wiary; deistami byli Diderot oraz Wolter, obaj walczący z
fanatyzmem religijnym.
Ateizm
‐ (lub materializm) pogląd odrzucający istnienie Boga; pojawił się w
pismach francuskiego filozofa przyrody Paula Holbacha.
Irracjonalizm
‐ pogląd filozoficzny, głoszący, że rzeczywistość jest niedostępna
poznaniu rozumowemu i odwołujący się do przekonań wyprowadzonych z
intuicji, wiary, instynktu i tradycji; wykształcił się pod koniec epoki oświecenia.
Sensualizm
‐ źródłem wiedzy są wrażenia zmysłowe; twórcą tego kierunku był
John Locke; twierdził on, że człowiek rodzi się jako "czysta karta"
(tabulo rasa),
nie mając doświadczeń, wrodzonych idei czy zasad, które kształtu ją się
dopiero w ciągu życia.
Postawę ludzi oświeceniowych znamionowały: utylitaryzm (najwyższy cel
postępowania to pożytek jednostki i społeczeństwa), humanitaryzm,
optymizm, krytycyzm.
5. Rozwój kultury w Polsce doby oświecenia:
Rozwój tendencji i idei oświeceniowych przypada w Polsce na okres
panowania ostatniego naszego króla, Stanisława Augusta Poniatowskiego, a
więc od 1764 r., kiedy wstąpił na tron, do roku 1795, czyli do trzeciego
rozbioru Polski. Ponieważ jednak założenia epoki znalazły propagatorów
3
jeszcze w jakiś czas po rozbiorach, za koniec oświecenia przyjęło się uważać
rok 1815, czyli rok powstania Królestwa Kongresowego.
Mieszczaństwo polskie, w przeciwieństwie do Zachodu, nie odgrywało
żadnej roli w życiu politycznym. Rosła anarchia szlachecka, wzmagał się ucisk
Ludu. Szkolnictwo przystosowało się do przeciętnych pojęć szlachty, podsycało
fanatyzm wyznaniowy i utrwalało przesądy stanowe. Uniwersytet Krakowski
przeżywał okres upadku. Pogłębiający się rozkład polityczny i moralny zagrażał
szlachcie ruiną materialną, a państwu, możliwością utraty niepodległości, Stąd
też rodzą się dążenia oświeconych magnatów i patriotycznej części szlachty do
zreformowania państwa w imię interesów ogólnonarodowych. Jedną z dróg
ratowania Rzeczypospolitej było podniesienie poziomu oświaty całego narodu,
a przede wszystkim szlachty, która ze względu na prawa polityczne, jakie
posiadała, mogła wywrzeć decydujący wpływ na powodzenie reform.
Równolegle z przebudzeniem się świadomości politycznej rodzą się
próby odnowy życia literackiego i umysłowego. W 1747 r. JÓZEF JFDRZEJ
ZAŁUSKI, poeta i bibliograf (uczony pracujący nad rejestrowaniem i
opisywaniem wydawnictw, druków i rękopisów) otwiera swą bibliotekę,
udostępniając ją społeczeństwu, by później ofiarować ją państwu.
Ogromne zasługi w walce o uzdrowienie oświaty położył STANISŁAW
KONARSKI (1700‐1773). Pochodził z ubogiej rodziny szlacheckiej. Po
ukończeniu szkoły wstąpił do zakonu pijarów. Był nauczycielem w kolegium
pijarskim w Warszawie. Dwa lata studiował w Rzymie, a następnie wy jechał
do Paryża, gdzie dokładnie poznał stan i nowoczesność szkolnictwa
francuskiego. Po powrocie do kraju poświęca się pracy na rzecz dobra Polski –
zajmuje się reformą ustroju państwowego, działalnością oświatową i
twórczością literacką.
W dziedzinie oświaty Konarski proponował powołanie urzędu
państwowego sprawującego nadzór nad szkołami i kierującego sposobami
nauczania. Zreformował szkoły pijarskie, w których naczelnym celem stało się
właściwe wychowanie obywatelskie
„Niech chłopcy wiedza, co winni ojczyźnie,
co należy im przez całe życie dla ojczyzny robić, aby mogli odwdzięczyć się
ojczyźnie przez wspomaganie jej, bronienie i dodawanie jej stawy”
. Swój
program pedagogiczny realizował Konarski w założonym w roku 1740
Collegium Nobilium
, szkole przeznaczonej dla synów zamożnej szlachty.
Zastąpiono w niej łacinę językiem polskim jako językiem wykładowym,
wprowadzono naukę języków obcych, położono nacisk na przedmioty
przyrodnicze, a dotychczas stosowaną w szkołach metodę pamięciowego
4
opanowywania wiadomości zastąpiono samodzielną analizą i rozumowym
sposobem przyswajania wiedzy.
Pełny program polityczny wyłożył Konarski w dziele
„O skutecznym rad
sposobie”
, składającym się z czterech tomów. Odrzucało ono stanowczo
liberum veto jako przyczynę wszelkiego zła w Rzeczypospolitej, proponując
rozstrzyganie uchwał sejmowych większością głosów. Autor daje projekt
nowej organizacji sejmu polskiego złożonego z dwóch izb, senatorskiej i
poselskiej.
W dziedzinie odrodzenia literatury piękne j zasłynął Konarski rozprawą
pt.
„O poprawcie wad wymowy”
, gdzie wystąpił przeciwko panegiryzmowi i
makaronizmom w utworach literackich, podkreślał znaczenie naturalności w
wysławianiu i rzeczowości w przedstawianym temacie.
Na uwagę zasługuje tez sztuka, napisana przez Konarskiego dla teatrów
szkolnych, pt.
„Tragedia Epaminondy”
, w której podkreśla wyższość dobra
ogólnego nad korzyściami prywatnymi i składa hołd tym, którzy
bezinteresownie służą ojczyźnie. Wiele mądrości zawierają słowa utworu,
które dowodzą, że nikt nie ma prawa domagać się uznania za zasługi, które
oddał ojczyźnie, gdyż:
„Nie masz zasług; te, co my zowiemy zasługi,
Są tylko ku ojczyźnie wypłacone długi”.
Program reformy państwowej i społecznej wysunął STANISŁAW
LESZCZYŃSKI (1677‐1766), zwany filozofem dobroczynnym, dwukrotnie
wybierany na króla Polski i dwukrotnie zmuszony do opuszczenia tronu. W
swym głównym dziele pt.
„Głos wolny wolność ubezpieczający”
domaga się
poprawy położenia chłopów i potępia ich niewolniczą zależność od panów,
gdyż w ludzie właśnie widzi fundament, na którym wspiera się cała
Rzeczpospolita –
„Jeżeli ten piedestał będzie gliniany, cała moles (ciężar) na
nim się wspierająca upadnie”
‐ pisał. Domaga się oczynszowania chłopa w
miejsce pańszczyzny, zniesienia przywiązania do ziemi i przyznania mu prawa
odwoływania się do sądów w wypadku sporu z dziedzicem.
Drugą istotną sprawą, na którą zwraca uwagę, jest nadużywanie zasady
liberum veto, która prowadzi do zrywania sejmików i sejmów. Nie proponuje
jednak jej całkowitego zniesienia, lecz jedynie ograniczenia jej stosowania do
poszczególnych spraw, a wykluczenia jej w całości obrad sejmowych.
5
Plik z chomika:
kronos16
Inne pliki z tego folderu:
MATURA - Oświecenie.pdf
(322 KB)
MATURA - Barok.pdf
(358 KB)
MATURA - Romantyzm.pdf
(380 KB)
Matura - Renesans.pdf
(431 KB)
Matura - Średniowiecze.pdf
(363 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤ Gry paczkami
! IWONA 2 CRACK FULL VERSION DOŻYWOTNIA LICENCJA ZA FREE
##Konta Premium
_systemy os
■GRA- Scania Truck Driving Simulator 2012 PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin