2006 styczeń historia_a2.06 model.pdf

(149 KB) Pobierz
Microsoft Word - Model AII Internet.doc
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZA II Z HISTORII
Zasady oceniania:
- za rozwiązanie wszystkich zadań z arkusza II można uzyskać maksymalnie 50 punktów
(za rozwiązanie zadań związanych z analizą źródeł [zadania 41. – 59.] 30 punktów
i za zadanie rozszerzonej odpowiedzi [zadanie 60.] 20 punktów)
- model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania
- za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty
- za zadanie otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną
- za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem w kluczu)
przedstawił zdający
- jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
w poleceniu
- jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagadnienia
i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy ocenić na zero
punktów.
Zadania 41. – 59. – zadania związane z analizą źródeł wiedzy historycznej – 30 punktów
ZADANIE
MODEL ODPOWIEDZI
SCHEMAT
PUNKTOWANIA
Numer
zadania
Części
zadania
Punkty za
poszczególne
części
zadania
Punkty
za zadanie
41.
Władca uważał się za namiestnika boskiego, za syna
bogów.
Wystarczy określenie – syn boski.
1 pkt
42.
Możliwe odpowiedzi:
- Ramzes III wysoko oceniał swoje panowanie,
ponieważ postępował we właściwy (należyty)
sposób.
- Panowanie Ramzesa przyniosło pozytywne skutki.
Do przyznania punktu konieczne jest uwzględnienie
w odpowiedzi jednej informacji.
1 pkt
43.
Polityka Oktawiana Augusta okazała się skuteczna.
Argumenty możliwe do użycia przez odpowiadającego,
np.:
- polityka okazała się skuteczna, gdyż Oktawian
zdobył władzę
1 pkt
1
12103395.007.png 12103395.008.png
ZADANIE
MODEL ODPOWIEDZI
SCHEMAT
PUNKTOWANIA
Numer
zadania
Części
zadania
Punkty za
poszczególne
części
zadania
Punkty
za zadanie
- udało mu się wyeliminować (lub zjednać sobie)
przeciwników
- zdobył popularność w społeczeństwie
- zyskał poparcie prowincji.
Punktacja:
1 punkt jest przyznawany za określenie skuteczności
polityki i za podanie jednego argumentu.
44.
Zdający zajmuje stanowisko i logicznie je argumentuje,
np. uznaje źródło za wiarygodne.
Przykładowe argumenty:
- autor przedstawia postać Dioklecjana wielostronnie,
krytycznie, a jednocześnie nie jest do niego
nastawiony wrogo
- oceniając rządy cesarza, zwraca uwagę na wady
władcy, zamiłowanie do przepychu i żądanie
oddawania czci boskiej, ale zaznacza, iż - jego
zdaniem - wady te wyrównują zalety – cesarz jest
dobrym władcą; nazywa go „ojcem poddanych”
- zdający może również zwrócić uwagę na czas
powstania życiorysu cesarza.
Punktacja:
1 pkt - za zajęcie stanowiska
1 pkt - za podanie argumentu.
Uwaga: jeżeli zdający zajmie inne stanowisko
i je logicznie uargumentuje należy przyznać punkty.
2 pkt
45.
Dominat ( dominus łac. pan) – forma rządów
w starożytnym Rzymie od czasów Dioklecjana (koniec
III w.) polegająca na absolutnej władzy panującego,
któremu oddawano cześć boską.
Punktacja:
1 punkt – za podanie informacji o tym, że był to system
rządów absolutnych,
1 punkt – za podanie informacji, że władca wymagał
oddawania mu czci boskiej.
2 pkt
46.
Karol wspierał papieża (bronił go przed wrogami
wewnętrznymi i zewnętrznymi), zobowiązał się
umacniać i rozszerzać wiarę.
1 pkt
2 pkt
Papież wspierał swoim autorytetem pozycję władcy
w świecie chrześcijańskim, wspomagał duchowo,
1 pkt
2
12103395.009.png 12103395.010.png
ZADANIE
MODEL ODPOWIEDZI
SCHEMAT
PUNKTOWANIA
Numer
zadania
Części
zadania
Punkty za
poszczególne
części
zadania
Punkty
za zadanie
uświęcał władzę Karola poprzez ceremonię koronacji.
Punktacja:
1 punkt – za podanie przynajmniej dwóch zobowiązań
władcy
1 punkt – za podanie przynajmniej dwóch zobowiązań
papieża.
47.
Nawiązał poprzez tytulaturę (tytuł cesarza i Augusta).
1 punkt za podanie sposobu (tj. przyjęcie tytulatury) lub
za wymienienie obu tytułów.
1 pkt
48.
Einhard myślał o cesarzach wschodnio-rzymskich,
(bizantyjskich).
1 pkt
49.
Cesarze bizantyjscy uważali, że mają wyłączne
prawo do tytułu cesarza, są jedynymi spadkobiercami
Cesarstwa Rzymskiego i dlatego widzieli w Karolu
Wielkim uzurpatora.
Do zaliczenia odpowiedzi i przyznania 1 punktu
konieczne jest zaznaczenie uznawania przez cesarzy
wschodnio-rzymskich (bizantyjskich) własnego prawa
do wyłączności tytułu cesarza.
1 pkt
50.
Wierzono, że król może uzdrawiać; ma dar uzdrawiania
pewnych chorób przez dotknięcie ręką.
Tytuł np.: Król uzdrowiciel , Król opiekun cierpiacych .
Za poprawny tytuł - 1 punkt.
1 pkt
51.
Możliwe do podania rodzaje argumentów:
- cechy osobowe Kazimierza jako człowieka
(np. umiłowanie pokoju, sprawiedliwość)
- dokonania króla : w dziedzinie prawodawstwa,
gospodarki, zapewnienie ładu wewnętrznego,
spokoju i bezpieczeństwa poddanych
- odwołania religijne (boskie pochodzenie władcy,
porównanie jego dokonań do osiągnięć Salomona).
Punktacja:
- za podanie obu rodzajów argumentów bez
przykładów – 1 punkt
- za podanie jednego rodzaju argumentu
z przykładem – 1 punkt
- za podanie dwóch rodzajów argumentów
z przykładami – 2 punkty.
2 pkt
52.
Insygnia władzy królewskiej przedstawione na pieczęci
Kazimierza Wielkiego to: berło, jabłko królewskie
1 pkt
3
12103395.001.png 12103395.002.png
ZADANIE
MODEL ODPOWIEDZI
SCHEMAT
PUNKTOWANIA
Numer
zadania
Części
zadania
Punkty za
poszczególne
części
zadania
Punkty
za zadanie
i korona.
Za wymienienie dwóch insygniów władzy spośród
wyżej podanych 1 punkt.
53.
Cechy władcy suwerennego, zdaniem J. Bodina:
- niezależność od innych władców (nie może
podlegać żadnym innym monarchom)
- możliwość stanowienia praw (sam ustanawia prawa
i jest ponad prawem)
- zdolność do rozkazywania ludziom (poddani
zobowiązani są wobec niego do bezwzględnego
posłuszeństwa)
Punktacja: za podanie jednej cechy – 1 punkt, zdający
ma podać dwie cechy, aby otrzymać 2 punkty.
2 pkt
54.
Absolutną władzę króla ograniczają prawa boskie
i prawa natury (ludzkie, powszechnie uznawane).
Do zaliczenia 1 pkt konieczne jest wskazanie zarówno
praw boskich, jak i naturalnych.
1 pkt
55.
A.
Elementy wspólne: Obaj autorzy uważają, że:
- władza pochodzi od Boga, [władca jest sługą,
zastępcą Boga na ziemi (Bossuet), obrazem Boga
na ziemi (Bodin)]
- poddani mają władcy oddawać cześć (winni są mu
posłuszeństwo).
1 pkt
za
wskazanie
obu cech
wspólnych
2 pkt
B.
Elementy różne: Bossuet nie stawia władcy żadnych
ograniczeń w odróżnieniu od Bodina (nie wskazuje
na żadne ograniczenia władzy monarchy).
1 pkt
za
wskazanie
różnicy
56.
Posągi Oktawiana Augusta i Ludwika XIV – podobnie
jak posąg Apolla promienieją boskością – spełniały rolę
propagandową; przypominały o boskim pochodzeniu
władcy.
Za wskazanie aspektu boskości 1 punkt.
1 pkt
57.
Zasady:
- oddanie swej wolności władcy/ zgromadzeniu-
zbiorowej osobie (zrzeczenie się swej wolności)
- osobiste zobowiązanie każdego człowieka
do
2 pkt
całkowitego
podporządkowania
się
władcy/ zgromadzeniu-zbiorowej osobie
- uznanie nieomylności władcy/ zgromadzenia-
4
12103395.003.png 12103395.004.png
ZADANIE
MODEL ODPOWIEDZI
SCHEMAT
PUNKTOWANIA
Numer
zadania
Części
zadania
Punkty za
poszczególne
części
zadania
Punkty
za zadanie
zbiorowej osoby .
Punktacja:
za jedną zasadę – 1 punkt.
58.
A.
Zarówno w tekście, jak i na ilustracji ciało Lewiatana
to społeczeństwo zespolone ze swym władcą w jedną
osobę (całość).
Punktacja:
za utożsamienie Lewiatana ze społeczeństwem
zjednoczonym z władcą – 1 punkt.
1 pkt
4 pkt
B.
Insygnia władzy na ilustracji: korona, miecz, pastorał.
Wyjaśnienie symbolicznego znaczenia:
- korona jest symbolem suwerenności, władzy
monarszej, potęgi
- miecz jest symbolem władzy świeckiej
(państwowej), siły, walki
- pastorał – symbol władzy duchownej (przywództwa
duchowego), także symbol opieki nad ludźmi.
Punktacja:
- za wymienienie z wyjaśnieniem znaczenia jednego
z insygniów – 1 punkt. [wyjaśnienia znaczenia
insygniów powinny być zbliżone do podanych
w modelu odpowiedzi]
Uwaga: za wymienienie wszystkich insygniów władzy
bez omówienia – 1 punkt
3 pkt
59.
Główne cechy władcy to: gospodarność, opiekuńczość,
mądrość, sprawiedliwość, hojność, waleczność,
uczciwość, majestatyczność, odwaga.
Punktacja:
- za poprawne podanie dwóch cech - 1 punkt
- za poprawne podanie trzech cech - 2 punkty.
2 pkt
5
12103395.005.png 12103395.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin