Psychologia szefa - szef to zawód - Jerzy Gut , Wojciech Haman.doc(1).txt

(274 KB) Pobierz
JAK MOTYWOWA� PODW�ADNYCH,
UCZY� ICH ODPOWIEDZIALNO�CI
ORAZ CHRONI� CZAS, NERWY I INTERESY SZEFA?

PSYCHOLOGIA
SZEFA
Szef to zaw�d
JERZY GUT WOJCIECH HAMAN
kontrakt osh

<b n e
p     r     e     s     s
Copyright (c) Jerzy Gut, Wojciech Haman 2004
Wszelkie prawa zastrze�one. Nieautoryzowane rozpowszechnianie ca�o�ci lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metod� kserograficzn�, fotograficzn�, a tak�e kopiowanie ksi��ki na no�niku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki wyst�puj�ce w tek�cie s� zastrze�onymi znakami firmowymi b�d� towarowymi ich w�a�cicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION do�o�yli wszelkich stara�, by zawarte w tej ksi��ce informacje by�y kompletne i rzetelne. Nie bior�jednak �adnej odpowiedzialno�ci ani za ich wykorzystanie, ani za zwi�zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponosz� r�wnie� �adnej odpowiedzialno�ci za ewentualne szkody wynik�e z wykorzystania informacji zawartych w ksi��ce.
Redakcja: Micha� Mrowie�
Wydawnictwo HELION ul. Chopina 6, 44-100 GLIWICE tel. (32) 231-22-19, (32) 230-98-63 e-mail: onepress(a),onepress.pl WWW: http://onepress.pl
Wydawnictwo Grupa Szkoleniowa
Kontrakt-OSH
ul. Skrzetuskiego 34, 02-726 Warszawa
tel. (022) 853 74 56, (022) 843 09 36
e-mail: kubiak@kontraktosh.pl
WWW: http://www.konlraktosh.pl
ISBN: 83-7361-266-1

Zam�wienia z hurtowni i ksi�garni prosimy kierowa� na adres Wydawnictwa Helion.
Zam�wienia od instytucji, firm, o�rodk�w szkoleniowych i os�b indywidualnych prosimy kierowa� na adres Grupy Szkoleniowej Kontrakt-OSH.
Printed in Poland.


Spis tre�ci
1.  Szef to trudny zaw�d...............................................................7
2.  Expose szefa............................................................................13
Jak wyg�osi� expose?...............................................................................23
Intencje szefa dotycz�ce jego expose..............................................23
Minimalne granice szefa..................................................................25
Maksymalne preferencje szefa.........................................................27
Zako�czenie expose..........................................................................28
Przyk�adowe expose szefa................................................................29
Uwagi i komentarze do szefowskiego expose.................................31
3.  Karanie.....................................................................................33
Sankcje i dolegliwo�ci, kt�rych mo�esz u�y�
do karania podw�adnych.......................................................................38
Pu�apki podczas karania. Dziecko - Rodzic - Doros�y................40
Algorytm karania....................................................................................45
Cel spotkania i ludzka twarz szefa..................................................47
Co podw�adny zrobi�?......................................................................47
Na jakie koszty i konsekwencje pracownik narazi� szefa?...........48
Jak� granic� z expose naruszy� podw�adny?..................................48
Wyznaczenie kary lub innej dolegliwo�ci......................................49
Dopu�� karanego do g�osu tylko jeden raz....................................50
Propozycja pomocy, aby podw�adny w przysz�o�ci
nie pope�nia� podobnych b��d�w....................................................51
Zapowied� bardziej surowej sankcji w sytuacji recydywy............52
Zalecenie naprawy b��du.................................................................52
Wyra�ne zako�czenie spotkania.....................................................53
Nasze uwagi do karania.........................................................................54
SPIS TRE�CI
4.  Nagradzanie............................................................................57
Nagrody, czyli r�ne sposoby doceniania
i wyr�niania pracownik�w..................................................................60
Nagrody-symbole. Przynale�no�� do elity.....................................60
Docenianie bliskich os�b dobrego pracownika............................61
Nagrody dopasowane do potrzeb i zainteresowa� pracownika.... 63
Nie b�j si� m�wi�: "Dzi�kuj�. Doceniam. Jestem wdzi�czny"......64
K�opoty szefa podczas nagradzania.....................................................66
Algorytm rozmowy z docenianym podw�adnym..............................69
Uwagi do nagradzania...........................................................................72
5.  Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa..........................75
Jak przekazywa� trudne decyzje?..........................................................79
Nazwanie celu spotkania.................................................................82
Ludzka twarz szefa............................................................................82
Jak dopasowa� ludzk� twarz do osobowo�ci szefa
(Osobisty - Rzeczowy)...................................................................84
Decyzja przekazana w odpowiedzialnej formie............................84
Kr�tkie, prawdziwe uzasadnienie decyzji......................................86
Obrona w�asnej decyzji - zdarta p�yta.........................................87
Zamkni�cie spotkania dotycz�cego decyzji szefa
lub zaproszenie podw�adnego do negocjacji
nad sposobem wykonania decyzji..................................................90
6.  Model negocjacji nastawionych na wsp�prac�..............93
7.  Zestaw psychologicznych narz�dzi szefa.......................103
"Zdarta p�yta"........................................................................................105
Ods�anianie intencji szefa....................................................................106
Informacja zwrotna...............................................................................109
Pytania i parafrazy. Narz�dzia skutecznego s�uchania.....................111
Trudne pytania.................................................................................111
Parafraza potrzeb.............................................................................113
Sztuka odmawiania podw�adnym, czyli szefowskie: "Nie".............117
Stawianie granic.....................................................................................119
Targowanie szefowskie. Sztuka ust�pstw i dawania satysfakcji.......121
SPIS TRE�CI                                                                                                                            5
8.  Zwalnianie pracownik�w...................................................125
Standard komunikowania decyzji o zwolnieniu...............................129
Ludzka twarz szefa, intencje, trudno�ci i cel spotkania..............129
Decyzja o zwolnieniu, z kr�tkim uzasadnieniem.......................130
Zdarta p�yta, czyli ochrona decyzji................................................131
Negocjacje dotycz�ce sposobu rozstania......................................133
Targuj si�, aby da� podw�adnemu satysfakcj�..............................136
9.  Refleksje o zwolnieniach w polskiej rzeczywisto�ci.... 145
lO.Od pro�by do negocjacji......................................................151
11. Refleksje o pro�bie i odpowiedzialno�ci........................167
12Jak radzi� sobie z narzekaniem podw�adnych?.............177
Od marudzenia do odpowiedzialno�ci.
Algorytm rozmowy z "narzekaczem".................................................184
Wys�uchanie os�abionego pracownika i odtruwanie go.............184
Pomoc w nazwaniu problemu pracownikowi,
kt�ry narzeka i marudzi. Zaproszenie do wsp�pracy................188
Zg�uszanie zawzi�tego i niepoprawnego narzekacza,
kt�ry zatruwa zesp�........................................................................191
13.Refleksje o pomaganiu i odpowiedzialno�ci.................193
14.Szef jako mediator...............................................................199
Algorytm mediacji szefowskiej...........................................................207
15.Refleksje na po�egnanie.....................................................209
Samotno�� szefa.....................................................................................212
Motywowanie podw�adnych................................................................214
Wiedza i umiej�tno�ci szefa.................................................................217
16.Buduj�ce zako�czenie........................................................219
Informacje o szkoleniach.......................................................225
DS-rn sids
Szef to trudny zaw�d








skoro wzi��e� t� ksi��k� do r�ki, to zapewne jeste� szefem. Je�eli czujesz, �e zaw�d ten jest trudny i przysparza Ci wiele stres�w, to mamy podobne do�wiadczenia.
Czy pami�tasz moment, kiedy po raz pierwszy dosta�e� propozycj�, aby zosta� szefem? Czy kto� wyja�ni� Ci, na czym polega ten zaw�d i da� niezb�dne narz�dzia post�powania z lud�mi, kiedy zacz��e� pe�ni� now� rol�?
Czy pami�tasz swoje obawy i trudno�ci zwi�zane z budowaniem nowej relacji z dawnymi kolegami b�d� z zupe�nie obcymi pracownikami w nieznanej firmie?
Czy miewasz poczucie, �e podw�adni Ciebie nie rozumiej� i w zwi�zku z tym �ami� Twoje wa�ne zasady i warto�ci? Czy zdarza Ci si�, �e gadasz do ludzi jak do �ciany - Ty m�wisz jedno, a oni robi� co� zupe�nie innego?
Czy znasz b�l przekazywania trudnych i niepopularnych decyzji, na kt�re podw�adni reaguj� oporem, niezadowoleniem lub maj� poczucie krzywdy?
Czy zdarza si�, �e pracownik wywiera na Ciebie presj�, domagaj�c si� rzeczy wa�nych i s�usznych, ale niemo�liwych do spe�nienia? Czy pami�tasz, jak czu�e� si� winny i bezradny, gdy odmawia�e� w t...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin