Postępowanie naprawcze, postępowanie LIKWIDACYJNE (2).pdf

(2118 KB) Pobierz
Microsoft Word - Postępowanie naprawcze, postępowanie LIKWIDACYJNE
Postępowanie naprawcze, postępowanie
likwidacyjne, proces upadłości, postępowanie
układowe
134815115.002.png
SPIS TREŚCI
I. Wprowadzenie ............................................................................................. 3
II. Postępowanie naprawcze ............................................................................ 4
III. Postępowanie likwidacyjne ........................................................................ 7
IV. Proces upadłości ......................................................................................... 12
V. Postępowanie układowe .............................................................................. 21
Bibliografia ................................................................................................. 24
134815115.003.png
I. WPROWADZENIE
Proces budowy wielosektorowej gospodarki rynkowej przywraca znaczenie praktyczne
prawie zapomnianym, międzywojennym aktom prawnym dotyczącym postępowania
upadłościowego i układowego. Cechą bowiem charakterystyczną gospodarki rynkowej jest -
w pewnym uproszczeniu - powstawanie jednych i rozwiązywanie innych podmiotów
gospodarczych. W tym swoistym ruchu uczestniczą nie tylko małe podmioty gospodarcze,
ale także prowadzące działalność gospodarczą dużych rozmiarów. Wiele z nich rozwiązuje się
w wyniku postępowania upadłościowego w związku z trwałą niewypłacalnością.
Upadłość nie cechowała podmioty gospodarcze funkcjonujące w poprzedniej formacji
ustrojowej, zwłaszcza zwane jednostkami gospodarki uspołecznionej. Upadłość bowiem nie
wchodziła w zasadzie w rachubę głównie ze względu na nakazowo - rozdzielczy system
gospodarowania polegający na stałej ingerencji czynnika administracyjnego w proces
gospodarczy i "ratowania" przed bankructwem niekiedy wyjątkowo nieefektywnych
podmiotów gospodarczych różnego rodzaju dotacjami budżetowymi, tanimi kredytami itp.
Stąd też postępowanie upadłościowe, czy układowe poszło na wiele lat w zapomnienie. Tylko
w niewielkim zakresie wszczynano postępowanie upadłościowe w gospodarce spółdzielczej,
w stosunku do niektórych spółdzielni.
Definitywne odejście od tego systemu gospodarczego na rzecz gospodarki rynkowej
przesądza o mechanizmach tworzących pożądaną konkurencję w rynku. Jest ona
weryfikatorem podmiotów gospodarczych właśnie na mało użyteczne i rozwojowe. Pierwsze
bankrutują, drugie oczekuje rozkwit. Oczywiście sytuacja zmienia się w wyniku rozwoju
gospodarczego. Bankructwo części podmiotów wywołuje oczywiście odpowiednie skutki. W
makroskali następuje pożądana alokacja kapitału z jednych gałęzi i dziedzin gospodarki do
innych, zgodnie z sytuacją w rynku. Z drugiej jednak strony bankructwo otwiera problem
zaspokajania wierzytelności, często dużej wartości, decydujących o egzystencji podmiotów
gospodarczych będących wierzycielami.
134815115.004.png
II. POSTĘPOWANIE NAPRAWCZE
W stosunku do przedsiębiorstw, które prowadzą działalność gospodarczą ze stratą lub
w których zysk po opodatkowaniu nie wystarcza na zapłacenie dywidendy obligatoryjnej
może być wszczęte postępowanie naprawcze. Sposób jego prowadzenia określony jest w
ustawie o pp. w art. 65-74 .
Głównym motywem ekonomicznym, wskazującym na potrzebę przeprowadzenia
postępowania naprawczego jest zagrożenie interesów Skarbu Państwa w zakresie pobierania
dochodów budżetowych, przede wszystkim z tytułu dywidendy. Trudności ze spłatą
dywidendy są bowiem sygnałem świadczącym o nieefektywnym wykorzystaniu majątku
przedsiębiorstwa. Zmiana tego stanu rzeczy wymaga w pierwszym rzędzie usprawnienia
zarządzania przedsiębiorstwem.
W tym celu organ założycielski, działając w interesie państwa jako właściciela
przedsiębiorstwa ustanawia nad nim zarząd komisaryczny. Ustanowienie takiego zarządu
następuje w porozumieniu z Ministrem Finansów. Od decyzji organu założycielskiego w tej
sprawie nie przysługuje sprzeciw.
Zarząd komisaryczny ustanawia się na czas oznaczony, przy czym w razie potrzeby
czas ten może zostać wydłużony. Ustanowienie zarządu komisarycznego podlega wpisowi do
rejestru. Zarząd komisaryczny sprawowany jest przez osobę wyznaczoną przez organ
założycielski. Na osobę tą przechodzą kompetencje organów przedsiębiorstwa.
Innymi słowy – wydanie przez organ założycielski zarządzenia w sprawie
ustanowienia zarządu komisarycznego pociąga za sobą rozwiązanie organów
przedsiębiorstwa oraz odwołanie dyrektora przedsiębiorstwa.
Osoba powołana przez organ założycielski do sprawowania zarządu komisarycznego
zobowiązana jest do opracowania programu naprawy przedsiębiorstwa oraz przedstawienia
go temu organowi w celu zatwierdzenia.
W trakcie realizacji programu naprawczego konieczne jest przedstawienie organowi
założycielskiemu co trzy miesiące sprawozdania z postępu prac. W przypadku, kiedy
realizacja programu naprawczego nie przynosi oczekiwanych rezultatów w zakresie poprawy
gospodarki przedsiębiorstwa organ założycielski może uchylić zarząd komisaryczny oraz
podjąć decyzję o likwidacji przedsiębiorstwa.
Postępowanie naprawcze jest więc w praktyce próbą niedopuszczenia do likwidacji
przedsiębiorstwa oraz zapobieżeniem związanym z likwidacją niekorzystnym skutkom
ekonomicznym, finansowym oraz społecznym. Należy podkreślić, że często jednym z
elementów postępowania naprawczego jest postępowanie układowe, pozwalające na pewne
osłabienie i rozłożenie w czasie rygorów spłacania wierzytelności przedsiębiorstwa.
Jest sprawą oczywistą, że skuteczność postępowania naprawczego zależy od jakości
opracowanego programu naprawy przedsiębiorstwa. Generalnie program ten powinien
wskazywać drogi i sposoby poprawy efektywności wykorzystania majątku państwowego. Za
kryterium prawidłowego wykorzystania majątku przyjmuje się przy tym zdolność
przedsiębiorstwa do płacenia obligatoryjnej dywidendy. Przedsięwzięcia, składające się na
134815115.005.png
program naprawczy nie mogą jednak sprowadzać się do wypracowania środków
pozwalających na zapłacenie bieżącej i zaległej dywidendy, lecz stwarzać trwałe podstawy
poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie,
zabezpieczając tym samym dalsze płatności zobowiązań wobec Skarbu Państwa i wszystkich
innych wierzycieli przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym program naprawy powinien uwzględniać:
analizę i ocenę stanu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstwa oraz możliwości jego
dalszego rozwoju,
propozycje konkretnych działań w sferze zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym
uwzględnieniem problemów ekonomicznych i organizacyjnych, opracowanych wariantowo
dla różnego poziomu nakładów oraz różnego rozłożenia w czasie oczekiwanych efektów
tych działań,
wskazanie na możliwe do wykorzystania źródła finansowania przedsięwzięć naprawczych.
Podstawowe znaczenie dla opracowania programu naprawczego ma pełna i pogłębiona
diagnostyka stanu istniejącego w przedsiębiorstwie, pozwalająca w pierwszym rzędzie
sformułować odpowiedź na pytanie, czy pogorszenie stanu przedsiębiorstwa ma charakter
trwały, czy też jest efektem przejściowego spiętrzenia trudności. Innymi słowy chodzi o
odpowiedź na pytanie, czy wdrożenie programu naprawczego może doprowadzić do
skutecznego uzdrowienia przedsiębiorstwa, czy też należy przedsiębiorstwo zlikwidować.
Odpowiedź na te pytania wymaga:
oceny przedsiębiorstwa na tle innych przedsiębiorstw o podobnym charakterze, w ujęciu
statycznym i dynamicznym, z zastosowaniem służących do tego celu mierników. Ocena
taka pozwala na wskazanie obszarów powstania zagrożeń oraz natężenia i kierunku
zachodzących zjawisk, np. w zakresie zaopatrzenia, sprzedaży, rentowności produkcji itp.
pogłębionej analizy przyczyn stwierdzonych trudności z uwzględnieniem:
sytuacji przedsiębiorstwa na rynku, w szczególności w związku z pojawieniem się
bariery popytu. Analiza powinna dotyczyć także eksportu, w tym oceny
kierunków, relacji cenowych, warunków serwisu itp.
źródeł zaopatrzenia i kierunków kooperacji, głównie w aspekcie jakości i kosztów,
rentowności produkcji poszczególnych asortymentów w związku z ewentualną
potrzebą zmiany struktury produkcji,
analizy poziomu i struktury kosztów w celu zbadania możliwości ich obniżki,
gospodarki środkami trwałymi i zapasami, w związku z ich najefektowniejszym
wykorzystaniem.,
oceny płynności finansowej przedsiębiorstwa przez załatwienie należności i
zobowiązań, w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym.
Sporządzenie tego typu analizy i oceny stanowi niezbędną podstawę merytoryczną do
skonstruowania wariantowych pozycji programu naprawczego.
Generalnie program naprawczy może zawierać propozycje dotyczące zmiany struktury i
wielkości produkcji, w tym nowych uruchomień, zmiany kierunków zaopatrzenia i zbytu,
łącznie z pozyskaniem nowych odbiorców i dostawców na rynkach krajowych i
134815115.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin