ruch drogowy - na dworze.doc

(72 KB) Pobierz
Klasa - II

Klasa - II

Miejsce - Boisko z przyległą łąką

Ilość ćwiczących - 22

Czas trwania - 45 min

Sprzęt: tekturowe kartoniki z zagadnieniami o ruchu drogowym, krążki imitujące sygnalizację świetlną, gałęzie i kije, szarfy

Zadania dydaktyczne:

1.     Nauka nowej zabawy "Podchody zbieraczy".

2.     Opanowanie w toku zabaw zasad ruchu drogowego.

3.     Bezpieczne zachowanie się w drodze do szkoły i ze szkoły.

Zadania wychowawcze:

1.     Przestrzeganie zasad współdziałania w grupie w czasie gier i zabaw.

2.     Wyrabianie świadomej postawy zdyscyplinowania.

Tok lekcji

Treść

Dozowanie

Wskazówki organizacyjno-metodyczne

I CZĘŚĆ WSTĘPNA 10'

 

 

 

1. Czynności organizacyjne,

Przywitanie, sprawdzanie gotowości uczniów do zajęć

1'

Dzieci stoją ustawione w szeregu.

2. Przedstawienie zadań lekcji

Podanie tematu zajęć i zapoznanie z zadaniami lekcji: na dzisiejszych zajęciach nauczymy się nowej zabawy, która nazywa się "Podchody zbieraczy" oraz sprawdzimy swoją spostrzegawczość w zabawie "Jakie znaki drogowe i pojazdy minęliśmy po drodze?". Swoje spostrzeżenia zapiszecie na kartkach.

1'

Ustawienie jw.

3. Uzasadnienie teoretyczne, motywowanie do zabaw

Zachęcam was do aktywnego udziału w zajęciach, gdyż zabawy, które będą dzisiaj proponowane pozwolą wam wyćwiczyć: spostrzegawczość, spryt, zwinność i skoczność. Myślę, że w te zabawy będziecie chętnie bawić się na swoich podwórkach w czasie wolnym od zajęć.

1'

Ustawienie jw.

4. Zabawa masowa, stopniowa adaptacja organizmu do wysiłku

Na sygnał uczniowie rozbiegają się i każdy naśladuje w dowolny sposób jazdę wybranym pojazdem. Zabawa "Czerwone - zielone". Na widok tarczy zielonej dzieci swobodnie biegają; czerwonej - stop, zatrzymują się w bezruchu; żółtej - zatrzymują się i maszerują w miejscu.

3'

Ustawienie - rozsypka

5. Marszobieg za prowadzącym.

Zabawa ćwicząca spostrzegawczość "Jakie znaki drogowe i pojazdy minęliśmy po drodze?". W czasie marszu do miejsca ćwiczeń (boisko z przyległą łąką) dzieci obserwują ruch uliczny i znaki stojące na poboczach jezdni na odcinku 40 - 50 m.

4'

Podział grupy na dwa zastępy poprzez wydanie komendy: Do dwóch odlicz! Rozdanie szarf w dwóch kolorach. Przemarsz gęsiego za prowadzącym na miejsce zajęć. Drugą połowę trasy dzieci pokonują biegiem w średnim tempie.

Po przybyciu sprawdzenie, który zespół rozpoznał więcej znaków drogowych i pojazdów mijanych po drodze. Wyłonienie zwycięskiej drużyny.

II CZĘŚĆ GŁÓWNA 28'

 

 

 

6. Zabawa w podchody

W miejscu oznaczonym krzyżykiem prowadzący ukrywa w jego pobliskim otoczeniu kartkę z zadaniem do wykonania, w kolejnym miejscu ukrywa kolejną wiadomość i tak aż do końca trasy. Każdy z zespołów porusza się inną trasą. Lecz o tym samym stopniu trudności i długości, pokonując napotkane przeszkody terenowe np. marsz pomiędzy krzakami, przeskok przez rów itp. Na sygnał prowadzącego w trasę wyruszają zastępy zbierając po drodze ukryte instrukcje.

25'

Ustawienie w zastępach - luźna gromadka.

Prowadzący przed zajęciami przygotowuje dwie trasy oznaczone strzałkami z gałęzi i patyków. Wygrywa zespół, który szybciej odszuka i wykona zadania, pokonując jednocześnie trasę szybciej niż przeciwnicy, nie niszcząc otaczającej ich przyrody. Przykładowe zadania do wykonania:

1.       Ponumeruj wg kolejności zasady przekraczania jezdni.

2.       Jakie znasz rodzaje znaków drogowych?

3.       Którym poboczem można się poruszać? Itp.

4.       Czy możecie jeździć rowerem po ulicy?

W ostatnim zadaniu każda grupa układa zagadkę o ruchu drogowym dla drużyny przeciwnej.

III CZĘŚĆ KOŃCOWA 7'

 

 

 

7. Podsumowanie zabawy

Odczytywanie znalezionych w ukryciu pytań i udzielanie odpowiedzi. Prezentacja zagadek ułożonych samodzielnie przez zespoły.

3'

Powrót zespołów na umówione miejsce. Wyłonienie zwycięskiej drużyny.

8. Zabawa ze śpiewem

Podczas drogi powrotnej do szkoły uczniowie śpiewają piosenkę "Idzie zuch" z użyciem różnych gestów.

3'

Ustawienie - gęsiego jeden za drugim.

9. Podsumowanie i zakończenie zajęć

Podsumowanie przebiegu zabawy, ocena aktywności i zachowania się, pożegnanie.

4'

Ustawienie w dwuszeregu.

Dwie wyznaczone osoby zbierają szarfy. Podanie komendy, pożegnanie okrzykiem.

Powrót

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin