2006 listopad hist_pp.pdf

(2317 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
LISTOPAD
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 26 stron (zadania
1 – 40). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
732030.005.png 732030.006.png
2
Próbny egzamin maturalny z historii
Zadanie 1. (2 pkt)
Uzupełnij tekst.
Szczególnie ważną rolę w rozwoju pisma w starożytności odegrali (1)………………….,
tworząc w II połowie drugiego tysiąclecia p.n.e. pismo alfabetyczne. Ich alfabet przejęli
i zmodyfikowali (2) …………………………… . Na nich wzorowali się później Rzymianie,
tworząc własny alfabet.
(1) Podaj nazwę ludu
(2) Podaj nazwę ludu
Zadanie 2. (4 pkt)
Oceń, czy zdania dotyczące antycznej Grecji są prawdziwe, czy fałszywe. W tabeli obok
każdego zdania wpisz prawda (P) lub fałsz (F).
A. Religia grecka była oparta na słowie objawionym.
B . Wyobrażenia bogów miały charakter antropomorficzny.
C . Greckie miasta-państwa posiadały swoje lokalne bóstwa opiekuńcze.
D . Władze miast-państw samodzielnie decydowały o sposobie oddawania
czci bogom.
Zadanie 3. (4 pkt)
Dobierz do charakterystyk imiona umieszczonych niżej słynnych greckich myślicieli.
A .
Opisał dzieje wojen Greków z Persami, zwany jest „ojcem
historiografii”.
B .
Pochodził ze Stagiry, był jednym z najwybitniejszych myślicieli
w dziejach, założył szkołę filozoficzną Likejon (Liceum).
C .
Jeden z największych myślicieli starożytności, uczeń Sokratesa,
założył Akademię.
D .
Pochodził z Efezu, zasadniczą cechą jego teorii filozoficznej była
idea zmienności świata, co ujął w powiedzeniu „pánta rhei”.
Imiona: 1. Arystoteles, 2. Demokryt, 3. Heraklit, 4. Herodot, 5. Platon, 6. Sokrates
Poziom podstawowy
732030.007.png
Próbny egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
3
Zadanie 4. (1 pkt)
Podkreśl sformułowanie, które najtrafniej określa cywilizacyjne następstwa podbijania
przez Rzym terenów położonych na północ od Italii.
A. Barbaryzacja Rzymu
B. Romanizacja podbijanych terenów
C. Hellenizacja podbijanych terenów
D. Hellenizacja Rzymu
Zadanie 5. (2 pkt)
Przeczytaj tekst i wykonaj dwa polecenia.
W tym samym czasie na terenie Italii, w Kapui, gdzie […] szkolono gladiatorów,
wystąpił Trak […]. Kiedyś wojował on z Rzymianami i dostał się do niewoli, po czym
sprzedano go do szkoły gladiatorów. Przekonał tu około 70. towarzyszy niedoli, że lepiej
narażać życie dla zdobycia wolności aniżeli dla popisywania się na widowisku, przemógł
wraz z nimi straże i zbiegł. Uzbroiwszy się w laski i sztylety, które odebrali jakimś podróżnym,
schronili się na górę Wezuwiusz; przyjmował tu […] uciekających masowo niewolników […]
i uprawiał rozbój w okolicy wraz z podwładnymi wodzami, gladiatorami […]. Ponieważ
dzielił się równo łupami, szybko skupił wokół siebie mnóstwo ludzi. […].
Źródło: Appian z Aleksandrii, Historia rzymska , [w:] D. Ostapowicz, S. Suchodolski, D. Szymikowski,
Od Hammurabiego do Fukuyamy. Nowa matura z historii , t.1, Gdańsk, 2002, s. 35
A. Nazwij wydarzenie, które zostało opisane w tekście.
.......................................................................................................................................................
B. Wyjaśnij pojęcie gladiator .
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (2 pkt)
Wskaż, które z wymienionych niżej państw średniowiecznej Europy najwcześniej
przyjęło chrześcijaństwo, a które najpóźniej. Obok państwa, które przyjęło
chrześcijaństwo najwcześniej wpisz w tabeli literę A, a obok tego, które przyjęło je
najpóźniej wpisz literę B.
państwo czeskie
państwo kijowskie
państwo polskie
państwo wielkomorawskie
732030.008.png
4
Próbny egzamin maturalny z historii
Zadanie 7 . (2 pkt)
Przeczytaj cytowany fragment dokumentu, znanego ze streszczenia pochodzącego
z XI wieku i wykonaj dwa polecenia.
Dagome, pan, i Ote, pani i synowie ich Mieszko i Lambert […] mieli nadać świętemu
Piotrowi w całości jedno państwo, które zwie się Schinesghe z wszystkimi swymi
przynależnościami w tych granicach….
Źródło: Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli
historii, studentów i uczniów , opr. M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1997, s. 100
A. Podaj nazwę, pod jaką znany jest ten dokument.
.......................................................................................................................................................
B. Wyjaśnij, co oznaczało użyte w tekście sformułowanie: nadać świętemu Piotrowi .
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (3 pkt)
Uroczystość zawiązania stosunku lennego w czasach średniowiecznych składała się
z hołdu i inwestytury. Którą z tych części przedstawia ilustracja? Podaj dwa argumenty,
uzasadniające Twój wybór, odwołaj się do gestów przedstawionej na ilustracji postaci.
Źródło: A. Wypustek, M.L. Wójcik, Historia 1, Warszawa 2002, s. 193
A. Ilustracja przedstawia:
.......................................................................................................................................................
Poziom podstawowy
732030.001.png
 
Próbny egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
5
B. Argumenty:
.................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 9. (2 pkt)
Poniżej zamieszczono plany wsi lokowanych w XIII w. na Śląsku. Wykonaj polecenia.
Plan nr 1
Plan nr 2
Źródło: Atlas historyczny Polski, Warszawa 1967, s. 10.
A. Który plan świadczy o wprowadzeniu trójpolowego systemu uprawy ziemi?
.......................................................................................................................................................
B. Wyjaśnij, na czym polegała trójpolówka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
732030.002.png 732030.003.png 732030.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin