JAK MOTYWOWA� PODW�ADNYCH, UCZY� ICH ODPOWIEDZIALNO�CI ORAZ CHRONI� CZAS, NERWY I INTERESY SZEFA? PSYCHOLOGIA SZEFA Szef to zaw�d JERZY GUT WOJCIECH HAMAN kontrakt osh <b n e p r e s s Copyright (c) Jerzy Gut, Wojciech Haman 2004 Wszelkie prawa zastrze�one. Nieautoryzowane rozpowszechnianie ca�o�ci lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metod� kserograficzn�, fotograficzn�, a tak�e kopiowanie ksi��ki na no�niku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki wyst�puj�ce w tek�cie s� zastrze�onymi znakami firmowymi b�d� towarowymi ich w�a�cicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION do�o�yli wszelkich stara�, by zawarte w tej ksi��ce informacje by�y kompletne i rzetelne. Nie bior�jednak �adnej odpowiedzialno�ci ani za ich wykorzystanie, ani za zwi�zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponosz� r�wnie� �adnej odpowiedzialno�ci za ewentualne szkody wynik�e z wykorzystania informacji zawartych w ksi��ce. Redakcja: Micha� Mrowie� Wydawnictwo HELION ul. Chopina 6, 44-100 GLIWICE tel. (32) 231-22-19, (32) 230-98-63 e-mail: onepress(a),onepress.pl WWW: http://onepress.pl Wydawnictwo Grupa Szkoleniowa Kontrakt-OSH ul. Skrzetuskiego 34, 02-726 Warszawa tel. (022) 853 74 56, (022) 843 09 36 e-mail: kubiak@kontraktosh.pl WWW: http://www.konlraktosh.pl ISBN: 83-7361-266-1 Zam�wienia z hurtowni i ksi�garni prosimy kierowa� na adres Wydawnictwa Helion. Zam�wienia od instytucji, firm, o�rodk�w szkoleniowych i os�b indywidualnych prosimy kierowa� na adres Grupy Szkoleniowej Kontrakt-OSH. Printed in Poland. Spis tre�ci 1. Szef to trudny zaw�d...............................................................7 2. Expose szefa............................................................................13 Jak wyg�osi� expose?...............................................................................23 Intencje szefa dotycz�ce jego expose..............................................23 Minimalne granice szefa..................................................................25 Maksymalne preferencje szefa.........................................................27 Zako�czenie expose..........................................................................28 Przyk�adowe expose szefa................................................................29 Uwagi i komentarze do szefowskiego expose.................................31 3. Karanie.....................................................................................33 Sankcje i dolegliwo�ci, kt�rych mo�esz u�y� do karania podw�adnych.......................................................................38 Pu�apki podczas karania. Dziecko - Rodzic - Doros�y................40 Algorytm karania....................................................................................45 Cel spotkania i ludzka twarz szefa..................................................47 Co podw�adny zrobi�?......................................................................47 Na jakie koszty i konsekwencje pracownik narazi� szefa?...........48 Jak� granic� z expose naruszy� podw�adny?..................................48 Wyznaczenie kary lub innej dolegliwo�ci......................................49 Dopu�� karanego do g�osu tylko jeden raz....................................50 Propozycja pomocy, aby podw�adny w przysz�o�ci nie pope�nia� podobnych b��d�w....................................................51 Zapowied� bardziej surowej sankcji w sytuacji recydywy............52 Zalecenie naprawy b��du.................................................................52 Wyra�ne zako�czenie spotkania.....................................................53 Nasze uwagi do karania.........................................................................54 SPIS TRE�CI 4. Nagradzanie............................................................................57 Nagrody, czyli r�ne sposoby doceniania i wyr�niania pracownik�w..................................................................60 Nagrody-symbole. Przynale�no�� do elity.....................................60 Docenianie bliskich os�b dobrego pracownika............................61 Nagrody dopasowane do potrzeb i zainteresowa� pracownika.... 63 Nie b�j si� m�wi�: "Dzi�kuj�. Doceniam. Jestem wdzi�czny"......64 K�opoty szefa podczas nagradzania.....................................................66 Algorytm rozmowy z docenianym podw�adnym..............................69 Uwagi do nagradzania...........................................................................72 5. Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa..........................75 Jak przekazywa� trudne decyzje?..........................................................79 Nazwanie celu spotkania.................................................................82 Ludzka twarz szefa............................................................................82 Jak dopasowa� ludzk� twarz do osobowo�ci szefa (Osobisty - Rzeczowy)...................................................................84 Decyzja przekazana w odpowiedzialnej formie............................84 Kr�tkie, prawdziwe uzasadnienie decyzji......................................86 Obrona w�asnej decyzji - zdarta p�yta.........................................87 Zamkni�cie spotkania dotycz�cego decyzji szefa lub zaproszenie podw�adnego do negocjacji nad sposobem wykonania decyzji..................................................90 6. Model negocjacji nastawionych na wsp�prac�..............93 7. Zestaw psychologicznych narz�dzi szefa.......................103 "Zdarta p�yta"........................................................................................105 Ods�anianie intencji szefa....................................................................106 Informacja zwrotna...............................................................................109 Pytania i parafrazy. Narz�dzia skutecznego s�uchania.....................111 Trudne pytania.................................................................................111 Parafraza potrzeb.............................................................................113 Sztuka odmawiania podw�adnym, czyli szefowskie: "Nie".............117 Stawianie granic.....................................................................................119 Targowanie szefowskie. Sztuka ust�pstw i dawania satysfakcji.......121 SPIS TRE�CI 5 8. Zwalnianie pracownik�w...................................................125 Standard komunikowania decyzji o zwolnieniu...............................129 Ludzka twarz szefa, intencje, trudno�ci i cel spotkania..............129 Decyzja o zwolnieniu, z kr�tkim uzasadnieniem.......................130 Zdarta p�yta, czyli ochrona decyzji................................................131 Negocjacje dotycz�ce sposobu rozstania......................................133 Targuj si�, aby da� podw�adnemu satysfakcj�..............................136 9. Refleksje o zwolnieniach w polskiej rzeczywisto�ci.... 145 lO.Od pro�by do negocjacji......................................................151 11. Refleksje o pro�bie i odpowiedzialno�ci........................167 12Jak radzi� sobie z narzekaniem podw�adnych?.............177 Od marudzenia do odpowiedzialno�ci. Algorytm rozmowy z "narzekaczem".................................................184 Wys�uchanie os�abionego pracownika i odtruwanie go.............184 Pomoc w nazwaniu problemu pracownikowi, kt�ry narzeka i marudzi. Zaproszenie do wsp�pracy................188 Zg�uszanie zawzi�tego i niepoprawnego narzekacza, kt�ry zatruwa zesp�........................................................................191 13.Refleksje o pomaganiu i odpowiedzialno�ci.................193 14.Szef jako mediator...............................................................199 Algorytm mediacji szefowskiej...........................................................207 15.Refleksje na po�egnanie.....................................................209 Samotno�� szefa.....................................................................................212 Motywowanie podw�adnych................................................................214 Wiedza i umiej�tno�ci szefa.................................................................217 16.Buduj�ce zako�czenie........................................................219 Informacje o szkoleniach.......................................................225 DS-rn sids Szef to trudny zaw�d skoro wzi��e� t� ksi��k� do r�ki, to zapewne jeste� szefem. Je�eli czujesz, �e zaw�d ten jest trudny i przysparza Ci wiele stres�w, to mamy podobne do�wiadczenia. Czy pami�tasz moment, kiedy po raz pierwszy dosta�e� propozycj�, aby zosta� szefem? Czy kto� wyja�ni� Ci, na czym polega ten zaw�d i da� niezb�dne narz�dzia post�powania z lud�mi, kiedy zacz��e� pe�ni� now� rol�? Czy pami�tasz swoje obawy i trudno�ci zwi�zane z budowaniem nowej relacji z dawnymi kolegami b�d� z zupe�nie obcymi pracownikami w nieznanej firmie? Czy miewasz poczucie, �e podw�adni Ciebie nie rozumiej� i w zwi�zku z tym �ami� Twoje wa�ne zasady i warto�ci? Czy zdarza Ci si�, �e gadasz do ludzi jak do �ciany - Ty m�wisz jedno, a oni robi� co� zupe�nie innego? Czy znasz b�l przekazywania trudnych i niepopularnych decyzji, na kt�re podw�adni reaguj� oporem, niezadowoleniem lub maj� poczucie krzywdy? Czy zdarza si�, �e pracownik wywiera na Ciebie presj�, domagaj�c si� rzeczy wa�nych i s�usznych, ale niemo�liwych do spe�nienia? Czy pami�tasz, jak czu�e� si� winny i bezradny, gdy odmawia�e� w t...
tola008