Cele lekcji:Uczeń po lekcji powinien zapamiętać:- nazwy odmiennych części mowy,- zasady pisowni wyrazów z "u", "u", "ż", "rz"rozumieć:- różnicę między poszczególnymi częściami mowy,- różnicę w pisowni niektórych wyrazówumieć:- samodzielnie rozpoznać części mowy,- określić ich formę gramatyczną,- eliminować błędy ortograficzneMetody:- problemowa,- praca w grupie,- praca indywidualna,- pogadanka,1. Jaka to część mowy?Uczniowie nazywają przedmioty pokazywane na rysunku przez nauczyciela. Zadają sobie pytania: Co to jest?, Kto to jest? Utrwalają pytanie rzeczownika i jego nazwę.2. "Wspólna cecha".Uczniowie w grupach piszą nazwy przedmiotów, które mają tę samą cechę np. długi(dzień, nos, dystans); gruba(książka, teczka); żółte (liście, słońce). Uczniowie dochodzą do wniosku, że wyrazy określające jakąś cechę nazywamy przymiotnikiem. Kolejny etap pracy to stopniowanie przymiotnika - układamy książki wg kolejności:gruba, grubsza, najgrubszaustawiamy uczniów : wysoki, wyższy, najwyższy, itp.Wprowadzamy pojęcie stopniowania regularnego (w/w) i nieregularnego (ciastko dobre, lepsze najlepsze). 3. Od przymiotników tworzymy przysłówki. Nauczyciel przypomina, że przysłówki mają zakończenia - o, -e. Zapisujemy na tablicy długi - długo, gruba- grubo, żółte- żółto.Stopniujemy przysłówki: długo, dłużej, najdłużej.4. Co robię?Uczeń losuje wyraz lub ilustrację przedstawiającą czynność, a następnie przedstawia ją pantomimicznie. Pozostali uczniowie odgadują, jaka to czynność. Zapisują pojęcie czasownika oraz pytania, na które czasownik odpowiada.5. Zmieniamy osobę czasownika.Uczniowie siedzą w kręgu, twarzami zwróconymi do siebie. Wskazany uczeń mówi zdanie w pierwszej osobie liczby pojedynczej, a kolejny przekształca zdanie tak, aby czasownik wystąpił w pierwszej osobie liczby mnogiej. Kolejny uczeń mówi to samo zdanie w trzeciej osobie liczby mnogiej itp.Uczniowie nadal siedzą w kręgu. Wskazany uczeń mówi zdanie w czasie teraźniejszym, kolejny uczeń przekształca to zdanie z czasu teraźniejszego na czas przeszły, potem przyszły.6. "Wesołe zadania"Uczniowie pracują w grupach. Pierwsza osoba w grupie zapisuje w górnej części kartki dowolny przymiotnik, a następnie zagina kartkę. Następny uczeń dopisuje dowolny rzeczownik i zagina kartkę. Kolejna osoba zapisuje czasownik, a następna przysłówek. Gdy wszyscy z grupy skończą dopisywać, kolejno grupy odczytują zdanie zmieniając końcówki wyrazów.7. Kolejne zabawa dotyczy gromadzenia puli wyrazów z "ó", "u", "ż", "rz", które wypisują na tablicy. Następnie wspólnie układają opowiadanie, lub przytaczają znane utwory wykorzystując zapisane wyrazy. Aby utrwalić opowiadanie i zawarte w nim wyrazy, wykonują ilustrację zgodną ze swoim opowiadaniem.np. Przeczytałam, że wszystkie jarzynybogate są w witaminy.Zasiałam więc na swej grządcesmaczne rzodkiewki w język szczypiące.W tym rządku rośnie rzepa,bo od niej duża krzepa.Dalej plac jest dużyna pękate arbuzy.A obok małej górki jest miejsce na ogórki. Barwna makówka zaś słucha,Jak rośnie koło niej drobna rzeżucha.Na koniec dorodne buraczkii czerwonej porzeczki krzaczki.Zasadziłam też leśną jeżynębogatą w "c" witaminę.Prawy w ogródku kątzajmuje okrągły klomb,a na nim różowe różei chryzantemy duże.Moje zaś dziewczynkidosadziły fioletowe hiacynty.
maj80