Blok tematyczny: Prawa dziecka
Temat: Order Uśmiechu dla Janusza Korczaka
Klasa: Edukacja wczesnoszkolna.
Czas trwania: 45 min.
Cele:
Uczeń:
- wie, kim był Janusz Korczak,
- zna znaczenie przyznawania Orderu Uśmiechu,
- zaprezentować kilka praw przynależnych każdemu dziecku,
- potrafi rozwiązać sytuacje problemowe,
- potrafi argumentować swoją wypowiedź,
- umie wykorzystać zdobytą wiedzę,
- poprawnie posługiwać się językiem ojczystym,
- potrafi współpracować w zespole zgodnie z przyjętymi zasadami.
Metody:
- słowne- rozmowa, objaśnienie, czytanie,
- aktywizujące- piramida priorytetów, słoneczko,
- działalność praktyczna-wykonanie orderu, wykonywanie ćwiczeń,
- pokaz- prezentacja multimedialna,
- nauka przez zabawę.
Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
- pacynka Maciuś,
- karty pracy dla uczniów,
- szablon Orderu Uśmiechu,
- puzzle, arkusz papieru z narysowanym słońcem lub piramidą priorytetów,
- prezentacja multimedialna „Janusz Korczak”,
- kartki z nazwami praw dziecka.
Przebieg lekcji:
1. Zapoznanie np. z pacynką Maciusiem:
N.: Cześć! Mam na imię Maciuś. Mam 10 lat i jestem królem. Przybyłem do was z ważną misją. Jaką? Pragnę, abyście kogoś poznali.
2. Rozwiązanie krzyżówki. Odczytanie hasła –Zał. 1, s. 5
3. Poinformowanie o temacie i celach lekcji.
N.: Dzisiaj dowiemy się, kim był Janusz Korczak, poznamy jego pracę na rzecz dzieci.
4. Oglądanie prezentacji multimedialnej o Januszu Korczaku. –Płyta, zał. 2
5. Rozmowa na temat życia Janusza Korczaka.
- Kim był Janusz Korczak?
- Co robił?
- Czy potraficie podać tytuły utworów napisanych dla dzieci?
- O co walczył Janusz Korczak?
- Do czego, zdaniem Korczaka powinny mieć prawo dzieci?
6. Co można przyznać Januszowi Korczakowi, za jego pracę na rzecz dzieci, za jego miłość i poświęcenie życia?
· Dzieci podają swoje propozycje.
· Ułożenie puzzli – Zał. 2 s. 6
7. Poinformowanie dzieci, za co jest przyznawany Order Uśmiechu?
N.: Orderem Uśmiechu są nagradzani ludzie, którzy służą najmłodszym, ludzie, którzy swym działaniem i życiem poświęcają się dzieciom.
Order Uśmiechu otrzymali m. in. Wanda Chotomska, która jest autorką wielu utworów dla dzieci, Jan Paweł II.
8. Praca w grupach: Za co można przyznać Order Uśmiechu Januszowi Korczakowi? Zał. 3 s. 7, 8, 9
Wariant I- Zapisanie wyrazów na promykach słońca.
Wariant II – Piramida priorytetów:
· Burza mózgów (wspólnie)- zapisywanie każdej propozycji na tablicy.
· W grupach - wybranie 3 skojarzeń, które zdaniem grupy są najważniejsze i zapisanie ich na oddzielnych kartkach.
· Dyskusja w grupie na temat skojarzeń bardziej ważnych i mniej ważnych.
· Umieszczenie kartek na piramidzie: najwyżej wpisują skojarzenie, które ich zdaniem jest najważniejsze, niżej cechę mniej ważną i najniżej cechę, która uzyskała najmniejsze poparcie grupy.
· Zaprezentowanie swoich prac.
9. Zabawa „Przyznajemy Order Uśmiechu”
· W grupach - wycięcie Orderu Uśmiechu z szablonu. Zał. 4, s. 10
· Przygotowanie tekstu:Uzupełnienie tekstu z lukami, wykorzystanie uzasadnień z ćw. 7.
· Nauczyciel umieszcza na tablicy ilustrację Janusza Korczaka.
· Lider każdej grupy wypowiadając tekst, wręcza ( przykleja) Order Uśmiechu Januszowi Korczakowi np.
„Pasujemy Pana Janusza Korczaka na Kawalera Orderu Uśmiechu za …………………..”
10. Podsumowanie lekcji.
- Kogo poznaliście?
- Co oznacza stwierdzenie, że Janusz Korczak był prekursorem praw dla dzieci?
- Jakie zapamiętaliście prawa, stworzone przez Janusza Korczaka?
martyna881