03 - Krauss, Morsella - Konflikt a komunikacja.doc

(22 KB) Pobierz

Paradygmaty teorii komunikacji

ü       Paradygmat kodowania-dekodowania: unikaj kanałów komunikacji o niskiej proporcji sygnału do szumu, jeśli to możliwe, powtarzaj tę samą myśl w różnych formach

ü       Paradygmat intencjonalny: staraj się zrozumieć zamierzone znaczenie tego, co mówi Twój partner, formułując komunikat, przemyśl, co mogą oznaczać dla odbiorcy Twoje słowa

ü       Paradygmat przyjmowania różnych perspektyw: bierz pod uwagę punkt widzenia odbiorcy; zmniejszenie liczby odbiorców, do których adresowane są komunikaty?; międzygrupowa tendencyjność językowa (Maass i Semin) – w przypadku działania ocenianego negatywnie zachowanie członków grupy obcej jest zwykle charakteryzowane na względnie wysokim poziomie abstrakcji, członków grupy własnej opisywane jest bardziej konkretnie, w przypadku działania ocenianego pozytywnie wzorzec jest odwrócony

ü       Paradygmat dialogu: bądź aktywnym odbiorcą, skoncentruj się najpierw na ustaleniu warunków, które umożliwią skuteczną komunikację

Istotna jest treść komunikatów, jak i forma, w jakiej zostają nadane. Pośrednie akty mowy postrzegane są jako bardziej uprzejme niż bezpośrednie.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin