Pod pojęciem kliki jako struktury nieformalnej rozumiemy małą grupę ludzi tworzącą się w obrębie organizacji formalnej utworzoną dla korzyści własnej i jej członków i ochrony ich interesów.
Podział związków nieformalnych według Daltonema.
Możemy wyróżnić związki symbiotyczne tworzone przez kierowników i podwładnych. (Kierownik, a podwładny kabel).
Pasożytniczy (związek) – jest tworzony przez pracowników z różnego szczebla poprzez faworyzowanie i dbanie o korzyści wybranych jednostek.
Obronna – taka powstaje dla obrony własnych interesów.
Agresywna – która zazwyczaj powstaje do przełamania rządów (paczki) powstała do poprowadzenia przełomu w istniejącym stanie rzeczy.
Spontaniczna – powstała poprzez rozszerzenie zakresu interakcji koleżeńskich.
Wzajemne związki organizacji formalnej i nieformalnej z organizacją rzeczywistą.
(BUP)
Współczesne koncepcje i metody zarządzania.
Dynamiczne koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem.
Koncepcja transformacji przedsiębiorstw.
Istota i metoda reengineeringu. Kompleksowe zarządzanie jakością.
Globalizacja przedsiębiorstw przyczyny. Przyczyny międzynarodowych działalności przedsiębiorstw.
nieformalna
formalna
Organizacja
Rzeczywista
spontaniczna
modelowa
Kompromisowa
Cele własne pracowników i wspólne grupowe
Zadania wyznaczone, nazwane i podjęte samorzutnie
Zebrania statutowe inne zgodnie z oficjalnymi rozporządzeniami
Członkowie grup nieformalnych będący członkami organizacji sformalizowanej
Aktualny stan zatrudnienia
Liczba członków limitowana zarządzeniami
Interakcje wewnątrzgrupowe
Interakcje służbowe i nieformalne
Kontakty służbowe
Zgodność i konflikty interesów indywidualnych i grupowych
Współdziałanie i walka
współdziałanie
Pod pojęciem stylu kierowania rozumiemy całokształt sposobów oddziaływania przełożonego na podwładnych w celu skłonienia ich do wypełnienia zadań w organizacji. Na styl zarządzania składają się różnego rodzaju techniki rozumiane jako zestaw bodźców ukierunkowanych na skłonienie podwładnych do wydajnej pracy.
Rozróżniamy bodźce materialnego zainteresowania, wyższe stawki, wczasy, premie, nagrody, kary pieniężne potrącane z zarobków.
Bodźce niematerialnego zainteresowania są to dyplomy, znaki firmowe, odznaczenia państwowe, upomnienia, nagany.
W rzeczywistości w systemie zarządzania możemy wyróżnić dwa modele zasadnicze:
- styl dyrektywny,
- styl interaktywny.
W dyrektywnym stylu nastawionym przede wszystkim na pracę, przełożony kładzie szczególny nacisk na związek między sposobem wykonywania powierzonych pracownikom zadań, a wymiarem udzielanych nagród i kar.
Interaktywny styl jest przede wszystkim zorientowany na pracownika, zasadniczym celem jest integracja z zespołem.
Przełożony musi mieć duża wiedzę merytoryczną. Kierownik nie ingerujący to osoba dająca dużą swobodę w organizacji i planowaniu działań. Praktycznie rzecz biorąc stara się on nie podejmować decyzji, nie kontroluje, nie motywuje.
Kierownik (integracyjny) często zwany jest demokratą. Zachęca grupę do podejmowania decyzji dotyczących zadań i podział na poszczególnych pracowników. Jest to osoba dążąca do wyeliminowania barier komunikacyjnych, przez co komunikuje się ze swoimi podwładnymi.
W stylu dyrektywnym, kierownik to autokrata, sam ustala cele grupy i zadania, sam dokonuje podziału pracy oraz utrzymuje duży dystans w stosunku do członków grupy.
Według amerykańskiego psychologa McGregora, w stosunku do pracowników można dokonać podziału na dwie grupy. McGregor przedstawił teorię xy, według teorii:
- pracownik unika pracy i jeżeli tylko może uchyla się od nałożonych na niego obowiązków,
- przeciętny człowiek woli być kierowany, woli unikać odpowiedzialności, pragnie spokoju, jeśli mamy do czynienia z taką grupą to powinna być stale kierowana, kontrolowana oraz poddawana oddziaływaniu nagród i kar.
Według teorii McGregora stwierdza się, że po pierwsze:
- wydatkowanie energii fizycznej i umysłowej jest naturalną potrzebą człowieka,
- człowiek chce być samodzielny i dąży do tego by mógł przeprowadzać samokontrole w toku realizowanych zadań,
- dopuszczenie pracownika do realizacji zadań spełnia rolę pozytywnej motywacji.
Systemy i funkcje zarządzania.
Pod pojęciem systemów zarządzania rozumiemy zespół powiązanych ze sobą elementów służących realizacji funkcji zarządzania.
Pojęcie funkcji jest stosowane tam gdzie:
- przedmiot badania tworzy system ujęty jako jednolitą całość,
- jednolita całość musi być uporządkowana,
- części są elementami co do których można wykazać iż przyczyniają się do realizacji celu.
Stąd też pod pojęciem funkcji rozumiemy zakres powtarzających się działań wykonywanych w ramach podziału pracy kierowniczej na rzecz organizacji której dana osoba jest członkiem.
W zależności od przyjętej zasady podziału wyróżnić można funkcje podstawowe i pomocnicze:
a) Podstawowe - zaliczamy do nich te funkcję, które wpływają w sposób bezpośredni na realizację celu głównego firmy.
b) Pomocnicze - to pozostałe funkcję, które wpływają na osiągnięcie celu strategicznego w sposób pośredni. Stąd też do tych funkcji zaliczmy np.: funkcję ewidencji i sprawiedliwości.
lukkar84