PROJEKT AKTYWIZACJI ŚRODOWISKA LOKALNEGO.docx

(25 KB) Pobierz

PROJEKT AKTYWIZACJI ŚRODOWISKA LOKALNEGO

ŚWIETLICA WIEJSKA W RADZIWIŁŁOWIE

 

Część I: OGÓLNE ZAŁOŻENIA DO PROJEKTU

 

1.      Charakterystyka miejscowości i mieszkańców
Radziwiłłów jest wsią położoną w województwie wielkopolskim, w powiecie powiecie ostrowskim, w gminie Ostrów Wielkopolski, ok. 8 km na południowy zachód od Ostrowa Wielkopolskiego. Zamieszkuje ją około 150 osób.  W miejscowości tej nie działają żadne placówki, stowarzyszenia, ani organizacje. Dzieci dojeżdżają do szkół do sąsiedniej miejscowości. Brak tam także komunikacji miejskiej. We wsi występuje duże bezrobocie (ok. 65%).
 

2.      Typ placówki
Placówka opiekuńczo – wychowawcza wsparcia dziennego podlegająca przepisom z zakresu pomocy społecznej. W celu jej założenia należy złożyć odpowiedni wniosek wraz z załącznikami z prośbą o wpis do rejestru prowadzonego przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę placówki.

 

3.      Siedziba placówki:
Sala Wiejska w Radziwiłłowie udostępniona nieodpłatnie przez sołtysa wsi na wniosek organizatorów placówki.

 

4.      Działalność świetlicy

Działanie świetlicy wiejskiej jako placówki wsparcia dziennego ukierunkowane jest     przede wszystkim na dzieci i młodzież wywodzące się z rodzin patologicznych lub mających trudną sytuację materialną. W związku z tym placówki stwarza w szczególności warunki do:

·         fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka;

·         poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach;

·         zapewnienia poczucia bezpieczeństwa;

·         dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami, zarówno spoza placówki i placówki wsparcia dziennego, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w tych placówkach;

·         uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych;

·         poszanowania potrzeb religijnych dziecka;

·         zapewnienia dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu osobistych kontaktów z rodziną;

·         uczenia poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej;

·         uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka;

·         uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych;

·         kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych;

·         przygotowywania dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu;

·         wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci;

·         uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.

5.      Zadania

Placówka wsparcia dziennego realizuje zadania placówki opiekuńczej, a ponadto:

1) prowadzi co najmniej jedną z następujących form pracy:

                   a) zajęcia socjoterapeutyczne, realizowane w stałych grupach dzieci, prowadzone przez co najmniej wychowawcę i terapeutę,
lub
     b) oddziaływania terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne;

2) realizuje indywidualne programy korekcyjne, realizowane podczas zajęć grupowych lub w kontakcie indywidualnym;

3) udziela pomocy w sytuacjach kryzysowych szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych w oparciu o diagnozę indywidualną dziecka i jego rodziny.

6.      Placówka opiekuńcza wsparcia dziennego zapewnia dziecku:

·         pomoc w nauce,

·         organizację czasu wolnego,

·         rozwój zainteresowań,

·         organizację zabaw i zajęć sportowych.

Ponadto obowiązkiem placówki jest stała praca z rodziną dziecka.

7.      Współpracownicy i sojusznicy.

W wykonywaniu swoich zadań placówka wsparcia dziennego o zasięgu gminnym współpracuje z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej, a placówka wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym - z właściwym centrum pomocy.

Placówka wsparcia dziennego w celu wspierania funkcji opiekuńczej rodziny może podejmować współpracę   z pracodawcami, mediami, organizacjami pozarządowymi i środowiskami naukowymi.

8.      Zarządzanie.

 

Placówką wsparcia dziennego kieruje kierownik. Jest on jednocześnie wychowawcą. W razie jego nieobecności placówką wsparcia dziennego kieruje osoba wyznaczona przez podmiot prowadzący.

 

9.      Kwalifikacje kadry.

 

Osoby zatrudnione w placówkach wsparcia dziennego  muszą legitymować się szczególnymi kwalifikacjami związanymi z zajmowanym stanowiskiem:

A) Wychowawca - ukończone studia wyższe:

a.      na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia, praca socjalna, nauki o rodzinie lub
b.     na innym kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, albo
c.      na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki, nauk o rodzinie lub resocjalizacji;
B) Pedagog - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika albo pedagogika specjalna;
C) Psycholog - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku psychologia;
D) Terapeuta - udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii o profilu potrzebnym w pracy placówki wsparcia dziennego;
E) Pracownik socjalny - wykształcenie średnie lub wyższe uprawniające do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, z tym że osoby z wykształceniem średnim muszą mieć ukończoną specjalizację zawodową w zawodzie pracownik socjalny;
F)  Opiekun dziecięcy - ukończona szkoła medyczna przygotowującą do pracy w zawodzie opiekunki dziecięcej lub pielęgniarki albo studia pedagogiczne o specjalności opiekuńczo-wychowawczej;
G) Lekarza i pielęgniarka - odpowiednie wykształcenie medyczne.

 

10.  Wolontariat

Działalność placówki może być uzupełniana wykonywaniem przez wolontariuszy świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy, których celem jest w szczególności:

·         rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce;

·         wsparcie pracy wychowawców przez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci.

Wolontariuszem w placówce może być osoba:

·         pełnoletnia;

·         poinformowana przez dyrektora placówki o specyfice pracy wychowawczej i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w tej placówce;

·         ubezpieczona przez dyrektora placówki od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas pracy;

·         która nie była karana za przestępstwo i nie toczy się przeciwko niej postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżania publicznego;

·         która ma pełną zdolność do czynności prawnych.

Wolontariusz wykonuje świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy pod nadzorem dyrektora placówki lub wyznaczonego przez niego wychowawcy, na podstawie porozumienia.
Na prośbę wolontariusza dyrektor placówki wydaje mu pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy na rzecz tej placówki

11.  Przepisy

Działalność placówek opiekuńczo - wychowawczych, działających jako placówki wsparcia dziennego została uregulowana przepisami:

·         Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późniejszymi zmianami).

·         Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych ( Dz. U. Nr 201, poz. 1455).

·         Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2002 roku Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami).

 

Część II: REGULAMIN PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO ŚWIETLICY WIEJSKIEJ W RADZIWIŁŁOWIE
 

Świetlica prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:

1. pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
2. zajęcia socjoterapeutyczne,
3. zajęcia korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne,
4. indywidualne programy korekcyjne,
5. pomoc w nauce, organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań,
6. pomoc socjalną, dożywianie,
7. organizację zabaw i zajęć sportowych,
8. stałą pracę z rodziną dziecka,
9. stałą współpracę przede wszystkim z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołą oraz sądem.


Świetlica przeznaczona jest dla uczniów z zaburzeniami zachowania, wychowującymi się w warunkach niekorzystnych dla ich rozwoju.

Celem świetlicy jest zapewnienie opieki wychowawczej , tworzenie warunków do nauki własnej i pomocy w nauce , rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków, łagodzenie niedostatków wychowawczych w rodzinie, eliminowanie zaburzeń zachowania.

Świetlica zapewnia swoim wychowankom :
- opiekę po zajęciach szkolnych,
- pomoc w odrabianiu lekcji,
- udział w zajęciach socjoterapeutycznych,
- pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych,
- gorący napój i możliwość spożycia posiłku.

I. Kierownik świetlicy:
1) kieruje bieżącą działalnością opiekuńczo - wychowawczą świetlicy,
2)  sprawuje nadzór pedagogiczny który polega na :
- badaniu zasadności pobytu dziecka w placówce,
- przestrzeganiu standardów usług opiekuńczo - wychowawczych,
- przestrzeganiu w placówce praw dziecka
- przygotowaniu placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie,
3)  realizuje uchwały Rady Pedagogicznej jeżeli są zgodne z prawem oświatowym,
4)  zatrudnia i zwalnia pracowników świetlicy zgodnie z odrębnymi przepisami,
5)  przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom świetlicy,
6)  opracowuje plan finansowy świetlicy,
7)  dysponuje środkami finansowymi świetlicy,
8)  dba o powierzone mienie,
9)  reprezentuje świetlicę na zewnątrz,
10)  prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami,
11)  organizuje przyjęcie wychowanków do świetlicy.

II. Rada Pedagogiczna:
1)  zatwierdza plan pracy świetlicy,
2)  podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
3)  ustala organizacje doskonalenia zawodowego pracowników świetlicy,
4)  opiniuje tygodniowy rozkład zajęć.

Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności. Posiedzenia Rady Pedagogicznej organizowane są na wniosek dyrektora świetlicy albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej. Posiedzenia Rad są protokołowane.
W Świetlicy działa Samorząd Wychowanków, który tworzą wszyscy wychowankowie Świetlicy. Samorząd Wychowanków może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących świetlicy.
W przypadku zaistnienia konfliktów rozstrzygnięcie ich winno odbywać się w oparciu o przepisy prawa, biorąc pod uwagę dobro świetlicy i wychowanków z zachowaniem obiektywizmu i partnerstwa.
Kierownik ma prawo być negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem, rodzicami i wychowankiem.
 

 

 

 

ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY.
 

1. Świetlica organizuje zajęcia w grupach wychowawczych, kołach i zespołach zainteresowań.
2. Czas trwania jednostki zajęć w grupie wychowawczej wynosi 60 minut.
Świetlica może organizować:
- imprezy środowiskowe / kulturalno - oświatowe , plenerowe, rozrywkowe i inne./,
- poradnictwo i zajęcia dla rodziców,
- wycieczki i biwaki sobotnio – niedzielne,
- obozy terapeutyczne,
- działania interwencyjne na terenie szkół / udział w godzinach wychowawczych, zebraniach rad pedagogicznych/,
- działania profilaktyczne i edukacyjne na rzecz środowiska lokalnego.

Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi od 6 do 12 osób. Liczba wychowanków w zespołach zainteresowań wynosi co najmniej 12.
W Świetlicy prowadzi się, stosownie do możliwości i potrzeb, zajęcia specjalistyczne, terapię indywidualną, zajęcia terapeutyczne - rozwojowe, zajęcia psychoedukacyjne, terapię rodzinną.
Zajęcia prowadzą nauczyciele instruktorzy posiadający odpowiednie specjalistyczne kwalifikacje.

Świetlica jest czynna codziennie, z wyjątkiem niedziel i świąt, w godzinach dostosowanych do faktycznych potrzeb, nie mniej jednak niż 4 godziny dziennie.
W Świetlicy zatrudnia się zgodnie z potrzebami pracowników:
- pedagogicznych / wychowawców, nauczycieli – instruktorów, pedagogów, psychologów, specjalistów socjoterapii i innych /
- obsługi.

Pracownicy pedagogiczni prowadzący zajęcia w Świetlicy są odpowiedzialni za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece wychowanków.
Każdy pracownik pedagogiczny Świetlicy ma obowiązek :
1. wzbogacać warsztat pracy poprzez doskonalenie swoich umiejętności specjalistycznych
2. uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez świetlicę,
3. udzielać pomocy dzieciom i młodzieży w eliminowaniu ich niepowodzeń osobistych, rodzinnych i szkolnych,
4. stymulować rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży,
5. stwarzać warunki do ujawniania pozytywnych cech charakteru dzieci i młodzieży,
6. informować rodziców o postępach w rozwoju psychospołecznym ich dzieci i efektach oddziaływań socjoterapeutycznych.

Ponadto do obowiązków wychowawcy Świetlicy należy :
1. stworzenie programu pracy z grupą wychowawczą, przedłożenie go do akceptacji kierownika świetlicy a następnie realizowanie go zgodnie z założeniami, współpraca z rodzicami wychowanków,
2. organizowanie imprez na rzecz wychowanków / zabaw, zajęć plenerowych, wycieczek, biwaków itp./ a także uczestniczenie w nich,
3. udział w działaniach profilaktycznych i edukacyjnych na rzecz środowiska lokalnego organizowanych przez Świetlicę.
 


WYCHOWANKOWIE
 

Do Świetlicy przyjmuje się wychowanków, którzy są uczniami szkół podstawowych i gimnazjów:

ü      na ich prośbę,

ü      na prośbę rodziców,

ü      na wniosek szkoły, sądu oraz osób prawnych lub fizycznych, które stwierdzą potrzebę udzielania pomocy przez taką placówkę,

 

Do przyjęcia wychowanka wymagana jest zgoda rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
O przyjęciu do Świetlicy rozstrzyga kierownik.
Uczeń, który nie został przyjęty do Świetlicy , może zwrócić się do kierownika o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Wychowankowie Świetlicy w zależności od potrzeb, korzystają ze wszystkich lub wybranych zajęć i świadczeń.
Zakres świadczeń ustala kierownik Świetlicy w porozumieniu z wychowankiem i rodzicami.
 

Wychowankowie są współgospodarzami Świetlicy.
Wychowanek ma prawo do:
1. właściwie zorganizowanej opieki,
2. życzliwego i podmiotowego traktowania,
3. swobody wyrażania myśli i przekonań,
4. opieki wychowawcy i zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć zajęć organizowanych w Świetlicy i poza jej terenem,
5. poszanowanie ich godności osobistej, ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną,
6. oddziaływanie na życie Świetlicy,
7. znajomość swoich praw.
 

Wychowanek jest zobowiązany do przestrzegania postanowień zawartych w regulaminie a w szczególności do:
- współ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin