Raj oswojony - antropologia nowych ruchów religijnych.pdf

(40054 KB) Pobierz
137421650 UNPDF
Marta Zimniak-Hałajko
Raj oswojony
Antropologia nowych
ruchów religijnych
słowo/obraz terytoria
137421650.002.png
Biblioteka Narodowa
Warszawa
137421650.003.png
Wprowadzenie
137421650.004.png
137421650.005.png
Nowe ruchy religijne
Nowe ruchy religijne w postrzeganiu potocznym
„Nowe ruchy religijne kreują tak inny od otoczenia świat,
że przejście do niego badacza społecznego może być porów­
nane z przybyciem do plemienia australijskich aborygenów"
- pisze badaczka neoreligijnych wspólnot, Anna Kubiak 1 .
W książce tej porównuję sześć wybranych i badanych przeze
mnie nowych ruchów religijnych: świadków Jehowy, religię
raeliańską 2 , Ruch Zjednoczeniowy (Federację Rodzin na rzecz
Pokoju Światowego), wiarę Baha'i, Światowy Uniwersytet
Duchowy Brahma Kumaris i Instytut Wiedzy o Tbżsamości
Misja Czaitanii 3 . Są to organizacje o międzynarodowym za­
sięgu, które w Polsce pojawiły się w XX wieku (przeważnie
w jego drugiej połowie) i obecnie prowadzą tu mniej lub bar­
dziej ożywioną działalność.
Zapewne ze względu na odmienność i egzotykę nowe ruchy
religijne budzą społeczne emocje, choć znajomość tego zjawi­
ska (poza wąskim gronem religioznawców, antropologów
i socjologów) jest nikła, a jego obraz zafałszowany. Popular­
nie nowe ruchy religijne nazywa się „sektami" (termin ten
w potocznym użyciu kojarzy się z niebezpieczną grupą o de­
struktywnym charakterze), a ich publiczny wizerunek two­
rzą media, posługując się dyskursem sensacji i demaskacji.
Źródłem pozyskiwania przez nie informacji są inne media
lub ruchy antykultowe, które wiadomości swe czerpią także
z mediów bądź od osób „dobrze poinformowanych"; osoby ta-
137421650.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin