POWOJENNA TWÓRCZOŚĆ MIŁOSZA.pdf

(1105 KB) Pobierz
Microsoft Word - POWOJENNA TWÓRCZOŚĆ MIŁOSZA
Powojenna twórczość Miłosza.
Pierwszy powojenny tom „Ocalenie" przyniósł wiersze wojenne i wcześniejsze, będące wyrazem
solidarności z losem narodu i świadectwem swojej epoki. Tytuł wyjaśnia autor w przedmowie mówiąc o
wybawczym celu prawdziwej poezji, która nie jest wspólnictwem urzędowych kłamstw ani czytanką z
pańskiego pokoju, lecz przynosi poznanie i oczyszczenie. W wierszach tych dochodzi do kontrastowego
zderzenia 2 światów: dawnej nieodpowiedzialnej beztroski z wojennym losem i poniżeniem podbitego
narodu, jak np. w „Powrocie", „Postoju zimowym" czy „ Walcu". Jest też hołd złożony wojennej i
powstańczej Warszawie, bohaterom getta: „Miasto", „Przedmieście" , „Pożegnanie 1945 " , „Biedny
chrześcijanin patrzy na getto" , „Campo di Fiori". Zawarty jest w nich również tragiczny dylemat artysty
marzącego o sztuce czystej, a postawionego w sytuacji przerastającej zadania poezji: patosu zbiorowego
obowiązku. Sam poeta za szczególnie ważne uznaje tu cykle: „Świat: poema naiwne" i „ Głosy biednych
ludzi", gdzie patrzy na tę rzeczywistość zdumionymi oczami dziecka i prostego człowieka.
W pierwszym emigracyjnym tomie pt. „Światło dzienne" znalazły się m.in. takie wiersze jak:
„Dziecię Europy", poemat „Traktat moralny" oraz napisany w 1950 głośny tekst „Który skrzywdziłeś
człowieka prostego". Ironiczno sarkastyczny, miejscami wręcz żartobliwy „ Traktat moralny" jest
poważnym w wymowie opisem i diagnozą sytuacji intelektualnej i politycznej Polski i świata powojennej
rzeczywistości, ostrzeżeniem przed totalitaryzmem. Wraz z „Traktatem poetyckim" i wierszami z lat
sześćdziesiątych ukształtowała się ostatecznie poetyka Miłosza, łącząca liryczną obrazowość i wizyjność
z klasyczną refleksją oraz przełamujący ton powagi ironiczny dystans. Kryje się za tym próba
syntetyzowania doświadczeń własnych i doświadczeń czasu historycznego (chcę nie poezji ale dykcji
nowej) , problemów aktualnych i odwiecznych pytań filozoficznych i historiozoficznych, dotyczących
podstawowych spraw ludzkiej egzystencji , nieuchronności przemijania, okrutnych praw czasu,
nieprzystawalności formuł ogólnych do niepowtarzalności istnienia każdego człowieka, każdego momentu
bytu każdej sytuacji ludzkiej.
Moralnym rozważaniom autora towarzyszy wnikliwe rozpoznanie z perspektywy emigracyjnej,
natury tych systemów społeczno-politycznych, które zniewalają jednostkę, a dobro powszechne
podporządkowują partykularnym interesom elity władzy. To rozpoznanie Miłosza ma zarazem charakter
uniwersalny - nie tylko komunizm, wbrew pobieżnym sądom krytyki literackiej, stanowi przedmiot
odniesienia rozważań poety: każda ideologia i każda władza, która kosztem jednostki pragnie budować
system społecznej szczęśliwości, nieuchronnie prowadzi do zniewolenia człowieka. Wiersz „Który
skrzywdziłeś" z tomu „Światło dzienne" (1953), to głos przestrogi dla tych, którzy kosztem człowieka
pragną budować nową przyszłość.
112657200.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin