MATURA - Oświecenie.pdf

(322 KB) Pobierz
Microsoft Word - MATURA - Oświecenie
Oświecenie 
1. Wyjaśnij genezę i ramy czasowe epoki: 
Oświecenie było pierwszą w nowożytnych dziejach formacją kulturową 
całkowicie świadomą  swego  istnienia.  Ówcześni  mówili  często  o  swych 
czasach jako o "wieku rozumu" (w Anglii), "wieku filozofów" (we Francji) czy 
wieku "oświeconym". Okres ten nazwano oświeceniem, bo przywiązywał on 
szczególną wagę do siły rozumu jako światła rozjaśniającego drogi poznania 
człowieka  i świata. Życie  społeczne  i  kulturalne  nacechowane  było 
krytycyzmem  wobec  istniejącej  rzeczywistości  i  pragnieniem  wyzwolenia 
człowieka z więzów feudalnych, krępujących jego myśli, hamujących rozwój 
postępu, nauki i oświaty. Intelektualnym podłożem oświecenia były nasilające 
się już pod koniec wieku XVII w nauce angielskiej i francuskiej tendencje racjo‐
nalistyczne i empiryczne. 
Okres oświecenia w Polsce można podzielić na trzy fazy:  
∙ wczesną ‐ od lat 40. XVII w. do 1764 roku; 
∙ dojrzałą (zwaną też czasami stanisławowskimi) ‐ lata 1764‐1795; 
∙  schyłkową  (zwaną  też  późnym  oświeceniem  lub  oświeceniem  postani‐
sławowskim) ‐ lata 1795‐1822. 
 
2. Jakie okoliczności historyczce określiły nową epokę w Europie?  
Absolutyzm we Francji, panowanie kolejnych Ludwików XIV, XV oraz od 
1774  r.  Ludwika  XVI  i Marii  Antoniny.  Narastający  absolutyzm  monarchii, 
wystawność życia  dworu,  bieda  ludu  doprowadzaj  do  Wielkiej  Rewolucji 
Francuskiej  i ścięcia  królewskiej  pary.  Rządy  obejmują  rewolucjoniści, 
dyrektoriat a potem Napoleon. 
 
Wzrost potęgi Rosji za panowania cara Piotra 1, Katarzyny T, Piotra Ii, 
Katarzyny II uczestniczki rozbiorów Polski. 
 
Rewolucja przemysłowa w Anglii: 
1767   ‐ maszyna przędzalnicza Arkwrighta  
1785 ‐ warsztat tkacki Cartwrighta 
1769 ‐ maszyna parowa Jamesa Watta. 
1735 ‐ technologia wytopu surówki węgla kamiennego Abrahama  
 
Derby Ważniejsze konflikty: 
1
616452517.002.png
 wojna północna 1700‐1721  Rosja, Saksonia, Dania, Brandenburgia przeciw 
Szwecji 
‐  wojna sukcesyj na austriacka 1741 1748  Plusy, Bawaria, Francja przeciw 
Austrii wspieranej przez Anglię i Rosję 
  wojna siedmioletnia 1756‐1753  Francja, Austria, Rosja, Saksonia przeciw 
Anglii i Prusom 
‐  wojna rosyjsko turecka 1768‐1774  Rosja wspierana przez Austrię przeciw 
Turcji popieranej przez dyplomację angielską pruską. 
 
1740 ‐ Fryderyk II królem w Prusach, Maria Teresa ‐ w Austrii  
1762 ‐ Katarzyna II cesarzową Rosji 
1775‐83 ‐ wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 
1776 4   lipca ‐ uchwalenie Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych 
Ameryki  
1780 ‐ śmierć Marii Teresy i rządy Józefa II w Austrii 
1787 ‐ Konstytucja Stanów Zjednoczonych 
1740 ‐1788 Fryderyk II królem Prus ‐ epoka wojen napoleońskich obejmująca 
Europę 
1812 ‐ klęska Napoleona w Rosji 
1815 ‐ Kongres Wiedeński, nowy porządek w Europie, nowa epoka. 
 
3. Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko‐ główne kierunki w literaturze i kulturze 
oświecenia. 
Klasycyzm  ‐ wyznaczał  poezji  cele  utylitarne,  stawiał  przed  nią  zadania 
dydaktyczno‐moralizatorskie, wyrastające z przekonania o ogromnej roli słowa 
jako narzędzia oddziaływania na społeczeństwo. 
Sentymentalizm  ‐ traktował literaturę jako sposób pokazania wewnętrznego 
życia człowieka oraz kształtowania autentycznych, odrzucających pozory więzi 
międzyludzkich,  co  również  prowadziło  do  moralizatorstwa;  głównym 
ideologiem sentymentalizmu był francuski pisarz Jan Jakub Rousseau; termin 
sentymentalizm upowszechnił  się dzięki powieści angielskiego pisarza Law‐
rence'a Sterne'a  "Powieść sentymentalna";  nawiązując do wielu nurtów myśli 
filozoficznej (m.in. empiryzmu i sensualizmu), sentymentalizm kładł nacisk na 
analizę  jednostkowej  sytuacji  człowieka,  na  tkwiące  w  nim  wewnętrzne 
sprzeczności; analizował też sytuację społeczną, podkreślając negatywną rolę 
sztucznie tworzonych barier i podziałów stanowych. 
2
616452517.003.png
Rokoko  ‐ styl  charakterystyczny  dla  wytwornej  i  subtelnej  (rozrywkowej) 
twórczości ‐ dla pewnego typu komedii, oper i drobnych wierszy; istotą jego 
było  rozumienie  piękna  jako  wartości  podstawowej,  dającej  przyjemność 
obcowania z wytworami sztuki. 
 
4. Podstawowe pojęcia oświecenia: 
Empiryzm  ‐ (empiria‐doświadczenie); prekursorem był angielski filozof Francis 
Bacon (czyt. bejkn); kładł nacisk na rolę doświadczenia w procesie poznawania 
świata, odrzucając to wszystko, czego nie da się potwierdzić praktycznie. 
Racjonalizm  ‐ twórcą był Kartezjusz  ("Rozprawa o metodzie”;  Przywiązywał on 
szczególną wagę do  roli  rozumu w poznawaniu prawdy, był  zwolennikiem 
systematycznego,  rozumowego ładu  w  dochodzeniu  do  prawdy,  odrzucał 
wszelkie uprzedzenia i przesądy; przedstawicielami tego kierunku byli Wolter 
oraz Denis Diderot.  
Deizm  ‐ owoc  racjonalizmu  przeciwstawiającego  się  wiedzy  objawionej  i 
dogmatom wiary; deiści uznawali  istnienie Boga  jako stwórcy świata, uzna 
wali też wagę nakazów moralnych płynących z religii, odrzucali objawie nie i 
wyznaniowe formy wiary; deistami byli Diderot oraz Wolter, obaj walczący z 
fanatyzmem religijnym. 
Ateizm  ‐ (lub materializm) pogląd odrzucający istnienie Boga; pojawił się w 
pismach francuskiego filozofa przyrody Paula Holbacha.  
Irracjonalizm  ‐ pogląd filozoficzny, głoszący, że rzeczywistość jest niedostępna 
poznaniu  rozumowemu  i odwołujący  się do przekonań wyprowadzonych  z 
intuicji, wiary, instynktu i tradycji; wykształcił się pod koniec epoki oświecenia. 
Sensualizm  ‐ źródłem wiedzy są wrażenia zmysłowe; twórcą tego kierunku był 
John Locke; twierdził on, że człowiek rodzi się jako "czysta karta"  (tabulo rasa), 
nie  mając  doświadczeń,  wrodzonych  idei  czy  zasad,  które  kształtu  ją  się 
dopiero w ciągu życia. 
Postawę  ludzi  oświeceniowych  znamionowały:  utylitaryzm  (najwyższy  cel 
postępowania  to  pożytek  jednostki  i  społeczeństwa),  humanitaryzm, 
optymizm, krytycyzm. 
 
5. Rozwój kultury w Polsce doby oświecenia:  
Rozwój  tendencji  i  idei  oświeceniowych  przypada w  Polsce  na  okres 
panowania ostatniego naszego króla, Stanisława Augusta Poniatowskiego, a 
więc  od  1764  r.,  kiedy wstąpił  na  tron,  do  roku  1795,  czyli  do  trzeciego 
rozbioru  Polski.  Ponieważ  jednak  założenia  epoki  znalazły  propagatorów 
3
616452517.004.png
jeszcze w jakiś czas po rozbiorach, za koniec oświecenia przyjęło się uważać 
rok 1815, czyli rok powstania Królestwa Kongresowego. 
Mieszczaństwo polskie, w przeciwieństwie do Zachodu, nie odgrywało 
żadnej roli w życiu politycznym. Rosła anarchia szlachecka, wzmagał się ucisk 
Ludu. Szkolnictwo przystosowało się do przeciętnych pojęć szlachty, podsycało 
fanatyzm wyznaniowy i utrwalało przesądy stanowe. Uniwersytet Krakowski 
przeżywał okres upadku. Pogłębiający się rozkład polityczny i moralny zagrażał 
szlachcie ruiną materialną, a państwu, możliwością utraty niepodległości, Stąd 
też rodzą się dążenia oświeconych magnatów i patriotycznej części szlachty do 
zreformowania państwa w imię interesów ogólnonarodowych. Jedną z dróg 
ratowania Rzeczypospolitej było podniesienie poziomu oświaty całego narodu, 
a  przede wszystkim  szlachty,  która  ze względu  na  prawa  polityczne,  jakie 
posiadała, mogła wywrzeć decydujący wpływ na powodzenie reform. 
Równolegle  z  przebudzeniem  się  świadomości  politycznej  rodzą  się 
próby  odnowy życia  literackiego  i  umysłowego. W  1747  r.  JÓZEF  JFDRZEJ 
ZAŁUSKI,  poeta  i  bibliograf  (uczony  pracujący  nad  rejestrowaniem  i 
opisywaniem  wydawnictw,  druków  i  rękopisów)  otwiera  swą  bibliotekę, 
udostępniając ją społeczeństwu, by później ofiarować ją państwu. 
Ogromne  zasługi w walce o uzdrowienie oświaty położył  STANISŁAW 
KONARSKI  (1700‐1773).  Pochodził  z  ubogiej  rodziny  szlacheckiej.  Po 
ukończeniu szkoły wstąpił do zakonu pijarów. Był nauczycielem w kolegium 
pijarskim w Warszawie. Dwa lata studiował w Rzymie, a następnie wy jechał 
do  Paryża,  gdzie  dokładnie  poznał  stan  i  nowoczesność  szkolnictwa 
francuskiego. Po powrocie do kraju poświęca się pracy na rzecz dobra Polski – 
zajmuje  się  reformą  ustroju  państwowego,  działalnością  oświatową  i 
twórczością literacką. 
W  dziedzinie  oświaty  Konarski  proponował  powołanie  urzędu 
państwowego  sprawującego  nadzór  nad  szkołami  i  kierującego  sposobami 
nauczania. Zreformował szkoły pijarskie, w których naczelnym celem stało się 
właściwe wychowanie obywatelskie  „Niech chłopcy wiedza, co winni ojczyźnie, 
co należy im przez całe życie dla ojczyzny robić, aby mogli odwdzięczyć się 
ojczyźnie  przez  wspomaganie  jej,  bronienie  i  dodawanie  jej  stawy” .  Swój 
program  pedagogiczny  realizował  Konarski  w  założonym  w  roku  1740 
Collegium  Nobilium ,  szkole  przeznaczonej  dla  synów  zamożnej  szlachty. 
Zastąpiono  w  niej łacinę  językiem  polskim  jako  językiem  wykładowym, 
wprowadzono  naukę  języków  obcych,  położono  nacisk  na  przedmioty 
przyrodnicze,  a  dotychczas  stosowaną  w  szkołach  metodę  pamięciowego 
4
616452517.005.png
opanowywania  wiadomości  zastąpiono  samodzielną  analizą  i  rozumowym 
sposobem przyswajania wiedzy. 
Pełny program polityczny wyłożył Konarski w dziele  „O skutecznym rad 
sposobie” ,  składającym  się  z  czterech  tomów.  Odrzucało  ono  stanowczo 
liberum veto jako przyczynę wszelkiego zła w Rzeczypospolitej, proponując 
rozstrzyganie  uchwał  sejmowych  większością  głosów.  Autor  daje  projekt 
nowej  organizacji  sejmu  polskiego  złożonego  z  dwóch  izb,  senatorskiej  i 
poselskiej. 
W dziedzinie odrodzenia literatury piękne j zasłynął Konarski rozprawą 
pt.  „O poprawcie wad wymowy” , gdzie wystąpił przeciwko panegiryzmowi i 
makaronizmom w utworach literackich, podkreślał znaczenie naturalności w 
wysławianiu i rzeczowości w przedstawianym temacie. 
Na uwagę zasługuje tez sztuka, napisana przez Konarskiego dla teatrów 
szkolnych, pt.  „Tragedia Epaminondy” , w  której podkreśla wyższość dobra 
ogólnego  nad  korzyściami  prywatnymi  i  składa  hołd  tym,  którzy 
bezinteresownie  służą  ojczyźnie.  Wiele  mądrości  zawierają  słowa  utworu, 
które dowodzą, że nikt nie ma prawa domagać się uznania za zasługi, które 
oddał ojczyźnie, gdyż: 
„Nie masz zasług; te, co my zowiemy zasługi, 
Są tylko ku ojczyźnie wypłacone długi”.  
Program  reformy  państwowej  i  społecznej  wysunął  STANISŁAW 
LESZCZYŃSKI  (1677‐1766),  zwany  filozofem  dobroczynnym,  dwukrotnie 
wybierany na króla Polski i dwukrotnie zmuszony do opuszczenia tronu. W 
swym głównym dziele pt.  „Głos wolny wolność ubezpieczający”  domaga się 
poprawy położenia chłopów i potępia ich niewolniczą zależność od panów, 
gdyż  w  ludzie  właśnie  widzi  fundament,  na  którym  wspiera  się  cała 
Rzeczpospolita –  „Jeżeli ten piedestał będzie gliniany, cała moles (ciężar) na 
nim się wspierająca upadnie”  ‐ pisał. Domaga się oczynszowania chłopa w 
miejsce pańszczyzny, zniesienia przywiązania do ziemi i przyznania mu prawa 
odwoływania się do sądów w wypadku sporu z dziedzicem. 
Drugą istotną sprawą, na którą zwraca uwagę, jest nadużywanie zasady 
liberum veto, która prowadzi do zrywania sejmików i sejmów. Nie proponuje 
jednak jej całkowitego zniesienia, lecz jedynie ograniczenia jej stosowania do 
poszczególnych spraw, a wykluczenia jej w całości obrad sejmowych. 
 
5
616452517.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin