PRACA NAUCZYCIELI W KLASIE INTEGRACYJNEJ.doc

(26 KB) Pobierz
PRACA NAUCZYCIELI W KLASIE INTEGRACYJNEJ - III c

PRACA  NAUCZYCIELI  W  KLASIE  INTEGRACYJNEJ - III c

 

W oddziale integracyjnym spotykamy się z dziećmi o bardzo różnym stopniu zdolności i możliwości rozwojowych. Należy, więc tak organizować proces dydaktyczno – wychowawczy, aby umożliwić wszechstronny rozwój wszystkim wychowankom. Stąd właśnie wynika potrzeba zatrudnienia drugiego pedagoga pełniącego funkcję nauczyciela wspomagającego. Wychowawca i nauczyciel wspomagający na równych prawach uczestniczą w organizowaniu procesu kształcenia, a zadania wykonywane przez każdego z nich mają razem tworzyć pełny zakres jednolitych oddziaływań na poszczególnych uczniów i cały zespół klasowy. Wysoka jakość współpracy obu pedagogów i ich wzajemne porozumienie w dużym stopniu decydują o efektach nauczania i wychowania, a także przyczyniają się do tworzenia w klasie atmosfery sprzyjającej idei integracji.

 

 

Zakres obowiązków nauczyciela wiodącego

 

 

 

Ø      Realizacja programu z nauczanego przedmiotu.

 

Ø      Dostosowanie wymagań do możliwości dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dysfunkcji dzieci niepełnosprawnych.

 

Ø      Znajomość możliwości intelektualnych dzieci niepełnosprawnych.

 

Ø      Znajomość środowiska rodzinnego dzieci.

 

Ø      Współtworzenie indywidualnego programu edukacyjnego dla dzieci niepełnosprawnych.

 

Ø      Stworzenie możliwości odnoszenia sukcesu w szkole dzieciom niepełnosprawnym.

 

Ø      Egzekwowanie wykonania zadań, które są w zakresie możliwości dzieci niepełnosprawnych:

 

-         Praca domowa

 

-         Sprawdziany.

Zakres obowiązków nauczyciela wspomagającego

 

Ø      Dobra znajomość rodzaju niepełnosprawności i konsekwencji dla rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego.

 

Ø      Znajomość aktualnego funkcjonowania dziecka.

 

Ø      Znajomość środowiska rodzinnego.

 

Ø      Wypracowanie współpracy z nauczycielem wiodącym.

 

Ø      Upowszechnienie wypracowanych zasad wśród nauczycieli poszczególnych przedmiotów.

 

Ø      Współtworzenie indywidualnych programów edukacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.

 

Ø      Współpraca z nauczycielem wiodącym na każdej jednostce lekcyjnej:

 

-         Odnośnie wyboru treści edukacyjnych.

 

-         Odnośnie wyboru metod.

 

-         Odnośnie zaangażowania ucznia niepełnosprawnego e pracy na lekcji.

 

-         Odnośnie oceniania.

 

Ø      Opieka pozalekcyjna ( w czasie przerwy, na zajęciach dodatkowych).

 

Ø      Przedstawienie umiejętności zakresu wiadomości ucznia niepełnosprawnego na Radach Pedagogicznych.

 

Ø      Prowadzenie dokumentacji. Dziennik obserwacji.

Zasady współpracy między nauczycielem wiodącym a nauczycielem wspomagającym

 

 

 

Ø      Zapoznanie się z programem nauczyciela wspierającego.

 

Ø      Wspólne przygotowanie lekcji.

 

Ø      Nauczyciel wspomagający na lekcji zajmuje się dziećmi niepełnosprawnymi i słabymi dydaktycznie.

 

Ø      Nauczyciel wspierający nie przyjmuje kompetencji nauczyciela wiodącego.

 

Ø      Zintegrowanie dzieci zdrowych z dziećmi niepełnosprawnymi.

 

Ø      Wypracowanie wspólnego systemu oceniania.

 

Ø      Jasne kryteria oceny testów sprawdzających wiadomości i umiejętności szkolne.

 

Ø      Ocena dla dzieci niepełnosprawnych dostosowana w zależności od zakresu pomocy nauczyciela wspomagającego.

 

Ø      Eksponowanie na forum klasy specyficznych zdolności dzieci niepełnosprawnych.

 

Ø      Dostosowanie zakresu sprawdzianów (mniejszy zakres, mniej pytań) do możliwości dzieci niepełnosprawnych przy jednoczesnym uwzględnieniu przerobionego materiału.

 

 

 

           opracowała: Bożena Baniewicz nauczyciel

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin