search-engine-optimization-starter-guide-pl.pdf

(482 KB) Pobierz
Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki
Podręcznik startowy optymalizacji pod
kątem wyszukiwarki Google
Wersja 1.1, opublikowana 13 listopada 2008 r.
Zapraszamy do podręcznika startowego optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google. Ten dokument
opracowano początkowo jako pomoc dla zespołów firmy Google, ale pomyśleliśmy, że będzie on
równie przydatny dla webmasterów, którzy dopiero poznają tematykę optymalizacji wyszukiwarek
i chcą usprawnić interakcję własnych witryn z użytkownikami i wyszukiwarkami. Mimo że podręcznik
nie zawiera żadnych sekretów, dzięki którym witryna byłaby automatycznie umieszczana na pierwszej
pozycji wyników wyszukiwania w Google (przepraszamy!), postępowanie zgodnie z podanymi
poradami praktycznymi ułatwi przeszukiwanie i indeksowanie jej treści.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarki często polega na wprowadzaniu niewielkich modyfikacji we
fragmentach witryny. Każda taka zmiana może wydawać się niewielkim ulepszeniem, ale razem mogą
mieć one zauważalny wpływ na sposób korzystania przez użytkownika z witryny oraz wydajność
wyszukiwania organicznego. Wiele tematów przedstawionych w tym podręczniku jest prawdopodobnie
znanych, gdyż stanowią one istotne składniki każdej strony internetowej — jednakże mogą nie być
w pełni wykorzystywane.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarki dotyczy jedynie wyników wyszukiwania organicznego,
nie ma natomiast wpływu na wyniki płatne lub „sponsorowane”, takie jak Google AdWords.
Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google, wersja 1.1, 13 listopada 2008 r.,
najnowsza wersja znajduje się w Centrum Google dla webmasterów
286434383.008.png
Mimo że w tytule niniejszego podręcznika występuje słowo „wyszukiwarka”, decyzje w zakresie
optymalizacji należy podejmować przede wszystkim pod kątem osób odwiedzających witrynę. To oni
są głównymi odbiorcami publikowanych treści i używają wyszukiwarek do znajdowania efektów Twojej
pracy. Zbyt mocne skupienie się na konkretnych ulepszeniach, które poprawiają pozycję witryny
w wynikach wyszukiwania, może nie dać oczekiwanych rezultatów. Optymalizacja pod kątem
wyszukiwarek polega na wyeksponowaniu największych zalet witryny, aby zwiększyć jej widzialność
w wyszukiwarkach.
Powyższe rozważania dobrze jest poprzeć przykładem, więc przygotowaliśmy fikcyjną witrynę, którą
będziemy się posługiwać w tym podręczniku. Dla każdego tematu przedstawiliśmy wystarczającą ilość
informacji dotyczących witryny, aby zobrazować omawiane zagadnienie. Oto kilka podstawowych
informacji na temat witryny, która będzie wykorzystywana:
Nazwa witryny/firmy: „Karty baseballowe Bartka”
Nazwa domeny: kartybaseballowebartka.com
Tematyka: internetowa sprzedaż kart baseballowych, cenniki, artykuły i aktualności
Rozmiar: mała, ~250 stron
Witryny mogą być mniejsze lub większe od prezentowanej i mogą oferować całkowicie inną treść, ale
omawiane poniżej tematy związane z optymalizacją powinny mieć zastosowanie niezależnie od ich
typu czy wielkości.
Mamy nadzieję, że podręcznik będzie źródłem nowych pomysłów na ulepszenie obsługiwanych witryn
— zachęcamy do zadawania pytań, zgłaszania opinii i opisywania historii sukcesu swoich witryn na
Tworzenie unikatowych i dokładnych tytułów witryn
Tag tytułowy informuje użytkowników i wyszukiwarki o temacie witryny. Tag <title> powinien być
umieszczony wewnątrz tagu <head> dokumentu HTML. Najlepiej by było, gdyby każda strona witryny
miała unikatowy tytuł.
Tytuł strony głównej witryny z kartami baseballowymi, w którym wymieniono nazwę firmy oraz
trzy główne obszary zainteresowań.
Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google, wersja 1.1, 13 listopada 2008 r.,
najnowsza wersja znajduje się w Centrum Google dla webmasterów
286434383.009.png
Jeżeli dokument jest wyświetlany na stronie z wynikami wyszukiwania, zawartość tagu tytułowego
będzie zazwyczaj pokazywana w pierwszym wierszu wyniku (w przypadku nieznajomości różnych
fragmentów wyników wyszukiwania Google polecamy obejrzeć film dotyczący anatomii wyników
wyszukiwania przygotowany przez inżyniera Matta Cuttsa z firmy Google oraz zapoznać się
z pomocnym schematem strony z wynikami wyszukiwania Google ). Słowa w tytule zostaną pogrubione,
jeżeli występują w zapytaniu wyszukiwania. Pomaga to użytkownikom określić, czy strona zawiera
szukane informacje.
Tytuł strony głównej może zawierać nazwę witryny/firmy oraz inne istotne informacje, takie jak
lokalizacja firmy bądź kilka z jej głównych obszarów zainteresowań lub oferowanych produktów.
Użytkownik wpisuje zapytanie [baseball cards], chcąc wyszukać karty baseballowe.
W wynikach wyszukiwania pojawia się nasza strona główna zawierająca tytuł w pierwszym
wierszu (warto zauważyć, że słowa użyte w zapytaniu wyszukiwania są pogrubione).
Jeżeli użytkownik kliknie wynik stronę i odwiedzi stronę, jej tytuł pojawi się u góry przeglądarki.
Tytuły dalszych stron witryny powinny dokładnie opisywać ich treść — mogą także zawierać nazwę
witryny lub firmy.
Użytkownik wpisuje zapytanie [rarest baseball cards], chcąc wyszukać najrzadsze karty
baseballowe.
Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google, wersja 1.1, 13 listopada 2008 r.,
najnowsza wersja znajduje się w Centrum Google dla webmasterów
286434383.010.png 286434383.011.png 286434383.001.png 286434383.002.png
W wynikach wyszukiwania pojawia się dalsza strona (jej tytuł jest unikatowy z punktu widzenia
zawartej treści) naszej witryny.
Porady praktyczne dotyczące tagów z tytułami strony
Dokładne opisanie treści strony — wybierz tytuł, który jednoznacznie opisuje rodzaj
informacji zawartych na stronie.
Unikaj:
wybierania tytułów niezwiązanych z treścią strony;
używania tytułów domyślnych lub niejasnych, takich jak „Bez tytułu” lub „Nowa
strona 1”.
Utworzenie unikatowych tagów tytułowych dla każdej strony w razie możliwości
każda strona powinna zawierać wyjątkowy tag tytułowy, który pozwoli Google określić, czym
różni się ona od pozostałych stron witryny.
Unikaj:
używania tego samego tagu tytułowego dla wszystkich stron witryny lub dla
dużej grupy stron.
Używanie krótkich, ale opisowych tytułów — tytuły mogą być jednocześnie krótkie
i zawierać dużo informacji. Jeżeli tytuł jest zbyt długi, w wynikach wyszukiwania Google
zostanie pokazana tylko jego część.
Unikaj:
używania bardzo długich tytułów, które są nieprzydatne dla użytkowników;
wpisywania w tagach tytułowych niepotrzebnych słów kluczowych.
Korzystanie z metatagu „description”
Metatag zawierający opis strony dostarcza wyszukiwarce Google i innym podsumowania tematyki
strony. Podczas gdy tytuł strony może składać się z kilku słów lub jednego zdania, metatag z opisem
strony może zawierać jedno lub dwa zdania albo nawet krótki akapit. Narzędzia Google dla
webmasterów zawierają przydatną sekcję analizy treści , gdzie można zobaczyć wszystkie metatagi
opisu strony, które są zbyt krótkie, zbyt długie lub zbyt często powtórzone (te same informacje są
wyświetlane dla tagów <title>). Podobnie jak tag <title> metatag z opisem strony jest umieszczany
wewnątrz tagu <head> dokumentu HTML.
Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google, wersja 1.1, 13 listopada 2008 r.,
najnowsza wersja znajduje się w Centrum Google dla webmasterów
286434383.003.png
Początek metatagu z opisem strony głównej zawierającego krótkie omówienie dostępnych na
niej informacji
Metatagi z opisem strony są ważne, ponieważ mogą zostać użyte przez Google jako krótkie opisy
stron. Należy zauważyć, że użyto słowa „może”, ponieważ Google może również wybrać odpowiednią
część wyświetlanego tekstu strony, jeżeli dobrze pasuje on do zapytania użytkownika. Google może
także wykorzystać opis strony w serwisie Open Directory Project , jeżeli jest ona tam zaindeksowana
(dowiedz się, jak zapobiegać wyświetlaniu w wyszukiwarkach danych ODP ) . Warto zawsze dodawać
do każdej strony metatag z opisami, gdyż czasami Google może nie znaleźć odpowiedniego
fragmentu tekstu, który można zastosować jako krótki opis. Na blogu Centrum dla webmasterów
można znaleźć wpis z informacjami na temat polepszania krótkich opisów przez zastosowanie
Krótkie opisy są wyświetlane w wynikach wyszukiwania między tytułem strony a jej adresem URL.
Użytkownik wpisuje zapytanie [baseball cards], chcąc wyszukać karty baseballowe.
W wyniku wyszukiwania pojawia się nasza strona główna wraz z częścią tagu opisującego jej
zawartość w formie krótkiego opisu.
Słowa w krótkim opisie są pogrubione, jeżeli występują w zapytaniu użytkownika. Stanowi to
wskazówkę dla użytkownika, czy strona zawiera szukane informacje. Poniżej znajduje się inny
przykład, tym razem pokazano krótki opis stanowiący część metatagu opisującego zawartość dalszej
strony witryny (która w idealnym przypadku posiada unikatowy opis w metatagu „description”)
zawierającej artykuł.
Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google, wersja 1.1, 13 listopada 2008 r.,
najnowsza wersja znajduje się w Centrum Google dla webmasterów
286434383.004.png 286434383.005.png 286434383.006.png 286434383.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin