IV_Unia_Europejska.doc

(46 KB) Pobierz
Unia Europejska

4

20-11-2011                           

IV Unia Europejska (UE)

 

Jest gospodarczo-politycznym związkiem demokratycznych państw europejskich, który powstawał w wyniku wieloletnich procesów integracyjnych zapoczątkowanych po II wojnie światowej (od 1951 r.) przez Belgię, Francję, Holandię, Luksemburg, Niemcy i Włochy (jako Europejska Wspólnota Węgla i Stali). W ramach Wspólnot stopniowo doszło do utworzenia wspólnego jednolitego rynku poprzez likwidację barier celnych, wprowadzanie wspólnych norm prawnych i technicznych oraz prowadzenie wspólnej polityki rolnej.

 

16 kwietnia 2003 roku przedstawiciele rządów ówczesnych 15 państw członkowskich i 10 kandydujących podpisali w Atenach traktat akcesyjny rozszerzający Unię, w wyniku którego 1 maja 2004 roku doszło do największego w historii rozszerzenia UE o 10 krajów (Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Malta oraz Cypr). Pomimo że w toku rozwoju historycznego podejmowano różne próby integracji poszczególnych państw, to jednak albo były one oparte na dominacji jednego z nich, albo miały charakter przeważnie polityczny.

Unia Europejska stanowi twór dotychczas nieznany w historii stosunków  międzynarodowych. Do grudnia 2009 r. UE była kombinacją struktur ponadnarodowych (ponadpaństwowych, uwspólnotowionych) oraz międzyrządowych (międzynarodowych), a obecnie posiada cechy organizacji międzynarodowej i ma osobowość prawną. Jej szczególny charakter powoduje, że wszelkie próby jednoznacznego określenia są niezwykle trudne oraz budzą spory, zwłaszcza że jej rola w skali międzynarodowej ciągle rośnie.

 

Każde demokratyczne państwo europejskie o rozwiniętej gospodarce rynkowej, spełniające określone wymagania, może uzyskać jej członkostwo. Niezbędnymi warunkami są:

-          stopniowe dostosowywanie prawa krajowego do standardów UE,

-          pełne poszanowanie praw człowieka,

-          liberalizacja gospodarki,

-          stopniowe otwieranie się na wspólny rynek.

 

Celami UE są:

-          promowanie rozwoju ekonomicznego i społecznego w drodze zacieśniania współpracy gospodarczej,

-          likwidacja barier w obrocie pomiędzy państwami członkowskimi,

-          wzmacnianie jej międzynarodowego znaczenia,

-          dążenie do zapewnienia jednakowych praw i pełnej swobody przepływu ludzi w obrębie Unii, w tym rozwijanie obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwego traktowania, m.in. w zakresie praw socjalnych poprawy poziomu życia uboższych państw,

-          ujednolicenie struktury gospodarczej krajów członkowskich, wyrównanie rozwoju gospodarczego regionów,

-          polepszenie standardów życia.

 

Państwa członkowskie nie zrzekają się swojej suwerenności, a jedynie przekazują kompetencję do jej wykonywania organom ponadnarodowym, co w istocie stanowi jednak swego rodzaju ograniczenie ich suwerenności. Państwa członkowskie mają bowiem możliwość współkształtowania decyzji podejmowanych przez organy UE .

 

UE nie opiera się na zasadzie jednomyślności. Niektóre uzgodnienia (w sprawach objętych głosowaniem kwalifikowaną większością) mogą zapaść mimo jednoznacznego sprzeciwu państwa członkowskiego.

 

Instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej.

Unia Europejska opiera się na zasadzie trójpodziału władzy.

 

WŁADZE UE:

Wykonawcza:

- Komisja Europejska

Prawodawcza:

-          Rada Unii Europejskiej (czyli ministrowie poszczególnych sektorów),

-          Parlament Europejski.

Sądownicza:

-          Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, będący swoistym Trybunałem Konstytucyjnym i Sądem Najwyższym; bada on zgodność przepisów unijnych z Traktatami oraz poprawne wykonywanie prawa UE w państwach członkowskich.

 

Zasada supremacji (nadrzędności) prawa UE:

-          ma ono pierwszeństwo przed aktami prawa wewnętrznego (regułami normatywnymi) państw członkowskich; związane jest to z zasadą, iż kraj członkowski nie może powoływać się na przepisy wewnętrzne w celu uniknięcia stosowania  prawa wspólnotowego,

-          w praktyce budzi liczne spory, w tym np. dotyczące stosunku do konstytucji; w razie kolizji ta ostatnia przeważnie była zmieniana.

 

Prawo stanowione UE:

-          pierwotne, a więc traktaty założycielskie, traktaty modyfikujące, traktaty akcesyjne,

-          wtórne, na które składają się rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, opinie, zalecenia;

-          pomiędzy pierwotnym a wtórnym należy umieścić umowy międzynarodowe zawierane przez Unię Europejską (jej prawnych poprzedników).

 

Terytorialny zasięg prawa unijnego pokrywa się z terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej. Terytoria zależne nie są częścią Unii, a więc prawo Unii nie jest tam stosowane lub jego stosowanie jest minimalne.

 

 

Parlament Europejski (PE):

-          reprezentuje interesy obywateli Unii, przez których jest bezpośrednio wybierany, wybory co 5 lat,

-          736 Europosłów (polska 50 mandatów),

-          prawa wyborcze nie zależą od miejsca zamieszkania, 

-          zasiadają w PE niezależnie od kraju pochodzenia, lecz wedle kryterium opcji politycznej,

-          siedzibami PE są Bruksela, Luksemburg, Strasburg

 

Podstawowe funkcje PE:

-          przyjmuje akty prawa europejskiego; niekiedy samodzielnie, niekiedy wspólnie z Radą,

-          sprawuje demokratyczny nadzór demokratyczny nad pozostałymi instytucjami UE, w szczególności nad Komisją, zatwierdza (odrzuca) kandydatury komisarzy,

-          wraz z Radą przyjmuje budżet UE oraz sprawuje nad nim nadzór

 

Rada Unii Europejskiej:

-          jest głównym organem decyzyjnym Unii Europejskiej

-          reprezentuje poszczególne państwa członkowskie,

-          w jej posiedzeniach uczestniczy po jednym ministrze z każdego kraju Unii; który minister – to zależy od przedmiotu posiedzenia

Jej podstawowe zadania:

-          przyjmuje europejskie akty prawne; w wielu obszarach polityki wspólnie z Parlamentem Europejskim,

-          koordynuje kierunki polityki gospodarczej i społecznej w krajach członkowskich.

-          zawiera umowy międzynarodowe między UE a innymi krajami lub organizacjami międzynarodowymi.

-          wspólnie z PE przyjmuje budżet UE,

-          koordynuje współpracę między krajowymi sądami i organami policji w sprawach karnych.

 

Rada Europejska:

-          maksymalnie cztery razy do roku prezydenci lub premierzy państw członkowskich wraz z przewodniczącym Komisji Europejskiej obradują jako Rada Europejska („szczyt Europy”),

-          wyznacza ogólne kierunki polityki Unii

-          rozwiązuje problemy, których nie można było rozwiązać na niższym szczeblu (tzn. na szczeblu ministrów w ramach zwykłych posiedzeń Rady).

 

Prezydencja Rady

-          zmienia się na zasadzie rotacji co sześć miesięcy,

-          każdy kraj UE przejmuje kolejno odpowiedzialność za porządek obrad Rady i przewodzi wszystkim jej posiedzeniom przez sześć miesięcy, kierując podejmowaniem decyzji legislacyjnych i politycznych oraz wypracowując kompromisy pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi.

 

KOMISJA EUROPEJSKA:

-     reprezentuje i chroni wspólne interesu UE,

-          jest niezależna od rządów krajowych,

-          jest organem wykonawczym UE,

-          składa się z 27 członków (określanych jako „komisarze”, po jednym na każde państwo), powoływanych na 5 lat

-          przedkłada Parlamentowi i Radzie do zatwierdzenia wnioski legislacyjne (ergo ma prawo inicjatywy ustawodawczej),

-          zarządza i wdraża unijne polityki oraz budżet UE,

-          wspólnie z TS egzekwuje stosowanie prawa europejskiego; jeżeli państwo członkowskie nie przestrzega, KE podejmuje środki dyscyplinujące (tzw. procedura w sprawie naruszenia w istocie będąca wezwaniem do usunięcia naruszenia), ew. skarga do TS który może nałożyć grzywnę,

-          reprezentuje Unię Europejską na arenie międzynarodowej, na przykład negocjując umowy między UE a innymi krajami

KOMISJA:

- dzieli się na departamenty („dyrekcje generalne”)

 

 

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI WSPÓLNOT EUROPEJSKICH (TS)

-          siedziba w Luksemburgu,

-          ma za zadanie zapewnienie jednolitej interpretacji i stosowania prawa europejskiego we wszystkich krajach Unii (np. by sądy krajowe nie wydawały rozbieżnych wyroków w podobnych sprawach),

-          rozstrzyga spory prawne pomiędzy państwami członkowskimi (ich osobami fizycznymi, prawnymi) oraz instytucjami unijnymi,

-          po 1 sędzi z każdego państwa członkowskiego,

-          zazwyczaj orzeka w składzie 13 sędziów (Wielka Izba) lub 3 5 osobowym,

-          jest wspomagany przez „rzeczników generalnych”, którzy przedstawiają tzw. „uzasadnione opinie”,

Inne władze sądownicze:

-          Sąd I instancji,

-          Sąd Służby Publicznej UE.

 

Najczęstsze rodzaje spraw rozpatrywanych przez TS:

-          odesłania prejudycjalne; za zapewnienie właściwego stosowania prawa europejskiego odpowiadają sądy państw członkowskich, co powoduje potencjalne ryzyko różnych interpretacji; celem „orzeczenia w trybie prejudycjalnym” jest rozstrzygnięcie wątpliwości sądu krajowego co do wykładni lub stosowania aktu prawa europejskiego, taki sąd zwraca się o poradę to TS, który udziela jej w formie „orzeczenia w trybie prejudycjalnym”,

-          skarga na uchybienie zobowiązaniom; na wniosek komisji lub innego państwa,

-          skarga o unieważnienie; chodzi o akty UE,

-          skarga na zaniechanie działania niektórych obowiązków PE, Komisji i Rady,

-          powództwo o odszkodowanie z tytułu działania (zaniechania) UE bądź jej organów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin