Graduale1961_ritus-objasnienie.pdf
(
113 KB
)
Pobierz
228127035 UNPDF
Rubryki
„De Ritibus Servandis in Cantu Missae”
Graduału Rzymskiego
(w oparciu o przekład x. Dra Surzyńskiego)
Obrządki w czasie śpiewu mszalnego
I. Gdy kapłan przystępuje do ołtarza, śpiewacy zaczynają
Antyfonę na wejście
. W dni
powszednie jeden tylko kantor intonuje aż do gwiazdki *; w święta i w niedziele zaś dwóch
kantorów; w wielkie uroczystości zaś, jeżeli liczba śpiewających jest dosyć wielka, intonuje
czterech kantorów. Chór lub schola śpiewa dalej aż do psalmu. Pierwszą część wiersza psalmowego
aż do gwiazdki i wiersz
Gloria Patri
sami tylko kantorzy śpiewają, resztę wiersza śpiewa cały chór.
Następnie cały także chór powtarza antyfonę aż do psalmu.
Jeśli kapłan z asystującymi wchodzi dłuższą drogą do kościoła, po prześpiewianiu
Antyfony
na wejście
, można śpiewać wiele innych wierszy tegoż psalmu. W tym wypadku po każdym
wierszu, lub co dwa wiersze można powtarzać antyfonę i kiedy celebrans dojdzie do ołtarza,
przerwawszy, jeśli potrzeba, psalm, śpiewa się
Gloria Patri
i powtarza antyfonę po raz ostatni.
Kiedy
Antyfonę na wejście
powtarza się po wierszu psalmu, jej zakończenie bierze się z
wiersza
Gloria Patri
, jeśli ten posiada specjalne zakończenie. Na przykład w antyfonie
Ad te levavi
:
Gdy po wierszu psalmu nie powtarza się antyfony:
Gdy po wierszu psalmu powtarza się antyfonę:
II. Po skończeniu
Antyfony na wejście
, chór lub schola śpiewa na przemian z kantorami albo
z drugim chórem trzy razy
Kyrie eleison
, trzy razy
Christe eleison
i znowu trzy razy
Kyrie eleison
.
Ostatnie jednak
Kyrie
dzieli się na dwie albo i na trzy części oddzielone jedną lub dwoma
gwiazdkami. Jeżeli
Kyrie
dzieli się na tylko dwie części, tj. jeśli ma tylko jedną gwiazdkę, wtedy
pierwszą część śpiewają sami kantorzy lub pierwszy chór, drugą część zaś wszyscy. Jeżeli
Kyrie
dzieli się na trzy części, i dlatego pierwsza część na końcu ma jedną gwiazdkę, a druga dwie, wtedy
pierwszą część śpiewają ci sami, co wyżej; drugą zaś część, będącą powtórzeniem melodii
pierwszej części, śpiewa drugi chór; a dopiero trzecią część wszyscy złączonemi głosy kończą.
Zachodzi nieraz i pięć części; wtedy sposób dzielenia chórów oznacza się podobnież jedną lub
dwoma gwiazdkami i na mocy tego, co wyżej powiedziano, łatwo będzie zrozumiany.
III. Celebrans zaczyna wyraźnym głosem śpiewać
Gloria in excelsis Deo
; chór zaś, lub
schola, śpiewa dalej:
Et in terra pax hominibus
, itd. Także i tutaj śpiewacy podzieleni na dwa chóry
na przemian sobie odpowiadają, albo też chór śpiewa na przemian z kantorami. Następnie chór
odpowiada na
Dominus vobiscum
.
IV. Po skończeniu Epistoły bądź Lekcji, jeden lub dwóch śpiewaków zaczyna responsorium
zwane Graduałem, i śpiewa aż do gwiazdki *, a wszyscy, albo też tylko wyznaczeni osobno
kantorzy, śpiewają z przynależną uwagą dalej. Dwóch śpiewa wiersz Graduału, a dopiero przy
końcu, od gwiazdki począwszy, śpiewa cały chór; albo też na sposób responsorialny, jeśli to
dogodne, dwóch kantorów śpiewa wiersz do końca, a wszyscy powtarzają pierwszą część
responsorium aż do wiersza.
Jeżeli ma się śpiewać
Alleluia, Alleluia
z wierszem, wtedy pierwsze
Alleluia
śpiewa jeden
lub dwóch aż do gwiazdki *, chór zaś powtarza
Alleluia
i dodaje neumę, czyli jubilację,
przeciągając samogłoskę
a
. Kantorzy śpiewają wiersz, którego zakończenie, od gwiazdki, wszyscy
śpiewają. Po skończeniu wiersza, kantor lub kantorzy powtarzają
Alleluia
, a chór dodaje tylko
neumę.
Po Siedemdziesiątnicy opuszcza się
Alleluia
i wiersz po nim następujący, a śpiewa się
Traktus
, którego wiersze śpiewają na przemian dwa chóry nawzajem sobie odpowiadające, albo
pierwszy wiersz kantorzy, a drugi cały chór.
W czasie wielkanocnym opuszcza się
Graduał
, a w jego miejsce śpiewa się
Alleluia,
alleluia
z wierszem, jak wyżej. Następuje zaraz jedno
Alleluia
, które rozpoczyna jeden lub dwóch
śpiewaków, śpiewając aż do gwiazdki przed neumą; a cały chór śpiewa do końca bez powtarzania.
Wiersz i jedno
Alleluia
na końcu śpiewa się w sposób wyżej podany.
Sekwencje śpiewają na przemian albo kantorzy i chór, albo dwie połowy chóru.
V. Po Ewangelii celebrans intonuje
Credo in unum Deum
(jeżeli przypada), a chór lub schola
śpiewa dalej
Patrem omnipotentem
- aż do końca, razem albo na przemian według miejscowego
zwyczaju.
VI.
Antyfonę na Ofiarowanie
intonuje jeden, dwóch albo czterech kantorów, podobnie jak
antyfonę na Wejście, a kończą ją wszyscy.
Po antyfonie można śpiewać dawne gregoriańskie melodie tych wersetów, które kiedyś po
niej śpiewano.
Jeśli zaś
antyfona na Ofiarowanie
wyjęta jest z jakiegoś psalmu, można śpiewać i inne
wiersze tegoż psalmu. W tym wypadku po każdym wierszu lub co dwa wiersze psalmu można
powtarzać antyfonę, a po skończeniu Ofiarowania, kończy się psalm doksologią
Gloria Patri
i
powtarza się antyfonę. Jeśli natomiast antyfona nie jest wyjęta z psalmu, można wybrać psalm
odpowiadający uroczystości. Po zakończeniu
antyfony na Ofiarowanie
można również zaśpiewać
jakiś krótki utwór łaciński, który jednak ma odpowiadać tej części Mszy. Nie należy go przeciągać
poza Sekretę.
VII. Po prefacji chór śpiewa dalej
Sanctus
itd.
Sanctus
i
Benedictus
łączy się, jeśli się je
śpiewa według melodii gregoriańskich; w przeciwnym wypadku
Benedictus
śpiewa się po
Konsekracji.
W czasie Konsekracji winien umilknąć wszelki śpiew, a także, tam gdzie jest taki zwyczaj,
gra na organach i innych instrumentach muzycznych.
Po Konsekracji zaleca się święte milczenie aż do
Pater noster
, chyba, że trzeba odśpiewać
Benedictus
.
VIII. Zaraz po odpowiedzeniu na
Pax Domini
śpiewa się trzy razy
Agnus Dei
. Jeden, dwóch
lub czterech kantorów intonuje, a cały chór śpiewa dalej; albo dwa chóry śpiewają na przemian, na
końcu zaś wszyscy razem śpiewają
Dona nobis pacem
, a na mszach za zmarłych ostatni tylko
wyraz:
sempiternam
.
IX.
Antyfonę na Komunię
zasadniczo winno się śpiewać wtedy, gdy celebrans spożywa
Najświętszy Sakrament. Jeśli zaś udziela się Komunii św. wiernym, zaczyna się śpiewać antyfonę,
gdy kapłan udziela Komunii św. Antyfonę intonuje jeden, dwóch lub czterech kantorów, podobnie
jak antyfonę na Wejście. Jeśli
antyfona na Komunię
jest wzięta z jakiegoś psalmu, wolno śpiewać
inne wiersze tego psalmu. W tym wypadku po każdym wierszu lub co dwa wiersze można
powtarzać antyfonę, a po zakończeniu Komunii św., kończy się psalm doksologią
Gloria Patri
i
powtarza antyfonę. Jeśli natomiast antyfona nie jest wyjęta z psalmu, można wybrać psalm
odpowiadający uroczystości i czynności liturgicznej
.
1
Po zakończeniu
antyfony na Komunię
, zwłaszcza jeśli Komunia wiernych się przeciąga,
można także śpiewać utwór łaciński, odpowiadający świętej czynności.
Kapłan lub diakon śpiewa
Ite missa est
, lub
Benedicamus Domino
, a chór według tej samej
melodii odpowiada:
Deo gratias.
Na
Requiescant in pace
we mszy za zmarłych odpowiada się
Amen
.
1 Edycja typiczna posiada tu link
http://scholastmaur.free.fr/versus_psalmorum_et_canticorum.pdf
(przyp. tłum.)
Plik z chomika:
katechetka79
Inne pliki z tego folderu:
versus-psalmorum-et-canticorum.pdf
(13138 KB)
alleluias-simplex.pdf
(635 KB)
Graduale1961_ritus-objasnienie.pdf
(113 KB)
graduale1871.pdf
(30723 KB)
kyriale.pdf
(380 KB)
Inne foldery tego chomika:
- filmy religijne ▧ ▍- FILMY - BIBLIJNE 2014
1992 Pieśni Postne
55 pieśni patriotycznych
Akatyst ku czci Bogurodzicy
Arka Noego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin