KLUB
PRZYJACIÓŁ ORTOFRAJDY
„Zabawa jest nauką,
nauka jest zabawą.
Im więcej zabawy,
Tym więcej nauki.”
Glenn Doma
W oparciu o metodę i wiersze Kolorowej Ortografii L. Furmagi opracowała
mgr Marta Owczarek Boraczyńska
I Ogólna charakterystyka programu
II Założenia projektu programu
1. Główny cel programu
2. Cele operacyjne
3. Zasady prowadzenia zajęć
Metody, forma, miejsce i czas realizacji, liczebność grupy
4. Charakterystyka osób, do których program jest adresowany
5. Kompetencje i charakterystyka osoby prowadzącej zajęcia
III Sposoby realizacji założeń projektu
1. Regulamin KPO
2. Ramowy program zajęć
3. Scenariusz uroczystego otwarcia KPO
IV Metody ewaluacji
V Zakończenie
Załączniki
Teksty piosenek
WSTĘP
Podczas swojej dotychczasowej pracy jako nauczyciel polonista w szkole podstawowej zauważyłam, że coraz więcej dzieci przekraczających próg nauczania zintegrowanego ma problemy z poprawną pisownią, a zwłaszcza znajomością zasad ortograficznych. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Niektórzy mają problemy z dysleksją, inni nie czytają książek,
Z reguły dla zdecydowanej większości nauka ortografii jest nudna i mało interesująca.
Z metodą Ortofrajdy Lesława Furmagi zetknęłam się dzięki Gazecie Wyborczej, w której znalazłam dołączoną do numeru płytę CD z Ortofrajdą. Wydała się na tyle interesująca, że skorzystałam zaproszenia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sopocie i udałam się na otwarcie Biblioteki Ortofrajdka i prezentację programu zorganizowana przez czytelnię i PSWD. Przedstawiony przez Romana Jańca pokaz utwierdził mnie w przekonaniu, że Ortofrajda będzie doskonałym uzupełnieniem na lekcjach języka polskiego. Faktycznie, metoda kolorowej ortografii bardzo przypadła moim uczniom do gustu. Po przeprowadzeniu kilku lekcji tą metodą postanowiłam powołać KPO. Pomysł spotkał się z aprobatą uczniów i rodziców.... Zwłaszcza, że w mojej szkole nie przewiduje się zajęć wyrównawczych dla klas IV-VI, co stanowi dużą przeszkodę w nadrobieniu braków z języka polskiego przez uczniów słabszych, przede wszystkim tych, którzy niezbędnej pomocy nie otrzymają w domu.
Kolejnym powodem założenia KPO było to, że proponowana na zajęciach klubu metoda jest bardzo atrakcyjna i w żaden sposób nie przypomina żmudnych ortograficznych ćwiczeń.
-2-
KPO ma pełnić rolę atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z problemami w nauce języka polskiego. Głównym celem KPO jest nauka poprzez zabawę. Materiał obejmuje pisownię ó, u rz, ż, h, ch, pisownię łączną i rozdzielną. Stosowane w trakcie zajęć wyłącznie aktywne formy pracy
( rzuty ortokostką, ortotarcza, ortomozaika, kolorowe dyktanda, ortoteatr, wyścigi rzędów, ortograficzne pranie, dydaktyczna gra komputerowa) sprawiają, że to co trudne, staje się łatwe i interesujące. Program KPO kładzie nacisk na praktyczną znajomość zasad ortografii. Stymuluje percepcję wzrokową (zapamiętywanie pisowni wyrazów przedstawionych graficznie za pomocą koloru), uczy koncentracji i logicznego myślenia. Ponadto ważną cechą KPO jest to, że członkowie klubu nie są w społeczności szkolnej postrzegani jako ci z zajęć wyrównawczych, a mają przekonanie przynależności do wyjątkowego klubu.Program KPO daje możliwość zmiany samooceny uczniów. Stwarza możliwość osiągnięcia sukcesu , odzyskania wiary we własne siły oraz wyzwala aktywność w uczniach. Przyczynia się do rozbudzenia motywacji do nauki.Realizacja założeń klubu odbywać się będzie na spotkaniach KPO raz w tygodniu oraz na lekcjach języka polskiego.
Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów z zakresu ortografii.
W wyniku realizacji programu uczeń:
- zna podstawowe zasady ortograficzne w zakresie ó, u, rz, ż, ch, h, pisowni
łącznej i rozdzielnej
- potrafi stosować je w praktyce
- aktywnie uczestniczy w zajęciach klubu
- dąży do współpracy i współdziałania w grupie
- jest pozytywnie nastawiony do własnych umiejętności i możliwości
- ma większy zasób słów
- potrafi posługiwać się komputerem(myszka, klawiatura)
W zakresie umiejętności interdyscyplinarnych:
* Metody pracy stosowane w projekcie
- 3 -
pamięciowo-wzrokowa metoda kolorowej ortografii
* Formy pracy stosowane w projekcie:
ćwiczenia integracyjne, ortotarcza, ortokostka, ortoteatr (załącznik nr 1)
ortomozaika, ortopuzzle, oroscrabble ( załącznik nr 2), ortograficzny
-3-
Piotruś ( załącznik nr 3), malowane dyktanda (załącznik nr 4),
dydaktyczna gra komputerowa Ortofrajda
Do realizacji programu wykorzystano między innymi formy pracy
zaproponowane na oficjalnej stronie internetowej Ortofrajdy
www.ortofrajda.pl oraz ćwiczenia opracowane przez autorkę
programu.
* Miejsce realizacji
Szkoła Podstawowa w Strzygach
* Termin realizacji
Rok szkolny 2003/2004
* Liczebność klubu
20 osób
4. Charakterystyka osób , do których program KPO jest adresowany
Program KPO adresowany jest do uczniów klas IV-VI , któ...
BB3