ABC praw konsumenta - poradnik kompletny - Monika Kępczyńska, Anna Śmigulska, Dorota Ulikowska.pdf

(349 KB) Pobierz
124921733 UNPDF
124921733.001.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Przygotowały:
Monika Kępczyńska
Anna Śmigulska
Dorota Ulikowska
Druk: Drukarnia VIVA
Copyright by Infornext.pl
ISBN: 978-83-61722-04-5
Wydane przez Infornext Sp. z o.o.
ul. Okopowa 58/72
01–042 Warszawa
www.wieszjak.pl
Od Redakcji
Od Redakcji
Oddajemy w Państwa ręce poradnik „ABC praw konsumenta”. W pu-
blikacji można znaleźć informacje, jak reklamować towar oraz w jakim
terminie złożyć reklamację do sprzedawcy. Przedstawiamy również
różnice między terminami prawnymi, które nastręczają wiele proble-
mów – gwarancją a rękojmią. Ponadto podpowiadamy, gdzie szukać
pomocy m.in. w sprawach telekomunikacyjnych, bankowych i tury-
stycznych (z podaniem adresów poszczególnych organów włącznie).
Bardzo szeroko omawiamy także tematykę związaną z pułapkami
w umowach (m.in. z deweloperami, biurami podróży, operatorami te-
lekomunikacyjnymi) oraz staramy się wskazać jak unikać tego typu za-
pisów. Coraz bardziej popularne są zakupy w internecie, dlatego część
poradnika poświęciliśmy zagadnieniu, jak mądrze kupować w sieci.
Mamy nadzieję, że duża liczba przykładów oraz wzory pism okażą się
Państwu przydatne.
Autorami publikacji są eksperci oraz redaktor portalu poradniczego
Wieszjak.pl. Jeśli będziecie Państwo chcieli poznać odpowiedzi na
nurtujące Was pytania, związane z różnymi dziedzinami prawa, zapra-
szamy do odwiedzenia naszych serwisów.
www.wieszjak.pl
Życzę miłej lektury
Izabela Dorf
Redaktor Naczelna
portalu Wieszjak.pl
3
124921733.002.png
Spis treści
Od Redakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Zawarcie umowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1. Kim jest konsument . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1.1. Przedsiębiorca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
2. Jak zawieramy umowę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
2.1. Pod rygorem nieważności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
2.2. Akt notarialny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
2.3. Osiągnięcie szczególnych środków prawnych . . . . . . . . . . . .
14
2.4. Forma pisemna dla celów dowodowych . . . . . . . . . . . . . . . .
15
2.5. Zmiana, uzupełnienie umowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
3. Zastanów się zanim kupisz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
4. Sprzedaż konsumencka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
4.1. Umowa sprzedaży w obrocie konsumenckim . . . . . . . . . . . .
17
4.2. Kiedy jeszcze nie stosuje się ustawy o sprzedaży
konsumenckiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
4.3. Cena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
4.4. Obowiązki sprzedawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
4.5. Konsument ma prawo sprawdzić towar w sklepie . . . . . . . .
19
4.6. Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową . . . . . .
19
Jak reklamować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
5. Towar niezgodny z umową czyli z reklamacją do sprzedawcy . . . . .
19
5.1. Niezgodność towaru z umową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
5.2. Nieprawidłowy montaż . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
5.3. Wada po 6 miesiącach, czyli domniemanie zgodności
towaru z umową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
6. Naprawa lub wymiana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
7. Zwrot towaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
7.1. Tak było kiedyś . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
7.2. Przepisy obowiązujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
8. Ważne terminy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27
8.1. Kiedy można złożyć reklamacje do sprzedawcy . . . . . . . . .
27
8.2. Poinformowanie o stwierdzeniu wady . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
8.3. Jak długo trwa odpowiedzialność sprzedawcy . . . . . . . . . . .
28
8.4. Ile mamy czasu na złożenie reklamacji . . . . . . . . . . . . . . . .
29
8.5. Odpowiedź na reklamację . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
8.6. Liczymy termin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
8.7. Sklep nie odpowiada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
30
4
124921733.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin