Graduale1961_ritus-objasnienie.pdf

(113 KB) Pobierz
228127035 UNPDF
Rubryki „De Ritibus Servandis in Cantu Missae” Graduału Rzymskiego
(w oparciu o przekład x. Dra Surzyńskiego)
Obrządki w czasie śpiewu mszalnego
I. Gdy kapłan przystępuje do ołtarza, śpiewacy zaczynają Antyfonę na wejście . W dni
powszednie jeden tylko kantor intonuje aż do gwiazdki *; w święta i w niedziele zaś dwóch
kantorów; w wielkie uroczystości zaś, jeżeli liczba śpiewających jest dosyć wielka, intonuje
czterech kantorów. Chór lub schola śpiewa dalej aż do psalmu. Pierwszą część wiersza psalmowego
aż do gwiazdki i wiersz Gloria Patri sami tylko kantorzy śpiewają, resztę wiersza śpiewa cały chór.
Następnie cały także chór powtarza antyfonę aż do psalmu.
Jeśli kapłan z asystującymi wchodzi dłuższą drogą do kościoła, po prześpiewianiu Antyfony
na wejście , można śpiewać wiele innych wierszy tegoż psalmu. W tym wypadku po każdym
wierszu, lub co dwa wiersze można powtarzać antyfonę i kiedy celebrans dojdzie do ołtarza,
przerwawszy, jeśli potrzeba, psalm, śpiewa się Gloria Patri i powtarza antyfonę po raz ostatni.
Kiedy Antyfonę na wejście powtarza się po wierszu psalmu, jej zakończenie bierze się z
wiersza Gloria Patri , jeśli ten posiada specjalne zakończenie. Na przykład w antyfonie Ad te levavi :
Gdy po wierszu psalmu nie powtarza się antyfony:
Gdy po wierszu psalmu powtarza się antyfonę:
II. Po skończeniu Antyfony na wejście , chór lub schola śpiewa na przemian z kantorami albo
z drugim chórem trzy razy Kyrie eleison , trzy razy Christe eleison i znowu trzy razy Kyrie eleison .
Ostatnie jednak Kyrie dzieli się na dwie albo i na trzy części oddzielone jedną lub dwoma
gwiazdkami. Jeżeli Kyrie dzieli się na tylko dwie części, tj. jeśli ma tylko jedną gwiazdkę, wtedy
pierwszą część śpiewają sami kantorzy lub pierwszy chór, drugą część zaś wszyscy. Jeżeli Kyrie
dzieli się na trzy części, i dlatego pierwsza część na końcu ma jedną gwiazdkę, a druga dwie, wtedy
pierwszą część śpiewają ci sami, co wyżej; drugą zaś część, będącą powtórzeniem melodii
pierwszej części, śpiewa drugi chór; a dopiero trzecią część wszyscy złączonemi głosy kończą.
Zachodzi nieraz i pięć części; wtedy sposób dzielenia chórów oznacza się podobnież jedną lub
dwoma gwiazdkami i na mocy tego, co wyżej powiedziano, łatwo będzie zrozumiany.
III. Celebrans zaczyna wyraźnym głosem śpiewać Gloria in excelsis Deo ; chór zaś, lub
schola, śpiewa dalej: Et in terra pax hominibus , itd. Także i tutaj śpiewacy podzieleni na dwa chóry
na przemian sobie odpowiadają, albo też chór śpiewa na przemian z kantorami. Następnie chór
odpowiada na Dominus vobiscum .
228127035.001.png 228127035.002.png
IV. Po skończeniu Epistoły bądź Lekcji, jeden lub dwóch śpiewaków zaczyna responsorium
zwane Graduałem, i śpiewa aż do gwiazdki *, a wszyscy, albo też tylko wyznaczeni osobno
kantorzy, śpiewają z przynależną uwagą dalej. Dwóch śpiewa wiersz Graduału, a dopiero przy
końcu, od gwiazdki począwszy, śpiewa cały chór; albo też na sposób responsorialny, jeśli to
dogodne, dwóch kantorów śpiewa wiersz do końca, a wszyscy powtarzają pierwszą część
responsorium aż do wiersza.
Jeżeli ma się śpiewać Alleluia, Alleluia z wierszem, wtedy pierwsze Alleluia śpiewa jeden
lub dwóch aż do gwiazdki *, chór zaś powtarza Alleluia i dodaje neumę, czyli jubilację,
przeciągając samogłoskę a . Kantorzy śpiewają wiersz, którego zakończenie, od gwiazdki, wszyscy
śpiewają. Po skończeniu wiersza, kantor lub kantorzy powtarzają Alleluia , a chór dodaje tylko
neumę.
Po Siedemdziesiątnicy opuszcza się Alleluia i wiersz po nim następujący, a śpiewa się
Traktus , którego wiersze śpiewają na przemian dwa chóry nawzajem sobie odpowiadające, albo
pierwszy wiersz kantorzy, a drugi cały chór.
W czasie wielkanocnym opuszcza się Graduał , a w jego miejsce śpiewa się Alleluia,
alleluia z wierszem, jak wyżej. Następuje zaraz jedno Alleluia , które rozpoczyna jeden lub dwóch
śpiewaków, śpiewając aż do gwiazdki przed neumą; a cały chór śpiewa do końca bez powtarzania.
Wiersz i jedno Alleluia na końcu śpiewa się w sposób wyżej podany.
Sekwencje śpiewają na przemian albo kantorzy i chór, albo dwie połowy chóru.
V. Po Ewangelii celebrans intonuje Credo in unum Deum (jeżeli przypada), a chór lub schola
śpiewa dalej Patrem omnipotentem - aż do końca, razem albo na przemian według miejscowego
zwyczaju.
VI. Antyfonę na Ofiarowanie intonuje jeden, dwóch albo czterech kantorów, podobnie jak
antyfonę na Wejście, a kończą ją wszyscy.
Po antyfonie można śpiewać dawne gregoriańskie melodie tych wersetów, które kiedyś po
niej śpiewano.
Jeśli zaś antyfona na Ofiarowanie wyjęta jest z jakiegoś psalmu, można śpiewać i inne
wiersze tegoż psalmu. W tym wypadku po każdym wierszu lub co dwa wiersze psalmu można
powtarzać antyfonę, a po skończeniu Ofiarowania, kończy się psalm doksologią Gloria Patri i
powtarza się antyfonę. Jeśli natomiast antyfona nie jest wyjęta z psalmu, można wybrać psalm
odpowiadający uroczystości. Po zakończeniu antyfony na Ofiarowanie można również zaśpiewać
jakiś krótki utwór łaciński, który jednak ma odpowiadać tej części Mszy. Nie należy go przeciągać
poza Sekretę.
VII. Po prefacji chór śpiewa dalej Sanctus itd. Sanctus i Benedictus łączy się, jeśli się je
śpiewa według melodii gregoriańskich; w przeciwnym wypadku Benedictus śpiewa się po
Konsekracji.
W czasie Konsekracji winien umilknąć wszelki śpiew, a także, tam gdzie jest taki zwyczaj,
gra na organach i innych instrumentach muzycznych.
Po Konsekracji zaleca się święte milczenie aż do Pater noster , chyba, że trzeba odśpiewać
Benedictus .
 
VIII. Zaraz po odpowiedzeniu na Pax Domini śpiewa się trzy razy Agnus Dei . Jeden, dwóch
lub czterech kantorów intonuje, a cały chór śpiewa dalej; albo dwa chóry śpiewają na przemian, na
końcu zaś wszyscy razem śpiewają Dona nobis pacem , a na mszach za zmarłych ostatni tylko
wyraz: sempiternam .
IX. Antyfonę na Komunię zasadniczo winno się śpiewać wtedy, gdy celebrans spożywa
Najświętszy Sakrament. Jeśli zaś udziela się Komunii św. wiernym, zaczyna się śpiewać antyfonę,
gdy kapłan udziela Komunii św. Antyfonę intonuje jeden, dwóch lub czterech kantorów, podobnie
jak antyfonę na Wejście. Jeśli antyfona na Komunię jest wzięta z jakiegoś psalmu, wolno śpiewać
inne wiersze tego psalmu. W tym wypadku po każdym wierszu lub co dwa wiersze można
powtarzać antyfonę, a po zakończeniu Komunii św., kończy się psalm doksologią Gloria Patri i
powtarza antyfonę. Jeśli natomiast antyfona nie jest wyjęta z psalmu, można wybrać psalm
odpowiadający uroczystości i czynności liturgicznej . 1
Po zakończeniu antyfony na Komunię , zwłaszcza jeśli Komunia wiernych się przeciąga,
można także śpiewać utwór łaciński, odpowiadający świętej czynności.
Kapłan lub diakon śpiewa Ite missa est , lub Benedicamus Domino , a chór według tej samej
melodii odpowiada: Deo gratias.
Na Requiescant in pace we mszy za zmarłych odpowiada się Amen .
1 Edycja typiczna posiada tu link http://scholastmaur.free.fr/versus_psalmorum_et_canticorum.pdf (przyp. tłum.)
228127035.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin