Upośledzanie umysłowe w stopniu lekkim
Od – 2, 01 s do – 3,00 s (52 - 68)
· Procesy orientacyjno – poznawcze
Zaburzenia pojęć, kształtów geometrycznych, przestrzeni, percepcja słuchowa zaburzona
· Spostrzeganie
Cechuje synkretyzm, globalne ujmowanie faktów, zjawisk, obserwowanych obiektów poznania. Zakres spostrzegania jest wąski. Zaburzenia spostrzegania wiążą się z niedojrzałością percepcyjną, ze słabo rozwiniętą funkcją analizy i syntezy.
· Zdolność do koncentracji uwagi
Uwaga mimowolna, choć wraz z wiekiem i nauczaniem wzrasta trwałość uwagi dowolnej. Uwaga często bywa rozproszona i przyciągana przez bodziec intensywniejszy.
· Pamięć
jest słabo rozwinięta, co przejawia się w trudnościach z zapamiętywaniem i odtwarzaniem. Nowy materiał przyswajany jest bardzo wolno i wymaga wielokrotnych powtórzeń. Zaburzona jest głównie pamięć logiczna, mniej zaś mechaniczna.
· Wyobraźnia
Wyobrażenia powstają poprzez wznawianie w korze mózgowej śladów powstałych po działaniu poprzednich bodźców. U dzieci upośledzonych umysłowo wyobrażenia są bardzo powierzchowne. Jeśli czegoś nie pamięta to wymyśla pewne historie
· Myślenie
Szczątkowe myślenie logiczne, trudność we wnioskowaniu, Operacje umysłowe: klasyfikacja, szeregowanie, dodawanie, mnożenie, przyporządkowanie. Upośledzony jest rozwój myślenia abstrakcyjnego. Nie są wstanie oderwać się od konkretu, zmniejszony krytycyzm
· Mowa
Poprawna, zdania proste i złożone, mowa może być schematyczna, bardziej rozwinięta mowa bierna niż czynna, uboga w pojęcia abstrakcyjne, ze względu na trudności w przyswajaniu i rozumieniu ich sensu
· Motorykaupośledzona precyzja ruchów, szybkość, koordynacja
· Samoobsługa
Są wstanie samodzielnie żyć po skończeniu szkoły, występuje też niedostosowanie społeczne
Upośledzanie umysłowe w stopniu umiarkowanym
Od – 3,01 s do – 4,00 s (36 -51)
Zaburzenia receptorów wzroku, słuchu, uszkodzenia kory mózgowej
Obniżona sprawność spostrzegania. Spostrzeganie cech konkretnych, trudność w odróżnianiu cech ważnych. Jest niedokładne, wolniejsze,
Trudności z koncentrowaniem uwagi dowolnej. Dobra koncentracja przy wykonywaniu czynności prostych, mechanicznych i na interesujących przedmiotach. Dominacja uwagi mimowolnej.
Dobra pamięć mechaniczna, czasem tzw. „pamięć fotograficzna”. Zakres pamięci ograniczony. Słaba pamięć dowolna i logiczna. Bardzo wolne tempo uczenia się.
Ograniczony zakres pamięci. Bardzo wolne tempo uczenia się. Pamięć krótkotrwała, sposób uczenia się przez działanie (praktyka) wtedy zapamiętają
Mało dokładnie wyobrażenia
Słabo rozwinięte myślenie pojęciowo-słowne. Myślenie ma charakter konkretno-obrazowy, nie są zdolne do szeregowania, klasyfikacji,
Rozwija się z opóźnieniem, zaburzenia mowy w postaci dysalii, ubogi zasób słownictwa
· Motoryka
Zaburzenia psychoruchowe, nadpobudliwość, niedowłady, porażenia, wady postawy, występują ruchy zbędne
Upośledzanie umysłowe w stopniu znacznym
Od – 4,01 s do – 5,00 s (20-35)
Są niedokładne wolne, wady wzroku i słuchu
Spostrzeganie niedokładne, trudność rozpoznawania przedmiotów, spostrzeganie wybiórcze powolne, brak odzwierciedlenia rzeczywistości
Mimowolna skupiona jedynie na silnych bodźcach, słaba trwałość uwagi, brak uwagi dowolnej, zajęcia bardzo konkretne, bardzo interesujące, szybie zniechęcenie
Pamięć krótkotrwała, ograniczona, zapamiętywanie utrudnione, osoby dorosłe potrafią powtórzyć 12-sylabowe zdanie, 4 cyfry, 3 proste polecenia. Uczenie się przebiega w sposób ograniczony i znacznie wolniejszy, upośledzona pamięć logiczna, mechaniczna upośledzona w stopniu mniejszym.
Potrafią porównywać przedmioty, rozpoznają podstawowe figury, potrafią opanować elementarne liczenie, pisanie, czytanie prostych wyrazów, myślenie sensoryczno - motoryczne
Proste zdania, wspierane gestami, upośledzenie mowy, niektórzy nie mówią,
Niedowłady, porażenia, współ ruchy, zaburzenia mięśni
Ubieranie się , mycie, sprzątanie, ale potrzebuje opieki do życia
Upośledzanie umysłowe w stopniu głębokim
Większe niż – 5,01 (0-19)
Całkowity brak percepcji lub pewna zdolność do spostrzegania czynności i sytuacji
· Wady wzroku i słuchu
Zdolność koncentracji od zupełnego braku, do koncentracji nad długi czas
Niezdolność do zapamiętywania jakichkolwiek treści, utrzymywania tych treści przez dłuższy czas
Nie są w stanie przekroczyć okresu inteligencji zmysłowo ruchowej
brak
Niedowłady, porażenia kończyn, zwiększona podatność na infekcje oraz wady narządów
Mogą niekiedy wykonywać proste czynność porządkowe, wykonywanie prostej samoobsługi
bzhfoto