Jak ułatwić uczniom zapamiętywanie reguł ortograficznych?
Mając na uwadze trudności uczniów w zapamiętaniu reguł ortograficznych opracowałam tzw."niezbędnik ortograficzny"dla uczniów klas I-III.
mgr Renata Woronowicz
Jak ułatwić uczniom zapamiętanie reguł ortograficznych?
Nauczanie ortografii sprawia uczniom i nauczycielom wiele kłopotu. Systematyczną pracę nad zasadami ortograficznymi należy rozpocząć od najmłodszych lat. Należy ukształtować w dzieciach tzw. „czujność ortograficzną”.
W klasach I-III nauczanie ortografii ma charakter okazjonalny. Ćwiczenia w tym zakresie należy wplatać w tok nauczania. Należy jednak pamiętać o systematyczności i planowości działań.
W klasach II i III wprowadzamy zasady ortograficzne. Są one często mało zrozumiałe dla uczniów. Dlatego postanowiłam pomóc uczniom w ich opanowaniu przygotowując im w zwięzłej i przejrzystej formie podstawowe reguły ortograficzne przewidziane programem kształcenia zintegrowanego.
Każdy uczeń otrzymuje zbiór takich reguł i korzysta z nich przez cały rok szkolny ( można foliować). Z moich obserwacji wynika, że uczniowie chętnie zaglądają do swojej pomocy, korzystają przy pracach pisemnych i dyktandach. Szczególnie przydatne stały się one dla dzieci objętych ryzykiem dysleksji.
PODSTAWOWE ZASADY POLSKIEJ ORTOGRAFII
dla uczniów klas II i III szkoły podstawowej
Ó
Literę ó pisz:- jeżeli wymienia się na o, e, a ( np. mówić – mowa, siódmy- siedem, wrócić –wracać... );- w zakończeniach -ów, -ówka, -ówna ( np. żarówka, krówka, butów, kolegów )- wyjątki: skuwka, zasuwka, okuwka;- na początku wyrazów: ów, ówczesny, ówdzie, ósemka, ósmy;- jako ó niewymienne do zapamiętania ( np. córka, jaskółka, góra, tchórz, królowa ...);- litera ó nigdy nie występuje na końcu wyrazu;
U
Literę u pisz:- w cząstkach –uję, -uje, -ujesz, -ują ( np. prasuję, maluje, malują, prasujesz ...);- w wyrazach z cząstkami –uch, -uchna, -uchny, -ula, -ulec, -unek, -unia, -unio, -uś, -usia, -uszek, -utka; ( np. kłamczuch, brzydula, hamulec, rachunek, ciotunia, dzidziuś, wianuszek, matusia ...);- na początku wyrazu z wyjątkiem: ów, ówczesny, ówdzie, ósemka, ósmy;- na końcu wyrazu;- w wyrazach bez uzasadnienia do zapamiętania np. but, gruby, zupa, suma;
RZ
Dwuznak rz pisz:- jeśli wymienia się na r ( np. morze – morski, chmurzyć się – chmura, );- po spółgłoskach p, b, t, d, k, g, ch, j, w ( np. przystanek, brzoza, trzeba, drzewo, krzak, grzyby, chrzest, ujrzeć, wrzos ... )- wyjątki: bukszpan, kształt, pszenica, pszczoła, wszystko, zawsze- w stopniach przymiotnika: lepszy, dłuższy, najpiękniejszy, brzydszy;- w cząstkach –arz, -erz ( np. murarz, lekarz, drukarz, weterynarz; kalendarz, kołnierz, zwierz )- wyjątki: odzież, młodzież, masaż, kradzież, instruktaż;- jako rz niewymienne do zapamiętania np. rzeka, porzeczka, warzywa, rzucać;
Ż
Literę ż pisz:- gdy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s ( np. ważyć – waga, drużyna – druh, koleżanka – kolega, wiążę – wiązać)- po literach ł, l, r np. rżeć, małża, oskarżyć, ulżyć;- w wyrazach obcego pochodzenia np. bandaż, pejzaż;- w wyrazach bez uzasadnienia do zapamiętania, np. żegnać, żyto, życzyć ...;
CH
Dwuznak ch pisz:- gdy wymienia się na sz ( np. puch –puszek, suchy –susza, ucho –uszko );- po literze s ( np. schłodzić, schodzić, schab );- na końcu wyrazu, np. pech, dach, duch, dziewczynkach ...
renata.misia