2009 maj historia_PP.pdf

(3955 KB) Pobierz
untitled
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE
DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Miejsce
na naklejkę
MHI-P1_1P-092
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
MAJ
ROK 2009
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 28stron
(zadania 1 – 40). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
102556384.006.png 102556384.007.png 102556384.008.png
2
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
Zadanie 1. ( 3 pkt )
Przedstawionym poniżej wizerunkom bóstw świata starożytnego przyporządkuj
wymienione kręgi kulturowe (1–4). Wpisz odpowiednie liczby pod ilustracjami.
A. ......
B. ......
C. ......
Na podstawie: P. Miguel, Tak żyli ludzie. W antycznej [...] , Wrocław 1991, s. 58; P. Miguel, Tak żyli ludzie.
W czasach starożytnych [...] , Wrocław 1990, s. 58; J. Ruffieux, Tak żyli ludzie. W [...], Wrocław 1991, s. 58.
1. Chiny
2. Grecja
3. Egipt
4. Mezopotamia
102556384.009.png 102556384.001.png 102556384.002.png 102556384.003.png
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
3
Zadanie 2. ( 2 pkt )
Na podstawie fragmentu Żywotów sławnych mężów Plutarcha wykonaj polecenia A i B.
[…] Przy ustanowieniu władzy Likurg postąpił w ten sposób, że zasięgnął z Delf
wyroczni […]. Brzmi ona zaś następująco: „wznieść sanktuarium Zeusowi […] i Atenie […],
ustanowić geruzję złożoną z 30 mężów łącznie z królami, co miesiąc […] odbywać
zgromadzenie ludowe, przedkładać mu wnioski i poddawać je pod głosowanie, decyzja ma zaś
należeć do ludu”. Na zgromadzeniu ludu nie pozwolił nikomu spośród niego występować
z własnym wnioskiem, lecz lud miał prawo decydować tylko o wniosku przedstawionym przez
gerontów i królów.
Źródło: S. Sprawski, G. Chomicki, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole
średniej, Kraków 1999, s. 88-89.
A. Podaj nazwę miasta-państwa greckiego, o którego ustroju politycznym informuje
tekst.
.......................................................................................................................................................
B. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając jeden argument.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. ( 2 pkt )
Na podstawie tekstu wykonaj polecenia A i B.
[…] wywodzi się z pieśni ofiarnej, a sam wyraz należy rozumieć nie jako pieśń kozłów
[gr. tragos – kozioł, ode – pieśń], lecz jako pieśń nad kozłem. Ofierze składanej [bogu]
w postaci kozła towarzyszył popis śpiewaka i chóru. A obrzęd stał się teatrem chyba dopiero
wtedy, gdy pojawili się zawodowi aktorzy, drugi obok widzów ważny element teatru.
Źródło: W. Lengauer, Teatr starożytnych Greków: poeta, obrzęd, widowisko, [w:] Wielki Teatr Świata. Wykłady
otwarte na scenie przy Wierzbowej, Warszawa 2003, s. 16.
A. Podaj termin, którego etymologię (pochodzenie) zaprezentowano w tym tekście.
.......................................................................................................................................................
B. Podaj nazwę uroczystości, których częścią były przedstawienia teatralne
w starożytnej Grecji.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
1.
2.A. 2.B. 3.A. 3.B.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
3
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
102556384.004.png
 
4
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
Zadanie 4. ( 3 pkt )
Na podstawie fragmentu Żywotów sławnych mężów Plutarcha i własnej wiedzy wykonaj
polecenia A, B, C.
[…] wśród wszystkich dzieł polityki Peryklesa przedmiotem największej zawiści było
to, co Atenom przysporzyło najwięcej pięknego wyglądu i ozdoby: wzniesione w tym mieście
wspaniałe budowle publiczne […]. One to wywołały ataki na Peryklesa ze strony jego
przeciwników oczerniających go na zgromadzeniach ludowych i krzyczących, że lud ateński
[…] okrył hańbą już przez to, że skarbiec, będący wspólną własnością Hellenów zabrał
z wyspy Delos do siebie: „A tę wymówkę, którą się dotychczas najlepiej zasłaniał przed
zarzutami i skargami ze strony innych, mówiąc, że zabrał tę kasę stamtąd z obawy przed
Persami i strzeże jej w bezpiecznym miejscu […] – krzyczeli – przekreślił teraz Perykles”.
Źródło: S. Sprawski, G. Chomicki, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole
średniej, Kraków 1999, s. 121.
A. Podaj nazwę związku miast-państw greckich, którego skarbiec przejęli Ateńczycy.
.......................................................................................................................................................
B. Wyjaśnij, w jakim celu gromadzono fundusze w tym skarbcu.
.......................................................................................................................................................
C. Wytłumacz, dlaczego przeciwnicy Peryklesa na zgromadzeniu ludowym uważali,
że dotychczasowe wyjaśnienie przyczyn przeniesienia skarbca związku do Aten
przestało być wiarygodne.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. ( 3 pkt )
Na podstawie fragmentów dwóch tekstów źródłowych wykonaj polecenia A i B.
Źródło 1. Kodeks Hammurabiego
Jeśli ktoś wystąpił w sprawie z fałszywym zeznaniem [...], człowiek ten poniesie karę śmierci.
Źródło 2. Prawo XII tablic
Wedle dwunastu tablic ten, któremu dowiodą, że złożył fałszywe świadectwo, ma być strącony
ze skały tarpejskiej.
Źródło: S. Sprawski, G. Chomicki, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole
średniej, Kraków 1999, s. 44, 221.
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
5
A. Uzupełnij zdania, podając nazwy państw starożytnych, w których obowiązywały
zacytowane zbiory praw.
Kodeks Hammurabiego obowiązywał w ................................................................................ .
Prawo XII tablic obowiązywało w .......................................................................................... .
B. Porównaj przedstawione normy prawne obowiązujące w obu państwach (źródła 1
i 2).
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (2 pkt)
Na podstawie tekstu i własnej wiedzy wykonaj polecenia A i B.
[…] zarząd Hiszpanii powierzył bratu swemu Hazdrubalowi i przez góry Pireneje
wkroczył do kraju Celtów, zwanego dziś Galią, wiodąc ze sobą 90 tys. piechoty i około 12 tys.
jazdy, nadto 37 słoni. […]
Kiedy w końcu dotarł do Alp, mimo że nie znalazł żadnej drogi, która by prowadziła
przez nie, […] począł zuchwale piąć się w górę, walcząc z trudnościami z powodu wielkiego
śniegu i lodów. Toteż ścinał drzewa i spalał je, rozżarzone węgle zlewał wodą i octem,
a następnie skałę, która dzięki temu kruszała, kazał rozbijać żelaznymi młotami, torując w ten
sposób drogę przez góry, do dziś dnia uczęszczaną […].
Źródło: Appian z Aleksandrii, Historia rzymska , t. 1, Wrocław 2004, s. 162.
A. Podaj imię wodza wyprawy opisanej w tekście.
.......................................................................................................................................................
B. Podaj cel polityczny tej wyprawy.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (1 pkt)
Spośród wymienionych wydarzeń wybierz i podkreśl to, które nie było bezpośrednim
następstwem zjazdu gnieźnieńskiego.
1. Powstanie arcybiskupstwa gnieźnieńskiego
2. Otrzymanie prawa do nominowania dostojników kościelnych przez władcę Polski
3. Utworzenie biskupstw we Wrocławiu, Krakowie, Kołobrzegu
4. Pokój w Budziszynie
Nr zadania
4.A. 4.B. 4.C. 5.A. 5.B. 6.A. 6.B.
7.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
1
2
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
102556384.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin