Mariusz Dziubiński Mława, dn.31.03.2005r
Klasa II d
Gimnazjum nr 2 im. dra J.Ostaszewskiego
W Mławie
TEMAT: CO BY BYŁO GDYBY CHRYSTUS NIE ZMARTWYCHWSTAŁ...
CELE:
CEL GŁÓWNY – Uczeń pamięta, rozumie i uznaje za swoją myśl, że gdyby Chrystus nie zmartwychwstał „próżna by była nasza
wiara.
CELE OPERACYJNE – UCZEŃ:
· wie czym jest zmartwychwstanie
· umie wymienić korzyści płynące ze zmartwychwstania
· umie wyjaśnić co to znaczy że zmartwychwstanie jest mega wiosną
· rozumie co to znaczy że zmartwychwstanie jest darem
· wie do jakiego postępowania zobowiązuje ochrzczonych wiara w zmartwychwstanie
· potrafi wyrazić swoją radość ze zmartwychwstania i podziękować za nie.
METODY – pokaz, pogadanka, burza mózgów, alternatywne tytuły, doboru, krzyżówka.
POMOCE – ziarna zboża w różnych fazach wzrostu, Pismo Święte, zdjęcia przedstawiające wiosnę budzącą się do życia, płyta
z nagraniem „Wiosny” Vivaldiego, kosze z różnymi przedmiotami, żywy kwiat.
I WPROWADZENIE
Obserwując posiane wcześniej ziarno, fazy jego wzrostu, uczniowie odpowiadają na pytanie: Co stało się z posianym ziarnem ?
II AKTYWIZACJA
. Pogadanka na temat Wielkiego Postu.
. Odczytanie fragmentu 1 Kor 15, 14 – 17.
. Praca w grupach – wypisanie korzyści płynących ze zmartwychwstania.
. Doprowadzenie do odkrycia, że zmartwychwstanie jest mega wiosną,
) pokaz ( ilustracje przedstawiające wiosnę)
) praca w grupach – nadanie tytułu rzeczywistości przedstawianej na ilustracjach
. Zmartwychwstanie jest darem, które niesie ze sobą korzyści, jednak od człowieka zależy, co zrobi z tym darem
) przyporządkowanie do koszy przedmiotów symbolizujących dobro i zło.
) zbawienie przyniesione przez Chrystusa można przyjąć lub odrzucić
. Opowiadanie o kluczach – dobro czynione innym jest pielęgnowaniem szansy na zbawienie jakie Jezus dał przez śmierć i zmartwychwstanie
) zapisanie na kluczach sposobów otwierania małych furtek do nieba
III PUENTA
. Zapis do zeszytu:
Temat : Co by było gdyby Chrystus nie zmartwychwstał.
. Odczytanie 5 korzyści płynących ze zmartwychwstania
. Modlitwa dziękczynna za Zmartwychwstanie:
) Za to że Zmartwychwstałeś .......................................................... Dziękujemy Ci Jezu.
) Za to, że otworzyłeś mi furtkę do nieba. .....................................................................
) Za to, że w Tobie jest moje zmartwychwstanie..............................................................
) Za każdą wiosnę ............................................................................................................
) Za moje małe zmartwychwstanie, podnoszenie się z upadku........................................
) Za miejsce w niebie, które masz dla mnie.......................................................................
. Praca w domu:
) ułóż krzyżówkę do hasła Zmartwychwstanie
) w ciągu najbliższych dni znajdę 3 klucze, które mi otworzą małą furtkę do nieba.
Obserwując posiane wcześniej ziarno, fazy jego wzrostu, uczniowie odpowiadają na pytanie: co stało się z posianym ziarnem?
· Uczeń zasadza ziarno
· Co stanie się z tym ziarnem ?
· Co jest potrzebne aby ziarno wzrosło ?
· Pokaz różnych etapów wzrostu ziarna [ zacząć od wygrzebania ziarna z ziemi ]
· Puenta [ ja mówię ] – Ziarno aby mogło wyrosnąć musi obumrzeć. Tu mamy ziarno, które nie wzrosło do końca, ale może to zrobić [ pokaz pozostałych ], ale może wzrosnąć a z niego będzie kłos, z kłosu ziarno, z ziarna mąka, z maki chleb – owoc tego ziarna.
. Pogadanka na temat Wielkiego Postu
· Jak nazywał się czas, który przeżywaliśmy przed Wielkanocą?
· Co wspominaliśmy ? [ śmierć]
· Czy historia Jezusa zakończyła się na jego śmierci?
. Odczytanie fragmentu 1 Kor. 15, 14............................ – analiza
· O czym mówi ten fragment ?
· Co oznaczają te słowa „daremna była w nas wiara”
· Puenta [ ja mówię ] – wyobraźcie sobie, ze gdyby Jezus nie zmartwychwstał to kościoły moglibyśmy zamienić na kina, księży na marynarzy, katechetów wysłać do piekarni, bo nasza wiara nie miała by sensu.
. Praca w grupach – wypisanie korzyści płynących ze zmartwychwstania
· Chciałbym abyście w grupach wypisali jakie korzyści płyną ze zmartwychwstania
· Odczytanie prac
· Przywieszenie na szarym papierze
· Puenta [ ja podsumowuję ] – to są wasze propozycje, a ja pokażę inne korzyści płynące ze zmartwychwstania
· Powieszenie na tablicy i odczytanie
· Ukoronowanie dzieła zbawienia,
· Zwycięstwo nad śmiercią, piekłem i szatanem,
· Najważniejsze wydarzenie w dziejach ludzkości
·
-
Ja – zobaczcie jak wielkie korzyści płyną ze zmartwychwstania
. Doprowadzenie do odkrycia, że zmartwychwstanie jest mega wiosną
· Puszczenie muzyki „Cztery pory roku” Vivaldiego
· Pokazanie ilustracji przedstawiające budzącą się do życia przyrodę [ przebiśniegi, rodzące się dziecko, krajobrazy wiosenne ]
· Praca w grupach – nadanie tytułów rzeczywistości przedstawianej na ilustracjach
· Puenta – Tak jak wiosna budzi się do życia, jest radością, tak zmartwychwstanie jest wiosną w której Jezus Chrystus obudzi nas do życia
. Zmartwychwstanie jest darem, które niesie za sobą korzyści, jednak to od człowieka zależy, co zrobi z tym darem
) Przyporządkowanie do koszy przedmiotów symbolizujących dobro i zło
· Wybranie 2 uczniów
· Włożenie do jednego kosza przedmiotów, które pasują do siebie [ dobry kosz – żywy kwiat, para młodych, bocian, kurczaczek, pisanka , zły kosz – puszka, skórka od banana, kości po kurczaku, papiery]
· Który kosz byście wybrali, dlaczego ?
· Puenta – Tak samo jest ze zmartwychwstaniem, śmiercią i grzechem. Zmartwychwstanie jest źródłem radości, szczęścia, piękna a w drugim mamy żal, grzech, brud.
· Wyjmuję kwiat z kosza i pokazuję jego piękno ale zobaczcie co można z nim zrobić?
· można go komuś dać
· można cieszyć się zapachem
· można dać jako dowód miłości
· można cieszyć oczy
· Następnie łamię kwiat gniotę go.
· Czy taki kwiat może się komuś podobać, czy może cieszyć oczy, czy może być dowodem miłości, i czy można go komuś dać?
· Puenta –tak samo można zrobić ze zmartwychwstaniem, które dał nam Chrystus – można je odrzucić lub przyjąć
) Zbawienie przyniesione przez Jezusa można przyjąć lub odrzucić – [ złamanie kwiatka ma symbolizować zmartwychwstałego Jezusa ]
· Opowiem wam teraz opowiadanie: Dawno dawno temu za górami za lasami żył sobie król, który pragnął aby jego poddanie dostali się przez furtkę do nieba, ale żaden klucz w królestwie nie pasował. Więc król postanowił poszukać takiego klucza. Idąc droga napotkał staruszkę z chrustem na plecach i postanowił jej pomóc, kiedy zrzucił chrust na podłogę chaty znalazł klucz ucieszony wrócił do królestwa włożył klucz do zamka w furtce, klucz i przekręcił ale furtka się nie otworzyła, więc postanowił szukać dalej, idąc drogą napotkał człowieka tonącego w stawie postanowił że nie słudzy lecz on samy uratuje tego czlowieka i wyciągają go znalazł klucz ucieszony pobiegł do furtki królestwa włożył klucz, przekręcił ale furtka nadal się nie otworzyła. Postanowił szukać dalej, szedł, szedł aż doszedł do pewnego miasta i zauważył iż jest ono puste jakby wszyscy ludzie poumierali, ale idąc dalej spotkał ludzi wiszących na trzech krzyżach a ze środkowego płynęła krew, podszedł do tego krzyża i zobaczył klucz wziął go i poszedł do królestwa, włożył klucz, przekręcił i furtka otworzyła się.
· Co w tym opowiadaniu było najważniejsze? Dobre uczynki i otwarta furtka
· Puenta – Najważniejszy klucz już dostaliśmy, było to śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. Jezus otworzył nam furtkę, ale my mamy te małe furtki zbierać podobnie jak ten król aby móc otworzyć tę furtę do nieba.
· Praca w grupach – zapisanie na kluczach 5 sposobów otwierania małych furtek do nieba 2,5 minuty
· Następnie uczniowie odczytują rezultaty pracy i wieszają na ogromnej kłódce
· Zastanawialiśmy się przez całą lekcję „co by było gdyby Jezus Chrystus nie zmartwychwstał i jakie są jego owoce
III Puenta
. Zapis do zeszytu : „co by było gdyby Chrystus nie zmartwychwstał”
. Przypomnijmy sobie jakie korzyści płyną ze zmartwychwstania – uczeń wymienia patrząc na tablice
. Włączenie muzyki „Cztery pory roku”
. Interioryzacja – Modlitwa dziękczynna za zmartwychwstanie
. Uczeń odczytuje treść modlitwy a klasa odpowiada dziękuję ci Panie
· Za to że zmartwychwstałeś ...........................................
· Za to że otworzyłeś mi furtkę do nieba ........................
· Za to że w tobie jest moje zmartwychwstanie .............
· Za każda wiosnę ..........................................................
· Za moje małe zmartwychwstania, odnoszenia się z upadku.....................
· Za miejsce w niebie, które masz dla mnie przygotowane
. Praca domowa:
· Ułóż krzyżówkę do hasła – Zmartwychwstanie
· W ciągu najbliższych dni znajdę 3 klucze, które otworzą mi małą furtkę do nieba.
KATECHEZA_DLA_DZIECI