ZGODNY Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
DLA I ETAPU EDUKACJI
AUTORKI:
mgr Liliana Rybicka-Junik
mgr Hanna Wachowiak
mgr Małgorzata Zawada
nauczycielki nauczania zintegrowanego
SP 4 w Bydgoszczy
Spis treści
1. Koncepcja testu
2. Szczegółowy plan testu
3. Plan testu
4. Test sprawdzający z instrukcją
5. Klucz odpowiedzi
6. Analiza ilościowa i jakościowa klasy III a
7. Wnioski do planowania wynikowego klasy III a
8. Analiza ilościowa i jakościowa klasy III b
9. Wnioski do planowania wynikowego klasy III b
10. Analiza ilościowa i jakościowa klasy III c
11. Wnioski do planowania wynikowego klasy III c
12. Analiza ilościowa i jakościowa klasy III e
13. Wnioski do planowania wynikowego klasy III e
14. Przykładowa ocena opisowa wybranego ucznia
Test sprawdzający wiadomości i umiejętności z matematyki, dotyczący działu „Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000”, przeznaczony jest dla uczniów klas trzecich szkoły podstawowej i zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacji.
Jest to test dwustopniowy, nauczycielski, niestandaryzowany, pisemny, bez wyposażenia, o charakterze pomiaru sumującego.
Celem testu jest zmierzenie poziomu opanowania przez uczniów dodawania i odejmowania liczb w zakresie 1000. Ustaliłyśmy, że uczeń po realizacji działu opanował następujące wiadomości i umiejętności (cele operacyjne):
- zna dziesiątkowy układ pozycyjny
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 1000
- wykorzystuje algorytm pisemnego dodawania i odejmowania
- zna pojęcia matematyczne związane z dodawaniem i odejmowaniem
- rozwiązuje zadania tekstowe wymagające użycia jednego lub dwóch działań
- potrafi rozwiązać równania
- umie sformułować i zapisać odpowiedź
Test zawiera 15 zadań, z czego część (9) ma charakter zadań otwartych krótkiej odpowiedzi, część (2) zdań z luką, a kilka (3), to zadania zamknięte na dobieranie i 1 typu prawda-fałsz.
Rozwiązania zadań punktowane są systemem 0 – 1, tj. błędna odpowiedź lub jej brak: 0 p., właściwe rozwiązanie: 1 p.
Zadania skonstruowane zostały w dwóch poziomach: podstawowym
i ponadpodstawowym
Czas przeznaczony na rozwiązanie testu wynosi 45 minut.
Badaniem objęto 81 trzecioklasistów naszej szkoły (tj. uczniów czterech klas trzecich).
Tematem przewodnim testu jest karnawał. Zadania urozmaicono ilustracjami, a każdy uczeń przed przystąpieniem do rozwiązań zapoznaje się z krótką instrukcją.
Autorki
Szczegółowy plan testu z edukacji
Nr zadania
Badane umiejętności
Poziom wymagań
1
Umiejętność odczytywania liczb w zakresie1000 w dziesiątkowym układzie pozycyjnym
p
2
Umiejętność nazywania i rozpoznawania pojęć matematycznych
pp
3
Umiejętność odczytywania liczb trzycyfrowych
4
Umiejętność porównywania liczb w zakresie 1000
5
Umiejętność tworzenia najmniejszej i największej liczby trzycyfrowej z podanych liczb
6
Umiejętność dodawania i odejmowania liczb w zakresie 1000 bez przekroczenia i z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
7a
Umiejętność dodawania i odejmowania dowolnym sposobem w zakresie 1000 bez przekroczenia progu dziesiątkowego
7b
Umiejętność dodawania i odejmowania dowolnym sposobem w zakresie 1000 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
8a
Umiejętność zapisu równania
8b
Umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 1000 bez przekroczenia progu dziesiątkowego
8c
Sprawdzenie równania
8d
8e
Umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 1000 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
8f
9a
Umiejętność dodawania i odejmowania liczb sposobem pisemnym bez przekroczenia progu dziesiątkowego
9b
Umiejętność dodawania i odejmowania liczb sposobem pisemnym z przekroczeniem progu dziesiątkowego
10
Umiejętność dodawania i odejmowania sposobem pisemnym z przekroczeniem progu dziesiątkowego – rozwiązywanie algorytmów, w których należy uzupełnić brakujące cyfry
agunia2112