Aktywizowanie środowisk społecznych.docx

(22 KB) Pobierz

TEMAT: TEORIA POKRYWAJĄCYCH SIĘ SFER WPŁYWÓW.

Teoria pokrywających się sfer wpływów:

§         to teoria zachodzących na siebie sfer wpływów rodziny, szkoły i wspólnoty lokalnej (środowiska);

§         twórczyni: Epstein;

 

 

§         teoria ta zakłada dużą zależność pomiędzy postrzeganiem dziecka jako ucznia oraz dziecka jako członka otaczającej go społeczności (rodzina, sąsiedzi, najbliższe środowisko);

§         twórcy przekonują, że rezultaty interakcji  SZ+R+ŚR składowane są jako lokalny kapitał społeczny; te inwestycje w kapitał społeczny są splecione z partnerstwem, które wiąże SZ+R+ŚR.

 

KLASYFIKACJA TYPÓW WSPÓŁDZIAŁANIA RODZINY, SZKOŁY I ŚRODOWISKA LOKALNEGO:

1)     Rodzicielstwo – ten typ obejmuje aktywności, które prowadzą do wzajemnego rozumienia ról: ucznia w rodzinie czy też ucznia w klasie. Najważniejsze, by szkoła respektowała prawa i obowiązki rodziców i rodziny, by szanowała to, że rodzina jest niepowtarzalna; by umiała rozpoznać mocne i słabe strony rodziny.
Zadaniem szkoły jest wspieranie rodziców w tworzeniu domowego środowiska wsparcia dla dziecka – ucznia:

§         różne sugestie dotyczące warunków domowych wspierających uczenie się;

§         warsztaty dla rodziców, informacje dla nich o wychowywaniu dzieci w zależności od wieku lub roku nauki w szkole;

§         edukacja rodziców (kursy);

§         wizyty domowe w związku z przekraczaniem progu edukacyjnego;

§         spotkania środowiskowe, które pomogą rodzicom zrozumieć szkole
(i odwrotnie).

2)     Komunikacja – przebiega w dwóch układach:

§         szkoła– dom;

§         dom – szkoła.

W sposób naturalny szkoła zaprasza do współpracy, odpowiada również za przyjęcie dziecka do swojej społeczności.
Zadaniem szkoły jest projektowanie skutecznych form komunikowania się szkoły z domem ucznia (i odwrotnie):

§         spotkania z rodzicami (według potrzeb, ale przynajmniej raz w roku z każdym rodzicem);

§         comiesięczne informacje o pracy ucznia z prośbą o ustosunkowanie się;

§         indywidualne spotkania rodziców z nauczycielami (analiza postępów);

§         na początku roku podajemy informację, jak będziemy się komunikować z rodzicami;

§         komunikacja dotycząca samej szkoły.

3)     Wolontariat – takie formy współpracy,  w których rodzice mogą wzbogacić środowisko edukacyjne poprzez swoją wiedzę i umiejętności.

Zadaniem dla szkoły jest projektowanie szkolnych, klasowych programów ochotniczej pomocy uczniom, nauczycielom oraz innym rodzicom.

4)     Nauka domowa – tzw. prace domowe, a także wszelkie podejmowane przez dziecko czynności o charakterze edukacyjnym. Realizując tę aktywność wyrasta „most” między szkołą, a domem i możemy wtedy powiedzieć, że edukacja osiąga wyższy poziom (dziecko zaspokaja swoje indywidualne potrzeby, związane z życiem codziennym).

Zadania dla szkoły:

§         dostarczanie rodzicom informacji, wypracowywanie koncepcji, jak pomagać dziecku w pracach domowych lub innych aktywnościach związanych z realizacją programów edukacyjnych;

§         informowanie rodziców o umiejętnościach ucznia (w zakresie każdego przedmiotu, na każdym etapie nauki);

§         przekazywanie informacji związanych z realizacją pracy domowej.

5)     Współdecydowanie/współrządzenie – chodzi o uczestnictwo rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących uczniów i szkoły – jest to bezpośrednia konsekwencja działań podjętych w typie 1 – rodzicielstwie.
Ważne jest docenienie wartości udziału rodziców we współzarządzaniu szkołą:

§         aktywne organizacje rodzicielskie;

§         organizacje rodzicielsko – nauczycielskie (Rada Szkoły, Rada Rodziców);

§         powoływanie grup interesów, komisji problemowych.

6)     Współpraca ze społecznością lokalną – współpraca z gminą doprowadza do wspólnotowych form życia społecznego, do korzystnych przekształceń rzeczywistości.
Szkoła jest centrum życia społecznego gminy.
Zadania dla szkoły:

§         identyfikacja i integracja możliwości środowiska w zakresie środków i usług:

ü      wszelkie kompletne informacje dla uczniów i ich rodziców o opiece zdrowotnej w gminie, oferty w zakresie kultury, rekreacji, pomocy społecznej, informacje o usługach, programach, zajęciach o charakterze edukacyjnym.

§         praktyczna integracja odbywa się poprzez partnerskie współdziałanie R+SZ+ŚR+Gminy. Każdy z tych partnerów korzysta na tym współdziałaniu.

Wszystkie te typy stanowią jedność, są zintegrowane.

 

 

 

OCZEKIWANE REZULTATY W ZAKRESIE TYCH 6 TYPÓW:

1)     Rodzicielstwo:
a) dla ucznia:

§         wzgląd na rodzinę;

§         szacunek dla rodziców;

§         dobra lub poprawiona frekwencja na zajęciach szkolnych;

§         świadomość znaczenia szkoły;

§         pozytywne cechy osobowości, nawyki, przekonania, wartości;

               b) dla rodziców:

§         rodzice rozumieją doniosłe znaczenie rodzicielstwa;

§         uświadamiają sobie dojrzewanie dziecka;

§         mają poczucie wsparcia ze strony szkoły oraz innych rodziców;

            c) dla nauczycieli:

§         szacunek dla rodziny;

§         rozumienie uczniowskiej różnorodności;

§         wzgląd na własne umiejętności dzielenia się informacjami o dziecku i jego rozwoju.

2)     Komunikacja:

a)      dla ucznia:

§         rozumienie zasad panujących w szkole;

§         uświadomienie własnego rozwoju, roli aktywności podwyższającej jego poziom;

b)     dla rodziców:

§         rozumieją programy szkolne;

§         mogą systematycznie obserwować i mieć świadomość znaczenia rozwoju dziecka;

§         skuteczne reagowanie na problemy uczniów;

§         kontakty z nauczycielami, szkołą, jej pracownikami;

c)      dla nauczyciela:

§         docenianie i użytkowanie rodzicielskich form współpracy w zakresie komunikowania się;

§         wyższe umiejętności w zakresie poznawania dziecka i rozumienia go.

3)     Wolontariat:

a)      dla ucznia:

§         wprawa w komunikowaniu się z dorosłymi; rozwój umiejętności wspierany przez wolontariuszy;

§         uświadomienie wielości uzdolnień, wkładu pracy rodziców;

b)     dla rodziców:

§         rozumieją pracę nauczyciela;

§         przekonanie o zdolności do pracy z dziećmi;

§         świadomość, że rodzina ucznia jest ceniona i mile widziana w szkole;

c)      dla nauczyciela:

§         wzgląd na rodzicielskie uzdolnienia, zainteresowanie się szkołą i dziećmi;

§         gotowość do włączania rodzin w nowe metody działania;

§         większa indywidualizacja pracy z uczniami.

4)     Nauka domowa:

a)      dla ucznia:

§         systematyczne odrabianie prac domowych;

§         pozytywne nastawienie do szkolnej pracy;

§         koncepcja siebie jako ucznia;

b)     dla rodziców:

§         rodzice dowiadują się, jak wspierać dzieci w każdym roku nauki;

§         świadomość znaczenia roli dziecka jako ucznia;

§         docenienie sprawności u umiejętności nauczycielskich (swoich);

c)      dla nauczyciela:

§         szacunek dla czasu przeznaczonego dla rodziny;

§         satysfakcja z zaangażowania rodzicielskiego, wsparcia;

§         może dobrze rozeznać się w zakresie pomocy w pracach domowych.

5)     Współdecydowanie/współrządzenie:

a)      dla ucznia:

§         uświadomienie udziału rodzin w decyzjach podejmowanych w szkole;

§         rozumienie, że uczniowskie prawa są chronione;

b)     dla rodziców:

§         poczucie przynależności do szkoły;

§         możliwość dzielenia się doświadczeniem z innymi rodzicami;

§         świadomość znaczenia polityki szkoły i gminy;

c)      dla nauczyciela:

§         dostrzeżenie równego statusu reprezentantów rodzin w organach zarządzania.

6)     Współpraca ze społecznością lokalną:

a)      dla ucznia:

§         wzgląd na własną przyszłość;

§         swoiste korzyści związane z różnymi programami, usługami;

b)     dla rodziców:

§         rodzice mogą mieć wzajemny wgląd na rolę szkoły w lokalnej społeczności;

§         kontakt z innymi rodzinami podczas wspólnych zajęć;

§         rodziny mogą korzystać z lokalnych zasobów – rozwijać zdolności, zainteresowania;

c)      dla nauczyciela:

§         ma wzgląd na zasoby społeczności lokalnej;

§         otwarcie na umiejętności, które może wykorzystać w pracy ze społecznością lokalną;

§         otwarcie się na wiedzę innych partnerów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin