Oscyloskop W Diagnostyce Samochodowej Cz.1.pdf
(
10315 KB
)
Pobierz
03
Oscyloskop
w diagnostyce
samochodowej
Cz´Êç 1
Marek Burdka
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES
mgr W∏adys∏aw Polesiƒski
REDAKTOR NACZELNY
mgr in˝. Krzysztof Trzeciak
e-mail: k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
SEKRETARZ REDAKCJI
mgr in˝. El˝bieta Woêniak
e-mail: e.wozniak@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI
ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
www.automotoserwis.com.pl
REKLAMA
Dyrektor ds. Marketingu i Reklamy
Gra˝yna Ka∏u˝yƒska
Specjalista ds. Reklamy
Magdalena Dyszy tel. 678-37-33
e-mail: m.dyszy@automotoserwis.com.pl
PRENUMERATA
: tel. 678-38-05
GRAFIKA I ¸AMANIE
: MAT-Andrzej Glanda
DRUK:
TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
SPIS TREÂCI
Cz´Êç 1
Zasady bezpieczeƒstwa i Êrodki ostro˝noÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
1. Zasada dzia∏ania oscyloskopu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
2. Podstawowe parametry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
3. Wybór rodzaju oscyloskopu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
4. Wyposa˝enie i podstawowe uk∏ady regulacyjne oscyloskopu . . . . . . . . . . . . . .15
4.1. Sondy napi´ciowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
4.2. Koƒcówki pomiarowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
4.3. Przy∏àcza (adaptery) do z∏àczy samochodowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
4.4. Sondy pràdowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
4.5. Kompensacja sondy oscyloskopu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
4.6. Zakres napi´cia wejÊciowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
4.7. Podstawa czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
4.8. Wyzwalanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
4.9. WejÊcie odwracajàce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
4.10. WejÊcie AC/DC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
4.11. Rodzaje pracy wielokana∏owej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
4.12. Przesuw pionowy i poziomy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
4.13. RozjaÊnianie, ostroÊç, astygmatyzm, kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
4.14. Praca X-Y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
4.15. Lokalizacja plamki, automatyczne ustawianie parametrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
4.16. Kursory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
5. Ogólne zasady pomiarów oscyloskopowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
5.1. Do∏àczanie masy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
5.2. Pomiary ró˝nicowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
6. Diagnostyka uk∏adów zap∏onowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
6.1. Rozdzielaczowe uk∏ady zap∏onowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
6.2. Obwód pierwotny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
6.3. Obwód wtórny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
6.4. Bezrozdzielaczowe uk∏ady zap∏onowe DIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
6.5. Przebiegi nieprawid∏owe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
6.6. Pomiary pràdowe w obwodzie zap∏onowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
7. Uk∏ad wtryskowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
7.1. Informacje ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
7.2. Przebiegi napi´cia na wtryskiwaczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
7.3. Przebiegi pràdowe w obwodzie wtryskiwacza, diagnozowanie usterek mechanicznych . .48
8. Czujniki magnetoindukcyjne (zap∏onu, po∏o˝enia wa∏u, ABS) . . . . . . . . . . . . . . .51
8.1. Informacje ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
8.2. Zale˝noÊç kszta∏tu sygna∏u od konstrukcji wspó∏pracujàcego z czujnikiem ko∏a . . . . . . .52
8.3. Przyk∏adowe przebiegi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
8.4. Czujniki zasilane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
8.5. Czujniki pr´dkoÊci ko∏a ABS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
9. Czujniki hallotronowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
10. Czujniki fotooptyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
11. Czujniki ciÊnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
12. Czujniki spalania stukowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
Spis rozdzia∏ów cz´Êci 2
13. Sondy lambda (czujniki tlenu)
14. Czujniki z przetwornikiem potencjometrycznym
15. Zawory sterowane elektrycznie
16. Sygna∏y sterownika
17. Sygna∏y na z∏àczach diagnostycznych
18. Uk∏ad ∏adowania i akumulator
19. Pomiary podczas rozruchu
20. Pomiary w tradycyjnych silnikach z zap∏onem samoczynnym (Diesla)
21. Pomiary w silnikach z zap∏onem samoczynnym sterowanych elektronicznie
22. Pomiary w uk∏adach „wielopunktowego” wtrysku gazu.
S∏ownik podstawowych nazw i skrótów stosowanych w technice oscyloskopowej
Zasady bezpieczeƒstwa i Êrodki ostro˝noÊci
potencjalnego zagro˝enia dla osób dokonujà-
cych testów oraz napraw. Z tego powodu na-
le˝y zwróciç uwag´ na poszczególne czynniki ryzy-
ka oraz przestrzegaç podstawowych zaleceƒ doty-
czàcych bezpieczeƒstwa ludzi i przyrzàdów.
Uk∏ad nap´dowy
Przed uruchomieniem silnika (rozrusznika) nale-
˝y ka˝dorazowo upewniç si´, ˝e dêwignia zmiany
biegów znajduje si´ w po∏o˝eniu neutralnym, a ha-
mulec r´czny jest zaciàgni´ty. Niespodziewany
ruch samochodu mo˝e spowodowaç przygniecenie
znajdujàcych si´ w pobli˝u osób, a tak˝e uszkodze-
nie lub zniszczenie przyrzàdów diagnostycznych.
Cz´Êci o wysokiej temperaturze
Niektóre cz´Êci w komorze silnikowej mogà na-
grzewaç si´ do temperatury kilkuset °C. Stwarza to
zagro˝enie poparzenia lub uszkodzenia nieodpor-
nych na temperatur´ elementów wyposa˝enia, jak
np. sond z tworzyw termoplastycznych lub izolacji
przewodów.
Elementy wirujàce
Podczas pracy silnika nale˝y zwróciç szczególnà
uwag´ na wirujàce i poruszajàce si´ podzespo∏y,
które mogà spowodowaç uderzenie lub zranienie
cz´Êci cia∏a, wciàgni´cie elementów odzie˝y lub
uszkodzenie przewodów i sond pomiarowych. Na-
le˝y pami´taç, ˝e w niektórych przypadkach nawet
przy wy∏àczonym silniku mo˝e nastàpiç urucho-
mienie wentylatora uk∏adu ch∏odzenia nap´dzane-
go silnikiem elektrycznym.
Spaliny
W sk∏ad spalin samochodowych wchodzi wiele
sk∏adników toksycznych oraz szkodliwych dla
zdrowia, jak np. tlenek w´gla, w´glowodory, czy
tlenki azotu. Z tego powodu w zamkni´tych po-
mieszczeniach, w których przeprowadzane sà testy
przy pracujàcym silniku, powinna funkcjonowaç
wentylacja, zaÊ do rury wydechowej samochodu
powinna byç do∏àczona instalacja wyciàgowa.
Uk∏ad zap∏onowy
Mimo ˝e samochodowa instalacja elektryczna
jest zasilana przewa˝nie z akumulatora o napi´ciu
12 V, w niektórych obwodach (zw∏aszcza zap∏ono-
wych) mogà wyst´powaç niebezpieczne napi´cia
o wartoÊciach setek i tysi´cy V. Z tego powodu pod-
czas testów nale˝y zachowaç szczególnà ostro˝-
noÊç. Przy wykorzystaniu pojemnoÊciowych, zaci-
skanych sond wysokiego napi´cia, nale˝y nak∏adaç
je na nie uszkodzonà izolacj´ przewodów zap∏ono-
wych, tak aby nie wystàpi∏o ryzyko przeskoku ∏uku
elektrycznego.
Przepi´cia i zwarcia
Przy w∏àczonym zap∏onie nie wolno roz∏àczaç
˝adnych obwodów, ze wzgl´du na mo˝liwoÊç po-
wstania zwarç i przepi´ç. Zw∏aszcza przy urucho-
mionym silniku lub w∏àczonym zap∏onie nie wolno
od∏àczaç akumulatora, poniewa˝ powsta∏e przepi´-
cie grozi uszkodzeniem bardziej wra˝liwych ele-
mentów. Podczas pracy uk∏adu zap∏onowego nie
powinny byç pozostawione nie pod∏àczone obwody
wtórne wysokiego napi´cia (np. wyjÊcia cewki za-
p∏onowej, wyjÊcia rozdzielacza), poniewa˝ w obwo-
dzie otwartym wartoÊç napi´cia osiàga kilkadziesiàt
kV. Niekontrolowany przeskok iskry mo˝e spowo-
dowaç wstrzàs elektryczny oraz uszkodzenie ele-
mentów elektronicznych.
Metalowe elementy obudowy
Je˝eli oscyloskop ma obudow´ metalowà, nie po-
winna ona dotykaç elementów samochodu b´dà-
cych pod napi´ciem, poniewa˝ elementy obudowy
sà zazwyczaj do∏àczone do minusa zasilania.
Warunki otoczenia
W przypadku przenoszenia urzàdzeƒ elektro-
nicznych z miejsc o niskiej temperaturze do po-
mieszczeƒ o wy˝szej temperaturze, nale˝y prze-
strzegaç zasad reklimatyzacji. W tym celu nale˝y
odczekaç z w∏àczeniem oscyloskopu, poniewa˝
skroplona na zimnych elementach para wodna mo-
˝e spowodowaç zwarcia i przebicia. Przyrzàdów nie
nale˝y wystawiaç na d∏ugotrwa∏e, bezpoÊrednie
dzia∏anie promieni s∏onecznych. W przypadku nie-
których oscyloskopów oraz urzàdzeƒ komputero-
wych, mogà wystàpiç problemy, gdy sà one u˝ywa-
ne w pobli˝u urzàdzeƒ wytwarzajàcych silne pola
elektromagnetyczne (du˝e silniki elektryczne, spa-
warki, zgrzewarki).
Wi´kszoÊç z tych zaleceƒ wydaje si´ byç znana
i niemal banalna, ale wystarczy przyjrzeç si´ kilku-
letnim diagnoskopom, aby zobaczyç, ˝e rzadko kie-
dy sondy pomiarowe nie majà Êladów nadtopienia,
a najcz´stszà przyczynà usterek sà uszkodzenia ka-
bli pomiarowych oraz awarie wynikajàce z dzia∏a-
nia wysokiego napi´cia.
6
Poradnik
SERWISOWY
S
amochód, a zw∏aszcza jego silnik jest êród∏em
1. Zasada dzia∏ania
oscyloskopu
takiego, którego wartoÊç nie zmienia si´
w czasie lub zmienia si´ bardzo wolno, do
pomiaru wystarcza zwyk∏y woltomierz. W przy-
padku sygna∏ów zmiennych, jakich coraz wi´cej
wyst´puje w instalacji elektrycznej pojazdu, okre-
Êlenie Êredniej wartoÊci napi´cia nie wystarcza.
Aby sprawdziç poprawnoÊç dzia∏ania uk∏adu
i zdiagnozowaç ewentualne usterki, potrzebna jest
znajomoÊç wartoÊci chwilowych, kszta∏tu oraz pa-
rametrów czasowych tych przebiegów.
Oscyloskop jest urzàdzeniem, które obrazuje
w sposób graficzny na odpowiednim ekranie prze-
biegi elektryczne. W klasycznych przyrzàdach ob-
raz rysowany jest na ekranie lampy oscyloskopowej
lub kineskopowej za pomocà wiàzki elektronów.
Wiàzka elektronów wyrzucana jest z podgrzanej do
wysokiej temperatury katody i rozp´dzana za po-
mocà silnego pola elektrycznego w kierunku pokry-
tego luminoforem ekranu. Pod wp∏ywem uderzeƒ
elektronów o du˝ej energii luminofor Êwieci, two-
rzàc jasnà plamk´. Je˝eli wiàzka elektronów prze-
mieszcza si´ wzd∏u˝ ekranu - powstaje na nim linia
o kszta∏cie zale˝nym od ruchu wiàzki. Do popraw-
nego dzia∏ania lampy w jej wn´trzu utrzymana mu-
si byç pró˝nia. Wiàzka elektronów mo˝e byç od-
chylana za pomocà pola magnetycznego lub elek-
trycznego. Pierwszy przypadek jest wykorzystany
w lampach kineskopowych, które sà stosowane
w telewizorach, monitorach komputerowych oraz
w niektórych diagnoskopach. Zaletà lamp kinesko-
powych jest du˝y ekran przy stosunkowo niewiel-
kiej d∏ugoÊci ca∏ej lampy. Wadà sà s∏abe parametry
cz´stotliwoÊciowe, czyli brak mo˝liwoÊci uzyska-
nia du˝ych szybkoÊci dzia∏ania urzàdzenia.
W lampie oscyloskopowej odchylanie realizo-
wane jest za pomocà pola elektrycznego. Umo˝li-
wia to uzyskanie du˝ych cz´stotliwoÊci pracy, jed-
nak lampa jest dosyç d∏uga, co powoduje ograni-
czenia przy konstrukcji mechanicznej ca∏ego urzà-
dzenia. Lampa taka, w porównaniu z kineskopem,
ma zazwyczaj du˝o mniejszy ekran.
Budowa obu typów lamp przedstawiona jest na
rys. 1.
Aby uzyskaç na ekranie lini´ poziomà, plamka
musi byç w sposób równomierny przesuwana
w osi X. Obrazuje to up∏yw czasu. JeÊli podczas
przesuwu plamki w poziomie, b´dzie ona odchyla-
na w pionie w sposób proporcjonalny do mierzone-
go napi´cia - na ekranie pojawi si´ wykres przebie-
gu napi´cia w czasie. W zale˝noÊci od szybkoÊci
zmian przebiegu, które majà byç obserwowane,
musi zmieniaç si´ szybkoÊç przesuwu w osi X, czy-
li podstawa czasu.
Rys. 1. Konstrukcja lamp obrazowych:
a - oscyloskopowej
b - kineskopowej
1 - wyrzutnia elektronów
2 - wiàzka elektronów
3 - p∏ytki odchylania pionowego Y
4 - p∏ytki odchylania poziomego X
5 - ekran pokryty luminoforem
6 - cewki odchylania poziomego X
7 - cewki odchylania pionowego Y
Poradnik
SERWISOWY
7
W
przypadku badania napi´cia sta∏ego, czyli
Plik z chomika:
SUPERBLUES
Inne pliki z tego folderu:
Akumulator_WMS.pdf
(4744 KB)
Układy wtryskowe benzyny t4.pdf
(107375 KB)
Układy wtryskowe benzyny t5.pdf
(81916 KB)
Układy wtryskowe benzyny t1.pdf
(86010 KB)
Układy wtryskowe benzyny t3.pdf
(81886 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin