Paradoks strategiczny – jest to sytuacja, w której dwa wykluczające się wzajemnie czynniki są konieczne do rozważenia w tym samym czasie.
Natura paradoksu strategicznego – polega na tym, że jeden czynnik jest realny i czynnik przeciwstawny jest również realny.
Natura paradoksu strategicznego jest dualna, co implikuje dwa oblicza tego samego problemu.
Firmowi stratedzy (jeśli zaakceptowali istnienie paradoksu strategicznego), poszukują najlepszego rozwiązania problemu (koncepcyjnie) i starają się je skutecznie wprowadzić w życie.
L.p.
POZIOM
ISTOTA PARADOKSU
PERSPEKTYWA ANALIZY
1.
myślenie strategiczne
strateg musi myśleć standardowo i niestandardowo (jednocześnie)
myślenie liniowe i myślenie lateralne (kreatywen)
2.
sposób formułowania strategii
formułowanie strategii w sposób planistyczny, na drugim biegunie strategie ewolucyjne (podejście planistyczne czy ewolucyjne)
planowanie kontra inkrementalizm
3.
zmiana strategiczna
z jednej strony zmiana ewolucyjna, z drugiej rewolucyjna
zmiany skokowe (rewolucja)
zmiany liniowe (ewolucja)
4.
strategiczna jednostka gospodarcza (na poziomie danego biznesu)
nieograniczony rynek z jednej strony, z drugiej ograniczone zasoby
- podejście od wewnątrz na zewnątrz
- podejście z zewnątrz do wewnątrz
5.
korporacja
autonomia kontra synergia
- analiza portfelowa
- podejście kluczowych kompetencji (jak zmultiplikować biznesy na podstawie zdobytych kluczowych kompetencji)
6.
otoczenie konkurencyjne lub na poziomie sieci
paradoks współpracy i konkurencji
- przedsiębiorstwo sieciowe
- przedsiębiorstwo dyskretne (atomistyczne) – osamotnione w swoich działaniach
7.
kontekst sektorowy
konieczność dostosowania się kontra możliwość wyboru
- kreowanie sektora (tworzenie) poprzez główne firmy innowacyjne
- ewolucja sektora (dostosowanie do lidera)
8.
kontekst organizacyjny
kontrola kontra chaos
- silne przywództwo
- dynamika organizacji
9.
kontekst międzynarodowy
globalizacja kontra lokalizacja
- globalna konwergencja (upodabnianie się produktów – identyczne na wszystkich rynkach świata)
- międzynarodowa różnorodność (specyfika)
10.
cele organizacji
zysk kontra odpowiedzialność
- shareholders (akcjonariusze)
- stakeholders (klienci)
Myślenie liniowe a myślenie lateralne
Aspekt analizy
Myślenie liniowe
Myślenie lateralne
położenie nacisku na
standardowe myślenie
kreatywność (myślenie z góry na dół i wszerz)
styl kognitywny (poznania świata)
analityczny
intuicyjny
skoncentrowanie uwagi na
tradycji i rygorze
wizji i zaprzeczaniu dogmatom
natura rozumowania
rozumowanie konceptualne
rozumowanie imaginacyjne
sposób rozumowania
pionowy
lateralny (horyzontalny, poziomy, można zacząć od końca)
założenia odnośnie rzeczywistości
obiektywna – możliwa do poznania
subiektywna – dająca się kształtować
decyzje opierają się na:
kalkulacji
osądzie
stosowana metafora
strategia jako nauka
strategia jako sztuka
Podejście planistyczne a ewolucyjne
Główne założenia szkoły planistycznej - organizacje dzięki budowaniu planów strategicznych mogą i powinny swoją przyszłość kształtować w racjonalny i uporządkowany sposób.
W tworzeniu strategii najbardziej znacząca jest perspektywa prezesa firmy.
Badanie strategii jest zdyscyplinowanym, formalnym procesem.
Efektem procesu planowania powinna być gotowa do wdrożenia strategia – dokument, który mówi co, kto i jak ma robić.
Etapy w sformalizowanym planowaniu strategicznym
1.ustalenie celów strategicznych
2.identyfikacja aktualnych celów i strategii
3.analiza otoczenia 4. analiza zasobów strategicznych
5.określenie strategicznych kierunków działania
6.analiza luki strategicznej i określenie zmian
7.podjęcie decyzji strategicznych
8.implementacje strategii
(wdrożenie w życie)
9.pomiar postępów i kontrola
Główne założenia szkoły ewolucyjnej
Długookresowe planowanie strategiczne nie ma większego sensu z trzech powodów:
1/ nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich czynników w otoczeniu mających wpływ na zachowania strategiczne organizacji
2/ zmienność siły oddziaływania poszczególnych czynników jest mało przewidywalna
3/ nie jesteśmy w stanie przewidzieć precyzyjnie dynamiki wnętrza organizacji
Strategię organizacji należy budować w stosunkowo krótkim horyzoncie czasu, na zasadzie „małych kroczków”.
Rzeczywista strategia organizacji powstaje na styku zamierzeń strategicznych i w małym stopniu przewidywalnych wydarzeń w otoczeniu firmy.
Cztery typy strategii:
1/ ...
lol511