adaptacja_pomocy.pdf

(2630 KB) Pobierz
95243363 UNPDF
95243363.037.png
 
95243363.054.png 95243363.056.png 95243363.001.png 95243363.002.png
 
95243363.003.png
 
95243363.004.png 95243363.005.png
 
95243363.006.png 95243363.007.png 95243363.008.png
 
 
 
95243363.009.png
 
95243363.010.png
 
95243363.011.png 95243363.012.png 95243363.013.png 95243363.014.png 95243363.015.png 95243363.016.png 95243363.017.png 95243363.018.png 95243363.019.png 95243363.020.png 95243363.021.png 95243363.022.png 95243363.023.png 95243363.024.png 95243363.025.png
 
Praca zbiorowa pod redakcją
Kornelii Czerwińskiej
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Warszawa 2008
95243363.026.png
 
95243363.027.png 95243363.028.png 95243363.029.png 95243363.030.png
 
95243363.031.png
 
95243363.032.png 95243363.033.png
 
95243363.034.png 95243363.035.png 95243363.036.png
 
 
 
95243363.038.png
 
95243363.039.png
 
95243363.040.png 95243363.041.png 95243363.042.png 95243363.043.png 95243363.044.png 95243363.045.png 95243363.046.png 95243363.047.png 95243363.048.png 95243363.049.png 95243363.050.png 95243363.051.png 95243363.052.png 95243363.053.png 95243363.055.png
 
Recenzenci: Prof. dr hab. Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz, UKSW
Prof. dr hab. Zoia Palak, UMCS
Redakcja techniczna: Tomasz Piech
na język angielski: Renata Wójtowicz
Tłumaczenie
Projekt okładki: Tadeusz Kuczyński
Publikacja wydana w ramach projektu
„Per linguas mundi ad laborem” współinansowanego
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL
© Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
ISBN: 978-83-89600-45-5
Wydawca:
Akademia Pedagogiki Specjalnej
ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
tel. 0-22 824-69-05
fax 0-22 658-11-18
SpiS treści
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Anna Augustyn
Adaptacja materiałów dydaktycznych w nauce języka niemieckiego
uczniów z dysfunkcją wzroku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Kornelia Czerwińska
Rysunek wypukły jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu języków obcych
- doniesienia z badań................................................... 36
Jacek K. Knychała
Jak adaptować pomoce przeznaczone do nauki języka niemieckiego
uczniów niewidomych i słabo widzących – wskazówki praktyczne ............ 70
Ursula Weber-Kusch
Wybrane zagadnienia z zakresu nauczania języka niemieckiego
uczniów niewidomych - z doświadczeń własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Magdalena Michnowska
Ocena efektywności adaptacji zastosowanej w podręcznikach
dla uczniów słabo widzących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Monika Szyperska
Jak wybrać podręcznik do nauki języka angielskiego dla ucznia
słabo widzącego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Anna Tomaszewska
Adaptacja arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów słabo widzących ........... 104
Grzegorz Rzeszutek
Wykorzystanie komputera podczas sprawdzania wiedzy u uczniów
z dysfunkcją wzroku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Joanna Dłuska
Sposoby przezwyciężania trudności w przygotowywaniu materiałów
do nauczania języków obcych uczniów z dysfunkcją wzroku
w szkole podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Katarzyna Grunt, Joanna Mitura, Wanda Tomasik
Metody i pomoce dydaktyczne w pracy ze zdolnym uczniem niewidomym
na zajęciach języków obcych – doniesienia z praktyki ...................... 134
Antonina Adamowicz-Hummel
Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym
-wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu
osób z dysfunkcją wzroku.............................................. 139
Zgłoś jeśli naruszono regulamin