przegld-morski-nr-12008.pdf

(4954 KB) Pobierz
329594973 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8436
2007”
str. 11
ŚRODOWISKO STREFY LITORALNEJ A DZIAŁANIA PRZECIWMINOWE str. 14
BIAŁY SZKWAŁ str. 20 | 70 LAT SŁUŻBY ORP „BŁYSKAWICA” str. 48
morski
MIESIĘCZNIK | STYCZEŃ 2008 | NR 1 (007)
przegląd
przegląd
ĆWICZENIA
„NOBLE MARINER
329594973.032.png 329594973.033.png 329594973.034.png 329594973.035.png 329594973.001.png
POLITYKA I GOSPODARKA MORSKA str. | 4
ZABEZPIECZENIE DZIAŁAŃ
Finlandia
Helsinki
Biały szkwał
Turku
Turku
Helsinki
Biały szkwał, który 21 sierpnia 2007 r. przeszedł
nad mazurskimi jeziorami: Mikołajskim,
Śniardwy, Tałty i Łabap, spowodował śmierć wielu
osób oraz uszkodzenie
i zatopienie licznych
jednostek pływających.
Tallinn
str. | 20
Rosja
Rosja
Estonia
Państwa nadbrzeżne leżące na
planowanej trasie gazociągu
mogą tylko opóźnić jego budowę,
ale nie mogą jej zapobiec.
TECHNIKA I UZBROJENIE str. | 24
Tureckie fregaty rakietowe
typu MEKO 200TN
TECHNIKA I UZBROJENIE
HISTORIA MORSKA str. | 48
str. | 37
W listopadzie 2007 r.
minęła 70. rocznica
wprowadzenia do służby
ORP „Błyskawica” –
jednego z najsłynniejszych
niszczycieli Marynarki
Wojennej RP.
Zjawisko superkawitacji i jego
wykorzystanie w działaniach na morzu
Zjawisko kawitacji jest związane z ruchem
ciał stałych w cieczach – wokół powierzchni
ciała tworzą się warstwy laminarne wody
o różnych prędkościach.
70 lat służby
ORP „Błyskawica”
Finlandia
Tallinn
TECHNIKA I UZBROJENIE
str. | 37
Zjawisko superkawitacji i jego
329594973.002.png 329594973.003.png 329594973.004.png 329594973.005.png 329594973.006.png 329594973.007.png 329594973.008.png 329594973.009.png 329594973.010.png 329594973.011.png 329594973.012.png 329594973.013.png 329594973.014.png 329594973.015.png 329594973.016.png 329594973.017.png 329594973.018.png 329594973.019.png 329594973.020.png 329594973.021.png 329594973.022.png 329594973.023.png 329594973.024.png
¢ polityka i gospodarka morska
Gazociąg północny w korytarzu Zatoki Fińskiej,
kmdr por. dr Dariusz R. Bugajski .........................................................4
Dostrzegać zagrożenie, mgr Joanna Jedel ........................................8
¢ morska sztuka wojenna
Ćwiczenia „Noble Mariner 2007”,
kmdr por. Andrzej Kochalski, kmdr por. Krzysztof Łomnicki ..........11
¢ zabezpieczenie działań
Środowisko strefy litoralnej a działania przeciwminowe,
kmdr ppor. Dariusz Kozłowski ..........................................................14
Biały szkwał, kmdr por. dr Dariusz Grabiec ....................................20
¢ technika i uzbrojenie
Tureckie fregaty rakietowe typu MEKO 200TN,
mgr inż. Andrzej Nitka .......................................................................24
przegląd
morski
STYCZEŃ 2008 | NR 1 (007)
Szanowni Czytelnicy!
Z przyjemnością
informuję Państwa,
że nasz miesięcznik
zwiększył objętość.
Od bieżącego
numeru liczy
64 strony.
Przybliżamy w nim czytelnikom zagadnie-
nie dotyczące budowy gazociągu północ-
nego i uwarunkowań zawartych w prawie
międzynarodowym dotyczącym upraw-
nień państwa nadbrzeżnego w tym zakre-
sie. Magister Joanna Jedel rozważa wpływ
ataków terrorystycznych na morskie centra
logistyczne ze szczególnym uwzględnie-
niem portu w Gdańsku. Ocenę ćwiczeń Sił
Odpowiedzi NATO, które odbyły się w ubie-
głym roku na Bałtyku, przedstawiają ich
uczestnicy. Bardzo pouczający jest mate-
riał dotyczący pomocy udzielonej przez
specjalistów z MW w trakcie akcji poszuki-
wawczej ofiar białego szkwału na mazur-
skich jeziorach. Inne zagadnienia, którymi
zajmujemy się na łamach styczniowego
numeru „Przeglądu Morskiego”, to zalety
zastosowania min morskich w obronie
przeciwdesantowej wybrzeża oraz wpływ
środowiska morskiego na prowadzenie
działań przeciwminowych.
Rozwojowi sił morskich w innych pań-
stwach poświęcone są dwa materiały.
Jeden z nich dotyczy tureckich fregat rakie-
towych, historii ich powstania oraz kolej-
nym typom, opartym na koncepcji MEKO.
Obszerny materiał dotyczy 70 lat służby
jednego z najsłynniejszych niszczycieli
MWRP – ORP „Błyskawica”. Państwa
uwadze polecamy również pozostałe,
równie ciekawe materiały podejmujące
tematykę morską.
Życzę przyjemnej lektury
AKTUALNOŚCI ...................................................................................33
Blaski i cienie superkawitacji, kmdr por. dr Krzysztof Jurek .........37
¢ siły morskie innych państw
Z życia flot, kmdr por. Maciej Nałęcz ...............................................46
¢ historia morska
70 lat służby ORP „Błyskawica”,
kmdr por. dr Sławomir Kudela .........................................................48
¢ konferencje, sympozja naukowe
XVII Międzynarodowa Konferencja Hydrograficzna,
kmdr Henryk Nitner ...........................................................................61
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Artur Bartkiewicz
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący:
kmdr ppor. dr Mariusz Konarski
tel.: CA MON 266-207; 262-413,
e-mail: bandera@mw.mil.pl
Redaktor merytoryczny: Paulina Glińska,
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Monika Klekociuk
Opracowanie stylistyczne: Renata Gromska,
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Marian Kluczyński
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
kmdr ppor. dr
Mariusz Konarski
redaktor prowadzący
2008/01
przegląd morski
329594973.025.png 329594973.026.png 329594973.027.png
POLITYKA I GOSPODARKA MORSKA dylematy
Gazociąg północny
w korytarzu Zatoki Fińskiej
Państwa nadbrzeżne leżące na planowanej trasie gazociągu
mogą tylko opóźnić jego budowę,
ale nie mogą jej zapobiec.
Z godnie z wariantem trasy 1 prefero-
wanym przez rosyjsko-niemieckie
konsorcjum Nord Stream rurociąg
gazowy będzie przebiegał na odcin-
ku 1208 km przez rosyjską, fińską, szwedzką,
duńską (na północ od Bornholmu 2 ) i niemiec-
ką wyłączną strefę ekonomiczną.
Uwarunkowania prawne
Uprawnienia państwa nadbrzeżnego w tej
strefie są ściśle określone przez prawo mię-
dzynarodowe (konwencję o prawie morza
z 1982 r.). Obejmują one między innymi wy-
łączne prawo do badania, eksploatowania
i ochrony zasobów naturalnych (żywych i nie-
ożywionych) wód morskich wraz z ich pod-
ziemiem, wyłączne prawo do ochrony i za-
chowania środowiska oraz prawo do budowy
sztucznych wysp, konstrukcji i instalacji.
W pozostałych kwestiach wyłączna strefa
ekonomiczna stanowi obszar międzynarodo-
wy, w którym są zapewnione wolności ko-
munikacyjne, w tym wolność żeglugi i prze-
lotu oraz układania kabli i rurociągów. Pań-
stwo, do którego należy strefa, nie może sku-
tecznie sprzeciwić się budowie rurociągu,
wykorzystując instrumenty prawne. Jednak
może utrudnić budowę, przedłużając konsul-
tacje w sprawie ochrony środowiska i prze-
biegu rurociągu. Może wskazać na obniże-
nie bezpieczeństwa ekologicznego nie tylko
z powodu potencjalnych szkód ekologicznych
przy układaniu rurociągu w rejonach szcze-
gólnie wrażliwych przyrodniczo, ale także na
skutek groźby uwolnienia podczas budowy
gazociągu trujących środków bojowych zale-
gających w różnych częściach dna morskie-
go po II wojnie światowej. Może wskazać tak-
że ryzyko mniej prawdopodobnych zagrożeń,
np. awarii rurociągu lub akcji terrorystycznej
w niego wymierzonej.
konwencją o prawie morza z 1982 r. każde
państwo ma prawo do układania i konserwowania
podmorskich kabli i rurociągów na szelfie konty-
nentalnym. W przypadku Morza Bałtyckiego grani-
ce szelfu są tożsame z granicami wyłącznych stref
ekonomicznych.
Państwo nadbrzeżne nie może utrudniać bu-
dowy systemów przesyłowych na swoim szel-
fie. Według konwencji zgody państwa nad-
brzeżnego wymaga jedynie szczegółowy prze-
bieg trasy rurociągu. Inwestor powinien także
1 Problem korytarza Zatoki Fińskiej i inne kwestie związane
z projektem budowy gazociągu omówiono w publikacji
D. R. Bugajskiego: Gazociąg północny w świetle prawa morza
i polityki bałtyckiej. „Stosunki Międzynarodowe – International
Relations” 2007, t. 36.
2 Pierwotnie trasa gazociągu miała przebiegać na południe od
wyspy. Kiedy okazało się, że w tym obszarze o powierzchni
3503 km 2 nakładają się roszczenia Danii i Polski do wyłącznej
strefy ekonomicznej, zdecydowano się zmienić trasę rurociągu
(sierpień 2007) tak, by uniknąć możliwości prawnego oddziały-
wania przez Polskę na tę inwestycję.
przegląd morski
2008/01
Uprawnienia
Z godnie z ratyfikowaną przez państwa bałtyckie
329594973.028.png
uwzględnić istniejące już kable i rurociągi oraz
wszelkie kwestie z nimi związane.
Jeśli za punkt wyjścia przyjąć status wyłącz-
nej strefy ekonomicznej i szelfu kontynental-
nego, to państwo nadbrzeżne nie ma możliwo-
ści skutecznego oddziaływania na inwestycję.
Takie było podstawowe założenie konsorcjum
Nord Stream przy planowaniu trasy.
nostek Gwatemali wyjścia na Morze Kara-
ibskie. Istnieje przecież prawo nieszkodli-
wego przepływu, a poza tym Gwatemala ma
szeroki dostęp do Oceanu Spokojnego z dru-
giej strony kontynentu.
Z takich samych powodów ze swoich rosz-
czeń w Zatoce Fińskiej zrezygnowały Finlan-
dia i Estonia. Zachowały korytarz morza peł-
nego ( high seas corridor ) zapewniający nie-
zakłóconą żeglugę statków morskich i po-
wietrznych do i z rosyjskiego Sankt Peters-
burga. Umowa między obu rządami została
zawarta z inicjatywy Estonii w formie wy-
miany not z 6 kwietnia 1993 r. i 4 maja 1994 r.
(weszła w życie 30 lipca 1995 r.). Finowie
i Estończycy, sąsiedzi przez zatokę, przewi-
dzieli jednak możliwość jednostronnego roz-
szerzenia morza terytorialnego. Zastrzegli
tylko, że taka decyzja będzie wymagała
uprzedzenia kontrahenta z wyprzedzeniem
co najmniej 12 miesięcy.
Postanowienia tej umowy zostały potwier-
dzone w dwustronnym porozumieniu o roz-
graniczeniu obszarów morskich w Zatoce
Fińskiej i w północnej części Morza Bałtyc-
kiego z 18 października 1996 r. Znalazły
także wyraz we wcześniejszej fińskiej usta-
wie o delimitacji wód terytorialnych (mor-
skich wód wewnętrznych i morza terytorial-
nego) z 18 sierpnia 1956 r., zmienionej
przez ustawę z 1995 r. Również w estońskiej
ustawie o granicach obszarów morskich
z 10 marca 1993 r. przewidziano wyjątki,
uzasadnione zobowiązaniami wynikający-
mi z umów dwu- i wielostronnych, od przy-
jętej jako zasada 12-milowej szerokości mo-
rza terytorialnego.
W najwęższym miejscu zatoki odległość
między fińską latarnią Porkkala, położoną
w grupie szkierów, a estońską wyspą Naissaar
wynosi tylko 17,5 mili morskiej, a utrzymany
przez oba państwa pas wód międzynarodo-
NOTATKA
Państwo nadbrzeżne , w którego strefie jest budowany ru-
rociąg, nie jest państwem tranzytowym. Zatem nie jest
uprawnione do pobierania opłat tranzytowych. Jak twierdzą
przedstawiciele konsorcjum, brak tych opłat kompensuje
większe koszty budowy gazociągu podmorskiego.
Aby wyjść na szerokie wody właściwego
Bałtyku, gazociąg musi przejść przez wąski
korytarz Zatoki Fińskiej, której brzegi nale-
żą do Finlandii i Estonii. W najwęższym
miejscu zatoka ma szerokość zaledwie kil-
kunastu mil, a dopuszczalna przez prawo
międzynarodowe maksymalna szerokość
morza terytorialnego państwa może wynieść
12 mil morskich. Geograficzne ukształtowa-
nie zatoki i jej podział polityczny umożli-
wiają więc zamknięcie terytorialne jej wód
przez oba państwa. Mogą one ustanowić
wspólną morską granicę, przesuwając za-
sięg morza terytorialnego do linii środkowej
i likwidując tym samym istniejący pas wód
międzynarodowych (wyłącznej strefy eko-
nomicznej). Będzie to zgodne z prawem
międzynarodowym i prawem przysługują-
cym obu państwom na mocy konwencji
o prawie morza z 1982 roku.
Korytarze morza pełnego
Można znaleźć wiele przykładów po-
wstrzymywania państw w celu zapewnienia
wolności komunikacyjnych całej społeczno-
ści międzynarodowej bądź pojedynczego
państwa. Warto wspomnieć o zatoce Ama-
tique. Belize, mające generalnie 12-milowe
morze terytorialne, wyjątkowo przyjęło
u wyjścia tej zatoki 3-milową szerokość mo-
rza terytorialnego. W ten sposób zachowa-
no niezakłócone przejście dla Gwatemali.
Postąpiono tak, mimo że poszerzenie morza
terytorialnego Belize nie pozbawiłoby jed-
U
NOTATKA
Rozszerzenie przez Finlandię i Estonię morza terytorial-
nego do linii środkowej na Zatoce Fińskiej spowodowałoby,
że Sankt Petersburg i nowy rosyjski port naftowy Primorsk
znalazłyby się w sytuacji porównywalnej do sytuacji polskie-
go Elbląga.
2008/01
przegląd morski
329594973.029.png 329594973.030.png 329594973.031.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin