7. Zadania i formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej świadczonej przez szkoły i placówki.doc

(32 KB) Pobierz
7

7. Zadania i formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej świadczonej przez szkoły i placówki

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w systemie oświaty polega na wspieraniu rodziny, ucznia, nauczycieli w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem, wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 stycznia 2001 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach - Dz. U. Nr 13 z 23 lutego 2001).

Wspomaganie w rozwiązywaniu problemów obejmuje następujące etapy działań:
- diagnozę problemu,
- ustalenie programu pomocy zmierzającego do rozwiązania problemu,
- realizację propozycji naprawczych i monitoring ich skuteczności.

Profesjonalną pomoc psychologiczno-pedagogiczną świadczą osoby, które ukończyły studia z zakresu psychologii, pedagogiki, logopedii, socjologii, rehabilitacji i resocjalizacji, zatrudnione w różnych resortowych instytucjach oraz organizacjach pozarządowych.

 [Spis treści]

W oświacie działania pomocowe podejmowane są przez:

·         nauczycieli i wychowawców - wspierających ucznia w rozwoju i udzielających mu pomocy w przypadku trudności w nauce

·         psychologów i pedagogów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i placówkach - wspierających wychowawcze działania nauczycieli i rodziców, organizujących oraz wdrażających rozmaite formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, podejmujących interwencje w najtrudniejszych sprawach

·         logopedów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i placówkach prowadzących diagnozę oraz terapię dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy

·         innych specjalistów, jak np. doradców zawodowych, lekarzy czy pracowników socjalnych, zatrudnianych w poradniach.

Wymienieni wyżej specjaliści organizują i prowadzą na terenie szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek różne formy pomocy, takie jak:

·         wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny

·         terapię zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych

·         profilaktykę problemów dzieci i młodzieży

·         wspomaganie efektywności uczenia się

·         rozwijanie umiejętności związanych z komunikacją społeczną

·         prowadzenie edukacji prozdrowotnej

·         zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

·         zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym

·         klasy terapeutyczne

·         klasy wyrównawcze

·         zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów i rodziców

·         porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców oraz nauczycieli

·         porady dla uczniów.

Ponadto specjaliści z publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, udzielający specjalistycznej pomocy dzieciom, nauczycielom i rodzicom poprzez działania diagnostyczne, doradcze, terapeutyczne, profilaktyczne i edukacyjne - świadczą również takie specyficzne dla poradnictwa formy pomocy, jak: zajęcia pokazowe, mediacje, grupy wsparcia, warsztaty, szkolenia, superwizje, konsultacje, porady, instruktaże, pomoc merytoryczną, pogadanki, seminaria itp.

 

 

Życzę wszystkim miłej naukiJ Agnieszka

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin