NOTATNIK DELSARTE`A.pdf

(6309 KB) Pobierz
585335275 UNPDF
NOTATNIK Delsarte`a
Zawartość tego notatnika znaleziono w zeszytach, na
skrawkach papieru, na oprawach książek, na stołach i
pulpicie.
Sztuka powinna uruchamiać sprężyny życia, skłaniać
rozum, przekonywać serce.
Piękność oczyszcza uczucie,
Prawda oświeca rozum,
Dobro uświęca duszę.
Im wyżej wznosi się rozum, tym prostsza bywa mowa.
Artysta bez miłości jest niepłodny.
Rytm — to forma ruchu.
Melodia — to, co odróżnia.
Harmonia — to, co kojarzy.
Nie ma nic gorszego od gestu nieusprawiedliwionego.
Najlepszym gestem-może być ten właśnie, którego się nie
zauważa.
Preludjum, ritournelle — daje przedsmak, przedsmak
duchowy tego, w czym łączyć się będą rozum i dusza,
kiedy do muzyki przyłączy się słowo; winniśmy skorzystać
z tego wstępu, aby przygotować słuchaczy i pozyskać ich
dla siebie. Winniśmy wyrazem naszej twarzy wskazać im,
— dać im przeczuć to słowo i tę myśl, które mają nastąpić.
Trzeba, aby widz był zachwycony śpiewem, którego
2
jeszcze nie słyszy, lecz którego się domyśla. (Jak jaskrawo
uwypukla się grzech śpiewaków włoskich oraz ich
naśladowców, którzy podczas ritournelle w operze,
szczudłowato-dramatycznym krokiem obchodzą kulisy —
czy czasem nie ukrywa się jaki wróg-zdrajca; a na
koncertach z uśmiechem obrzucają wzrokiem salę:
słuchajcie, teraz moja kolej!)
Zawsze dość głosu posiada ten — kogo słuchają.
Przekonajcie siebie, że wasze audytorium składa się na pół
z głuchych i na pół ze ślepych i że winniście jednych i
drugich w równej mierze wzruszyć, zaciekawić i
przekonać. Trzeba więc, aby głosowe odcienie były
mimiką dla ślepych i t. d. („i t. d. znaczy: żeby mimika była
głosowym odcieniem dla głuchych).
Usta biorą udział w wyrażaniu nieprzyjemnego uczucia
drogą grymasów, które polegają na tym, że wysuwa się
wargi i opuszcza kąty ust. Kiedy grymas ma charakter
uczucia dośrodkowego, to wtedy wargi się zaciska.
(Później zapoznamy się z podziałem wszystkich ruchów,
moralnych i fizycznych na odśrodkowe i dośrodkowe; dla
objaśnienia zaś przykładu obecnego powiem, że — uczucie
odśrodkowe będzie—„chcę obrazić” (wargi naprzód),
uczucie dośrodkowe—„jestem obrażony” (wargi
ściśnięte)).
Pogróżka świadoma — naczelnika względem podwładnego,
— wyraża się ruchem głowy z góry na dół. Pogróżka
niemocy kieruje głowę z dołu do góry. (Popatrzcie na
dzieci, kiedy grożą: „Ja ci pokażę”).
3
Pytanie, które zadajemy ze skrzyżowanymi rękoma,
zawsze ma charakter pogróżki.
Kiedy dwa narządy postępują w jednym kierunku, nie mogą
poruszać się jednocześnie, gdyż wtedy krzywdzą prawo
przeciwwagi.
Stopniowanie stawów ręki.
Oto jak życie wyraża się w ręce i jakie odcienie ma wyraz
życia, przechodząc z jednego stawu w drugi. Trzy główne
ośrodki stawowe: bark, łokieć i kiść. Wyraz uczucia
wychodzi z barku, gdzie pozostaje w stanie wzruszenia
(emocyjnym), (t. j. wskaźnik tylko naprężenia,
podwyższenia stopnia uczucia, bez wskazania jego
charakteru), przechodzi w łokieć, gdzie pozostaje w stanie
czynnym (afektu) i w końcu przechodzi w kiść i w duży
palec, gdzie się zjawia w stanie woli i czynu (afektu).
Trzy ośrodki w ręce: bark, dla przejawu uczucia; łokieć,
który zbliża się do ciała w związku z pokorą; i oddala — w
związku z hardością i w końcu kiść, dla wyrażenia
wszystkiego, co wytworne, umysłowe i piękne.
Tylko formy początkowe ruchu, w myśl znaczenia punktów
wyjścia, (o tym, że sens gestu jest zależny od punktu
wyjścia, mówimy dalej— w rozdz. XXI). są nieomylnie
dokładne i dlatego one tylko rzeczywiście są wyraziste.
Nauka i sztuka są to dwa różne sposoby asymilacji;
pierwszy drogą pochłaniania, drugi — drogą emanacji.
Drogą nauki człowiek przyswaja sobie otaczający go świat;
drogą sztuki człowiek przyswaja siebie otaczającemu go
światowi. Nauka uwiecznia to, co jest w nas zewnętrzne,
sztuka uwiecznia nas w zewnętrzności.
4
Jeżeli przez naukę człowiek podnosi siebie, wchłaniając w
siebie, otaczający go świat, to przez sztukę podnosi
otaczający go świat w dziedzinę nadprzyrodzoną,
udzielając przedmiotom żywego znamienia swej istoty.
Sztuka jest to akt, dzięki któremu życie przeżywa siebie w
tym, co samo przez się nie posiada życia. (To wyrażenie
posiada głębię symboliczną dlatego, że znaleziono je po
śmierci Delsarte'a nakreślone na pulpicie).
Kiepscy aktorzy wyłażą ze skóry, aby wzruszyć samych
siebie, samym sobie urządzić widowisko. Przeciwnie zaś,
prawdziwi artyści, pozwalają swym gestom ujawniać się
zaledwie w dziesiątej części tych wzruszeń, które
wyobrażają, jak gdyby ukrywali się przed rozmówcą. W ten
sposób można wzruszyć widzów.
Sztuka nie jest naśladownictwem przyrody; sztuka jest
lepsza. Sztuka, to przyroda opromieniona.
Sztuka jest to poznanie tych sposobów zewnętrznych, za
pomocą których odsłania się człowiekowi życie, dusza i
umysł— jest to umiejętność władania nimi i swobodnego
kierownika;
Sztuka jest odnajdywaniem znaku, odpowiadającego istocie
rzeczy.
Sztuka jest materializacją ideału i idealizacją materii.
Ciało, to instrument, aktor — to instrumentalista.
5
Głos ma dwa rodzaje dźwięku: zwykły i dynamiczny. Głos
o jakiejkolwiek sile, winien być słabszy od tej siły, która
go ożywia.
Gest zewnętrzny, będąc tylko odbiciem wewnętrznego
poruszenia duchowego, które go tworzy i nim kieruje,
powinien ustępować mu w rozwoju. („Można dawać więcej
od tego, co się daje, ale nigdy nie dawać więcej niż
możemy, ani wszystkiego, co możemy”.)
Bez poświęcenia się nie ma prawdy. — Nie trzeba
zajmować publiczności swoją osobą. Nie ma prawdziwego,
prostego, wyrazistego śpiewu bez poświęcenia.
Pożyteczna to rzecz pozostawiać innych w nieświadomości
co do swych zalet osobistych.
Wciskać wyrazistość wszędzie, byle gdzie i za wszelką
cenę, oto co jest niemądre.
Usta są termometrem życia, nos jest termometrem
namiętności.
Bogactwo dynamiczne (bogactwo ruchu) jest skutkiem
liczby stawów, wprowadzonych w ruch; im mniej stawów
w ruchu, tym bardziej człowieka zbliża się do lalki.
Nie może poważnie ocenić części ten, kto nie wie, jak i z
czego całość powstała.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin