Aktywne metody naucz matematyki.doc

(84 KB) Pobierz
Aktywne metody w nauczaniu matematyki

 

Aktywne metody w nauczaniu matematyki

-lekcja powtórzeniowa o czworokątach w klasie V.

 

 

Nowocześnie pojmowana edukacja przywiązuje szczególną wagę do kształcenia osobowości ucznia. Stosując metody aktywizacji uczniów motywujemy ich do twórczego wysiłku, intensywnego działania, dążenia do wiedzy i nabywania umiejętności takich jak:

-operowanie informacją,

-podejmowanie decyzji,

-poczucie odpowiedzialności,

-oceniania i samokontroli,

-dostrzegania i formułowania problemów,

-organizacja pracy,

-współdziałanie,

-wyrażanie własnych opinii i słuchanie opinii innych,

-komunikowania,

-prezentowania,

-dyskutowania,

-rozwiązywania konfliktów – szukanie kompromisu,

-doboru i wykorzystania posiadanej oraz zdobytej wiedzy.

Oto kilka metod zastosowanych podczas lekcji powtórzeniowej o czworokątach w klasie V.

Klasę podzieliłam na pięć grup:

-Kwadraty,

-Prostokąty,

-Równoległoboki,

-Romby,

-Trapezy.

(przygotowałam wizytówki dla grup)

Grupy wybrały swoich kierowników, którzy byli odpowiedzialni za pracę grupy i jej prezentację.

 

 

 

1.Na początku wprowadziłam elementy dramy. Wykorzystałam do tego wiersz, który przedstawiali i recytowali uczniowie z podziałem na role:

,„Jeżeli jeometria umysł wasz zaprząta,

to wam opowiem bajkę z dziejów czworokąta.

Był sobie kwadrat, a przy nim tuż obok

Leżał trapez, prostokąt, romb i równoległobok.

A że każdy kłótliwym był, chociaż troszeczkę,

Wszczęła się sprzeczka.

Przedtem się za równych mieli

Wiedząc, że na dwa każdy trójkąty się dzieli,

Teraz ich kwadrat jął traktować z góry

Swej najpiękniejszej dowodząc figury”

 

W tym momencie poszczególne grupy zachwalają swoje własności (plakaty, piosenki, scenki, dialogi – tutaj uczniowie przedstawiają swoje pomysły)

 

„Na sędziego wzięto koło.

Rzekło wesoło:

Wszystkie czworokąty na nic

Bo im brak okrągłych granic,

Wzrosłybyście w powagę i w piękność ogromnie,

Stając się podobne do mnie.

Czworograniaste sąsiady

Posłuchały mądrej rady.

Dzielą się na trójkąty, spierają i kłócą

Ten trójkąt temu urwą, ten temu przyrzucą,

Lecz chociaż coraz bardziej łamały swą postać,

Żaden kołem okrągłym nie potrafił zostać.

Aż wreszcie któryś zawołał:

Głupia jest teoria koła,

Ona na nas zawiści sprowadziła plagę,

Starajmy się przynajmniej zwrócić równowagę,

I tego nadal niechaj wszyscy strzegą,

By jeden nie był większy nad drugiego.

Przyjęto te zasadę, ale nowe spory

Zaczęły wkrótce figury:

 

Ten swą większość błahymi uprawniał pozory,

Tamten wmawiał w drugiego, że mniejszy z natury.

Ów poczynał bój z sąsiady nie było końca i rady,

Aż, gdy po długich walk krwawych kolei

Wykonać zasadę nie mieli nadziei,

Rzekli do siebie zmęczeni i smutni:

Wróćmy swoje skrzywdzonym, zaprzestańmy sporów,

Bo chęć zaokrąglenia wiedzie do zaborów,

A dążność równowagi prowadzi do kłótni”

Metoda dramy bazuje na zachowaniach szczególnie bliskich dzieciom: zabawie, grach, umiejętnością życia fikcją, improwizacji słownej, muzycznej, plastycznej i ruchowej. Istotą dramy jest odgrywanie ról. Drama opiera się na wyobrażeniu sobie określonych sytuacji. W celu wzmocnienia lub pobudzenia wyobraźni dobrze jest dodać realnie istniejący przedmiot, który do naszej rzeczywistości przedostał się jakby ze świata kreowanego.

Efektem pracy metodą dramy może być;

● pozbycie się strachu przed wystąpieniem

● rozbudzenie zainteresowań sztuką, literaturą, teatrem, plastyką,   muzyką

● rozbudzenie twórczej aktywności

● wzbogacenie zakresu słownictwa, umiejętności, wyrażenia myśli za pomocą języka

● zintegrowanie uczniów w klasie

● nabywanie umiejętności samokontroli

● rozwój poczucia humoru, otwartej postawy wobec życia, życzliwości i serdeczności.

2.W następnym etapie grupy układają domino matematyczne.

Kostki domina są tak opracowane, ze pasują jedna do drugiej poziomo względem pisma. Kostki układamy tak, aby utworzyły zamknięty łańcuch. Wygrywa ta grupa, która ułoży domino najszybciej.

Każda grupa otrzymała przygotowany zestaw:

 

 

 

 

 



                                                                                         

      

      Trapez           

Równoramienny  Czworokąt                     

 



                                                                                                                       

 

          Trapez                Dzieli romb

             ale                na dwa trójkąty           

             nie                równoramienne

    równoległobok

 

 

 

 

  Kwadrat         Dwa

 

              Ma                              Odcinek

             równe                     łączący proste

           przekątne                     zawierające

      przecinające się                przeciwległe

           pod kątem                       jego boki

            prostym                          i do nich

                                                 prostopadły

 

        Romb                        B









     który ma

wszystkie kąty           h



        proste  

                                      A



 

  Jego przekątne    Prostokąt

  są prostopadłe

   

                   

  









Wysokość

  Trapezu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Romb

 

  Wielokąt,

   który ma

cztery boki









 

 

 

     360º

 









  

      Romb,

  który jest

prostokątem

 

Przekątna

 

Liczba

przekątnych

w każdym

czworokącie

 

Wysokość

równoległoboku

 

Kwadrat



 

Suma miar

kątów

wewnętrznych

czworokąta

wynosi

 

Trapez,

który ma wszystkie kąty

proste

 

Deltoid

 

 

 

Układanie domina kształci i rozwija wyobraźnie uczniów. Gra przypomina trochę układanie klocków lub puzzli, dlatego też jest formą zabawy. Uczeń nie zauważa, że dzięki temu utrwala pewne wiadomości. Kolejne kroki wyzwalają aktywność i inspirują do dalszej twórczej pracy. Dzieci uczą się pracy grupie – racjonalnego argumentowania swoich i przeciwnika błędów.

 

 

 

 

 

 

 

3.W kolejnym etapie grupy rozwiązują krzyżówkę.

 

Krzyżówka

 

Dziś instrukcja będzie krótka:

Znowu czeka Cię krzyżówka!

Odpowiedzi na zagadki-wpisz w jej kratki.

Potem wybierz zaznaczone liczbami literki

I wpisz pod krzyżówką do tabelki.

 

1.    Wielokąt o pięciu bokach.

2.    Czworokąt, którego nierówne przekątne przecinają się pod kątem prostym w połowie swojej długości

3.    Wielokąt, który nie ma przekątnej.

4.    Trójkąt ma trzy, czworokąt cztery ma, a ty, niestety, tylko dwa.

5.    Przyrząd geometryczny z dwiema nogami.

6.    Trapez ma jedną parę boków równoległych. Są to…

7.    Odcinek, który łączy dwa wierzchołki wielokąta, ale nie jest jego bokiem.

8.    Dział matematyki, którym się właśnie zajmujesz.

9.    Czworokąt, który ma jedną parę boków równoległych.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin