Gramatyka Język angielski.doc

(43 KB) Pobierz
Czas Present Simple - czas teraźniejszy prosty

Czas Present Simple - czas teraźniejszy prosty

Użycie:

-) gdy mówimy o faktach i stanach niezmiennych, ogólnych prawdach i prawach natury;
-) o zwyczajach, przyzwyczajeniach, gustach, wskazówkach;
-) czynnościach odbywających się regularnie, rozkładach jazdy, grafikach;
-) w recenzjach np. filmów - aby streścić przebieg wydarzeń

Budowa:

zdanie twierdzące:

PODMIOT (SUBJECT) + CZASOWNIK (VERB) W FORMIE PODSTAWOWEJ LUB Z KOŃCÓWKĄ "S" LUB "ES" W 3 OS. LP.

gdy czasownik zakończony jest na: -ss, -o, -ch, -x, -sh dodajemy "es" np. watch - watches, go-goes
gdy czasownik zakończony jest na -y, to "y" przed dodaniem "es" zamienia się w "i", np. copy-copies
gdy czasownik zakończony jest na samogłoskę + "y" w 3 os. lp. dodajemy samo "s", np. say-says

przykłady:

 I watch TV

 We watch TV

 You watch TV

 You watch TV

 He watches TV

 

 She watches TV

 They watch TV

 It watches TV

 


zdanie pytające:

A) ogólne:

OPERATOR (DO lub DOES w 3 os lp.) + PODMIOT(SUBJECT)+CZASOWNIK(VERB) w formie podstawowej

przykłady:

Does he like ice-cream?
Do you live in Poland?
Do they speak German?

 

B) szczegółowe:

ZAIMEK PYTAJĄCY (WHAT, WHERE, ETC.) + OPERATOR(DO lub DOES w 3 os.lp.) + PODMIOT(SUBJECT) + CZASOWNIK(VERB)w formie podstawowej

przykłady:

What films do you like?
Where do you work?
What time do you get up in the morning?

zdanie przeczące:

PODMIOT(SUBJECT) + OPERATOR(DO lub DOES dla 3 os.lp.) + NOT+CZASOWNIK(VERB)w formie podstawowej          

powszechnie stosowane skróty:     

do + not = don't
does + not = doesn't

przykłady:    

I don't like spaghetti.
He doesn't work here.
They don't spend holidays abroad.
We don't think it's a good idea.



Present Continuous

użycie:

-) gdy mówimy o czynnościach i zdarzeniach odbywających się w bieżącej chwili, dziejących sie teraz, ale nie koniecznie w trakcie mówienia o nich;
-) lub o indywidualnych planach na najbliższą przyszłość

Budowa:

zdanie twierdące:

PODMIOT + CZASOWNIK "TO BE" w odpowiedniej formie w czasie teraźniejszym (am, is, are) + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ "-ING"

przykłady:   

I am watching TV.
You are making too much noise.
He is painting a picture.
We are meeting with friends at 9 p.m.

zdanie pytające:

A) ogólne:

tworzymy przez inwersję, czyli zamieniamy miejscami czasownik "to be" z podmiotem:

CZASOWNIK "TO BE" w odpowiedniej formie w czasie teraźniejszym (AM, ARE, IS) + PODMIOT + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ "ING"

przykłady:    

Are you watching TV now?
Is he painting a picture?
Are we meeting with friends at 9 p.m.?

B) szczegółowe:

ZAIMEK PYTAJĄCY (WHAT, WHERE, ETC.) + CZASOWNIK "TO BE" W ODPOWIEDNIEJ FORMIE CZASU TERAŹNIEJSZEGO (AM, ARE, IS) + PODMIOT+ CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ "ING"

przykłady:

What are you doing now?
Where is he going?
What time are we meeting him tomorrow?

zdanie przeczące:

PODMIOT (SUBJECT) + CZASOWNIK "TO BE" W ODPOWIEDNIEJ FORMIE CZASU TERAŹNIEJSZEGO (AM, ARE, IS) + NOT + CZASOWNIK (VERB) Z KOŃCÓWKĄ "ING"

powszechnie stosowane skróty:

is + not = isn't

are + not = aren't

I am +not = I'm not

przykłady:

Susan isn't studying now.
I'm not working now.
The Browns aren't listening to the music at the moment.
We aren't speaking on the phone at the moment.

 



PAST SIMPLE

użycie:

-) przy czynnościach, które zaczęły i skończyły się w przeszłości w znanym czasie
-) przy czynnościach, które wydarzyły się w przeszłości jedna po drugiej
-) przy czynnościach skończonych, które trwały przez jakiś okres czasu (w przeszłości)
-) do opowiadań
-) narracji

zdanie twierdzące:

PODMIOT (SUBJECT) + CZASOWNIK (VERB) w II formie dla czasowników nieregularnych lub końcówka -ed dla czasowników regularnych

II formę tworzymy:
-) czasownik regularny + -ed  przykłady:  worked, walked, watched
-) czasownik nieregularny w II formie (czasowników nieregularnych trzeba nauczyć się na pamięć)
 

przykłady:

buy - bought    I bought this car last year.
work - worked    You worked hard last week.
meet - met    She met the man 2 years ago.
speak - spoke    We spoke to him last night.

zdanie pytające

-) pytanie ogólne:

OPERATOR did +     PODMIOT ( SUBJECT ) + CZASOWNIK (VERB) w formie podstawowej

Did you buy this car last year?
Did she meet the man 2 years ago?

-) pytanie szczegółowe:

Zaimek pytający ( what, where, etc.) + operator did + podmiot ( subject ) + czasownik ( verb ) w formie podstawowej


When did you buy this car?
When did she meet that man?

-) zdanie przeczące

podmiot ( subject ) + did + not + czasownik ( verb ) w formie podstawowej

did + not = didn't

We didn't know each other 5 years ago.
They didn't go there by car.
He didn't help his mother to prepare the party.



 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin