R05.PDF

(1545 KB) Pobierz
Microsoft Word - R05.DOC
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZ
91
5. Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZ
8*\WNRZQLF\ '26RZ\FK ZHUVML ' 6WXGLR SU]\Z\NOL GR SURMHNWRZDQLD PDWHULDáyZ
w RGG]LHOQ\PPRGXOH SURJUDPX ]ZDQ\P(G\WRUHP0DWHULDáyZ: 3D Studio MAX nie
PDMX*RGG]LHOQ\FKPRGXáyZDFDá\(G\WRU0DWHULDáyZPLHFLVLZ jednym oknie dialo-
JRZ\P=QDMG]LHP\WDPSDUDPHWU\GREU]H]QDQHDOHUyZQLH*LFDáNLHPQRZH1DGRGDWHN
ZV]\VWNLHSDUDPHWU\PDWHULDáXXSRU]GNRZDQRZHGáXJFDáNLHPRGPLHQQ\FK]DVDG,QDF]HM
WH* SU]HELHJD SU]\SLV\ZDQLH ZVSyáU]GQ\FK PDSRZDQLD RELHNWRP Z scenie. W tym roz-
G]LDOH ]DMPLHP\ VL RSUDFRZ\ZDQLHP LSU]\SLV\ZDQLHPPDWHULDáyZ SU]\ X*\FLX QRZ\FK
QDU]G]LMDNLHRIHUXMHQDP'6WXGLR0$;
.RORUPDWHULDáX
=DF]QLMP\RGRWZRU]HQLD]QDQHMQDPMX*VFHQ\] fotelem (plik FOTEL.MAX). Na ekranie
SRMDZLD VL IRWHO NWyUHPX ± MDN GRWG ± QLH SU]\SLVDQR *DGQHJR PDWHULDáX 6SUyEXMP\
SRNU\üQDV]PHEHOFLHPQ\PVNyURSRGREQ\PRELFLHP
,NRQD(G\WRUD0DWHULD¥oZ
,NRQDEORNRZDQLD]HVWDZXZ\ERUX
Rys.5.1. Fotel jako obiekt wybrany
1D SRF]WHN Z\VHOHNFMRQXMP\ IRWHO L ]DEORNXMP\ ]HVWDZ Z\ERUX NOLNDMF QD LNRQLH
z NáyGNPHWRG\VHOHNFMLRSLVDQRZUR]G]LDOH']LNLWHPXXQLNQLHP\SU]\SDGNRZHJR
zdeselekcjonowania opracowywanego obiektu. U JyU\HNUDQXRGV]XNXMHP\LNRQ(G\WRUD
0DWHULDáyZSDWU]U\V
KWWSZZZKHOLRQFRPSOFDGKWP
6398985.014.png 6398985.015.png
92
3D Studio MAX
-HOLLNRQD(G\WRUD0DWHULDáyZQLHMHVWZ tej chwili widoczna na ekranie,
QDOH*\SU]HVXQüSDVHNLNRQSU]HFLJDMFJRZ lewo kursorem o NV]WDáFLH
UF]NL
Po NOLNQLFLXQDWHMLNRQLHZ\ZLHWOLVLRNQR(G\WRUDWDNLHMDNQDU\VX nku 5.2.
1D]ZDDNWXDOQLHZ\EUDQHJRPDWHULD¥X
:\EUDQDSUoEND
PDWHULD¥X
1D]ZDDNWXDOQLH
Z\EUDQHJRPDWHULD¥X
Rys.5.2. (G\WRU0DWHULDáyZ
0DP\WXV]HüSUyEHNUy*QREDUZQ\FKPDWHULDáyZPLG]\NWyU\PLPR*HP\SU]HáF]DüVL
NOLNQLFLDPL P\V]\:\EUDQD SUyEND ]RVWDMH RWRF]RQD ELDá NZDGUDWRZUDPN -HGQ o-
F]HQLHQD]ZDZ\EUDQHJRPDWHULDáXSRMDZLDVLZRNLHQNXSRURGNXSDWU]U\VRUD]QD
górnej listwie okna dialogowego. W
Basic Parameters .
1LHNLHG\QLHZV]\VWNLHSDUDPHWU\ ]QDMGXMFH VLQD UROHFLHPLHV]F]VL
na ekranie. W WDNLPSU]\SDGNXSROHQDOH*\SU]HZLQüSRFLJDMFP\V]
]DMDNLHSXVWHPLHMVFHUROHW\.X r VRUSU]\ELHU]HSU]\W\PNV]WDáWUF]NL
KWWSZZZKHOLRQFRPSOFDGKWP
GROQHM F]FL RNQD ]QDMG]LHP\ WU]\ GáXJLH SR]LRPH
NODZLV]H ]DW\WXáRZDQH Basic Parameters , Extended Parameters oraz Maps . .OLNDMF QD
W\FKNODZLV]DFKPR*HP\]ZLMDü L UR]ZLMDü UROHW\] poszczególnymi grupami parametrów.
1DU\VXQNXUR]ZLQLWDMHVWUROHWDSDUDPHWUyZSRGVWDZRZ\FK±
6398985.016.png 6398985.017.png 6398985.001.png 6398985.002.png
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZ
93
Zaczniemy od rzeczy QDMSURWV]HM±]PLHQLP\NRORUPDWHULDáXQDFLHPQR]L elony.
3RVWU]HJDQ\ SU]H] QDV NRORU PDWHULDáX MHVW Z ' 6WXGLR MDN L w ZLHFLH U]HF]\ZLVW\P
Z\SDGNRZWU]HFKEDUZ2WRRQH
.RORUPDWHULDáXZLGRF]Q\Z cieniu, czyli w W\FKSDUWLDFKSRZLHU]FKQLQDNWyUHZL a-
WáRQLHSDGDEH]SRUHGQLR:'6WXGLRNRORUWHQQRVLQD]Z Ambient .
.RORUPDWHULDáXZLGRF]Q\ZRZLHWORQ\FKSDUWLDFKSRZLHU]FKQLSU]HGPLRWX±NRORU
Diffuse .
.RORUZLDWáDRGELWHJRRGSRZLHU]FKQLSU]HGPLRWXLZSDGDMFHJRZSU
ost w oko wi-
dza, czyli odblask. W 3D Studio jest to kolor Specular .
3UyENLZV]\VWNLFKW\FKWU]HFKNRORUyZ]QDMGXMVLQDUROHFLH Basic Parameters (rys.5.3).
,NRQDVSU]JQLFLD (Lock) kolorów
Ambient i Diffuse
,NRQDVSU]JQLFLD (Lock) kolorów
Diffuse i Specular
Rys.5.3. Próbki kolorów Ambient, Diffuse i Specular w oknie Material Editor.
Kolory Ambient oraz Diffuse GODZLNV]RFL PDWHULDáyZ V LGHQW\F]QH .RORU Ambient
]DZV]HFRSUDZGDZ\GDMHVLFLHPQLHMV]\OHF]Z\QLNDWRSRSURVWX]WHJR*H]]DFLHQL o-
Q\FK UHMRQyZ SRZLHU]FKQL GRFLHUD GR QDV]\FK RF]X PQLHM RGELWHJR ZLDWáD QLH ]D
z Uy*QLF\NRORUXWHJRZLDWáD
W VFHQDFK MDVQR RZLHWORQ\FK ]D SRPRFW]ZZLDWáD RWDF]DMFHJR (Am-
bient) kolor Ambient F]VWR ZDUWR XF]\QLü ]GHF\GRZDQLH FLHPQLHMV]\P RG
koloru Diffuse GODZ]PRFQLHQLDNRQWUDVWXQDSRZLHU]FKQLPDWHULDáX0RG e-
ORZDQD EU\áD Z\GDMH VLG]LNL WHPX EDUG]LHM Z\SXNáD 8VWDODQLH MDVQRFL
ZLDWáD Ambient omówimy w podrozdziale 5.4, „Próbny rendering”.
1DV]DVFHQDQLHQDOH*\GRMDVQRRZLHWORQ\FKZLDWáHP Ambient 0R*HP\]DWHPVSRNRMQLH
SU]\SLVDü LGHQW\F]QEDUZ SUyENRP
Ambient i Diffuse .
.OLNDP\ ZLF QD LNRQLH VSU]
KWWSZZZKHOLRQFRPSOFDGKWP
-
JQLFLD (Lock) WRZDU]\V]FHMSUyENRP Ambient i Diffuse SDWU]U\V1DVWSQLHZ\EL e-
ramy klawisz Yes w Z\ZLHWORQ\PRNLHQNXMDNQDU\V
6398985.003.png 6398985.004.png 6398985.005.png
94
3D Studio MAX
Ambient i Diffuse?
3R ]DPNQLFLX RNLHQND LNRQD Lock SR]RVWDMHZFLQLWD DVSU]JQLWH NRORU\ XMHGQROLFDM
VL 7HUD] ]PLHQLDMF MHGHQ ]QLFK ]PLHQLP\ MHGQRF]HQLH GUXJL 3RZWyUQH NOLNQLFLH QD
ikonie Lock zlikwidu MHSRáF]HQLHLSR]ZROLHG\WRZDüEDUZ\LQG\ZLGXDOQLH
Rys.5.4.
&]\VSU]JQü]HVRENRORU\
.OLNDMF QD GUXJLHM LNRQLH Lock VSU]JDP\ ]H VRE NRORU\ Diffuse oraz
Specular . Kiedy obie ikony Lock ZFLQLWH V MHGQRF]HQLH ZV]\VWNLH
WU]\EDUZ\SRGOHJDMMHGQRF]HVQHMHG\FML
$E\Z\EUDüQRZEDUZ Ambient oraz Diffuse , wystarczy NOLNQüP\V]QDNWyUHMNROZLHN
z W\FKGZyFKSUyEHN5R]ZLQLHVLRNQRGLDORJRZHZ\ERUXNRORUXMDNQDU\VXQNX
:DUWRFLVNáDGRZ\FK
barwnych w systemie
RGB
:DUWRFLVNáDGRZ\FK
barwnych w systemie
HSV
Próbka poprzedniego
koloru Diffuse
Próbka nowo wybranego
koloru Diffuse
Rys.5.5. Okno wyboru barwy Diffuse
W oknie wyboru koloru (Color Selector) PR*HP\ Z\ELHUDü EDUZ\ ZVND]XMF MH P\V]
w WF]RZ\P SURVWRNFLH OXE SRFLJDMF ]D WUyMNWQH VWU]DáNL Blackness oraz Hue , roz-
PLHV]F]RQH Z]GáX* EU]HJyZ SURVWRNWD 3y(QLHM GRGDWNRZR PR*HP\ Z\UHJXORZDü LFK
MDVQRü QD SLRQRZ\P SDVNX SR SUDZHM VXZDN Whiteness .WRZROLPR*H NRU]\VWDü
z VXZDNyZVNáDGRZ\FKEDUZQ\FKV\VWHPX5*% OXE+69$NWXDOQHZDUWRFLVNáDGRZ\FK
w ND*G\P]W\FKV\VWHPyZVZ\ZLHWODQHZ okienkach po prawej stronie (patrz rys. 5.5).
7DP WH*PR*QDZSURZDG]Dü MH]NODZLDWXU\:QDV]\PSU]\NáDG]LHZWF]RZ\PSURVW o-
NFLH ZVND]DOLP\ EDUZ FLHPQR]LHORQ 1RZR Z\EUDQD EDUZD SRMDZLáD VL
w SURVWRNWQ\PRNLHQNXZVND(QLNXSRG]LHORQ\PQDGZLHUyZQHF]FL3ROHZHMVWURQLH
mamy poprzedni, a po prawej nowy kolor.
KWWSZZZKHOLRQFRPSOFDGKWP
6398985.006.png 6398985.007.png 6398985.008.png 6398985.009.png
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZ
95
3R ]DPNQLFLX RNQD NOLNQLFLHP QD NODZLV]X Close SU]HNRQXMHP\ VL *H NRORU FLHPQ o-
]LHORQ\VWDáVLDNWXDOQ\PNRORUHP Ambient oraz Diffuse -HGQRF]HQLH]PLHQLDVLZ\JOG
SUyENL RWRF]RQHM ELDáUDPN .XOD MHVW WHUD] ]LHORQD DOH Z\JOGD UDF]HM MDN Z\NRQDQD
z ]LHORQHJRSODVW\NXQL*MDNREFLJQLWDVNyU-HGQ]SU]\F]\QWHJRVWDQXU]HF]\MHVWWR
*H RGEá\VN MHVW ]E\W ELDá\%\áRE\ OHSLHM JG\E\PLDá EDUZ VSRNUHZQLRQ]W MDNZ y-
EUDOLP\SU]HGFKZLOMDNRNRORU Ambient - Diffuse 1DOH*\ZLFZ\EUDüQRZ\NRORU Spe-
cular
Diffuse do okienka z
SUyEN
Specular , po prostu przeci
-
JDMFJRWDPP\V]SDWU]U\V
Rys.5.6. Kopiowanie próbki koloru Diffuse do okienka koloru Specular
8PLHV]F]DP\ZL¾FNXUVRUZRNLHQNX'LIIXVHZFLVNDP\ OHZ\NODZLV]P\V]\ LSU]HFL¹JD
P\JRQDGRNLHQNR6SHFXODU7DPGRSLHUR]ZDOQLDP\NODZLV]P\V]\:\ÐZLHWORQH]RVWDMH
RNLHQNRGLDORJRZHMDNQDU\VXQNX
Rys.5.7. Zamiana lub kopiowanie kolorów
.OLNQLFLHQDNODZLV]X Swap VSRZRGRZDáRE\]DPLDQNRORUyZ Ambient oraz Diffuse . My
wybieramy jednak klawisz Copy E\XMHGQROLFLüNRORU\7HUD] MHGQDNRGEá\VNQLHPDO ] u-
SHáQLH]QLND]SRZLHU]FKQL]UHQGHURZDQHMSUyENLJG\*MHVWRQWDNVDPRFLHPQ\MDNUHV]WD
SRZLHU]FKQLPDWHULDáX1DOH*\ZLFUR]MDQLüNRORU Specular . W tym celu na rolecie Basic
Parameters odszukujemy okienko parametru Value F]\OLMDVQRFLNRORUXSDWU]U\V
3R]RVWDáHGZDSDUDPHWU\Z V\VWHPLH+69 VáX*GRXVWDODQLDED]RZHJR
odcienia koloru (Hue) oraz jego nasycenia (Saturation).
KWWSZZZKHOLRQFRPSOFDGKWP
JG\*WRZáDQLHRQGHF\GXMHREDUZLHRGEá\VNX
0DP\ WHUD] SU]HG VRE NLOND PR*OLZRFL 0R*HP\ NOLNQü QD SUyEFH EDUZ\ Specular
i w UR]ZLQLW\P RNQLH Color Selector V]XNDü QD OHSR SRGREQHJR RGFLHQLD 1DMSURFLHM
EG]LH MHGQDN VNRSLRZDü NRORU
6398985.010.png 6398985.011.png 6398985.012.png 6398985.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin