MaxScript_3.pdf
(
224 KB
)
Pobierz
MAX Script
MAX Script
3D Studio MAX R4
cześć III
by Adrian Majchrzak
Witam w trzeciej części skryptowania. Dzisiaj trochę może wizualniej zaprezentuję
tworzenie skryptów. Zrobimy sobie skrypcik przypominający wyglądem zwykły plugin. Tak
jest to możliwe. I nawet jest dużo wygodniejsze. Utworzymy sobie okienko i poznamy kilka
definicji budowanie obiektów.
Na początku oczywiście otwórz maxa i przejdź do zakładki Utilities. Teraz wybierz
Max Script i tworzymy nowy skrypcik.
Tworzenie okna dla skryptu
Najpierw zrobimy sobie okienko w którym umieścimy nasze obiekty. Poniżej kod tego
okienka.
Kod tworzący okienko
utility opcje "Opcje Okna :"
(
)
Teraz trochę opisu. Nazwa „ utility „ oznacza to że będziemy budować jakiś skrypt
narzędziowy, dalej mamy nazwę własną okna a w cudzysłowie właściwą jego nazwę którą
widzimy na poniższym obrazku.
Przycisk Close tworzy się nam automatycznie. Zawsze możemy zamknąć nasz skrypt.
Jak widać skrypt tworzy się nam w menu Utilities zaraz pod przyciskami za pomocą których
tworzymy skrypt. Teraz dodamy do okna kilka opcji jak przyciski itp.
Tworzenie przycisku
Jest kilka rodzajów przycisków. Są przyciski zwykłe takie jak ten co widać wyżej
czyli „Close” , są takie które się podświetlają w momencie gdy podpinamy do nich jakiś
obiekt jak np. światło.
Tak więc aby utworzyć przycisk w okienku piszemy coś takiego jak niżej
Kod pokazujący okienko z przyciskiem
utility opcje "Opcje Okna : "
(
-- zwykly przycisk
button przycisk "Button"
-- przycisk podswietlany
pickbutton pick "Pick button"
)
Powyższym kodem utworzyliśmy sobie dwa przyciski. Pierwszy to wiadomo zwykły
przycisk, możemy wykorzystywać do czego chcemy a drugi to już z takich ambitniejszych
przycisków, oczywiście wiemy wszyscy jak one funkcjonują i gdzie je najczęściej spotykamy.
Zasada tworzenia jest banalnie prosta. Opcją „ button „ oznajmiamy że tworzymy przycisk.
Dalej nadajemy nazwę własną dla przycisku oraz jego opis w cudzysłowie. Dla przycisku
drugiego robimy to samo z tą różnicą że zamiast button piszemy „ pickbutton” i po sprawie.
Tworzenie obiektu Spinner
Co to jest za obiekt ?. To są takie okienka edycyjne za pomocą których dokonujemy
zmian wartości wysokości, długości dla np. obiektu Box. Teraz do naszego kodu dołożymy
kolejną funkcję budującą obiekt Spinner. Jest ona trochę bardziej złożona ale nie aż tak
skomplikowana.. Poniższy kod ilustruje budowę naszego obiektu.
Kod okna z przyciskami i obiektem Spinner
utility opcje "Opcje Okna : "
(
-- zwykly przycisk
button przycisk "Button"
-- przycisk podswietlany
pickbutton pick "Pick button"
-- Obiekt Spinner
Spinner width "Width: " range:[0,100,10]
)
Widzicie ?, to proste. Też znamy ten obiekt więc nie ma co go omawiać do czego
służy. Ale kilka słów o kodzie. W pierwszej kolejności powiadamiamy słówkiem „spinner” że
tworzymy właśnie taki obiekt. Dalej ustawiamy nazwę własną a następnie w cudzysłowie
podajemy jego opis. Później mamy „range:” czyli zakres i podajemy w tablicy
[<minimalna wartość >, < max wartość>, <obecna wartość przy starcie>]
Chyba wiadomo o co chodzi, pamiętajcie że wartości też mogą być ujemne. Aby takie
ustawić wystarczy dodać przed którąś z wartości znak minusa i po kłopocie. No tak ale mamy
w sumie tu niezły bałagan. Ktoś mógłby powiedzieć że przydało by się te opcje pogrupować
w jakieś sekcje. No właśnie. Mamy do tego ramki.
Budujemy ramki
Jak się domyślacie to powiem że budowa ramki to żaden problem. Nie pomyliliście
się. To taki sam banał jak tworzenie przycisku. Więc zaczynamy. W poniższym kodzie
umieściłem dwie ramki. Oddzielają one od siebie przyciski od obiektów spinner.
Kod pokazujący jak tworzyć ramki
utility opcje "Opcje Okna : "
(
group "Obiekty typu Button"
(
-- zwykly przycisk
button przycisk "Button"
-- przycisk podswietlany
pickbutton pick "Pick button"
)
group "Obiekty typu Spinner"
(
-- Obiekt Spinner
Spinner width "Width: "range:[0,100,10]
)
)
No i co ?, od razu lepiej. Przy większej liczbie różnych funkcji, grupowanie w ramki
znacznie ułatwi nam orientację co gdzie się znajduje. Znowu trochę opisu. Ramkę tworzymy
poleceniem „ group” – grupa. Dalej w cudzysłowie mamy nazwę naszej ramki i nawias
otwierający. W tym nawiasie umieszczamy wszystkie potrzebne nam obiekty poczym
zamykamy ramkę nawiasem zamykającym i to cała filozofia.
Niech się o nas dowiedzą ...
Założę się że każdy z was chciałby się podpisać pod swoim skryptem, skoro już
wygląda jak plugin to niech się ludzie dowiedzą kto go tworzył. Do tego celu posłużymy się
opcją Label.. Poniższy kod przedstawia jej działanie
Kod całego skryptu z obiektami i ramką z podpisem
utility opcje "Opcje Okna : "
(
group "Obiekty typu Button"
(
--zwyklyprzycisk
buttonprzycisk"Button"
--przyciskpodswietlany
pickbutton pick "Pick button"
)
group "Obiekty typu Spinner"
(
--ObiektSpinner
Spinner width "Width: " range:[0,100,10]
)
group "About me"
(
label a1 "Kurs MAXScript cz. III"
label b1 "Created by"
label c1 "Adrian Majchrzak"
labeld1"design3d@poczta.onet.pl"
)
)
Oczywiście na koniec trochę opisu. Tworzymy etykietę „Label” oznajmiamy w ten
sposób że tworzymy jakiś napis. Dalej nazwa własna i w cudzysłowie piszemy nasz tekst. To
na tyle dzisiejszej lekcji. Na koniec jeszcze jedno.
Wszędzie mówiłem o nazwach własnych. Te nazwy jest to coś w rodzaju zmiennych
do których będziemy się odwoływać w trakcie opisywania naszych obiektów tak więc piszcie
nazwy takie żeby się wam łatwo kojarzyły z danym obiektem nie za długie i nie za krótkie.
Pamiętacie jak mówiłem że nie ma zmiennych w skryptach ?. Będą. Przy budowie skryptów
opartych na obiektach wykorzystuje się normalne zmienne typu integer, float, boolean itp.
Niestety ale takie zmiany doszły razem z maxem 4. Wszystkie funkcje budowy obiektów
Spinner, Button i będą jeszcze inne, zostaną znacznie rozszerzone i dopiero wtedy poznamy
istotę programowania skrytpów ale do tego jeszcze trochę.
Autor :
Adrian Majchrzak
Przeznaczenie :
Wyłącznie dla strony
www.max3d.pl
Plik z chomika:
bomaszko
Inne pliki z tego folderu:
3D Studio Max 4 _doc.zip
(20393 KB)
3D Studio MAX _pdf.zip
(2815 KB)
3d Studio Max tutorial_ Modelowanie- Jak zacząć.avi
(13030 KB)
matrix00.jpg
(9 KB)
ksiazka-3dsmax.zip
(7013 KB)
Inne foldery tego chomika:
!_ DOM - OGRÓD - Wnętrze
!_ PRZEGLĄDARKI CAD DWG_DXF Edycja
!_ RENDER_ Rośliny Teren _Modelowanie
!_ RENDER_ MODELOWANIE ANIMACJA
!_ RENDER_ WIZUALIZACJA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin