Klasa - II
Miejsce - Boisko z przyległą łąką
Ilość ćwiczących - 22
Czas trwania - 45 min
Sprzęt: tekturowe kartoniki z zagadnieniami o ruchu drogowym, krążki imitujące sygnalizację świetlną, gałęzie i kije, szarfy
Zadania dydaktyczne:
1. Nauka nowej zabawy "Podchody zbieraczy".
2. Opanowanie w toku zabaw zasad ruchu drogowego.
3. Bezpieczne zachowanie się w drodze do szkoły i ze szkoły.
Zadania wychowawcze:
1. Przestrzeganie zasad współdziałania w grupie w czasie gier i zabaw.
2. Wyrabianie świadomej postawy zdyscyplinowania.
Tok lekcji
Treść
Dozowanie
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
I CZĘŚĆ WSTĘPNA 10'
1. Czynności organizacyjne,
Przywitanie, sprawdzanie gotowości uczniów do zajęć
1'
Dzieci stoją ustawione w szeregu.
2. Przedstawienie zadań lekcji
Podanie tematu zajęć i zapoznanie z zadaniami lekcji: na dzisiejszych zajęciach nauczymy się nowej zabawy, która nazywa się "Podchody zbieraczy" oraz sprawdzimy swoją spostrzegawczość w zabawie "Jakie znaki drogowe i pojazdy minęliśmy po drodze?". Swoje spostrzeżenia zapiszecie na kartkach.
Ustawienie jw.
3. Uzasadnienie teoretyczne, motywowanie do zabaw
Zachęcam was do aktywnego udziału w zajęciach, gdyż zabawy, które będą dzisiaj proponowane pozwolą wam wyćwiczyć: spostrzegawczość, spryt, zwinność i skoczność. Myślę, że w te zabawy będziecie chętnie bawić się na swoich podwórkach w czasie wolnym od zajęć.
4. Zabawa masowa, stopniowa adaptacja organizmu do wysiłku
Na sygnał uczniowie rozbiegają się i każdy naśladuje w dowolny sposób jazdę wybranym pojazdem. Zabawa "Czerwone - zielone". Na widok tarczy zielonej dzieci swobodnie biegają; czerwonej - stop, zatrzymują się w bezruchu; żółtej - zatrzymują się i maszerują w miejscu.
3'
Ustawienie - rozsypka
5. Marszobieg za prowadzącym.
Zabawa ćwicząca spostrzegawczość "Jakie znaki drogowe i pojazdy minęliśmy po drodze?". W czasie marszu do miejsca ćwiczeń (boisko z przyległą łąką) dzieci obserwują ruch uliczny i znaki stojące na poboczach jezdni na odcinku 40 - 50 m.
4'
Podział grupy na dwa zastępy poprzez wydanie komendy: Do dwóch odlicz! Rozdanie szarf w dwóch kolorach. Przemarsz gęsiego za prowadzącym na miejsce zajęć. Drugą połowę trasy dzieci pokonują biegiem w średnim tempie.
Po przybyciu sprawdzenie, który zespół rozpoznał więcej znaków drogowych i pojazdów mijanych po drodze. Wyłonienie zwycięskiej drużyny.
II CZĘŚĆ GŁÓWNA 28'
6. Zabawa w podchody
W miejscu oznaczonym krzyżykiem prowadzący ukrywa w jego pobliskim otoczeniu kartkę z zadaniem do wykonania, w kolejnym miejscu ukrywa kolejną wiadomość i tak aż do końca trasy. Każdy z zespołów porusza się inną trasą. Lecz o tym samym stopniu trudności i długości, pokonując napotkane przeszkody terenowe np. marsz pomiędzy krzakami, przeskok przez rów itp. Na sygnał prowadzącego w trasę wyruszają zastępy zbierając po drodze ukryte instrukcje.
25'
Ustawienie w zastępach - luźna gromadka.
Prowadzący przed zajęciami przygotowuje dwie trasy oznaczone strzałkami z gałęzi i patyków. Wygrywa zespół, który szybciej odszuka i wykona zadania, pokonując jednocześnie trasę szybciej niż przeciwnicy, nie niszcząc otaczającej ich przyrody. Przykładowe zadania do wykonania:
1. Ponumeruj wg kolejności zasady przekraczania jezdni.
2. Jakie znasz rodzaje znaków drogowych?
3. Którym poboczem można się poruszać? Itp.
4. Czy możecie jeździć rowerem po ulicy?
W ostatnim zadaniu każda grupa układa zagadkę o ruchu drogowym dla drużyny przeciwnej.
III CZĘŚĆ KOŃCOWA 7'
7. Podsumowanie zabawy
Odczytywanie znalezionych w ukryciu pytań i udzielanie odpowiedzi. Prezentacja zagadek ułożonych samodzielnie przez zespoły.
Powrót zespołów na umówione miejsce. Wyłonienie zwycięskiej drużyny.
8. Zabawa ze śpiewem
Podczas drogi powrotnej do szkoły uczniowie śpiewają piosenkę "Idzie zuch" z użyciem różnych gestów.
Ustawienie - gęsiego jeden za drugim.
9. Podsumowanie i zakończenie zajęć
Podsumowanie przebiegu zabawy, ocena aktywności i zachowania się, pożegnanie.
Ustawienie w dwuszeregu.
Dwie wyznaczone osoby zbierają szarfy. Podanie komendy, pożegnanie okrzykiem.
mirkamil