TEMAT: TEORIA POKRYWAJĄCYCH SIĘ SFER WPŁYWÓW.
Teoria pokrywających się sfer wpływów:
§ to teoria zachodzących na siebie sfer wpływów rodziny, szkoły i wspólnoty lokalnej (środowiska);
§ twórczyni: Epstein;
§ teoria ta zakłada dużą zależność pomiędzy postrzeganiem dziecka jako ucznia oraz dziecka jako członka otaczającej go społeczności (rodzina, sąsiedzi, najbliższe środowisko);
§ twórcy przekonują, że rezultaty interakcji SZ+R+ŚR składowane są jako lokalny kapitał społeczny; te inwestycje w kapitał społeczny są splecione z partnerstwem, które wiąże SZ+R+ŚR.
KLASYFIKACJA TYPÓW WSPÓŁDZIAŁANIA RODZINY, SZKOŁY I ŚRODOWISKA LOKALNEGO:
1) Rodzicielstwo – ten typ obejmuje aktywności, które prowadzą do wzajemnego rozumienia ról: ucznia w rodzinie czy też ucznia w klasie. Najważniejsze, by szkoła respektowała prawa i obowiązki rodziców i rodziny, by szanowała to, że rodzina jest niepowtarzalna; by umiała rozpoznać mocne i słabe strony rodziny. Zadaniem szkoły jest wspieranie rodziców w tworzeniu domowego środowiska wsparcia dla dziecka – ucznia:
§ różne sugestie dotyczące warunków domowych wspierających uczenie się;
§ warsztaty dla rodziców, informacje dla nich o wychowywaniu dzieci w zależności od wieku lub roku nauki w szkole;
§ edukacja rodziców (kursy);
§ wizyty domowe w związku z przekraczaniem progu edukacyjnego;
§ spotkania środowiskowe, które pomogą rodzicom zrozumieć szkole (i odwrotnie).
2) Komunikacja – przebiega w dwóch układach:
§ szkoła– dom;
§ dom – szkoła.
W sposób naturalny szkoła zaprasza do współpracy, odpowiada również za przyjęcie dziecka do swojej społeczności.Zadaniem szkoły jest projektowanie skutecznych form komunikowania się szkoły z domem ucznia (i odwrotnie):
§ spotkania z rodzicami (według potrzeb, ale przynajmniej raz w roku z każdym rodzicem);
§ comiesięczne informacje o pracy ucznia z prośbą o ustosunkowanie się;
§ indywidualne spotkania rodziców z nauczycielami (analiza postępów);
§ na początku roku podajemy informację, jak będziemy się komunikować z rodzicami;
§ komunikacja dotycząca samej szkoły.
3) Wolontariat – takie formy współpracy, w których rodzice mogą wzbogacić środowisko edukacyjne poprzez swoją wiedzę i umiejętności.
Zadaniem dla szkoły jest projektowanie szkolnych, klasowych programów ochotniczej pomocy uczniom, nauczycielom oraz innym rodzicom.
4) Nauka domowa – tzw. prace domowe, a także wszelkie podejmowane przez dziecko czynności o charakterze edukacyjnym. Realizując tę aktywność wyrasta „most” między szkołą, a domem i możemy wtedy powiedzieć, że edukacja osiąga wyższy poziom (dziecko zaspokaja swoje indywidualne potrzeby, związane z życiem codziennym).
Zadania dla szkoły:
§ dostarczanie rodzicom informacji, wypracowywanie koncepcji, jak pomagać dziecku w pracach domowych lub innych aktywnościach związanych z realizacją programów edukacyjnych;
§ informowanie rodziców o umiejętnościach ucznia (w zakresie każdego przedmiotu, na każdym etapie nauki);
§ przekazywanie informacji związanych z realizacją pracy domowej.
5) Współdecydowanie/współrządzenie – chodzi o uczestnictwo rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących uczniów i szkoły – jest to bezpośrednia konsekwencja działań podjętych w typie 1 – rodzicielstwie.Ważne jest docenienie wartości udziału rodziców we współzarządzaniu szkołą:
§ aktywne organizacje rodzicielskie;
§ organizacje rodzicielsko – nauczycielskie (Rada Szkoły, Rada Rodziców);
§ powoływanie grup interesów, komisji problemowych.
6) Współpraca ze społecznością lokalną – współpraca z gminą doprowadza do wspólnotowych form życia społecznego, do korzystnych przekształceń rzeczywistości. Szkoła jest centrum życia społecznego gminy.Zadania dla szkoły:
§ identyfikacja i integracja możliwości środowiska w zakresie środków i usług:
ü wszelkie kompletne informacje dla uczniów i ich rodziców o opiece zdrowotnej w gminie, oferty w zakresie kultury, rekreacji, pomocy społecznej, informacje o usługach, programach, zajęciach o charakterze edukacyjnym.
§ praktyczna integracja odbywa się poprzez partnerskie współdziałanie R+SZ+ŚR+Gminy. Każdy z tych partnerów korzysta na tym współdziałaniu.
Wszystkie te typy stanowią jedność, są zintegrowane.
OCZEKIWANE REZULTATY W ZAKRESIE TYCH 6 TYPÓW:
1) Rodzicielstwo:a) dla ucznia:
§ wzgląd na rodzinę;
§ szacunek dla rodziców;
§ dobra lub poprawiona frekwencja na zajęciach szkolnych;
§ świadomość znaczenia szkoły;
§ pozytywne cechy osobowości, nawyki, przekonania, wartości;
b) dla rodziców:
§ rodzice rozumieją doniosłe znaczenie rodzicielstwa;
§ uświadamiają sobie dojrzewanie dziecka;
§ mają poczucie wsparcia ze strony szkoły oraz innych rodziców;
c) dla nauczycieli:
§ szacunek dla rodziny;
§ rozumienie uczniowskiej różnorodności;
§ wzgląd na własne umiejętności dzielenia się informacjami o dziecku i jego rozwoju.
2) Komunikacja:
a) dla ucznia:
§ rozumienie zasad panujących w szkole;
§ uświadomienie własnego rozwoju, roli aktywności podwyższającej jego poziom;
§ rozumieją programy szkolne;
§ mogą systematycznie obserwować i mieć świadomość znaczenia rozwoju dziecka;
§ skuteczne reagowanie na problemy uczniów;
§ kontakty z nauczycielami, szkołą, jej pracownikami;
c) dla nauczyciela:
§ docenianie i użytkowanie rodzicielskich form współpracy w zakresie komunikowania się;
§ wyższe umiejętności w zakresie poznawania dziecka i rozumienia go.
3) Wolontariat:
§ wprawa w komunikowaniu się z dorosłymi; rozwój umiejętności wspierany przez wolontariuszy;
§ uświadomienie wielości uzdolnień, wkładu pracy rodziców;
§ rozumieją pracę nauczyciela;
§ przekonanie o zdolności do pracy z dziećmi;
§ świadomość, że rodzina ucznia jest ceniona i mile widziana w szkole;
§ wzgląd na rodzicielskie uzdolnienia, zainteresowanie się szkołą i dziećmi;
§ gotowość do włączania rodzin w nowe metody działania;
§ większa indywidualizacja pracy z uczniami.
4) Nauka domowa:
§ systematyczne odrabianie prac domowych;
§ pozytywne nastawienie do szkolnej pracy;
§ koncepcja siebie jako ucznia;
§ rodzice dowiadują się, jak wspierać dzieci w każdym roku nauki;
§ świadomość znaczenia roli dziecka jako ucznia;
§ docenienie sprawności u umiejętności nauczycielskich (swoich);
§ szacunek dla czasu przeznaczonego dla rodziny;
§ satysfakcja z zaangażowania rodzicielskiego, wsparcia;
§ może dobrze rozeznać się w zakresie pomocy w pracach domowych.
5) Współdecydowanie/współrządzenie:
§ uświadomienie udziału rodzin w decyzjach podejmowanych w szkole;
§ rozumienie, że uczniowskie prawa są chronione;
§ poczucie przynależności do szkoły;
§ możliwość dzielenia się doświadczeniem z innymi rodzicami;
§ świadomość znaczenia polityki szkoły i gminy;
§ dostrzeżenie równego statusu reprezentantów rodzin w organach zarządzania.
6) Współpraca ze społecznością lokalną:
§ wzgląd na własną przyszłość;
§ swoiste korzyści związane z różnymi programami, usługami;
§ rodzice mogą mieć wzajemny wgląd na rolę szkoły w lokalnej społeczności;
§ kontakt z innymi rodzinami podczas wspólnych zajęć;
§ rodziny mogą korzystać z lokalnych zasobów – rozwijać zdolności, zainteresowania;
§ ma wzgląd na zasoby społeczności lokalnej;
§ otwarcie na umiejętności, które może wykorzystać w pracy ze społecznością lokalną;
§ otwarcie się na wiedzę innych partnerów.
GosiaS15