Technika HDRI w fotografii Od inspiracji do obrazu tehdri.pdf

(4180 KB) Pobierz
Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu
Technika HDRI w fotografii.
Od inspiracji do obrazu
T³umaczenie: Pawe³ Kita
ISBN: 978-83-246-2343-3
Format: 200 × 230, stron: 344
Odkryj sekrety tworzenia efektów specjalnych
Jak pracowaæ z obrazami HDR?
Jak „zszywaæ” zdjêcia panoramiczne?
Jak twórczo wykorzystaæ niekonwencjonalne obrazy?
Nowoczesna technologia HDRI (skrót od ang. High Dynamic Range Imaging) to cyfrowa
metoda pozyskiwania i edycji ca³ego oœwietlenia dostêpnego w obrêbie fotografowanej
sceny. Technologia ta umo¿liwia stosowanie wirtualnych technik œciemniania i rozjaœniania
podczas retuszu zdjêæ, pozwala wiêc na tworzenie realistycznych obrazów dziêki
symulowaniu rzeczywistej fizyki œwiat³a. Natomiast wykorzystanie renderingu fizycznego
umo¿liwia ³¹czenie fotografii HDR ze scenami i obiektami wirtualnymi, co w praktyce
oznacza tworzenie perfekcyjnych, zachwycaj¹cych efektów specjalnych!
Ksi¹¿ka „Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu” gruntownie wyjaœnia
wiele tajemnic pracy z obrazami o zwiêkszonym zakresie tonalnym. Korzystaj¹c z tego
przewodnika, poznasz sekrety tworzenia fotografii panoramicznej oraz metody edycji,
kompozycji i tworzenia doskona³ych wydruków obrazów HDR. Dowiesz siê, na czym
polega mapowanie tonów, retuszowanie, a tak¿e nauczysz siê u¿ywaæ obrazów HDR
podczas renderowania scen 3D. Dziêki temu podrêcznikowi zdobêdziesz solidne
podstawy do rozpoczêcia kreatywnej pracy z wykorzystaniem HDRI.
Oprogramowanie HDRI
Zaawansowane programy do edycji obrazu
Fotografie w technologii HDR
Logarytmiczne czujniki CMOS
Kalibracja systemów
Retusz
Mapowanie tonów
Operatory lokalne i globalne
Obróbka obrazów HDR
Wykorzystanie filtrów
Zdjêcia panoramiczne i segmentowe
Grafika 3D
Odkryj nowe mo¿liwoœci tworzenia niezwyk³ych fotografii!
453991150.034.png 453991150.035.png
Spistreści
6 Przedmowa
8 Wprowadzenie
! Oautorach
Twójdrogowskaz
1
12 Rozdział1.Podstawy
. .Zagadnieniapodstawowe
. .Jakpostrzegamyświat
. .Jakrealistycznajestfotogra aanalogowa?
. .Obrazycyfrowe
€„ . .Mediawyjściowe
2
38 Rozdział2.Nowenarzędzia
€! . .Formatyplików
†! . .PorównanieformatówHDRI
. .OprogramowanieHDRI
3
90 Rozdział3.RobieniezdjęćwtechnologiiHDR
! . .Cyfroweczujnikiobrazu
!! . .Pracawłasnoręczna
453991150.036.png 453991150.037.png 453991150.001.png 453991150.002.png 453991150.003.png 453991150.004.png 453991150.005.png 453991150.006.png 453991150.007.png 453991150.008.png 453991150.009.png 453991150.010.png 453991150.011.png 453991150.012.png
Spistreści
142 Rozdział4.Mapowanietonów
…€ . .Operatorymapowaniatonów
„„ . .Mapowanietonówwpraktyce
$‚ . .ZastosowanieHDRwpraktycefotogra iartystycznej
% . .Twórczetechnikimapowaniatonów
4
210 Rozdział5.ObróbkaobrazówHDR
. .Wykorzystaniepełnegozakresudynamicznego
. .Efektywniejszewykorzystanie ltrów
5
232 Rozdział6.RobieniepanoramicznychzdjęćHDR
€€ . .Konwencjestosowanewpanogra i
€! . .Technikajednoujęciowa
. .Kulalustrzana
†„ . .Robieniezdjęćsegmentowych
$% . .Sklepienianiebieskietypu„skydome”
%€ . .Porównanie
6
284 Rozdział7.Zastosowaniewgra ce3D
%† $ . .Zasadypracyzobrazamigenerowanymikomputerowo
!† $ . .Symulacjazużyciembrutalnejsiły:studiumwykonalności
€‚‚ $ . .Zaawansowanetechnikiustawianiascen
$ . .Inteligentneoświetleniebazującenaobrazach
€$ $ . .Bardziejtwórczezastosowania
7
Ostatniastrona
453991150.013.png 453991150.014.png 453991150.015.png 453991150.016.png 453991150.017.png 453991150.018.png 453991150.019.png 453991150.020.png 453991150.021.png 453991150.022.png 453991150.023.png 453991150.024.png 453991150.025.png 453991150.026.png 453991150.027.png 453991150.028.png 453991150.029.png 453991150.030.png 453991150.031.png
Rozdział . Robienie panoramicznych zdjęć HDR
Niniejszy rozdział został w całości poświęcony
zagadnieniu tworzenia środowisk HDR. Stanowi
on połączenie dziedzin fotograi i HDR i fotograi i
panoramicznej. Jest to więc praktycznie najtrud-
niejsze zastosowanie aparatu, jakie możemy sobie
wyobrazić.
453991150.032.png
Robienie panoramicznych zdjęć HDR
233
Panografia, jak często określa się fotografię pa-
noramiczną, bazuje na tradycji tak starej, że jej
początki sięgają powstawania fotografii. Tak
naprawdę jej historia jest nawet starsza i wiąże
się z chińskimi, greckimi i weneckimi mistrzami
zajmującymi się malowaniem obrazów o dużej
skali. Ludzie kochają po prostu widoki panora-
miczne i tworzony przez nie nastrój: zawsze tak
było. W epoce cyfrowej obrazy panoramiczne
zajmują zaszczytne miejsce w rzeczywistości
wirtualnej. Badania w tej dziedzinie nigdy nie
ustały, a wręcz ostatnio przyspieszyły dzięki
technologii HDRI.
Zdjęcia panoramiczne nie tylko wyglądają faj-
nie, ale są też wielką pomocą podczas renderingu
3D. Lecz nawet w przypadku zwykłych zasto-
sowań fotograi cznych mamy tu do czynienia
z problemami związanymi z naświetleniem. Pró-
bujemy uchwycić całe otoczenie, dlatego będzie-
my mieli prawdopodobnie do czynienia z bardzo
jasnymi i bardzo ciemnymi miejscami. Właśnie
dlatego panografowie bardzo chętnie korzystają
z dobrodziejstw technologii HDR.
Wiele części tego rozdziału jest dziełem Bern-
harda Vogla. Wspólnie zaprezentujemy wiele
metod robienia zdjęć o różnym poziomie zaawan-
sowania i wymaganiach odnośnie potrzebnego
nakładu pracy i sprzętu. Osoby, które posiadają
odpowiednio wysoki budżet, mogą robić tego ro-
dzaju zdjęcia bardzo szybko i łatwo. Jeśli jednak
włożymy w pracę odpowiednią ilość wysiłku, wy-
niki mogą być porównywalne, a nawet lepsze przy
niższych nakładach i nansowych.
6.1.1. Pole widzenia
Kiedy zwykły fotograf mówi o odległości ognisko-
wej (ang. focal length ), to zakłada, że osoba, z którą
rozmawia, także używa w swojej wyobraźni takie-
go samego obszaru obrazu (typu kliszy, rozmiaru
matrycy). W typowej rozmowie stwierdzenie typu
„zrobiono za pomocą 17 mm” od razu powoduje
skojarzenie z bardzo szerokokątnym obiektywem.
W przypadku aparatów cyfrowych nawet ama-
torzy zaczynają zdawać sobie sprawę, że odle-
głość ogniskowa sama w sobie jest pojęciem
bez dei nicji. Wiele osób obchodzi ten problem,
mnożąc długość ogniskową przez tzw. mnożnik
ogniskowej (ang. crop factor ), który za podstawę
uznaje kliszę 35 mm i standardowy obiektyw.
W kolejnych działach dowiecie się, czemu nie jest
to dobrym pomysłem.
Fotografowie zajmujący się zdjęciami pano-
ramicznymi porzucili tę jednokierunkową dro-
gę i pracują obecnie z pojęciem zwanym polem
widzenia (ang. Field of View , FOV ). Wyobraźcie
sobie, że gdy patrzycie, znajdujecie się w jednym
z rogów trójkąta: pole widzenia określi, jak dużo
możecie zobaczyć bez poruszania głową. Mimo to
jest to nadal dość dwuznaczna dei nicja, dlatego
dodamy do niej kierunki. Mamy więc do czynie-
nia z pionowym, poziomym, a nawet przekątnym
polem widzenia.
Pełny obraz sferyczny posiada poziome pole wi-
dzenia 360° (ang. horizontal Field of View ; hFOV)
i pionowe pole widzenia 180° (ang. vertical Field
of View ; vFOV). Jest to maksymalne pole, jakie
możemy wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach,
i pokrywa wszystko, co widzimy dookoła siebie.
Ale co oznacza użyte w poprzednim akapicie
słowo sferyczny ?
6.1. Konwencje stosowane
w panogra i
6.1.2. Projekcja obrazu
Podstawowym problemem związanym z wido-
kiem panoramicznym jest fakt, że z dei nicji nie
posiada on żadnych granic. Jest to coś w rodzaju
kuli, która owija się wokół punktu widokowego.
Obrazy 2D posiadają jednak granice i są zawsze
płaskimi prostokątami. Musimy więc rozwinąć
kulę otaczającą punkt widzenia, aby uzyskać
Robienie zdjęć panoramicznych różni się od prak-
tyk stosowanych w zwykłej fotograi i. Zanim
jednak przejdziemy do rzeczy, musimy mieć pew-
ność, że posługujemy się tymi samymi terminami
i dei nicjami.
453991150.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin