podobniez dobra.doc

(54 KB) Pobierz
Interco – początek nadawania kodem sygnałowym

Interco – początek nadawania kodem sygnałowym

ZADANIA I ORGANIZACJA MORSKIEJ SŁUŻBY RUCHOMEJ:

Zapewnienie bezpieczeństwa radiowego:

- działalność - prewencja: odbiór ostrzeżeń nawigacyjnych, meteorologicznych i medycznych

- związana z ratowaniem życia ludzkiego: prawidłowe nadawanie sygnałów ratunkowych, prowadzenie korespondencji w niebezpieczeństwie, systemy meldunkowe, łączność ze służbą lotniczą

- prowadzenie łączności radiowej dla celów służbowych i prywatnych: łączność portowa, radiotelegramy, rozmowy radiotelegraficzne, transmisja danych, komunikaty prasowe i inne.

GMDSS – global maritime distress and safty system (Morski światowy system łączności w niebezpieczeństwie i bezpieczeństwie).

Nie dotyczy on: - okrętów wojennych; - statków do przewozu wojska; - statków towarowych o pojemności brutto mniejszej niż 300 t; - statków bez napędu mechanicznego; - prymitywnej drewnianej konstrukcji; - jachtów rekreacyjnych nie uprawiających żeglugi handlowej; - statków rybackich; - statków do żeglugi wyłącznie po Wielkich Jeziorach USA

WYMAGANIA FUNKCYJNE GMDSS:

Zdolność do:

1). Nadawania alarmu ze statku na brzeg (ship to shore) z pomocą minimalnie dwu oddzielnych, niezależnych środków łączności z których każdy wykorzystuje inną służbę radiotelefoniczną

2). Odbioru sygnałów alarmowych nadawanych z brzegu (shore to ship)

3). Odbioru i nadawania sygnału niebezpieczeństwa przesłanych między statkami (ship to ship)

4). Do dwukierunkowej łączności poszukiwania i nadawania (search and rescue co – ordinating)

5). Do dwukierunkowej łączności na miejscu wypadku (on scena communication)

6). Nadawania i stosowania do wymagań odbioru sygnałów lokalizacji (locating signals)

7). Nadawania i odbioru morskich informacji bezpieczeństwa (maritime safty information)

8). Do prowadzenia dwukierunkowej łączności ogólnej poprzez brzegowe stacje radiowe (general communication)

9). Prowadzenia dwukierunkowej łączności mostek – mostek ( bridge to bridge)

SYSTEMY SKŁADOWE:

DSC: VHF; MF; HF

RTF: radiotelefony VHF; MF; HF

NBDP: radiotelex MF; HF; inmarsat

WYPOSAŻENIE PODSTAWOWE GMDSS:

1). Urządzenie DSC VHF do nadawania i odbioru alarmu w niebezpieczęństwie (156,525 MHz; ch:70)

2). Radiotelefon stacjonarny VHF (156,8 MHz, ch: 16; 156,650 MHz, ch: 13; 156,3 MHz, ch: 6)

3). Urządzenie radiowe do odbioru Morskich Informacji bezpieczeństwa za pomocą:

- odbiornika NAVTEX – jeżeli podróżuje w obszarze objętym zasięgiem tej służby

- EGC – jeśli w zasięgu INMARSAT gdzie NAVTEX nie działa

- radiotelex HF – gdy Morskie Informacje Bezpieczeństwa dostarczane są za pomocą NBDOP

4). Radiopławy awaryjne (EPIRB): - cospas / sarsat w paśmie 406 – 406,1 MHz lub INMARSAT w 1,6 GHz; - DSC – VHF na częstotliwości 156,525 MHz, ch: 70 jeżeli obszar wyłącznie A1

5). Radiotelefon lotniczy VHF (121,5; 123,1 MHz – dla jednostek pasażerskich

6). Radar w paśmie 9 GHz

7). Awaryjna łączność wewnątrz statkowa (- alarm ogólny; - zapewnienie łączności dwukierunkowej między strategicznymi miejscami statku; - łączność z awaryjnymi stanowiskami sterowania

8). Urządzenia dla jednostek ratunkowych (- radiotelefon ratunkowy VHF (pasażerski 3 sztuki; towarowy 300 –500 t – 2 sztuki; pozostałe 3 sztuki); - transponder radarowy (SART) w paśmie 9 GHZ (na pasażerskich i towarowych powyżej 2500 t)).

FUNKCJE GMDSS:

- alarmowanie w niebezpieczeństwie; - łączność koordynacyjna; - łączność na miejscy akcji; - lokalizacja miejsc wypadku; - rozpowszechnienie informacji związanych z bezpieczeństwem łączności; - łączność eksploatacyjne; - łączność między dwoma mostkami

 

OBSZARY:

A1 – obszar radiotelefonicznego zasięgu minimum 1 stacji brzegowej VHF w którym zapewniona jest ciągła łączność alarmowa za pomocą systemy DSC i który może być określony przez umawiające się rządy. Typowo od 30 – 50 Mm od stacji brzegowej

A2 – obszar radiotelefonicznego zasięgu minimalnie 1 stacji brzegowej MF w którym zapewniona jest ciągła łączność (z wyłączeniem obszaru A1) alarmowa za pomocą systemu DSC i który może być określany przez umawiające się rządy. Zasięg od 150 – 400 Mm od stacji brzegowej.

A3 – obszar zasięgu satelitów systemu INMARSAT (z wyłączeniem A1 i A2) w którym zapewniona jest ciągła łączność alarmowa

A4 – obszar morza poza obszarem A1, A2, A3

 

PIERWSZEŃSTWO I KOLEJNOŚĆ ŁĄCZNOŚCI W RADIOTELEKOMUNIKACJI MORSKIEJ:

1). Wywołanie w niebezpieczeństwie i korespondencja w niebezpieczeństwie

2). Łączność poprzedzona sygnałem ponaglenia (łączność bezpieczeństwa)

3). Łączność poprzedzona sygnałem ostrzegawczym

4). Łączność związana z radionamierzaniem

5). Łączność związana z nawigacją i bezpiecznym ruchem statków powietrznych biorących udział w skoordynowanych akcjach SAR

6). Łączność dotycząca nawigacji ruchu oraz potrzeb statków i samolotów oraz depesz związanych z obserwacjami meteorologicznymi przeznaczonymi dla urzędowej służby meteorologicznej

7). Radiotelegrafy rządowe stosowane w myśl Karty Narodów Zjednoczonych

8). Radiotelegramy rządowe z pierwszeństwem i rozmowy rządowe dla których zażądane pierwszeństwa

9). Łączność służbowa związana z pracą służby telekomunikacyjnej lub z korespondencją wcześniej wymienioną

10). Łączność rządowa nie objęta punktem 8, prywatna, radiotelegramy Czerwonego Krzyża i inne.

 

RADIOTELEFONICZNA ŁĄCZNOŚĆ ALARMOWA:

PROCEDURY:

- nadanie radiotelefonicznego sygnału alarmowego – (2 tony 1300 / 2200 Hz; czas tonu 250 ms; czas trwania sygnału 30 – 60s); ZADANIA: wzmożenie uwagi, włącznie automatycznych urządzeń odbioru sygnału, usunięcie blokady odbiornika nasłuchowego; nadawany na 2182 kHz, może być nadawany przed wiadomością pilną (np.: Man over board)

- nadanie wezwania w niebezpieczeństwie (distress call) – MAYDAY 3x; THIS IS 1x; CALL SIGN lub inna identyfikacja; (nadanie zleca kapitan)

- zawiadomienie w niebezpieczeństwie (distress message) - MAYDAY 1x; CALL SIGN lub inna identyfikacja; - pozycja; czas; rodzaj zagrożenia; oczekiwana pomoc; inne przydatne informacje; OVER)

Informacje dodatkowe mogą zawierać: - intencje kapitana; - informacje o ładunku; - stan pogody i morza; - godzinę opuszczenia statku; - liczba i typ środków ratunkowych; - liczba osób opuszczających lub pozostających na statku; - dostępne środki lokalizacji.

SYGNAŁ POTWIERDZENIA:

- na VHF natychmiast; na HF między 1 a 2 m 45 s à nadawany w obszarze A1 i A2 gdy stacja brzegowa nie odpowiada: MAYDAY; CALL SIGN lub inna identyfikacja stacji w niebezpieczeństwie: THIS IS; CALL SIGN lub inna identyfikacja stacji potwierdzającej RECEIVED (lub RRR) MAYDAY

FORMUŁA POTWIERDZENIA:

MAYDAY; ALL STATION; THIS IS; CALL SIGN lub inna identyfikacja; pozycja; kurs i prędkość; ETA do pozycji (w UTC)

Nadawanie za inny statek gdy: - stacja w niebezpieczeństwie nie jest w stanie nadać sama sygnału w niebezpieczeństwie; - osoba odpowiedzialna za statek nie będący w niebezpieczeństwie uzna że dalsza pomoc jest niezbędna; - statek znajduje się na pozycji z której nie może udzielić pomocy i nie słyszy innych sygnałów potwierdzenia

FORMUŁA PRZEKAZANIA:

MAYDAY RELAY 3x; THIS IS; CALL SIGN lub inna identyfikacja; FOLLOWING RECEIVED FROM; CALL SIGN lub inna identyfikacja statku w niebezpieczeństwie; ON (częstotliwość); AT (data, czas); oryginalny alarm.

FORMUŁA GDY KTOŚ PRZESZKADZ:

MAYDAY (nazwa zakłócających); THIS IS nazwa (nadającego); SEELONCE MAYDAY (gdy my zagrożeni) / DISTRESS (gdy my nie zagrożeni)

FORMUŁA KONIEC AKCJI:

MAYDAY HALLOALL STATION 3x; THIS IS nazwa; czas; nazwa stacji w niebezpieczeństwie; RUDONCE (może być wznowiona) / SEELONCE FEENEE (całkowicie)

 

 

ŁĄCZNOŚĆ PILNA:

Powinna następować na częstotliwościach alarmowych chyba że długa lub powtarzana wielokrotnie

DOTYCZY: - ostrzeżeń nawigacyjnych; - meteorologicznych; - łączności bezpieczeństwa nawigacji między statkami; - łączność pomocnicza podczas akcji SAR; - porady medyczne i transportów medycznych; - potrzeb w zakresie nawigacji dostarczającej informacji dla urzędowej służby meteorologicznej (OBS)

FORMAT:

PAN PAN; ALL STATION; lub nazwa stacji 3x; THIS IS nazwa 3x; informacja, OVER

POMOC MEDYCZNA:

(Spis stacji w List od coast station): PAN PAN 3x; MEDICO 3x; nazwa i narodowość stacji; pozycja; następny lub najbliższy port z ETA; dane pacjenta; symptomy i oczekiwana pomoc; zabiegi przeprowadzone na statku

SECURITE:

Ważne informacje dotyczące ostrzeżeń nawigacyjnych lub meteorologicznych (wywołanie na częstotliwości alarmowej); SECURITE 3x; ALL STATION 3x; THIS IS nazwa 3x; LISTEN ... FOR NAWIGATIONAL WARNING ON FREQUENCY / CHANNEL: ch: 13, 2048 kHz (rejon 1)

ZASADY PROWADZENIA ŁACZNOŚCI OGÓLNEJ:

1). Nie należy prowadzić zbędnej łączności

2). Nie zakłócać korespondencji będącej w toku.

 

Rodzaje łączności:

Simplex – praca na jednej częstotliwości;

Duplex – praca na dwu częstotliwościach, jedna do nadawania, druga do odbioru

Semiduplex – jedna stacja pracuje w dupleksie a druga w simpleksie i musi zmieniać kanały z odbioru na nadawanie

Duosimpex – dwie stacje simpleksowe, jedna jako odbiornik druga jako nadajnik

 

WYMAGANIA INSTALACYJNE URZĄDZEŃ:

Każde urządzenie powinno być: - wyraźnie oznakowane sygnałem rozpoznawczym oraz innymi kodami, które mogą być potrzebne przy prowadzeniu łączności; - wyposażone w niezawodne oświetlenie; - umieszczone w odpowiednim miejscu (brak zakłóceń; max dostęp); - uruchomienie alarmów z mostku

 

 

UTRZYMANIE GOTOWOŚCI OPERACYJNEJ:

W czasie podróży po A1, A2 jedna z metod. W rejonie A3, A4 dwie metody: - dublowanie; - naprawa na lądzie; - naprawa na statku (mogą być wykonywane przez radioelektronika I lub II klasy; elektronika GMDSS I lub II klasy)

 

DOKUMENTY:

1). Certyfikat bezpieczeństwa radiowego – poświadczenie, że statek spełnia wymagania SOLAS:

Rodzaje: - certyfikat bezpieczeństwa radiowego statku towarowego (12 miesięcy); - bezpiecznego wyposażenia statku towarowego (24 miesiące); - certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego (12 miesięcy)

2). Licencja – zezwolenie na używanie nadajników. Wydaje PAR

3). Świadectwo operatora – dokument do obsługi łączności

4). Dziennik radiowy – do rejestrowania przebiegu służby.

Wytyczne: - prowadzić na bierząco, chronologicznie zapisy w czasie UTC; - streszczeni łącznosci; - uwagi dotyczące ważnych wydarzeń; - raz dziennie pozycje; - utrzymywanie nasłuchu na wyzanczonych częstotliwościach; - sprawdzenie i testowanie urządzęń bezpieczeństwa, anten radiowych, akumulatorów radiowych; - odbiór morskich informacji bezpieczeństwa;  -rozpoczęcie i zakończenie każdego okresu służby; - nielegalne transmisje innych statków

 

PUBLIKACJE RADIOWE:

Statek musi posiadać: - spis stacji brzegowych; - spis sygnałów wywoławczych i nr identyfikacyjnych; - spis stacji statkowych; - spis stacji radio określania i służb specjalnych; - podręcznik do obsługi systemów morskich i ruchomej służby morskiej

DODATKOWO: - mapy stacji brzegowych; - biuletyn służbowy.

Publikacje SOLAS: - coast radio station; - radiowe pomoce nawigacyjne; - radiowa służba pogodowa i ostrzeżeń nawigacyjnych; - GMDSS; - służba pilotowa i portowa; - służba ruchu statków i meldunkowa

PRZYGOTOWANIE RADIOWE:

Do wyjścia w morze:

Obowiązki administracji armatora: - zatrudnienie ludzi ze świadectwami; - załoga zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa; - dane osobowe marynarzy przechowywać i aby były dostępne; - zapewnić znajomość załogi z instalacjami, obowiązkami, wyposażeniem, procedurami, cechami związanymi z ich stanowiskiem

Rodzaje przeglądów:

- główny: przed oddaniem do eksploatacji; - okresowy: co 12 lub 24 miesięcy; - pośredni: w czasie ważności certyfikatu; - dodatkowy: w miarę potrzeb; - nie zapowiadany

 

CZĘSTOTLIWOŚCI W NIEBEZPIECZEŃSTWIE:

MF: 2162 kHz; HF: 4125, 6215, 8291, 12290, 16420 kHz; VHF: 156,8 MHz (ch: 16)

 

WYWOŁANIE STATKÓW:

VHF: ch: 06, 08, 10, 13, 09, 72, 69, 67, 77, 15 (1w), 17(1W)

HF: 421, 606, 821, 1221, 1621, 1806, 2221, 2510 kHz

 

CZĘSTOTLIWOŚCI DLA ŁĄCZNOŚCI Z SAMOLOTAMI:

Ch: 6; 4125, 3023, 5680 kHz oraz dodatkowo 121,5; 123,1 MHz (alarmowa lotnicza)

MF: 300 – 3000 kHz; HF: 3 – 30 MHz; VHF: 30 – 3000 MHz

 

2174,5 kHz – radioteleksowa do korespondencji w niebezpieczeństwie na MF

4125 – radiotelefoniczna korespondencja bezpieczeństwa, wywołania i odpowiedzi, używana również przez lotnictwo i statki w SAR

8291 – jak wyżej

123,1 MHz – awaryjna lotnicza częstotliwość alarmowa

8417,5 – częstotliwość wywoławcza DSC w paśmie HF

2177 – radiotelefoniczna korespondencja

6215 – do korespondencji bezpieczeństwa

8376,5 – częstotliwość w niebezpieczeństwie w paśmie HF

 

Kanały:

06 – między statkami i samolotami w akcjach SAR

08, 10 – rutynowa łączność między statkowa

13 – łączność między statkowa związana z bezpieczeństwem ruchu

15, 17 – ochronny max moc 1 W

75, 76 – ochronny; zakazana transmisja

 

Charakterystyka fal:

MF ( T ) – zakres 1,6 – 4 MHz, zasięg: 400 – 500 Mm

HF ( U ) – zakres: 4 – 27,5 MHz

VHF ( V ) – zakres: 156 – 174 MHz

Zgłoś jeśli naruszono regulamin