jak zostać przedsiębiorcą PARP.pdf
(
2338 KB
)
Pobierz
2012
Jak zostać i pozostać
przedsiębiorcą
informator dla
nowopowstałych irm
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
4
1. NA STARCIE
5
1.1. Ile jest wart pomysł na biznes
5
1.2. Czy irma ma szanse powodzenia na rynku
7
1.3. Cztery strony biznesu, czyli analiza SWOT
8
1.4. Skąd wziąć pieniądze na start
9
1.5. Rozwój w cieplarnianych warunkach
10
1.6. Elementy strategii rynkowej
11
1.7. Zarządzanie zmianą
12
1.8. Chcesz znaleźć klientów na swoje produkty lub usługi – pomyśl o promocji
13
2. PRAWO I PRAKTYKA
15
2.1. Wybór formy prawnej
15
2.2. Rejestracja działalności w urzędzie miasta lub gminy, rejestracja spółki w KRS
17
2.3. Formy rozliczania z podatków najmniejszych irm
20
2.4. VAT – warto czy nie?
21
2.5. Zarządzanie terminami płatności i płynność inansowa
23
2.6. Wydatki prywatne w kosztach irmy
24
2.7. Preferencyjne składki ZUS dla rozpoczynających działalność
24
2.8. Obowiązki sprzedawcy
25
2.9. Podstawowe zasady zawierania umów z dostawcami
27
2.10. Zatrudnianie pracowników
28
2.11. Czy można zawiesić działalność?
30
2.12. Firmy rodzinne
32
3. FINANSOWANIE ZEWNĘTRZNE
33
3.1. Na rozpoczęcie działalności gospodarczej
33
3.2. Na rozwój działalności gospodarczej
37
3.3. Na wdrożenia nowych technologii i produktów oraz rozwój działalności B+R
42
3.4. Na ochronę własności przemysłowej
46
3.5. Na internacjonalizację działalności
47
3.6. Na szkolenia
48
3.7. Poszukiwanie inwestora
49
3.8. Czy warto wejść na giełdę?
50
4. ZAAWANSOWANE USŁUGI I INSPIRACJE
52
4.1. Ośrodki innowacji i transferu technologii
52
4.2. Klastry i kooperacja
54
4.3. Akademia PARP
55
4.4. e-PUNKT
55
4.5. Enterprise Europe Network
56
4.6. Krajowy System Usług
57
4.7. Portal Innowacji
58
Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą
– informator dla nowopowstałych irm
2
4.8. Portal Web.gov.pl – Wspieramy e-Biznes
59
4.9. Informatorium PARP i spotkania informacyjne
59
4.10. Otwartość na zmiany – inspiracje
60
SŁOWNICZEK
62
LEGENDA:
więcej informacji (www, e-book, link wewnętrzny)
bezpośrednia informacja, szkolenie, wydarzenie, doradztwo
to warto wiedzieć
pomocny przykład
Treści publikowane w portalu dostępne są na warunkach określonych w licencji
Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0,
z wyjątkiem przypadków gdy zastrzeżono inaczej.
Licencja ta umożliwia użytkownikom zewnętrznym kopiowanie, rozpowszechnianie, odtwarzanie
i wykonywanie udostępnionych utworów oraz tworzenie utworów zależnych, pod warunkiem:
•
każdorazowegoprzywołaniaautorapierwowzoru:PolskaAgencjaRozwojuPrzedsiębiorczości
www.parp.gov.pl
•
rozpowszechnianiapowstałegoutworuzależnegojedynienatejsamej,podobnej
lub kompatybilnej licencji.
Ponadto każdorazowo należy podać informację o dacie publikacji pierwowzoru.
Uwaga
– w celu ponownego użycia utworu lub rozpowszechniania utworu należy wyjaśnić innym
warunki licencji, na której udostępnia się utwór.
Zasady licencji:
Pełna treść licencji:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Podsumowanie licencji:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.pl
Zdjęcia © iStockphoto.com/RichVintage
Wydanie II, rozszerzone
Stan na sierpień 2012 r.
Publikacja bezpłatna
© Copyright by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012
Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą
– informator dla nowopowstałych irm
3
WPROWADZENIE
Warto zostać przedsiębiorcą. Praca na własny rachunek to nie tylko droga do zabezpieczenia
sytuacji materialnej, to także sposób na samorealizację zawodową, zapewnienie sobie nieza-
leżności i wpływu na własne życie. Z formalnego punktu widzenia zostanie przedsiębiorcą jest
prostsze, niż jeszcze kilka lat temu. Od ubiegłego roku można to zrobić przez internet, korzysta-
jąc z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Każdy początkujący przedsiębiorca ma szansę na odniesienie sukcesu. Potrzebna jest determi-
nacja, ciężka praca i… wiedza. Ten ostatni czynnik jest równie niezbędny na starcie, jak kapitał
na rozruch biznesu. Przewodnik, który oddajemy do Państwa rąk, powstał w odpowiedzi na po-
trzebę zgromadzenia w jednej publikacji podstawowych informacji, niezbędnych początkują-
cym przedsiębiorcom oraz takim, którzy szukają sposobów na rozwój swej irmy. Gromadzi on
wiedzę o dostępnych na rynku programach i narzędziach pomocy dla przedsiębiorców.
W tekście zawarto wiele odniesień do stron internetowych instytucji, które wspólnie tworzą
system wsparcia dla przedsiębiorców: Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Rozwoju Regio-
nalnego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Banku Gospodarstwa Krajowego, Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i wielu innych. Ich celem jest rozszerzenie prezento-
wanej w niniejszej publikacji treści i ułatwienie dostępu do dokumentacji poszczególnych pro-
gramów wsparcia.
Pragnę zaprosić Państwa do współtworzenia treści przewodnika. Na wszelkie uwagi, spostrze-
żenia oraz sugestie dotyczące tematyki, o jaką warto rozbudować jego treść, czekamy pod adre-
sem e-mail:
promocja@parp.gov.pl
.
Mam nadzieję, że wiedza zgromadzona w publikacji ułatwi Państwu podjęcie decyzji o założe-
niu irmy i stawianie pierwszych kroków w biznesie.
Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP
Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą
– informator dla nowopowstałych irm
4
1. NA STARCIE
1.1 Ile jest wart pomysł na biznes
Pomysł jest ważny. Ale nie decyduje o sukcesie przedsięwzięcia. Genialne wizje bez sprawnego
wdrożenia pozostają mrzonkami, a odtwórcze pomysły (typu „otwieramy bar”) dzięki sprawnej
realizacji często przynoszą ich autorom dostatek.
Czy pomysł na biznes można w ogóle wycenić? Przed jego realizacją jest to trudne, czasem nie-
możliwe. Więcej da się o pomyśle powiedzieć, gdy przetestuje go rynek. Kiedy można już obli-
czyć wartość działającej irmy, łatwiej wówczas przeprowadzić kalkulację wskazującą, jaką część
stanowił pomysł.
Choć publikacji dotyczących wyceny przedsiębiorstw jest sporo, trudno wśród nich znaleźć po-
zycję poświęconą cenie rynkowej pomysłu na irmę. Finansiści wolą się koncentrować na me-
todach wyceny już istniejących irm. Być może wynika to z popularnego przekonania o zerowej
wartości niewdrożonego pomysłu, a może po prostu nie ma jeszcze zapotrzebowania rynkowe-
go na tego typu ekspertyzy.
Podejmując się oceny wartości pomysłu, trzeba pamiętać, że tak naprawdę wyceniamy jego po-
tencjał ekonomiczny, czyli możliwość generowania zysków. Jeśli nie mamy pieniędzy na realiza-
cję pomysłu, ale uda nam się znaleźć osoby, które będą gotowe zainwestować w niego, to zna-
czy, że jest „coś” wart. Pamiętajmy jednak, że inwestor ocenia pomysł na podstawie prezentacji
autora. Jeśli jako pomysłodawcy jesteśmy przekonujący, to w ten sposób podwyższamy wartość
pomysłu. Ale przekonujący będziemy wówczas, gdy pomysł będzie przemyślany.
Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą
– informator dla nowopowstałych irm
5
Plik z chomika:
historyk
Inne pliki z tego folderu:
jak zostać przedsiębiorcą PARP.pdf
(2338 KB)
11_ergonomia-w-handlu.pdf
(930 KB)
Ręczne prace transportowe BHP PIP.pdf
(250 KB)
abc bhp Informator dla pracodawców(1).pdf
(382 KB)
Bezpieczna piekarnia BHP PIP(1).pdf
(558 KB)
Inne foldery tego chomika:
Allegro
Amerykańskie plakaty z czasów II wojny światowej
Antyczna Grecja i Cesarstwo Rzymskie
ARMIA KRAJOWA
Audio - Religia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin