06.11.2010.doc

(44 KB) Pobierz

Pod pojęciem kliki jako struktury nieformalnej rozumiemy małą grupę ludzi tworzącą się w obrębie organizacji formalnej utworzoną dla korzyści własnej i jej członków i ochrony ich interesów.

Podział związków nieformalnych według Daltonema.

Możemy wyróżnić związki symbiotyczne tworzone przez kierowników i podwładnych. (Kierownik, a podwładny kabel).

Pasożytniczy (związek) – jest tworzony przez pracowników z różnego szczebla poprzez faworyzowanie i dbanie o korzyści wybranych jednostek.

Obronna – taka powstaje dla obrony własnych interesów.

Agresywna – która zazwyczaj powstaje do przełamania rządów (paczki) powstała do poprowadzenia przełomu w istniejącym stanie rzeczy.

Spontaniczna – powstała poprzez rozszerzenie zakresu interakcji koleżeńskich.

Wzajemne związki organizacji formalnej i nieformalnej z organizacją rzeczywistą.

 

(BUP)

Współczesne koncepcje i metody zarządzania.

Dynamiczne koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem.

Koncepcja transformacji przedsiębiorstw.

Istota i metoda reengineeringu. Kompleksowe zarządzanie jakością.

Globalizacja przedsiębiorstw przyczyny. Przyczyny międzynarodowych działalności przedsiębiorstw.

nieformalna

formalna

Organizacja









Rzeczywista

 



spontaniczna

modelowa





Kompromisowa

 

Cele własne pracowników i wspólne grupowe

Zadania wyznaczone, nazwane i podjęte samorzutnie

Zebrania statutowe inne zgodnie z oficjalnymi rozporządzeniami





 

 

 



 

Członkowie grup nieformalnych będący członkami organizacji sformalizowanej

Aktualny stan zatrudnienia

Liczba członków limitowana zarządzeniami





 

 





Interakcje wewnątrzgrupowe

Interakcje służbowe i nieformalne

Kontakty służbowe









 





Zgodność i konflikty interesów indywidualnych i grupowych

Współdziałanie i walka

współdziałanie








Pod pojęciem stylu kierowania rozumiemy całokształt sposobów oddziaływania przełożonego na podwładnych w celu skłonienia ich do wypełnienia zadań w organizacji. Na styl zarządzania składają się różnego rodzaju techniki rozumiane jako zestaw bodźców ukierunkowanych na skłonienie podwładnych do wydajnej pracy.

 

Rozróżniamy bodźce materialnego zainteresowania, wyższe stawki, wczasy, premie, nagrody, kary pieniężne potrącane z zarobków.

Bodźce niematerialnego zainteresowania są to dyplomy, znaki firmowe, odznaczenia państwowe, upomnienia, nagany.

 

W rzeczywistości w systemie zarządzania możemy wyróżnić dwa modele zasadnicze:

- styl dyrektywny,

- styl interaktywny.

W dyrektywnym stylu nastawionym przede wszystkim na pracę, przełożony kładzie szczególny nacisk na związek między sposobem wykonywania powierzonych pracownikom zadań, a wymiarem udzielanych nagród i kar.

Interaktywny styl jest przede wszystkim zorientowany na pracownika, zasadniczym celem jest integracja z zespołem.

Przełożony musi mieć duża wiedzę merytoryczną. Kierownik nie ingerujący to osoba dająca dużą swobodę w organizacji i planowaniu działań. Praktycznie rzecz biorąc stara się on nie podejmować decyzji, nie kontroluje, nie motywuje.

Kierownik (integracyjny) często zwany jest demokratą. Zachęca grupę do podejmowania decyzji dotyczących zadań i podział na poszczególnych pracowników. Jest to osoba dążąca do wyeliminowania barier komunikacyjnych, przez co komunikuje się ze swoimi podwładnymi.

W stylu dyrektywnym, kierownik to autokrata, sam ustala cele grupy i zadania, sam dokonuje podziału pracy oraz utrzymuje duży dystans w stosunku do członków grupy.

 

Według amerykańskiego psychologa McGregora, w stosunku do pracowników można dokonać podziału na dwie grupy. McGregor przedstawił teorię xy, według teorii:

- pracownik unika pracy i jeżeli tylko może uchyla się od nałożonych na niego obowiązków,

- przeciętny człowiek woli być kierowany, woli unikać odpowiedzialności, pragnie spokoju, jeśli mamy do czynienia z taką grupą to powinna być stale kierowana, kontrolowana oraz poddawana oddziaływaniu nagród i kar.

Według teorii McGregora stwierdza się, że po pierwsze:

- wydatkowanie energii fizycznej i umysłowej jest naturalną potrzebą człowieka,

- człowiek chce być samodzielny i dąży do tego by mógł przeprowadzać samokontrole w toku realizowanych zadań,

- dopuszczenie pracownika do realizacji zadań spełnia rolę pozytywnej motywacji.

 

Systemy i funkcje zarządzania.

Pod pojęciem systemów zarządzania rozumiemy zespół powiązanych ze sobą elementów służących realizacji funkcji zarządzania.

Pojęcie funkcji jest stosowane tam gdzie:

- przedmiot badania tworzy system ujęty jako jednolitą całość,

- jednolita całość musi być uporządkowana,

- części są elementami co do których można wykazać iż przyczyniają się do realizacji celu.

              Stąd też pod pojęciem funkcji rozumiemy zakres powtarzających się działań wykonywanych w ramach podziału pracy kierowniczej na rzecz organizacji której dana osoba jest członkiem.

W zależności od przyjętej zasady podziału wyróżnić można funkcje podstawowe i pomocnicze:

a)      Podstawowe - zaliczamy do nich te funkcję, które wpływają w sposób bezpośredni na realizację celu głównego firmy.

b)     Pomocnicze - to pozostałe funkcję, które wpływają na osiągnięcie celu strategicznego w sposób pośredni. Stąd też do tych funkcji zaliczmy np.: funkcję ewidencji i sprawiedliwości.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin