Program autorski: Zabawa w teatr Wysłany przez EWOLIK dnia 07-06-2008 o godz. 10:25:41
Program ma za zadanie rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka i przygotowanie go do uczestnictwa w życiu kulturalnym, do odbioru dzieł literackich i form teatralnych, a także rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych i zainteresowań ucznia.
WSTĘP Podstawową i dominującą formą działalności dziecka w młodszym wieku jest zabawa. Dzieci chętnie wcielają się podczas zabaw w inne postacie, uciekają w świat ożywianych przez siebie przedmiotów, stają się kimś ważnym. Wyrażają siebie ( nie zdając sobie z tego sprawy) w różnych formach ekspresji- ruchu, geście, tańcu, słowie, rysunku. Dziecko w zabawie tematycznej, w sposób nieświadomy i spontaniczny tworzy teatr- teatr fantazji dziecięcej, w którym aktorem może być zarówno żywa osoba, jak i rzecz martwa. Celowe jest, zatem włączanie się poprzez teatr w codzienną zabawę dzieci, aby pobudzać je do odkrywczych i twórczych zachowań, a przede wszystkim stymulować ich wszechstronny rozwój. Poprzez „zabawę w teatr” dzieci zaspokajają swoje potrzeby takie jak: chęć działania, akceptacji w grupie, poczucie sukcesu. Działalność teatralna umożliwia wszechstronne doskonalenie się. Uczniowie uczą się słowem, gestem, mimiką wyrażać uczucia. Takie otwarcie się ułatwia późniejsze nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi. Dzieci stają się śmielsze, odważniejsze. Uczą się wytrwałości, systematycznej, sumiennej pracy. Teatr daje dziecku możliwość bycia kimś ważnym; poznania innej rzeczywistości, jakże często odległej od tej, która je otacza. Dziecko wcielając się w grane postacie i przeżywając ukazywane zdarzenia, zaspakaja często dzisiaj mocno nadszarpnięte poczucie bezpieczeństwa, potrzebę miłości, ciepła rodzinnego, potrzebę kontaktu z rówieśnikami. Wychodząc naprzeciw naturalnej aktywności dziecka, jaką jest zabawa oraz jego potrzebom postanowiłam opracować program zajęć pozalekcyjnych - „zabawa w teatr”. Zajęcia te mają być dla dzieci przyjemnością i ciekawym sposobem spędzania czasu wolnego. Odbywać się one będą w wymiarze 1 godziny tygodniowo i przeznaczone są głownie dla uczniów klas 0-III.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program ma za zadanie rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka i przygotowanie go do uczestnictwa w życiu kulturalnym, do odbioru dzieł literackich i form teatralnych, a także rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych i zainteresowań ucznia. Bardzo ważnym elementem jest bezpośredni kontakt ucznia z teatrem jako instytucją. Szczególny nacisk kładzie się w tym programie na wyjścia i wycieczki do teatru, bezpośredni kontakt z aktorami, obserwowanie ich pracy oraz wysiłku jaki wkładają w grę dla każdego widza. Oglądanie przedstawień w wykonaniu profesjonalnych aktorów ma posłużyć jako przykład do naśladowania i nauczyć młodych artystów poszanowania odbiorcy. W trakcie wizyt w teatrach uczniowie poznają też różne formy teatralne i nauczą się dostrzegać znaczenie takich elementów przedstawienia jak muzyka, scenografia i ruch sceniczny.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
· Wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju
· Kształtowanie wrażliwości estetycznej uczniów
· Odkrywanie własnych możliwości i mocnych stron
· Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich emocji
· Kształtowanie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną
· Wzbogacanie i rozszerzanie wiedzy i słownictwa z zakresu edukacji teatralnej
CELE SZCZEGÓŁOWE
· Rozumienie i umiejętne posługiwanie się nowymi pojęciami
· Doskonalenie sposobu prawidłowego oddychania
· Doskonalenie prawidłowej wymowy, dykcji, tonacji głosu
· Kształcenie umiejętności pięknej recytacji
· Doskonalenie techniki czytania, w tym z podziałem na role
· Kształcenie umiejętności przekazywania różnych treści i emocji poprzez ruch, gest i mimikę
· Doskonalenie pamięci mechanicznej i logicznej
· Kształcenie umiejętności współdziałania w zespole
· Rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i inwencji twórczej
· Zaspokajanie potrzeby samorealizacji, uznania
· Wzmacnianie poczucia własnej wartości
· Integrowanie zespołu
· Eliminowanie nieśmiałości
· Doskonaleni umiejętności układania dialogów, scenek rodzajowych
· Doskonalenie umiejętności wchodzenia w role charakterystyczne
· Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez ćwiczenia muzyczno-ruchowe
· Rozpoznawanie rodzajów teatru oraz lalek
· Stwarzanie możliwości do ekspresji plastycznej podczas tworzenia dekoracji, strojów, kukiełek
· Dostarczanie radosnych przeżyć emocjonalnych poprzez uczestnictwo w odbiorze sztuki teatralnej
TREŚCI PROGRAMU
o teatr cieni, lalek, żywego planu, jednego aktora
o balet, opera, operetka
o pantomima
oraz z różnymi rodzajami lalek: pacynka, Jawajka, kukła, marionetka.
PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZEŃ :
· zna podstawowe słownictwo związane z teatrem;
· rozróżnia formy teatralne i rodzaje lalek;
· rozumie zasady zachowania w teatrze i stosuje się do nich;
· w miarę sprawnie posługuje się językiem jako narzędziem porozumiewania się, wyrażania myśli i uczuć ;
· uczestniczy w ćwiczeniach artykulacyjnych, dykcyjnych, oddechowych, rozumie ich znaczenie ;
· czyta głośno, recytuje wyraziście teksty do inscenizacji ;
RODZAJE STOSOWANYCH ĆWICZEŃ
I.Współpraca w grupie Stosowane ćwiczenia mają na celu tworzenie więzi między uczestnikami zajęć oraz budowanie wzajemnego zaufania, zrozumienia i sympatii. Ponadto można lepiej poznać dzieci-szybko ujawniają się dzieci otwarte, śmiałe, pomysłowe oraz nieśmiałe, zamknięte w sobie, które trzeba otoczyć dodatkową opieką. Przykłady zabaw:
· „Miło mi cię widzieć”- dzieci chodzą po całej sali- we wszystkich kierunkach- z zamkniętymi oczami. Starają się nikogo nie potrącić. Jeśli jednak kogoś dotkną- otwierają oczy i kłaniają się z uśmiechem.
· „Stop!” – swobodny, szalony i głośny bieg po calej sali. Na sygnał dzieci szybko tworzą koło i stają nieruchomo w zupełnej ciszy.
· „Lustro” – dzieci dobierają się parami. Jedno z nich wykonuje różne miny i gesty- drugie powtarza je jak w lustrze. Następnie zamiana ról.
· „Chwalony” – wszyscy uczestnicy siedzą w kole. Wewnątrz, wygodnie na krześle siedzi jedno dziecko. Dzieci starają się powiedzieć po jednym miłym zdaniu na temat siedzącego.
· „Rzeźbiarz” – dzieci dobierają się parami. Jedno jest rzeźbiarzem, drugie pozwala „modelować” z siebie dowolną rzeźbę. Potem dzieci zamieniają się rolami.
· „Pomnik” – jedno dziecko stoi na krześle lub stoliku. Pozostałe dzieci biegają dowolnie po całej sali. Na sygnał, uczestnicy zabawy przybierają pozę zaproponowaną przez stojące wyżej dziecko.
· „Bardzo cię proszę…” – dzieci dobierają się parami, jedno z nich zaciska dłoń, drugie na różne, dowolne sposoby prosi, aby pokazało, co ukrywa w garści. Następnie zmiana ról.
· „Nie bój się” – dzieci są rozstawione wokół sali. Kilkoro z nich chodzi z zamkniętymi oczami. Grupa nie pozwala, aby błądzące dzieci uderzyły się o ścianę, meble lub siebie nawzajem.
· „Chodź do mnie” – dzieci parami umawiają się ( w tajemnicy przed innymi), jakom sygnałem będą się nawoływać. Następnie wszyscy uczestnicy zabawy rozbiegają się po całej sali, zasłaniają oczy i nawołują się ustalonymi sygnałami. Wśród ogólnych nawoływań szybko trzeba znaleźć swoją parę.
· „Okręt” – dzieci ustawiają się w dowolnych miejscach sali. Są skałami. Jedno dziecko z zawiązanymi oczami ma za zadanie przejść między „ skałami” z jednego końca sali na drugi. „Skały” syczeniem daj o sobie znać, aby okręt nie rozbił się o nie.
II.Ćwiczenia w mówieniu Można podzielić je na następujące grupy:
· Głośne i wyraźne mówienie
Przykłady zabaw, ćwiczeń:
· „Zabawa z lusterkiem” – każde dziecko ma swoje małe, kieszonkowe lusterko. Dzieci obserwują usta nauczyciela, który dokładnie wymawia głoski, sylaby i wyrazy. Patrzą w lusterka , naśladują ruch warg, zębów i języka.
· „Dmuchanka” – a) zdmuchiwanie świecy; b)wyścigi piłeczek – dzieci stoją na jednej linii, a przed każdym leży piłeczka pingpongowa. Na sygnał- dzieci dmuchają na swoje piłeczki. Czyja piłeczka pierwsza minie linię mety- ten wygrywa.
· „Zabawa w oddechy” – a) nabieramy nosem powietrze i na wydechu powtarzamy wielokrotnie zgłoskę ( mi, pa, zu, le itp.); b) wielokrotnie wypowiadamy na wydechu krótki wyraz ( np. koza, lizak itp.); c) wypowiadamy na wydechu krótką frazę ( np. Pies i kot, Ala ma kota, Szara myszka itp.)
· „Rozkazy” – dzieci stoją w jednym końcu sali w rozsypce. W przeciwległym końcu stoi tyłem do pozostałych jedno dziecko. Wydaje ono szeptem polecenia całej grupie ( np. „Podnieście ręce do góry” itp.)
· „Powtórz bez błędu” – celem zabawy jest staranne powtórzenie zdania, wypowiedzianego przez nauczyciela np. „Czesz się, Jerzy jak należy”, „Trzy pstre przepiórki” itp. – powinny to być takie zdania , w których nie tylko chodzi o trudność wymówienia , ale również o uruchomienie wszystkich narządów mowy i dokładne artykułowanie poszczególnych wyrazów.
· Ćwiczenie pamięci
· Wyliczanki – np.:
„Pan Majewski miał trzy pieski: Czerwony-zielony-niebieski. Raz, dwa , trzy, Kryjesz ty!” „Na wysokeij górze rośnie drzewo duże. A nazywa ono się: Apli- papli-blite-blau. A kto tego nie wypowie, W kącie będzie stał.
· Klepanki i żarciki – np.:
„Czary –mary, czary- mary, Zgasły świece- śpią zegary… Patrzy z kąta diabeł mały, Patrzy kąta diabeł stary.” „Siadłem na krześle od niechcenia, ale to krzesło nie miało siedzenia. Nóg i oparcia też nie było, Ale siedziało się bardzo miło.”
· Wzbogacanie słownictwa
· Nazywanie przedmiotów, osób i czynności na podstawie obserwacji otoczenia, plansz ( zwracanie uwagi na stosowanie różnych słów na określenie tej samej rzeczy, czynności);
· Wyszukiwanie obrazka ( spośród wielu do wyboru) na podstawie nazwy podanej przez nauczyciela ( zwracanie uwagi, na to, że ten sam obrazek może pasować do różnych nazw);
· Wymienianie cech przedmiotu np.: a) ”Zabawa w określanie” np. jabłko- smaczne, pyszne, zdrowe, słodkie, kwaśne, robaczywe itp.; b) „Powiedz inaczej” - zabawa polega na konstruowaniu przez dzieci zdań , alternatywnych do podanych przez nauczyciela, np. zdanie: „Ta babka jest ekstra!” można zamienić na: „To piękna kobieta” lub „ Ta dziewczyna wygląda uroczo”.
· Rozmowy o codziennych sprawach.
· Omawianie konkretnych sytuacji, ilustracji, przedmiotów.
· Doskonalenie własnych wypowiedzi
· Samodzielne układanie zdań do obrazka połączone z próbą układania zdań rozwiniętych.
· Samodzielne układanie opowiadań do trzy-, czteroobrazkowych historyjek
· Zabawa w plotki:
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW- METODY I FORMY
Metody i formy stosowane przy realizacji programu mają przede wszystkim zaspokoić podstawowe potrzeby dzieci, a także pozwolić na osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości dziecka. Wykorzystane zostaną metody aktywne, dzięki którym uczniowie będą mogli przyswoić określoną wiedzę, umiejętności, rozwijać twórczość. Są wśród nich:
· Ćwiczenia dramowe
· Sztuka teatralna
· Grupy zadaniowe
· Zabawy tematyczne
· Przedstawienia kukiełkowe
· Gry sceniczne
...
krispol80