Lekcja 2.doc

(54 KB) Pobierz

Blok tematyczny: Prawa dziecka

Temat: Order Uśmiechu dla Janusza Korczaka

Klasa: Edukacja wczesnoszkolna.

Czas trwania: 45 min.

Cele:

Uczeń:

-          wie, kim był Janusz Korczak,

-          zna znaczenie przyznawania Orderu Uśmiechu,

-          zaprezentować kilka praw przynależnych każdemu dziecku,

-          potrafi rozwiązać sytuacje problemowe,

-          potrafi argumentować swoją wypowiedź,

-          umie wykorzystać zdobytą wiedzę,

-          poprawnie posługiwać się językiem ojczystym,

-          potrafi współpracować w zespole zgodnie z przyjętymi zasadami.

Metody:

-          słowne- rozmowa, objaśnienie, czytanie,

-          aktywizujące- piramida priorytetów, słoneczko,

-          działalność praktyczna-wykonanie orderu, wykonywanie ćwiczeń,

-          pokaz- prezentacja multimedialna,

-          nauka przez zabawę.

Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:

-                      pacynka Maciuś,

-                      karty pracy dla uczniów,

-                      szablon Orderu Uśmiechu,

-                      puzzle, arkusz papieru z narysowanym słońcem lub piramidą priorytetów,

-                       prezentacja multimedialna „Janusz Korczak”,

-                       kartki z nazwami praw dziecka.

 

 

 

 

Przebieg lekcji:

1.        Zapoznanie np. z pacynką Maciusiem:

N.: Cześć! Mam na imię Maciuś. Mam 10 lat i jestem królem. Przybyłem do was z ważną misją. Jaką? Pragnę, abyście kogoś poznali.

2.        Rozwiązanie krzyżówki. Odczytanie hasła –Zał. 1, s. 5

3.        Poinformowanie o temacie i celach lekcji.

N.: Dzisiaj dowiemy się, kim był Janusz Korczak, poznamy jego pracę na rzecz dzieci.

4.        Oglądanie prezentacji multimedialnej o Januszu Korczaku. Płyta, zał. 2

5.        Rozmowa na temat życia Janusza Korczaka.

-       Kim był Janusz Korczak?

-       Co robił?

-  Czy potraficie podać tytuły utworów napisanych dla dzieci?

-     O co walczył Janusz Korczak?

-         Do czego, zdaniem Korczaka powinny mieć prawo dzieci?

6.        Co można przyznać Januszowi Korczakowi, za jego pracę na rzecz dzieci, za jego miłość i poświęcenie życia?

·      Dzieci podają swoje propozycje.

·      Ułożenie puzzli Zał. 2 s. 6

7.        Poinformowanie dzieci, za co jest przyznawany Order Uśmiechu?

N.: Orderem Uśmiechu są  nagradzani ludzie, którzy służą najmłodszym, ludzie, którzy swym działaniem i życiem poświęcają się dzieciom.

Order Uśmiechu otrzymali m. in. Wanda Chotomska, która jest autorką wielu utworów dla dzieci, Jan Paweł II.

8.        Praca w grupach: Za co można przyznać Order Uśmiechu Januszowi Korczakowi? Zał. 3 s. 7, 8, 9

Wariant I- Zapisanie wyrazów na promykach słońca.

Wariant IIPiramida priorytetów:

·      Burza mózgów (wspólnie)- zapisywanie każdej propozycji na tablicy.

·           W grupach - wybranie 3 skojarzeń, które zdaniem grupy są najważniejsze i zapisanie ich na oddzielnych kartkach.

·      Dyskusja w grupie na temat skojarzeń bardziej ważnych i mniej ważnych.

·      Umieszczenie kartek na piramidzie: najwyżej wpisują skojarzenie, które ich zdaniem jest najważniejsze, niżej cechę mniej ważną i najniżej cechę, która uzyskała najmniejsze poparcie grupy.

·      Zaprezentowanie swoich prac.

9.    Zabawa „Przyznajemy Order Uśmiechu”

·      W grupach - wycięcie Orderu Uśmiechu z szablonu. Zał. 4, s. 10

·      Przygotowanie tekstu:
Uzupełnienie tekstu z lukami, wykorzystanie uzasadnień z ćw. 7.

·      Nauczyciel umieszcza na tablicy ilustrację Janusza Korczaka.

·      Lider każdej grupy wypowiadając tekst, wręcza ( przykleja) Order Uśmiechu Januszowi Korczakowi np.

Pasujemy Pana Janusza Korczaka na Kawalera Orderu Uśmiechu za …………………..

10.    Podsumowanie lekcji.

-       Kogo poznaliście?

-       Co oznacza stwierdzenie, że Janusz Korczak był prekursorem praw dla dzieci?

-       Jakie zapamiętaliście prawa, stworzone przez Janusza Korczaka?

Zgłoś jeśli naruszono regulamin