zmartwychwstanie(2).rtf

(16 KB) Pobierz

Mariusz Dziubiński                                                                                                                         Mława, dn.31.03.2005r

Klasa II d

Gimnazjum nr 2 im. dra J.Ostaszewskiego

W Mławie

 

 

TEMAT:  CO BY BYŁO GDYBY CHRYSTUS NIE ZMARTWYCHWSTAŁ...

 

CELE:

CEL GŁÓWNY – Uczeń pamięta, rozumie i uznaje za swoją myśl, że gdyby Chrystus nie zmartwychwstał „próżna by była nasza

wiara.

CELE OPERACYJNE – UCZEŃ:

·         wie czym jest zmartwychwstanie

·         umie wymienić korzyści płynące ze zmartwychwstania

·         umie wyjaśnić co to znaczy że zmartwychwstanie jest mega wiosną

·         rozumie co to znaczy że zmartwychwstanie jest darem

·         wie do jakiego postępowania zobowiązuje ochrzczonych wiara w zmartwychwstanie

·         potrafi wyrazić swoją radość ze zmartwychwstania i podziękować za nie.

 

METODY – pokaz, pogadanka, burza mózgów, alternatywne tytuły, doboru, krzyżówka.

 

POMOCE – ziarna zboża w różnych fazach wzrostu, Pismo Święte, zdjęcia przedstawiające wiosnę budzącą się do życia, płyta

                     z nagraniem „Wiosny” Vivaldiego, kosze z różnymi przedmiotami, żywy kwiat.

 

I WPROWADZENIE

              Obserwując posiane wcześniej ziarno, fazy jego wzrostu, uczniowie odpowiadają na pytanie: Co stało się z posianym ziarnem ?

 

II AKTYWIZACJA

.           Pogadanka na temat Wielkiego Postu.

.           Odczytanie fragmentu 1 Kor 15, 14 – 17.

.           Praca w grupach – wypisanie korzyści płynących ze zmartwychwstania.

.           Doprowadzenie do odkrycia, że zmartwychwstanie jest mega wiosną,

)          pokaz ( ilustracje przedstawiające wiosnę)

)          praca w grupach – nadanie tytułu rzeczywistości przedstawianej na ilustracjach

.           Zmartwychwstanie jest darem, które niesie ze sobą korzyści, jednak  od człowieka zależy, co zrobi z tym darem

)          przyporządkowanie do koszy przedmiotów symbolizujących dobro i zło.

)          zbawienie przyniesione przez Chrystusa można przyjąć lub odrzucić

.           Opowiadanie  o kluczach – dobro czynione innym jest pielęgnowaniem szansy na zbawienie jakie Jezus dał przez śmierć i zmartwychwstanie

)          zapisanie na kluczach sposobów otwierania małych furtek do nieba

 

III PUENTA

.           Zapis do zeszytu:

Temat : Co by było gdyby Chrystus nie zmartwychwstał.

.           Odczytanie 5 korzyści płynących ze zmartwychwstania

.           Modlitwa dziękczynna za Zmartwychwstanie:

)          Za to że Zmartwychwstałeś .......................................................... Dziękujemy Ci Jezu.

)          Za to, że otworzyłeś mi furtkę do nieba. .....................................................................

)          Za to, że w Tobie jest moje zmartwychwstanie..............................................................

)          Za każdą wiosnę ............................................................................................................

)          Za moje małe zmartwychwstanie, podnoszenie się z upadku........................................

)          Za miejsce w niebie, które masz dla mnie.......................................................................

.           Praca w domu:

)          ułóż krzyżówkę  do hasła Zmartwychwstanie

)          w ciągu najbliższych dni znajdę 3 klucze, które mi otworzą małą furtkę do nieba.

I       WPROWADZENIE

 

Obserwując posiane wcześniej ziarno, fazy jego wzrostu, uczniowie odpowiadają na pytanie: co stało się z posianym ziarnem?

 

·         Uczeń zasadza ziarno

·         Co stanie się z tym ziarnem ?

·         Co jest potrzebne aby ziarno wzrosło ?

·         Pokaz różnych etapów wzrostu ziarna [ zacząć od wygrzebania ziarna z ziemi ]

·         Puenta [ ja mówię ] – Ziarno aby mogło wyrosnąć musi obumrzeć. Tu mamy ziarno, które nie wzrosło do końca, ale może to zrobić [ pokaz pozostałych ], ale może wzrosnąć a z niego będzie kłos, z kłosu ziarno, z ziarna mąka, z maki chleb – owoc tego ziarna.

 

II  AKTYWIZACJA

 

.           Pogadanka na temat Wielkiego Postu

 

·         Jak nazywał się czas, który przeżywaliśmy przed Wielkanocą?

·         Co wspominaliśmy ? [ śmierć]

·         Czy historia Jezusa zakończyła się na jego śmierci?

 

.           Odczytanie fragmentu 1 Kor. 15, 14............................ – analiza

 

·         O czym mówi ten fragment ?

·         Co oznaczają te słowa „daremna była w nas wiara”

·         Puenta [ ja mówię ] – wyobraźcie sobie, ze gdyby Jezus nie zmartwychwstał to kościoły moglibyśmy zamienić na kina, księży na marynarzy, katechetów wysłać do piekarni, bo nasza wiara nie miała by sensu.

 

.           Praca w grupach – wypisanie korzyści płynących ze zmartwychwstania

 

·         Chciałbym abyście w grupach wypisali jakie korzyści  płyną ze zmartwychwstania

·         Odczytanie prac

·         Przywieszenie na szarym papierze

·         Puenta [ ja podsumowuję ] – to są wasze propozycje, a ja pokażę inne korzyści  płynące ze zmartwychwstania

·         Powieszenie na tablicy i odczytanie

·         Ukoronowanie dzieła zbawienia,

·         Zwycięstwo nad śmiercią, piekłem i szatanem,

·         Najważniejsze wydarzenie w dziejach ludzkości

·          

-

Ja – zobaczcie jak wielkie korzyści płyną ze zmartwychwstania

 

.           Doprowadzenie do odkrycia, że zmartwychwstanie jest mega wiosną

 

·         Puszczenie muzyki „Cztery pory roku” Vivaldiego

·         Pokazanie  ilustracji przedstawiające budzącą się do życia przyrodę [ przebiśniegi, rodzące się dziecko, krajobrazy wiosenne ]

·         Praca w grupach – nadanie tytułów rzeczywistości przedstawianej na ilustracjach

·         Puenta – Tak jak wiosna budzi się do życia, jest radością, tak zmartwychwstanie jest wiosną w której Jezus Chrystus obudzi nas do życia

 

.           Zmartwychwstanie jest darem, które niesie za sobą korzyści, jednak to od człowieka zależy, co zrobi z tym darem

)          Przyporządkowanie do koszy przedmiotów symbolizujących dobro i zło

·         Wybranie 2 uczniów

·         Włożenie do jednego kosza przedmiotów, które pasują do siebie [ dobry kosz – żywy kwiat, para młodych, bocian, kurczaczek, pisanka , zły kosz – puszka, skórka od banana, kości po kurczaku, papiery]

·         Który kosz byście wybrali, dlaczego ?

·         Puenta – Tak samo jest ze zmartwychwstaniem, śmiercią i grzechem. Zmartwychwstanie jest źródłem radości, szczęścia, piękna a w drugim mamy żal, grzech, brud.

·         Wyjmuję kwiat z kosza i pokazuję jego piękno ale zobaczcie co można z nim zrobić?

·         można go komuś dać

·         można cieszyć się zapachem

·         można dać jako dowód miłości

·         można cieszyć oczy

·         Następnie łamię kwiat gniotę go.

·         Czy taki kwiat  może się komuś podobać, czy może cieszyć oczy, czy może być dowodem miłości, i czy można go komuś dać?

·         Puenta –tak samo można zrobić ze zmartwychwstaniem, które dał nam Chrystus – można je odrzucić lub przyjąć

)          Zbawienie przyniesione przez Jezusa można przyjąć lub odrzucić – [ złamanie kwiatka ma symbolizować zmartwychwstałego Jezusa ]

.           Opowiadanie o kluczach – dobro czynione innym jest pielęgnowaniem szansy na zbawienie jakie Jezus dał przez śmierć i zmartwychwstanie

·         Opowiem wam teraz opowiadanie: Dawno dawno temu za górami za lasami żył sobie król, który pragnął aby jego poddanie dostali się przez furtkę do nieba, ale żaden klucz w królestwie nie pasował. Więc król postanowił poszukać takiego klucza. Idąc droga napotkał staruszkę z chrustem na plecach i postanowił jej pomóc, kiedy zrzucił chrust na podłogę chaty znalazł klucz ucieszony wrócił do królestwa włożył klucz do zamka w furtce, klucz i przekręcił ale furtka się nie otworzyła, więc postanowił szukać dalej, idąc drogą napotkał człowieka tonącego w stawie postanowił że nie słudzy lecz on samy uratuje tego czlowieka i wyciągają go znalazł klucz ucieszony pobiegł do furtki królestwa włożył klucz, przekręcił ale furtka nadal się nie otworzyła. Postanowił szukać dalej, szedł, szedł aż doszedł do pewnego miasta i zauważył iż jest ono puste jakby wszyscy ludzie poumierali, ale idąc dalej spotkał ludzi wiszących na trzech krzyżach a ze środkowego płynęła krew, podszedł do tego krzyża i zobaczył klucz wziął go i poszedł do królestwa, włożył klucz, przekręcił i furtka otworzyła się.

·         Co w tym opowiadaniu było najważniejsze? Dobre uczynki i otwarta furtka

·         Puenta – Najważniejszy klucz już dostaliśmy, było to śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. Jezus otworzył nam furtkę, ale my mamy te małe furtki zbierać podobnie jak ten król aby móc otworzyć tę furtę do nieba.

·         Praca w grupach – zapisanie na kluczach 5 sposobów otwierania małych furtek do nieba 2,5 minuty

·         Następnie uczniowie odczytują rezultaty pracy i wieszają na ogromnej kłódce

·         Zastanawialiśmy się przez całą lekcję „co by było gdyby Jezus Chrystus nie zmartwychwstał i jakie są jego owoce

 

III Puenta

 

.           Zapis do zeszytu : „co by było gdyby Chrystus nie zmartwychwstał”

.           Przypomnijmy sobie jakie korzyści płyną ze zmartwychwstania – uczeń wymienia patrząc na tablice

.           Włączenie muzyki „Cztery pory roku”

.           Interioryzacja – Modlitwa dziękczynna za zmartwychwstanie

.           Uczeń odczytuje treść modlitwy a klasa odpowiada dziękuję ci Panie

·         Za to że zmartwychwstałeś ...........................................

·         Za to że otworzyłeś mi furtkę do nieba ........................

·         Za to że w tobie jest moje zmartwychwstanie .............

·         Za każda wiosnę ..........................................................

·         Za moje małe zmartwychwstania, odnoszenia się z upadku.....................

·         Za miejsce w niebie, które masz dla mnie przygotowane

.           Praca domowa:

·         Ułóż krzyżówkę do hasła – Zmartwychwstanie

·         W ciągu najbliższych dni znajdę 3 klucze, które otworzą mi małą furtkę do nieba.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin