mikro.pdf
(
202 KB
)
Pobierz
MIKROEKONOMIA
WYKŁAD
1
Ekonomia
jest nauką o procesach gospodarczych , czyli o 4 głównych procesach tzn. :
- procesie produkcji
- procesie podziału
- procesie wymiany
- procesie konsumpcji
Ekonomia
jest nauką , zajmującą się badaniem zachowań podmiotów gospodarczych w dziedzinie
wykorzystania ograniczonych środków .
Ekonomia
jako nauka w której celem jest sformułowanie teorii racjonalnego gospodarowania środkami
rzadkimi , czyli ograniczonymi , które mają zastosowania alternatywne .
2
Historia :
OIKOS NOMOS
- prawo i dom
“ ekonomia “
Kseloponta i Arystotelesa
oznaczała naukę zajmującą się zachowaniem gospodarstw domowych
.
ŚREDNIOWIECZE :
Do słowa ekonomia
MONTCHRETTEN
dołoŜył słowo
Politykas
oznaczający w nazwie społeczna . Ekonomia
zajmowała się w skali narodu .
Wiek XX :
Ikonomiks
( zamiast ekonomi społecznej ) - zajmuje się w skali całego świata za wyjątkiem krajów w których
panuje ustrój socjalistyczny.
3 .
Podział ekonomi
:
a )
MIKROEKONOMIA
:zajmuje się zachowaniem podmiotów gospodarczych , takich jak gospodarstwo
domowe i przedsiębiorstwo ( małe przedsiębiorstwo jak i ogromna korporacja ) , a takŜe problemami
funkcjonowania rynku .
b )
MAKROEKONOMIA
: zajmuje się badaniem wielkości agregatowych , związanych z działaniem takiego
podmiotu gospodarczego jakim jest państwo .
4 . W ekonomi wykorzystuje się
dwa podej
ś
cia
:
a )
POZYTYWNE
- zajmuje się obiektywnym badaniem rzeczywistości gospodarczej , odkrywa i formułuje
prawa i prawidłowości ( słuŜy do tego abyśmy odkryli prawidłowości ) .
Przykład :
inflacja w tym roku wynosiła 13 %
b )
NORMATYWNE
- dokonuje sądów wartościujących czyli oceniających
( stosują ją politycy gospodarczy aby wyciągnąć wnioski )
Przykład :
polityk powie Ŝe to źle lub dobrze
5
. Potrzeba jest odczuciem braku , które zaspokajane jest przy pomocy dóbr .
Dobra są to materialne środki zaspokajania potrzeb .
Dobra dzielimy na
:
a )
DOBRA WOLNE
-to są dobra które występują w nadmiarze w stosunku do potrzeb i czerpiemy je
bezpośrednio z przyrody , do ich pozyskania nie musimy wykorzystywać pracy ( np. powietrze , energia
słoneczna ) .
b )
DOBRA GOSPODARCZE
- są to dobra które powstają w wyniku nakładu pracy ludzkiej i przetworzenia
zasobów przyrody .
ZASOBY
- wielkość określona na dany moment
STRUMIE
Ń
- wielkość zmieniająca się w czasie
KOSZT ALTERNATYWNY
- wybieramy określoną opcję ( np. płyty - koncert)
6 .
Proces produkcji
Produkcja jest działalno
ś
ci
ą
ś
wiadom
ą
i celow
ą
i polega na przetwarzaniu zasobów i dóbr przyrody w celu
zaspokojenia potrzeb .
twierdzenie sformułował
A.SMITH i D.RICARDO
A )
czynniki produkcji
a )
PRACA
- jest procesem wymiany materii między człowiekiem a przyrodą w którym to procesie człowiek
realizuje , reguluje i kontroluje tę wymianę .
b )
ZIEMIA
- nie tylko sama ziemia , ale takŜe wszelkie bogactwa w niej zawarte ( złoŜa ) .
c )
KAPITAŁ
- jest to wartość , która ma zdolność do przynoszenia większej wartości .
Wyró
Ŝ
niamy dwie formy kapitału
:
- forma rzeczowa
- forma pienięŜna - pieniądz staje się kapitałem w momencie kiedy zostaje zainstalowany w procesie
produkcyjnym .
B )
ś
rodki produkcji
a )
PRZEDMIOTY PRACY
- jest to wszystko , na co człowiek oddziałowuje w procesie produkcji czyli
surowce ( materiały , półfabrykaty )
b )
Ś
RODKI PRACY
- jest to czym oddziałujemy na przedmioty pracy , oraz tzw. infrastruktura ekonomiczna
czyli to wszystko co umoŜliwia i zabezpiecza proces produkcji ( budynki , hale fabryczne , drogi , wszelkie
instalacje np. gazowa , wodna , elektryczna )
c )
SIŁA ROBOCZA
-człowiek wraz z jego zdolnościami i umiejętnościami do wykonywania pracy .
7.
CETEERIS PARIBUS
– przy danych załoŜeniach ekonomiści zajmują się modelami .
Model – jest to uproszczony obraz rzeczywistości gospodarczej .
WYKŁAD.
METODA EKONOMI
polega na stworzeniu takiego systemu , który umoŜliwiłby nam poznanie prawdy (
dojście do wiedzy ) o zjawisku które omawiamy .
KaŜda nauka posiada róŜne metody .
1 .
Dwie główne nauki
;
A ) nauki matematyczno – przyrodnicze ( zawsze te same wyniki )
B ) nauki społeczne ( ekonomia – zawsze róŜne wyniki )
2 .
Ekonomia stosuje nauki składaj
ą
ce si
ę
z trzech etapów :
-
ABSTRAKCJA - INDUKCJA
- STOPNIOWA KONKRETYZACJA - DEDUKCJA
- WERYFIKACJA - REDUKCJA
A )
ABSTRAKCJA
– polega na myślowym wyodrębnieniu elementów najbardziej istotnych , waŜnych ,
znaczących a odrzuceniu tego co w danym zjawisku jest przypadkowe i nie istotne . Na etapie abstrakcji
stosujemy jako sposób wnioskowania indukcję niezupełną .
Indukcja jest to wyciąganie wniosków z przesłanek będących poszczególnymi przypadkami danego wniosku .
Indukcja zupełna – w ekonomi badamy wybrane elementy ( przesłanki ) dlatego na początku przyjmujemy Ŝe
popełnimy błąd , gdyŜ element moŜe nie być reprezentacyjny .
Na etapie abstrakcji tworzymy :
a )
Kategorie ekonomiczne
– wyraŜają nam trwałe i istotne cechy zjawisk gospodarczych . ( Pieniądz jest
powszechnym ekwiwalentem . Cena jest pienięŜnym obrazem wartości .)
b )
Prawa ekonomiczne
– są to trwałe , potrzebne i konieczne związki pomiędzy kategoriami ekonomicznymi .
( prawo popytu i podaŜy )
c )
Teoria
– jest to usystematyzowanie zbioru praw i kategorii ekonomicznych . ( Jest ich niewiele )
B )
STOPNIOWA KONKRETYZACJA
–polega na sprawdzeniu wniosków wyciągniętych na pierwszym
etapie w odniesieniu do tych elementów zbioru , które nie zostały uwzględnione przy wysuwaniu wniosku na
etapie abstrakcji .
Wysuwamy wniosek ogólny .
C )
WERYFIKACJA
moŜe być :
a )
Weryfikacja statystyczna
– czyli stosuje się ją do zjawisk mających charakter mierzalny ( ilościowy )
b )
Weryfikacja historyczna
– generalnie dotyczy ona wszystkich zjawisk i tych mierzalnych i tych które mają
jedynie cechy jakości . W praktyce oznacza to Ŝe prawdziwym weryfikatorem ekonomi jest historia .
Na tym etapie jako sposób wnioskowania stosujemy redukcję . Polega ona na uzasadnieniu prawdziwości
przesłanek na podstawie prawdziwości wynikającego z nich wniosku .
Gdy statystyka i historia potwierdzi nasze przesłanki , moŜemy powiedzieć Ŝe dobrze je wybraliśmy .
4 .
Klasyfikacja i podział praw
:
A )
ze wzgl
ę
du na rodzaj zwi
ą
zków :
a )
Przyczynowo – skutkowe
( prawo popytu i podaŜy )
b )
Współistnienia b
ą
d
ź
prawo struktury
( dwa lub więcej prawa jednocześnie funkcjonujące – nie ma prawa
podaŜy bez prawa popytu ) .
c )
Prawa funkcjonalne
– to te prawa w których wykryte relacje moŜemy zapisać w postaci funkcji
matematycznych , dotyczą zjawisk o charakterze mierzalnym .
B )
Cech praw ekonomicznych
( charakter )
a )
Obiektywny
– to znaczy Ŝe są istotą i rzeczywistą cechą procesu gospodarczego .
b ) ś
ywiołowo
ść – występuje wówczas , kiedy skutek działania praw jest niezgodny z naszą wolą .
Nieznajomość prawa powoduje wystąpienie Ŝywiołowości .
c )
Stochastyczno
ść – polega na tym Ŝe są one wykrywalne jedynie na nieskończonej wielkiej liczbie zdarzeń . (
rzucanie kostką do gry )
d )
Historyczno
ść – oznacza iŜ prawa ekonomiczne działają w ściśle określonych historycznie warunkach w
momencie kiedy w momencie kiedy warunki te ulegną zmianie , prawa podlegają modyfikacji , bądź teŜ
przestają działać .
“ c “ i “ d “ – róŜnice między prawami przyrody a ekonomi .
Prawa ekonomiczne róŜnią się od prawa ekonomi .
Prawa ekonomiczne
– to te które funkcjonują w gospodarce , ale nie są do końca odkryte .
Prawa ekonomi
–są to prawa wykryte przez naukę ( np. prawo matematyczno - fizyczne )
5
. Z punktu widzenia historyczno
ś
ci prawa dzielimy na
:
a )
Prawo o charakterze uniwersalnym
– są to prawa funkcjonujące we wszystkich systemach społeczno –
gospodarczych ( prawo postępującego rozwoju )
b )
Prawo wspólne dla kilku formacji społeczno – gospodarczych
– wszystkie prawa gospodarki towarowo –
pienięŜnej ( prawo popytu i podaŜy )
c )
Prawa specyficzne
– dla jednej formacji i wyznaczają one główny cel funkcjonowania formacji ( prawo
zysku -–gospodarka kapitałowa )
d ) Prawa studialne – rozległe w czasie – gospodarka kapitałowa
e )
Prawo wynikaj
ą
ce z oddziaływania nadbudowy
( np. zlikwidowanie ulgi budowlanej – zwiększenie się
liczby chętnych do budowy )
NA NAUKACH SPOŁECZNYCH NIE POWONNO SIĘ EKSPERYMENTOWAĆ , SKUTKI TAKICH
EKSPERYMENTÓW MOGĄ BYĆ TRAGICZNE . MOśEMY EKSPERYMENTOWAĆ TYLKO W SKALI
MIKRO ( JEDNA FIRMA , JEDNO MIASTO )
Ćwiczenie
Usługa
– świadczenie człowieka dla człowieka przez jakiś czas
Towar
– jest rzeczą , nie spotykamy człowieka
ZASOBY
LUDZKIE NATURALNE KAPITAŁOWE
( WIEDZY , UMIEJĘTNOŚCI ( MUSI PRZYNIEŚĆ KORZYŚĆ )
KFALIFIKACJE )
ODWRACALNE FINANSOWE
( WODA, POWIETRZE, LASY )
NIEODWRACALNE RZECZOWE
( MINERAŁY )
ŚRODKI PRZEDMIOTY
PRACY PRACY
( MUSI SŁUśYĆ DO ( MATERIAŁ W
PRACY ) ZAKŁADACH
PRACY )
Ćwiczenia
Potrzeba jest odczuciem braku , które zaspokajamy przy pomocy dóbr . Potrzeby odradzaj
ą
si
ę
, s
ą
nieograniczone co do rodzaju a ograniczone co do pojemno
ś
ci .
SUBSTYTUTY
–moŜna zastąpić innymi towarami o gorszej jakości , jednakŜe tańsze .
KOMPLEMENTARNE
– uzupełniające się ( kaseta + magnetofon )
Z czego wynikaj
ą
potrzeby ?
- z fizycznych wymogów organizmu ludzkiego
- z warunków klimatycznych ( przyrodniczych )
- z warunków Ŝycia społecznego ( naśladownictwo )
- z duchowych właściwości człowieka
POTRZEBY:
A ) materialne i niematerialne
B ) teraźniejsze i przyszłe
C ) biologiczne ( podstawowe ) i wyŜszego rzędu
D ) indywidualne i zbiorowe
E ) kulturalne i kulturowe
PIRAMIDA A. MASLOWA
7 . ESTETYCZNE ( PRZEśYWANIE , DOZNANIE PIĘKNA )
6 . WIEDZY I ROZUMIENIA
5 . SAMOREALIZACJI ( MOśNA GRAĆ , CHODZIĆ DO PRACY )
4 . UZNANIE
3 . PRZYNALEśNOŚĆ DO GRUPY I MIŁOŚĆ
2 . BEZPIECZEŃSTWA ( PRACA , RODZINA )
1 . BIOLOGICZNE ( FIZJOLOGICZNE )
OD 1 – 3 - potrzeby podstawowe
OD 4 – 7 - potrzeby wyŜszego rzędu
Wykład
PIENI
Ą
DZ
Df.
Pieniądz jest powszechnym albo ogólnym ekwiwalentem .
HISTORIA :
1.
Pieni
ą
dz towarowy
– powstał równocześnie z najstarszą historycznie formą wymiany która była wymianą
prostą , pojedynczą , przypadkową .Na tym etapie z ogromnej liczby towarów pojawiły się takie towary ,
które były najbardziej poŜądanymi , upragnionymi . Ocenia się iŜ do chwili obecnej funkcje pieniądza
pełniło około 2000 towarów w róŜnych regionach świata . Polska – sól , skóry , bursztyn
Na terenie wysepek Palinejskich – muszle
Azji – bydło i wielbłądy
2.
System pieni
ą
dza kruszcowego
dzieli się na :
A ) System pieniądza monometalicznego ( 1 kruszec )
B ) System pieniądza bimetalicznego ( co najmniej 2 kruszce )
Kruszce wyróŜniają się z pośród innych towarów cechą trwałości . Kruszec jest podzielny . W stosunkowo
niewielkiej ilości kruszcu zawarta jest znaczna wartość wiąŜe się to z faktem rzadkości i ograniczoności
zasobów kruszców . Pierwotnie dla obsługi towarów uŜywano samorodnych bryłek kruszcu . Ale juŜ w
staroŜytności rozpoczęto przeróbkę i bicie monet . ( moneta – nazwa od świątyni w pobliŜu której rozpoczęto
bicie monet – pierwsza mennica ) .
PRAWO KOPERNIK GRESHAM
:
- pieniądz gorszy wypiera z obiegu pieniądz lepszy
- pieniądz pod wartościowy wypiera z obiegu pieniądz pełnowartościowy , pieniądz w pełni wartościowy
wypiera z obiegu pieniądz nad wartościowy .
( srebro – złoto , srebro pozostanie w obiegu , a złoto będziemy gromadzić w sejfie ).
Pieni
ą
dz pod warto
ś
ciowy
– jest to pieniądz którego rzeczywista wartość jest mniejsza od wybitego nominału (
monety o niepełnej wadze , monety o niepełnej próbie kruszcu ).
Pieni
ą
dz w pełni warto
ś
ciowy
– jego wartość odpowiada nominałowi .
Pieni
ą
dz nad warto
ś
ciowy
– posiada wartość większą niŜ nominał ( numizmaty – stary grosz , monety bite
okolicznościowo ).
System pieniądza kruszcowego funkcjonował do roku 1971 .
3 .
System pieni
ą
dza papierowego
składa się trzech podsystemów :
a ) system pieniądza papierowego o pełnej wymienialności na kruszec
b ) system pieniądza papierowego o ograniczonej wymienialności na kruszec :
-
system dewizowo – złoty
-
system sztabowo – złoty
Plik z chomika:
lukkar84
Inne pliki z tego folderu:
1 ekonomia nauka o gospodarowaniu testy.doc
(72 KB)
1 ekonomia nauka o gospodarowaniu.doc
(145 KB)
2 gospodarka rynkowa test.doc
(55 KB)
2 gospodarka rynkowa.doc
(219 KB)
3 teoria gospodarstwa domowego test.doc
(80 KB)
Inne foldery tego chomika:
Finanse i Rachunkowość
Fizyka
Makroekonomia
Marketing
Matematyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin