S7-1200_cz.4.pdf

(12248 KB) Pobierz
Elektronika Praktyczna
AutomAtykA i mechAtronikA
Biblioteka z obsługą
Dodatkowe materiały
na CD i FTP
protokołu USS w projektach
dla sterowników S7-1200
Zawarta w  pakiecie programistycznego TIA biblioteka z  poleceniami
obsługi protokołu USS pozwala w  wygodny sposób sterować pracą
dowolnych napędów obsługujących protokół USS. Instrukcje w  niej
zawarte realizują funkcje specjalnie zaprojektowane do korzystania
z  protokołu USS w  celu komunikacji z  napędem. Korzystając
z  biblioteki USS użytkownik może sterować pracą napędów
i  odczytywać/zapisywać parametry ich pracy.
dów, to program użytkownika musi zawierać
co najmniej 16 wywołań USS_DRV – jedno na
każdy napęd. Te bloki powinny być wywoły-
wane z taką częstością, jak jest wymagana dla
realizacji funkcji sterowania napędem.
Funkcje USS_RPM i USS_WPM odczytu-
ją i zapisują parametry operacyjne odległego
napędu. Te parametry sterują pracą napędu.
Są one zdeiniowane w instrukcji napędu.
Program użytkownika może zawierać tyle
wywołań tych funkcji ile to jest konieczne,
ale w dowolnej chwili dla jednego napędu
może być aktywna tylko jedna funkcja zapi-
su lub odczytu.
Komunikacja z  napędem odbywa się
asynchronicznie w stosunku do cyklu wy-
konywania programu S7-1200. Zwykle S7-
1200 wykona kilka cykli programu , zanim
zostanie ukończona pełna transakcja komu-
nikacyjna z jednym napędem.
Interwał USS_PORT jest to czas potrzeb-
ny do wykonania jednej transakcji komuni-
Obsługę protokołu USS w bibliotece do-
łączonej do TIA znajdują się: 1 blok funkcji
oraz 3 funkcje. W przypadku zastosowania
do współpracy ze sterownikiem S7-1200 mo-
dułu komunikacyjnego CM1241RS485, może
on obsługiwać maksymalnie 16 napędów.
Pojedynczy egzemplarz bloku danych
zawiera tymczasową pamięć i  bufory dla
wszystkich napędów znajdujących się w sie-
ci USS i podłączonych do zainstalowanych
modułów komunikacyjnych PtP. Funkcje
USS dla tych napędów współdzielą między
sobą informacje z tego bloku danych.
Poprzez moduł PtP funkcja USS_PORT
obsługuje komunikację pomiędzy CPU i na-
pędami. Każde odwołanie do tej funkcji
umożliwia co najwyżej jedną sesję komuni-
kacyjną z jednym napędem. Program użyt-
kownika musi wywoływać tę funkcję dosta-
tecznie szybko by uniknąć przekroczenia
limitu czasu napędu.
Blok USS_DRV zapewnia programowi
użytkownika dostęp do wyspecyikowanego
napędu znajdującego się w sieci USS. Jego
wejścia i wyjścia określają stan i pozwalają
sterować napędem. Jeżeli w sieci jest 16 napę-
134
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
AutomAtykA i mechAtronikA
677321792.051.png
Biblioteka z obsługą protokołu USS w projektach dla sterowników S7-1200
Schemat funkcjonalny bloku USS_DRV_DB
Blok danych USS_DRV_DB jest buforem, do którego
użytkownik ma tylko pośredni dostęp poprzez instrukcje
USS.
50 bajtów zarezerwowanych dla danych PTP COM.
Moduł komunikacyjny obsługuje do 16 napędów.
Bloku wejściowe parametrów napędów (drive) należy
oznaczać od 1 do 16.
Tab. 1. Minimalne interwały USS_PORT
dla różnych prędkości transmisji
Prędkość
transmisji
[b/s]
Obliczony
minimalny
interwał
USS_PORT
[ms]
Limit czaso-
wy pojedyn-
czego napędu
[ms]
1200 790 2370
2400 405 1215
4800 212,5 638
9600 116,3 349
19200 68,2 205
38400 44,1 133
57600 36,1 109
115200 28,1
85
Parametry instrukcji USS_PORT
Para-
metr
Typ
para-
metru
Typ
da-
nych
Opis
Tab. 2. Symbole graiczne instrukcji USS_DRV
LAD (widok domyślny)
LAD (widok rozszerzony)
Moduł komunikacyjny
PtP. Identyikator: jest
to stała, która może
być wskazana w za-
kładce „Constants”
domyślnej tablicy
tagów.
PORT IN PORT
BAUD IN DINT
Szybkość transmisji
wyrażona w bodach
i wykorzystywana
podczas komunikacji
USS.
USS_
DB
IN DINT
To jest odniesienie do
instancji DB utworzo-
nej i zainicjalizowanej
w momencie umiesz-
czenia instrukcji USS_
DRV w programie.
ERROR OUTL
ER-
ROR
OUT
BOOL
Stan TRUE tego wy-
prowadzenia sygnali-
zuje, że wystąpił błąd
i stan wyjścia STATUS
jest ważny.
Tab. 3. Symbole graiczne instrukcji USS_PORT
LAD
FBD
Wartość statusu żąda-
nia. Sygnalizuje wynik
cyklu programu lub
inicjalizacji.
STA-
TUS
OUT UINT
kacyjnej. W  tab. 1 zestawiono minimalne
interwały USS_PORT dla wszystkich możli-
wych prędkości transmisji danych pomiędzy
modułem komunkacyjnym i  sterownikami
napędów. Wywoływanie USS_PORT częściej
niż wynosi interwał USS_PORT nie powo-
duje zwiększenia liczby transakcji. Limit
czasowy napędu jest to czas jaki może być
przeznaczony na transakcję w warunkach,
gdy błędy komunikacyjne spowodowały, że
podjęte były 3 próby dokończenia transak-
cji. Domyślnie, protokół biblioteki USS po-
dejmuje automatycznie do 2 prób na każdą
transakcję.
cią USS i modułem komunikacyjnym PtP
muszą korzystać z tej samej instancji bloku
danych. Kiedy instrukcja USS_DRV zostanie
pierwszy raz użyta, wtedy użytkownik musi
stworzyć DB i nadać mu nazwę, a następnie
zawsze już korzystać z tego DB utworzonego
podczas pierwszego użycia instrukcji.
Jeżeli instrukcja jest wykonywana po raz
pierwszy, napęd wskazany przez adres USS
(parametr DRIVE) jest inicjalizowany w instan-
Instrukcja USS_DRV
Instrukcja USS_DRV wymienia dane
z napędem, wysyłając żądanie wiadomości
i  interpretując wiadomość otrzymaną od
sterownika napędu. Dla każdego napędu
powinien być użyty oddzielny blok funkcji,
ale wszystkie funkcje związane z jedną sie-
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
135
677321792.062.png 677321792.073.png 677321792.084.png 677321792.001.png 677321792.002.png 677321792.003.png 677321792.004.png 677321792.005.png 677321792.006.png 677321792.007.png 677321792.008.png
AutomAtykA i mechAtronikA
Parametry instrukcj i USS_DRV
Para-
metr
Typ
para-
metru
Typ
da-
nych
Opis
RUN IN BOOL Bit startu napędu: Stan TRUE na tym wejściu uaktywnia ruch napędu z ustaloną prędkością.
OFF2 IN BOOL Bit stopu elektrycznego: Stan TRUE na tym wejściu powoduje zatrzymanie ruchu napędu bez hamowania – biegiem na luzie.
OFF3 IN BOOL Bit szybkiego stopu – stan TRUE na tym wejściu wymusza szybkie zatrzymanie ruchu napędu z włączeniem hamowania, a nie
tylko biegiem na luzie.
F_ACK IN BOOL
Bit potwierdzenia błędu – ten bit jest ustawiany w celu skasowania bitu błędu napędu. Ten bit jest ustawiany po usunięciu
przyczyny błędu, aby wskazać, że napęd nie musi już sygnalizować poprzedniego błędu.
DIR IN BOOL
Sterowanie kierunkiem ruchu napędu – ten bit jest ustawiany aby wskazać, że kierunek ruchu jest w przód (dla dodatniego
SPEED_SP).
DRIVE IN USINT
Adres napędu: to wejście stanowi adres napędu USS. Poprawny zakres wynosi od driver 1 do driver 16.
PZD_
LEN
IN USINT Długość słowa – jest to liczba słów danych PZD. Poprawne wartości to 2, 4, 6 lub 8 słów. Domyślnie jest 2.
ED_SP IN REAL Nastawiona prędkość – jest to prędkość ruchu napędu wyrażona w procentach skonigurowanej częstotliwości. Wartość dodatnia
oznacza ruch w przód (jeśli DIR jest TRUE).
CTRL3 IN UINT Słowo sterujące 3 – wartość nadana konigurowanemu przez użytkownika parametrowi napędu. Użytkownik musi skonigurować
ten parametr w napędzie. Parametr opcjonalny.
CTRL4 IN UINT Słowo sterujące 4 – wartość nadana konigurowanemu przez użytkownika parametrowi napędu. Użytkownik musi skonigurować
ten parametr w napędzie. Parametr opcjonalny.
CTRL5 IN UINT Słowo sterujące 5 – wartość nadana konigurowanemu przez użytkownika parametrowi napędu. Użytkownik musi skonigurować
ten parametr w napędzie. Parametr opcjonalny.
CTRL6 IN UINT Słowo sterujące 6 – wartość nadana konigurowanemu przez użytkownika parametrowi napędu. Użytkownik musi skonigurować
ten parametr w napędzie.
CTRL7 IN UINT Słowo sterujące 7 – wartość nadana konigurowanemu przez użytkownika parametrowi napędu. Użytkownik musi skonigurować
ten parametr w napędzie. Parametr opcjonalny.
CTRL8 IN UINT Słowo sterujące 8 – wartość nadana konigurowanemu przez użytkownika parametrowi napędu. Użytkownik musi skonigurować
ten parametr w napędzie. Parametr opcjonalny.
NDR OUT BOOL Nowe dane gotowe – stan TRUE tego bitu sygnalizuje, że na wyjściu są dane wynikające z nowego żądania komunikacji.
ERROR OUT BOOL Wystąpił błąd – stan TRUE tego wyprowadzenia sygnalizuje, że wystąpił błąd i stan wyjścia STATUS jest ważny. W przypadku
błędu wszystkie inne wyjścia są ustawione na zero.
STA-
TUS
OUT UINT
Wartość statusu żądania. Sygnalizuje wynik cyklu programu. (Słowo 2 statusu napędu).
RUN_
EN
OUT BOOL
Ruch uaktywniony – ten bit sygnalizuje czy odbywa się ruch napędu.
D_DIR OUT BOOL
Kierunek ruchu napędu – ten bit sygnalizuje czy ruch napędu odbywa się w przód.
INHI-
BIT
OUT BOOL
Ruch napędu wstrzymany – ten bit sygnalizuje stan bitu Inhibit napędu.
FAULT OUT BOOL Błąd napędu – ten bit sygnalizuje, że napęd zarejestrował błąd. Użytkownik musi zlikwidować problem i następnie ustawić bit
F_ACK w celu skasowania tego bitu jeśli jest ustawiony.
SPEED OUT REAL Bieżąca prędkość ruchu napędu – wartość prędkości ruchu napędu wyrażona w procentach skonigurowanej prędkości.
STA-
TUS1
OUT UINT
STA-
TUS3
OUT UINT
STA-
TUS4
OUT UINT
STA-
TUS5
OUT UINT
Słowa statusu napędu – ich wartości zawierają ustalone bity stanu napędu.
STA-
TUS6
OUT UINT
STA-
TUS7
OUT UINT
STA-
TUS8
OUT UINT
cji DB. Po tej inicjalizacji kolejne wykonania
USS_PORT mogą rozpocząć komunikację z tym
napędem określonym własnym numerem.
W celu zmiany numeru napędu należy
przełączyć sterownik z trybu STOP do RUN,
co powoduje automayczną inicjalizację instan-
cji DB. Parametry wejściowe są konigurowane
i umieszczane w buforze wiadomości USS TX,
a wyjściowe odczytywane – jeśli uprzednio były
poprawnie zapisane i istnieją – z bufora odpo-
wiedzi. Podczas wykonywania USS_DRV nie
odbywa się żadna transmisja danych. Komuni-
kacja z napędami odbywa się podczas wykony-
wani instrukcji USS_PORT. USS_DRV jedynie
koniguruje wiadomości do wysłania i interpre-
tuje dane, które mogły być otrzymane z napędu
w odpowiedzi na poprzednie żądanie.
kacyjny PtP w programie i każde wywołanie tej
instrukcji obsługuje transmisję do lub z poje-
dynczego napędu. Program użytkownika musi
wykonywać funkcję USS_PORT dostatecznie
często, by zapobiec przekroczeniu limitu cza-
su napędu. Wszystkie funkcje USS związane
z jedną siecią USS i modułem komunikacyj-
nym PtP muszą korzystać z tej samej instancji
bloku danych. W celu uniknięcia przekrocze-
nia limitu czasu napędu i zapewnienia in-
strukcji USS_DRV najświeższych danych USS,
Instrukcja USS_PORT
Instrukcja USS_PORT obsługuje komu-
nikację w sieci USS. Zwykle stosuje się tylko
jedną funkcję USS_PORT na moduł komuni-
136
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
SPE-
677321792.009.png 677321792.010.png 677321792.011.png 677321792.012.png 677321792.013.png 677321792.014.png 677321792.015.png 677321792.016.png 677321792.017.png 677321792.018.png 677321792.019.png 677321792.020.png 677321792.021.png 677321792.022.png 677321792.023.png 677321792.024.png 677321792.025.png 677321792.026.png 677321792.027.png 677321792.028.png 677321792.029.png 677321792.030.png 677321792.031.png 677321792.032.png 677321792.033.png 677321792.034.png 677321792.035.png
Biblioteka z obsługą protokołu USS w projektach dla sterowników S7-1200
instrukcja USS_PORT jest zwykle wywoływa-
na z OB obsługi przerwania od opóźnienia.
cyjnym PtP muszą korzystać z tego samego
bloku danych. USS_RPM może być wywoły-
wana z głównego OB.
Instrukcja USS_RPM
Instrukcja USS_RPM odczytuje parametr
z napędu. Wszystkie funkcje USS związane
z jedną siecią USS i modułem komunika-
Instrukcja USS_WPM
Instrukcja USS_WPM modyikuje pa-
rametr w napędzie. Wszystkie funkcje USS
Tab. 4. Symbole graiczne instrukcji USS_RPM
LAD
FBD
Parametry instrukcji USS_RPM
Parametr
Typ para-
metru
Typ
danych
Opis
REQ IN BOOL
Wysłanie żądania: jeśli ma wartość TRUE, to sygnalizuje, że
potrzebne jest wysłanie żądania odczytu nowych danych. Jeśli
żądanie odczytu jest już realizowane, to jest ignorowane.
DRIVE IN USINT
Adres napędu: to wejście stanowi adres napędu USS. Po-
prawny zakres wynosi od driver 1 do driver 16.
PARAM IN UINT
Numer parametru: to wejście określa, który parametr napędu
jest zapisywany. Zakres numerów parametru zawiera się od 0
do 2047. Sposób dostępu do parametrów o numerach prze-
kraczających ten zakres jest podany w instrukcji napędu.
INDEX IN UINT
Indeks parametru: to wejście określa, który indeks parametru
napędu ma zostać zapisany. Jest to 16-bitowa wartość, której
najmniej znaczący bajt jest faktyczną wartością indeksu z za-
kresu od 0 do 255. Najbardziej znaczący bajt również może
być użyty przez napęd i jest właściwy dla napędu. Szczegóły
są podane w instrukcji napędu.
USS_DB IN VARIANT
To jest odniesienie do instancji DB utworzonej i zainicja-
lizowanej w momencie umieszczenia instrukcji USS_DRV
w programie.
VALUE IN
WORD,
INT, UINT,
DWORD,
DINT,
UDINT,
REAL
To jest wartość parametru, który został odczytany i jest waż-
na tylko wtedy, kiedy bit DONE ma wartość TRUE.
DONE OUT BOOL
Wykonano: jeśli ma wartość TRUE, to sygnalizuje, że wyjście
VALUE przechowuje poprzednio żądaną, odczytaną wartość
parametru.
Ten bit jest ustawiany wtedy, kiedy USS_DRV stwierdzi, że
nastąpił odczyt danej przesłanej z napędu.
Ten bit jest kasowany wtedy, kiedy :
użytkownik zażąda odczytu danych poprzez zapytanie inną
USS_RPM
albo
nastąpi drugie z kolejnych dwóch wywołań USS_DRV.
Wystąpił błąd – stan TRUE tego wyprowadzenia sygnalizuje,
że wystąpił błąd i stan wyjścia STATUS jest ważny. W przy-
padku błędu wszystkie inne wyjścia są ustawione na zero.
STATUS OUT UINT Wartość statusu żądania. Sygnalizuje wynik żądania odczytu.
Tab. 5. Symbole graiczne instrukcji USS_WPM
LAD
FBD
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
137
ERROR OUT BOOL
677321792.036.png 677321792.037.png 677321792.038.png 677321792.039.png 677321792.040.png 677321792.041.png 677321792.042.png 677321792.043.png 677321792.044.png 677321792.045.png 677321792.046.png 677321792.047.png 677321792.048.png 677321792.049.png 677321792.050.png 677321792.052.png 677321792.053.png 677321792.054.png 677321792.055.png 677321792.056.png
AutomAtykA i mechAtronikA
związane z jedną siecią USS i modułem ko-
munikacyjnym PtP muszą korzystać z tego
samego bloku danych. USS_WPM może być
wywoływana z głównego OB.
i  konigurowanie napędu. Ze względu na
różne błędy, takie jak wartości spoza zakre-
su lub nielegalne dla aktualnego trybu pracy
napędu żądania, operacje wymagające do-
stępu do parametrów napędu mogą nie za-
kończyć się powodzeniem. Napęd generuje
wówczas kod błędu, który jest zwracany jako
zmienna „USS_Extended_Error” egzempla-
rza DB instrukcji USS_DRV. Ta wartość kodu
jest ważna tylko dla ostatniego wykonania
instrukcji USS_RPM lub USS_WPM. Kod
błędu napędu jest umieszczany w zmiennej
„USS_Extended_Error” wtedy, kiedy wartość
kodu STATUS wynosi w zapisie szesnastko-
wym 808C. Wartość kodu zawarta w „USS_
Extended_Error” zależy od modelu napędu.
Opis rozszerzonych kodów błędów dla ope-
racji zapisu i odczytu parametrów jest za-
mieszczony w instrukcji napędu.
tomasz Starak
Kody błędów rozszerzonych
napędu USS
Napędy USS obsługują funkcje odczytu
i zapisu wewnętrznych parametrów napę-
du. Ta cecha pozwala na zdalne sterowanie
Parametry instrukcji USS_WPM
Parametr
Typ pa-
rametru
Typ danych
Opis
REQ IN BOOL Wysłanie żądania: Jeśli ma wartość TRUE, to sygnalizuje, że potrzebne jest wysłanie żądania odczytu nowych
danych. Jeśli żądanie odczytu jest już realizowane, to jest ignorowane.
DRIVE IN USINT Adres napędu: wejście stanowi adres napędu USS. Poprawny zakres wynosi od driver 1 do driver 16.
PARAM IN UINT
Numer parametru: wejście określa, który parametr napędu jest zapisywany. Zakres numerów parametru zawiera
się od 0 do 2047. Sposób dostępu do parametrów o numerach przekraczających ten zakres jest podany w in-
strukcji napędu.
INDEX IN UINT
Indeks parametru: wejście określa, który indeks parametru napędu ma zostać zapisany. Jest to 16-bitowa war-
tość, której najmniej znaczący bajt jest faktyczną wartością indeksu z zakresu od 0 do 255. Najbardziej znaczący
bajt również może być użyty przez napęd i jest właściwy dla napędu. Szczegóły są podane w instrukcji napędu.
EEPROM IN BOOL
Zapis do pamięci EEPROM napędu: jeśli ma wartość TRUE, to zapis parametru napędu będzie zapamiętany
w pamięci EEPROM napędu. Jeśli ma wartość FALSE, to zapis parametru będzie tymczasowy i nie zostanie
zachowany po cyklu wyłączania/włączania zasilania napędu.
VALUE IN
WORD,
INT, UINT,
DWORD,
DINT, UDINT,
REAL
To jest wartość parametru, która ma być zapisana. Ta wartość musi być gotowa podczas zmiany sygnału REQ.
USS_DB IN VARIANT
To jest odniesienie do instancji DB utworzonej i zainicjalizowanej w momencie umieszczenia instrukcji USS_DRV
w programie.
DONE OUT BOOL
Wykonano: jeśli ma wartość TRUE, to sygnalizuje, że wejście VALUE zostało zapisane do napędu.
Ten bit jest ustawiany wtedy, kiedy USS_DRV odbierze z napędu potwierdzenia zapisu.
Ten bit jest kasowany wtedy, kiedy :
użytkownik zażąda potwierdzenia wykonania zapisu poprzez zapytanie inną USS_RPM
albo
nastąpi drugie z kolejnych dwóch wywołań USS_DRV.
ERROR OUT BOOL
Wystąpił błąd – stan TRUE tego wyprowadzenia sygnalizuje, że wystąpił błąd i stan wyjścia STATUS jest ważny.
W przypadku błędu wszystkie inne wyjścia są ustawione na zero.
STATUS OUT UINT
Wartość statusu żądania. Sygnalizuje wynik żądania zapisu.
Tab. 6. Kody statusu USS
STATUS (W#16#....)
Opis
0000
Brak błędu.
8180
Długość odpowiedzi napędu nie jest zgodna ze znakami otrzymanymi z napędu.
8181
Parametr VALUE nie był typu Word, Real lub DWord.
8182
Użytkownik podał daną typu Word jako parametr, a w odpowiedzi otrzymał z napędu DWord lub Real.
8183
Użytkownik podał daną typu DWord lub Real jako parametr, a w odpowiedzi otrzymał z napędu Word.
8184
Suma kontrolna telegramu odpowiedzi z napędu jest błędna.
8185
Nieprawidłowy adres napędu (zakres poprawnych adresów napędów: 1-16).
8186
Nastawiona prędkość wykracza poza prawidłowy zakres (poprawny zakres SPEED_SP: -200% to 200%).
8187
Odpowiedź na wysłane żądanie nadeszła od napędu o błędnym numerze.
8188
Wyspecyikowana długość słowa PZD jest nieprawidłowa (poprawny zakres = 2, 4, 6 lub 8 słów).
8189
Wyspecyikowana wartość szybkości transmisji jest nieprawidłowa.
818A
Kanał żądania parametru jest zajęty przez inne żądanie skierowane do tego napędu.
818B
Napęd nie odpowiedział na żądanie i ponowienia żądania.
818C
W odpowiedzi na żądanie dotyczące parametru napęd zwrócił rozszerzony błąd. Por. opis rozszerzonych błędów poniżej tej
tabeli.
818D
W odpowiedzi na żądanie dotyczące parametru napęd zwrócił błąd sygnalizujący nielegalny dostęp. Informacje dotyczące
przyczyn ograniczenia dostępu są podane w instrukcji napędu.
818E
Napęd nie został zainicjalizowany: Ten kod błędu jest zwracany do USS_RPM lub USS_WPM wtedy, kiedy dla danego
napędu nie została zastosowana przynajmniej raz instrukcja USS_DRV. Dzięki temu inicjalizacja pierwszym skanem USS_DRV
nie nadpisuje będących w toku żądań odczytu lub zapisu parametru, ponieważ napęd jest inicjalizowany jako nowy element.
W celu naprawy tego błędu należy wywołać dla napędu o danym numerze instrukcję USS_DRV.
80Ax-80Fx
Specyiczne błędy zwracane przez FB komunikacji PtP (Point-to-Point) wywołane z biblioteki USS: Te kody błędów nie są
modyikowane przez bibliotekę USS i są zdeiniowane w opisie instrukcji PtP.
138
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
677321792.057.png 677321792.058.png 677321792.059.png 677321792.060.png 677321792.061.png 677321792.063.png 677321792.064.png 677321792.065.png 677321792.066.png 677321792.067.png 677321792.068.png 677321792.069.png 677321792.070.png 677321792.071.png 677321792.072.png 677321792.074.png 677321792.075.png 677321792.076.png 677321792.077.png 677321792.078.png 677321792.079.png 677321792.080.png 677321792.081.png 677321792.082.png 677321792.083.png 677321792.085.png 677321792.086.png 677321792.087.png 677321792.088.png 677321792.089.png 677321792.090.png 677321792.091.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin