SRD (1).pdf
(
362 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
ARKUSZ WYNIKÓW SRD
–
Marta Bogdanowicz
Data badania .............................
imię i nazwisko dziecka.............................................................................................
wiek ............................ klasa ...............................
1. Motoryka mała
p 2
p 20
=
suma
+
+
=
2. Motoryka duża
p 4
p 10
p 15
=
suma
+
+
+
+
=
3. Funkcje wzrokowe
p 1
p 5
p 9
p 11
p 12
p 16
p 18
=
suma
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
=
4. Funkcje językowe – percepcja
p 7
p 13
p 17
p 19
p 21
=
suma
+
+
+
+
+
+
+
+
=
5. Funkcje językowe – ekspresja
p 3
p 6
p 8
=
suma
+
+
+
+
=
6. Uwaga
p 14
=
suma
=
7. Wynik ogólny
suma 21 pozycji
PROFIL WYNIKÓW OGÓLNYCH SRD
–
Marta Bogdanowicz
imię i nazwisko dziecka.............................................................................................
wiek ............................ klasa ...............................
wynik surowy
(suma punktów)
STOPIEŃ
RYZYKA
wynik
przeliczony
(wg norm)
wysokie
ryzyko
●
●
●
●
●
4
umiarkowane
ryzyko
●
●
●
●
●
3
pogranicze
ryzyka
●
●
●
●
●
2
brak
ryzyka
●
●
●
●
●
1
funkcje
językowe
(percepcja
i ekspresja)
motoryka
(mała i duża)
funkcje
wzrokowe
wynik
ogólny
uwaga
INTERPRETACJA
1. motoryka –
.....................................................................................................................
2. funkcje wzrokowe –
........................................................................................................
3. funkcje językowe –
.........................................................................................................
4. uwaga –
..........................................................................................................................
5. wynik ogólny –
...............................................................................................................
UWAGA:
Opis i sposób posługiwania się SRD oraz normy dla klasy I i II znajdują się w książce M. Bogdanowicz
Ryzyko specyicznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortograii i dysgraii
(Harmonia Uni-
versalis, Gdańsk 2011). Książkę można zamówić w Wydawnictwie:
– telefonicznie (58 348 09 50)
– przez Internet (e-mail: universalis@universalis.com.pl).
Kopiowanie bez pisemnej zgody Harmonii Universalis zabronione
PROFIL WYNIKÓW SZCZEGÓŁOWYCH SRD
–
Marta Bogdanowicz
imię i nazwisko dziecka.............................................................................................
wiek ............................ klasa ...............................
wynik surowy
(suma punktów)
STOPIEŃ
RYZYKA
wynik
przeliczony
(wg norm)
wysokie
ryzyko
●
●
●
●
●
●
4
umiarkowane
ryzyko
●
●
●
●
●
●
3
pogranicze
ryzyka
●
●
●
●
●
●
2
brak
ryzyka
●
●
●
●
●
●
1
funkcje
językowe
– percepcja
funkcje
językowe
– ekspresja
motoryka
mała
motoryka
duża
funkcje
wzrokowe
uwaga
INTERPRETACJA
1. motoryka mała –
............................................................................................................
2. motoryka duża –
............................................................................................................
3. funkcje wzrokowe –
........................................................................................................
4. funkcje językowe – percepcja
.........................................................................................
5. funkcje językowe – ekspresja
.........................................................................................
6. uwaga –
..........................................................................................................................
Interpretacja opisowa:
.......................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
Wskazania:
.........................................................................................................................
.............................................................................................................................................
MARTA BOGDANOWICZ: RYZYKO DYSLEKSJI, DYSORTOGRAFII I DYSGRAFII
SKALA RYZYKA DYSLEKSJI (SRD)
–
Marta Bogdanowicz
arkusz badania
...............................................................................................
....................
.....................
.................................
imię i nazwisko dziecka
wiek
klasa
data badania
SRD zawiera 21 stwierdzeń, które należy ocenić według skali 4-stopniowej. Cyfry na skali wskazują na brak
występowania symptomów ryzyka dysleksji (1 pkt) lub na stopień ich nasilenia (2–3–4 pkt). Zakreślając
cyfry, zaznaczamy, że dany symptom:
1
2
3
4
NIGDY
CZASEM
CZĘSTO
ZAWSZE
nie występuje
występuje
występuje
występuje
Proszę uważnie przeczytać poniższe stwierdzenia i zakreślić kółkiem cyfry najlepiej charakteryzujące
zachowanie dziecka.
1.
2.
3.
4.
Dziecko ma trudności z zapamiętaniem wszystkich liter.
Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami.
Dziecko ma wadę wymowy.
Dziecko jest mało sprawne ruchowo: słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze,
hulajnodze.
Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisy-
wanie ich od strony prawej do lewej.
Dziecko przekręca słowa (np. mówi: „kraktor”), zmienia przedrostki w wyrazach
(np. „zauczyć się”), myli wyrazy o podobnym brzmieniu.
Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (np. g–k, z–s), dlatego nie
dostrzega różnic w parach wyrazów, takich jak: góra – kura, koza – kosa.
Dziecko ma problem z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyra-
zów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych).
Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami lego, puzzlami lub nie umie
układać ich według wzoru (tworzy tylko własne kompozycje).
Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
Dziecko ma problem z odróżnianiem i zapamiętaniem liter o kształtach identycz-
nych, lecz inaczej ułożonych na płaszczyźnie (np. b–p–g–d).
Dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane.
Dziecko ma trudności z pamięciowym odtwarzaniem materiału uszeregowane-
go w sekwencje (np. nazwy pory dnia i posiłków, dni tygodnia, pór roku, szeregi
4-cyfrowe).
Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza.
Dziecko źle funkcjonuje na zajęciach fizycznych (np. podczas gry w piłkę, wyko-
nywania układów gimnastycznych, ćwiczeń równoważnych, takich jak: chodzenie
po linii, stanie na jednej nodze).
Dziecko ma trudności z odróżnieniem i zapamiętaniem liter o podobnych kształtach
(np. m–n, l–t–ł).
Dziecko ma trudności z wyróżnieniem głosek w słowach (np. nos = n-o-s).
Dziecko ma problemy z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych (przery-
sowaniem rombu ze wzoru).
Dziecko ma trudności z łączeniem głosek w słowo (np. o-k-o = oko).
Dziecko ma problemy z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, wiąza-
niem kokardek oraz wykonywaniem innych czynności samoobsługowych.
Dziecko ma trudności z dokładnym zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek
oraz z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów.
1
1
1
2
2
2
3
3
3
4
4
4
1
2
3
4
5.
1
2
3
4
6.
1
2
3
4
7.
1
2
3
4
8.
1
2
3
4
9.
1
1
2
2
3
3
4
4
10.
11.
1
1
2
2
3
3
4
4
12.
13.
1
1
2
2
3
3
4
4
14.
15.
1
2
3
4
16.
1
1
2
2
3
3
4
4
17.
18.
1
1
2
2
3
3
4
4
19.
20.
1
2
3
4
21.
1
2
3
4
Plik z chomika:
emalam1
Inne pliki z tego folderu:
AO_literatura(1).pdf
(55 KB)
artykul_1 I-III (1)(1).pdf
(966 KB)
PREZENTACJA_RYZYKO_DYSLEKSJI(1).pdf
(226 KB)
Uczen_z_dysleksja_w_domu(1).pdf
(1038 KB)
Uczen_z_dysleksja_w_szkole(1).pdf
(1326 KB)
Inne foldery tego chomika:
Diagnoza i co dalej – czyli o wykorzystywaniu wyników badania umiejętności uczniów
Indywidualizacja w praktyce – uczniowie ze SPE (DRUGA EDYCJA)
Indywidualizacja w praktyce, czyli jak skutecznie uczyć z podręcznika MEN „Nasz elementarz”
Logodydaktyka w szkole
Słucham, rozmawiam, motywuję – czyli o skutecznej komunikacji z uczniami
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin