Zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury[1].doc

(1171 KB) Pobierz
1

WYKAZ ZAGADNIEŃ EGZAMINACYJNYCH Z TEORII LITERATURY

 

1. Pojęcie poezji i jej odmian w „Poetyce” Arystotelesa

2. Katharsis i mimesis w „Poetyce” Arystotelesa

3. Epos i tragedia W „Poetyce” Arystotelesa

4. Kryteria oceny działa w „Poetyce” Arystotelesa

5. Główne twierdzenia „Retoryki” Arystotelesa

6. „Sztuka poetycka” Horacego („List do Pizonów”)

7. Starożytne stylistyki (Pseudo – Longinos, Demetriusz, Dionizjusz)

8. Średniowieczne „poetrie” (V – X w.)

9. Średniowieczne traktaty poetykalne (X – XV w.)

10. Kategorie rodzajowe i gatunkowe w literaturze średniowiecznej

11. Hierarchia wartości literackich w renesansie

12. Główni przedstawiciele poetyki renesansu

13. Podstawowe pojęcia i tendencje poetyki renesansowej

14. Główne twierdzenia poetyki barokowej

15. Pojęcia stylu i metafory w baroku

16. Hierarchia wartości literackich w baroku

17. Norma i wartość literacka w klasycyzmie

18. „Sztuka poetycka” Boileau

19. Klasyczne i romantyczne pojęcie stylu

20. Stereotyp w romantyzmie

21. Pojęcie stylu i metafory w romantyzmie

22. Główne kierunki romantycznej refleksji o literaturze

23. Pozytywizm w badaniach literackich

24. Szkoła antypozytywistyczna

25. Formalizm rosyjski

26. Strukturalizm

27. Fenomenologia

28. Hermeneutyka

29. Teoria języka poetyckiego Romana Jakobsona

30. Dzieło – konkretyzacja w teorii Romana Ingardena

31. „Obrazowość” w ujęciu Henryka Markiewicza

32. Ingardenowska teoria quasi - sądów

33. Schemat działa literackiego w ujęciu Romana Ingardena i Henryka Markiewicza

34. Typologia fikcji w ujęciu Romana Ingardena

35. Wyznaczniki dzieła literackiego według Henryka Markiewicza

36. Koncepcja wartości artystycznych Romana Ingardena

37. Fikcja w ujęciu Henryka Markiewicza

38. Funkcje dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena

39. Istota dzieła lirycznego

40. „Luki” i „miejsca niedookreślone” w dramacie

41. Fikcja w dziele lirycznym

42. Metafora w dziele epickim

43. Językowe wartości artystyczne

44. Istotne wyznaczniki dramatu

45. Graniczne odmiany dzieła literackiego

46. Literatura tendencyjna wobec kategorii rodzajowych

47. Istota dzieła epickiego

48. Wartości i oddziaływania estetyczne „świata przedstawionego”

49. Współczesne metody klasyfikowania zjawisk literackich

50. Poetyka sformułowana – poetyka wpisana w dzieło literackie

51. Funkcje ekspresywne i poznawcze w dramacie

52. Niefikcyjne odmiany dzieła literackiego

53. Fikcja w dziele epickim

54. Literacka i teatralna koncepcja dramatu

55. Schematy kompozycyjne dzieła literackiego

1.  POJĘCIE POEZJI I JEJ ODMIAN W „POETYCE” ARYSTOTELESA

 

POEZJA- to sztuka poetycka, czyli trwała poetycka dyspozycja do opartego na trafnym rozumowaniu- tworzenia.

Poezja jest sztuka naśladowczą, czyli trwała dyspozycją do twórczego naśladowania. Oprócz poezji do sztuk mimetycznych należą:

  -plastyka,

  -taniec,

  -muzyka.

Mimesis = odwzorowanie

 

Klasyfikacja sztuk poetyckich, czyli naśladowczych:

-epopeja,

-tragedia,

-komedia,

-dytyramb,

-muzyka na aulos (flet) i cytrę

Różnią się środkami, sposobami, przedmiotami naśladowania.

 

Środki:

Sztuka słowna wykonuje : rytm, melodię, słowo.

Najważniejsze jest , że sztuka poetycka naśladuje.

Forma nie jest ważna.

 

Przedmioty:

Sztuka poetycka przedstawia postaci:

-lepszymi- upiększanie rzeczywistości (Homer i tragedia antyczna),

-gorszymi- karykatura (komedia antyczna).

 

 

Sposoby naśladowania, czyli forma podawcza:

-opowiadanie- wcielenie się w inna postać (Homer) lub we własnym imieniu (dytyramb),

-oddanie głosu postaciom (dramat).

 

Podział poezji na jej odmiany opiera się na kategorii gatunków, nie ma kategorii rodzajów. Brak tu liryki jako twórczości pieśniowej, bo nie ma ona podstawowej istotnej cechy twórczości poetyckiej- nie jest mimetyczna.

 

Geneza sztuki poetyckiej, tj. literatury pięknej:

-naturalna zdolność człowieka do naśladowania,

-naturalne odczuwanie melodii, rytmu,

-odczuwanie przyjemności z dzieła mimetycznego.

 

Bardziej interesowało Arystotelesa dobro w sztuce i poezji rozumiane jako ich pożyteczność niż antyczne i poetyckie piękno (cecha sama w sobie, rodząca estetyczna przyjemność).

 

Piękno = wielkość + ład + porządek + proporcje

 

Poezja- jako twórcze działanie, przypomina proces naturalny. Poeta jako podmiot owego działania staje na miejscu natury, działalność uzależniona od „dobrej natury”- wrodzonych predyspozycji do tworzenia.

2. KATHARSIS I MIMESIS W „POETYCE” ARYSTOTELESA

 

 

Mimesis- od funkcji mima (gra- akcja), jedyna kategoria, łącząca poezję i twórcze naśladowanie. Twórczo naśladując przyrodę, można ja przedstawić taką, jaka jest lub brzydszą

  Zdarzenia przedstawione nie są realne (rzeczywiste), a możliwe na zasadzie prawdopodobieństwa i konieczności. Twórca może przedstawić rzeczywistość taką, jaka jest, ale też taka jaka powinna być lub nawet taką, której nie ma, a jej istnienie w realnym świecie jest niemożliwe. Naczelną zasadą jest tylko zasada prawdopodobieństwa- eliminacja przypadkowości w doborze i układzie elementów świata przedstawionego. Staje się on dzięki mimetyczności autonomiczny (odmienny ontycznie od realnego).

 

PROCES MIMETYCZNY:

-tworzenie świata przedstawionego, co nie jest równoznaczne z kopiowaniem rzeczywistości

-mimesis- rzeczywistość przedstawiona w dziele sztuki; dziś- fikcyjność.

 

Z „Poetyki” Arystotelesa:

  • poezja, taniec, malarstwo- to formy naśladowania,
  • u Platona mimesis to kopiowanie, tworzenie lustrzanego odbicia rzeczywistości,
  • mimesis- akt twórczy, akt kreowania rzeczywistości potencjalnej, ale odkrywanej;
  • najwyższy twór procesu mimetycznego to tragedia;
  • zasada prawdopodobieństwa pozwala wyeliminować wszelka przypadkowość w doborze przedstawionego świata;
  • rzeczywistość ta jest tworzona przez zamysł artysty, istnieje analogia do świata realnego;
  • przedstawiony świat jest autonomiczny, zbudowany ze składników:

-przedmiotów naśladowania,

-środków, czyli tworzywa, jakim posługuje się naśladowca,

-sposób, forma, w jakiej przebiega proces naśladowczy,

  • umiejętność naśladowania nie jest tym samym co tworzenie przez sztukę wiernego obrazu rzeczywistości, to raczej przedstawienie w sposób artystyczny,
  • Arystoteles z pojęciem mimesis wziął obok koncepcji twórczości pewna reprezentatywność, połączona z odtwarzaniem przez sztukę podobizny istniejącej rzeczywistości,
  • Teoria Arystotelesa opiera się na przeświadczeniu, że poezja ma charakter mimetyczny,
  • Zakres mimesis jest szerszy niż pojęcie- poezja, stąd 3 aspekty:

                  -przedmiot,

                  -środki,

                  -sposób,

Dzięki nim sztukę poetycka odróżnia się od innych sztuk, bo posługuje się innymi środkami. Pozwala też podzielić sztukę poetycką na gatunki i rodzaje literackie (sztuki: tragiczna, komediowa, epicka, itd.)Tragedia posługuje się słowem, rytmem, melodią.

   

KATHARSIS- kategoria psychologiczna, ściśle związana z tragedią, która w czasie oglądania ma wzbudzić litość i trwogę (= współczucie i strach) i przez to „oczyszczać” te uczucia. Oczyszczanie to ma dokonywać się przez przeżycie litości (nad postacią szlachetną, cierpiącą niesłusznie)  i trwogi ( przez wczucie się w los postaci, który może się nam przydarzyć). Litość i trwogę w tragedii może wzbudzić:

-widowisko (gorszy sposób),

      -układ zdarzeń, fabuła (lepszy sposób).

 

3. EPOS I TRAGEDIA W „POETYCE” ARYSTOTELESA

 

Wykład o tragedii rozpoczyna Arystoteles w 6 rozdziale „Poetyki”.

   

Tragedia to:

-naśladowcze przedstawienie akcji (wtedy fabuła [mythos] jest najważniejsza);

  akcja:  poważna (bo świat tragedii jest lepszy niż rzeczywisty),

             skończona ( zamknięta całość musi mieć początek, środek i koniec);

             posiadająca odpowiednie wielkości (taka, która jest łatwa do zapamiętania w całości).

(Fabuła dla Arystotelesa jest odpowiednio długa, jeśli w jej ramach jest możliwe przejście w tragedię- ze szczęścia w nieszczęście przez zbłądzenie, a w komedii- z nieszczęścia w szczęście).

- język jest ozdobny (-decorum- t, jak się mówi w danej sytuacji) i odmienny w różnych częściach dzieł (zróżnicowanie na partie mówione, śpiewane- autor mówi od siebie, daje głos postaciom, forma dramatyczna a nie narracyjna);

- przez wzbudzenie litości i trwogi– by doprowadzić do oczyszczenia z tych uczuć -katharsis-cel przypisany tragedii.

 

Składniki tragedii:

  • Fabuła [mythos] - najważniejsza, ponieważ celem tragedii jest naśladowanie akcji,
  • Charakter postaci [ethe] - zespół cech wewnętrznych postaci, popychający je do poczynań
  • Myślenie [dianoia]  - jest ono też głównym celem ( zdolność wyrażania w mowie tego, co w danej sytuacji jest istotne, tym zajmuje się „Retoryka”);
  • Język (wysłowienie) [leksis] - kompozycja słowna, posiadająca formę wiersza i dialogu- związana z formą języka.
  • Widowisko [opsis] - najluźniej związany ze sztuką poetycka element, ale odbiorcy lubią efekty widowiskowe. Wykorzystywane najbardziej, gdy fabuła jest słabo napisana. Jest ono dość konwencjonalne.
  • Śpiew [melopoiia]- najważniejsza ozdoba tragedii, nie jest elementem przebiegu zdarzeń, nie łączy się z postaciami.

 

Arystoteles jest zwolennikiem JEDNOŚCI AKCJI (o jedności miejsca i czasu nie mówi bezpośrednio).

 

Fabuła prosta [haploi]- zdaniem Arystotelesa najmniej wartościowa, epizodyczna, dodawanie   epizodów, które łącza się przez bohaterów, a nie przez związki logiczne, przyczynowo- skutkowe. Jest to pisanie sztuki dla popisów aktora, a nie maja one wartości dramatycznych.

Fabuła zawikłana [peplegmeoi] - ma perypetie lub/ i   rozpoznanie.

 

Perypetia- najmocniej budują dramat: litość i trwogę. Zmiana biegu zdarzeń w kierunku przeciwnym intencjom działania postaci, np. Edyp chce przeciwstawić się przepowiedni a nieświadomie ją wypełnia.

Rozpoznanie [anagnorisis] - zwrot od nieświadomości do rozpoznania:

                                             - zewnętrznego- ( znamię Orestesa w „Elektrze”),

                                             - wewnętrznego-  wyżej cenione przez Arystotelesa, np. Edyp      rozpoznaje siebie jako zabójcę ojca.            

Pathos – trzeci składnik fabuły; bolesne lub zgubne zdarzenie np. naoczne przedstawienie , zabójstwa, śmierci, rozpaczy

 

Z „Poetyki” Arystotelesa:

-wg Platona   katharsis- oczyszczenie jako stan zdrowia fizycznego, katharmos- oczyszczenie duchowe;

-w renesansie: klasycznie dominuje interpretacja etyczna (funkcja etyczno- moralna sztuki);

-interpretacja medyczna np. Milton;

-interpretacja religijna;

- interpretacja estetyczna - oczyszczenie estetyczne;

- interpretacja estetyczno - intelektualistyczne;

 

Tragedia:

-naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej  posiadającej odpowiednią wielkość.

-wyrażanie jej stylem ozdobnym i odmiennym w różnych jej częściach,

- przedstawienie w formie dramatycznej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do oczyszczenia uczuć.

 

 

4. KRYTERIA OCENY DZIEŁA W „POETYCE” ARYSTOTELESA

 

Przykładem różnego rodzaju zastrzeżeń do poezji są zastrzeżenia co do epopei.

 

Rodzaje błędów:

  • dotyczą samego języka,

          -artyzmu- sposobu przedstawienia przez język,

          -kreacji,

          -dotyczą błędów samej sztuki poetyckiej,

 

Te błędy są ważniejsze.

  • Odnośnie świata przedstawionego,

-dotyczą błędów, które pojawiają się przy naśladowaniu.

 

Homerowi wytyka się błędy co do:

- świata przedstawionego-

 

Obrona przed tym. Poeta nie jest zobowiązany do przedstawiania rzeczywistości taką, jaka jest - może ukazywać ją lepiej lub gorzej niż jest w rzeczywistości. Może się też powołać na opinię ludzką (wystarczy, że taka istnieje).

Gdy wprowadzane jest cos niemożliwego, jest akceptowane, gdy pojawia się artyzm. Błędy te podporządkowane są efektowi artystycznemu, ale trzeba sprawdzić, czy bez tego błędu będzie efekt artystyczny.

-stosowności-

 

Pospolitość bohatera tragicznego mowie- tu chodzi o problem: kto mówi do kogo i w jakiej sytuacji. Inaczej będzie mówił król, a inaczej posłaniec. Problem odnalezienia ZŁOTEGO ŚRODKA.

-Stylu

 

przenośnie i glossy.

 

 

 

5. GŁÓWNE TWIERDZENIA „RETORYKI” ARYSTOTELESA

 

Arystoteles – Retoryka

 

Ogólny kształt retorycznej semantyki i poglądów normatywnych ustalił się w Grecji i Rzymie. Narodziny i rozwój sztuki wymowy i teorii tej sztuki zwykła się wiązać z warunkami politycznymi stwarzanymi przez demokrację ateńską. Istotnie agora ateńska sprzyjała kulturze publicznego sporu na przełomie V i VI w.p.n.e.

 

To na Sycylii działał Koraks, który miał być autorem pierwszego podręcznika wymowy.

 

Dla prezentacji retoryki ważny jest Isokrates, to od niego pochodzi podział retoryki na „części sztuki”: inwencję – wybór tematu, memoriał – zapamiętanie, dyspozycja – kompozycja wypowiedzi,, pronuncjacja – wygłaszanie, elokucję – kształt stylistyczny.

 

Swój program wyłożył w mowie „Przeciw sofistom”; uważał, że niebezpieczeństwem dla sztuki wymowy jest korzystanie z gotowych wzorów, z katalogów form.

W jego koncepcji pojawia się postulat talentu i wykształcenia mówcy, czyli rozwijanie wrodzonych zdolności nieustannym ćwiczeniem.

 

Gorgiasz to postać historyczna, sławny mówca, teoretyk, nauczyciel wymowy.

Dzieła:

  • „Techne” – sztuka w domyśle retoryczna
  • „Pochwała Heleny”

 

Potrafił pisać pochwały i nagany jednocześnie tego samego przedmiotu, ocena bowiem zależy od przyjętego punktu widzenia. Usiłował zatrzeć różnice między poezją a prozą, uczynić je równorzędnymi. Tworzył gatunki retoryczne analogiczne do poetyckich.

Spopularyzował tzw. „figury gorgionskie” (składały się z rzadkich wyrazów, złożonych przymiotników, śmiałych metafor) zarzucano mu nadużywanie słowa przeciw prawdzie i etyce.

 

Sofiści - nazywają ich nauczycielami „mądrości”, zazwyczaj wędrowni, głosili cnoty obywatelskie, za czym mogły się kryć zarówno zasady szlachetne jak i szarlataneria.

Jeżeli nawet prawdą jest, że sofistyka bywała sztuką wykrętnego dowodzenia to nie należy zapominać, że sofiści rozwijając erystykę czyli sztukę prowadzenia sporu znacznie przyczynili się do ugruntowania zasad retoryki.

 

Stwierdzali, że między naturą a konwencją istnieje niezgodność, co wynikała z tego że prawa nie pochodzą od bogów i są sprzeczne z naturą, jako twór ludzi.

 

To z dziedzictwa starożytnej Grecji wywodzą się dwa filozoficzno-estetyczne nurty: platoński (sokratejski) i arystotelesowski.

 

Platon był wrogo usposobiony do sztuk naśladowczych, bowiem zadanie sztuk (poezji i prozy) widział w ich dyspozycjach ekspresywnych, a nie naśladowczych.

Stworzył koncepcję artysty tzw. Furor poeticus; przekonanie o szczególnym natchnieniu wybranych jednostek, szał poetycki .

Potępiał sztukę za jej dążenie do nowości, różnorodności itp.

 

Retoryka – konstrukcja i zawartość

- rzecz składała się z 3 ksiąg podzielonych na rozdziały:

  • Księga 1 – ustala przedmiot retoryki, wykłada zasadę prawdopodobieństwa, przeprowadza klasyfikację sztuki perswazji, dzieli rodzaje mowy na: doradcze, sądowe i okazjonalne. Klasyfikacja ta uwzględnia postawę mówcy, charakter tematyki i typ odbiorcy.






  • Księga 2 – zaczyna się od koncepcji mówcy. 1 posługuje się pojęciami,
    etos – charakter               układ komplementarny

Patos – uczucie



Mówca jest tu moralnie zobowiązanym przedmiotem twórczym jego postawa uczestniczy aktywnie w całej procedurze perswazyjnej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin