R10.PDF

(2497 KB) Pobierz
Microsoft Word - R10.DOC
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZHOHPHQWRPZQWU]D
235
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZ
HOHPHQWRPZQWU]D
: W\P UR]G]LDOH RSUDFXMHP\ PDWHULDá\ GOD ZQWU]D ]DPRGHORZDQHJR Z rozdziale 9. B -
G]LHP\SU]\W\PED]RZDüQDZF]HQLHMQDE\W\FKZLDGRPRFLDFKUR]G]LDáÄ7ZRU]HQLH
i przypisywanie materia áyZ´RUD]UR]G]LDáÄ0DWHULDá\PDSRZDQH´
10.1. Posadzka
: QDV]HM VFHQLH SRGáRJD PD GRü VNRPSOLNRZDQ EXGRZ 6NáDGD VL]D* WU]HFK SU] e-
VWU]HQQ\FK RELHNWyZ WZRU]F\FK NROHMQH VWRSQLH RELHNW\ SRGáRJD SRGáRJD SRGá o-
ga3 6SUyEXMHP\QDGDü LPPDUPXUNRZIDNWXUQDNáDGDMFQDQLHPDSELWRZ7R]D
R]QDF]D*HRELHNW\WHEGSRWU]HERZDüLNRQ\PDSRZDQLD1DMOHSLHMDE\E\áDWRZVSyOQD
LNRQDG]LNLWHPXáDWZREG]LH]DFKRZDüGODZV]\VWNLFKVWRSQLWVDPVNDOQDNáDGDQHM
tekstury.
:LFHM LQIRUPDFML R ikonach mapowania znajdziesz w rozdziale 6.7,
Ä:VSyáU]GQHPDS owania obiektu w scenie”.
SU]HáF]\P\ VL GR PHQX
Modify , program sam przeanalizuje utworzony przez nas zestaw i RNUHOL
MDNLH PRG\ILNDFMH PRJ E\ü GR QLHJR ]DVWRVRZDQH .ODZLV]H RGSRZL a-
GDMFH W\P PRG\ILNDFMRP NWyUH RND*VLQLHPR*OLZH GR Z\NRQDQLD
]RVWDQZ\ZLHWORQH MDNR V]DUH QLHDNW\ZQH: naszym przypadku nie-
GRVWSQH VWDMVLQDSU]\NáDGRSFMH Extrude oraz Edit Spline, MDNZLGDü
na rysunku 10.1.
Na rolecie Parameters SRZLQQD E\ü Z\EUDQD RSFMD PDSRZDQLD SáDVNLHJR (Planar). Na
HNUDQLHZ\ZLHWORQ\]RVWDMHSRPDUDF]RZ\SURVWRNW LNRQ\PDSRZDQLDSáDVNLHJR MDNQD
rysunku 10.1.
Ikona mapowania ma w WHMFKZLOLGX*H UR]PLDU\6SUyEXMP\ M]PQLHMV]\ü'R VNDORZ a-
nia, obracania i przemieszczan LDLNRQ\Z'6WXGLR0$;X*\ZDP\W\FKVDP\FKQDU]G]L
co do skalowania, obracania i SU]HPLHV]F]DQLD RELHNWyZ 0XVLP\ W\ONR SRLQIRUPRZDü
SURJUDP*H WRZáDQLH LNRQFKFHP\ WHUD]PRG\ILNRZDü: tym celu uaktywniamy klik-
QLFLHPSU]\FLVN Sub-Object MDNQDU\VXQNXQDOLFLHRERNZ\EUDQDMHVWMHG\QDG o-
VWSQDZ tej chwili opcja: Gizmo FRR]QDF]DZW\PSU]\SDGNXZáDQLHLNRQPDSRZDQLD
1DVWSQLHXDNW\ZQLDP\LNRQVNDORZDQLDZJyUQ\PPHQXL]PQLHMV]DP\LNRQZZLGRNX
Top D*RVLJQLHZ\PLDU\]EOL*RQHGR ´ 100 FP3R]DNRF]HQLXVNDORZDQLD klikamy
powtórnie na przycisku Sub-Object
Z\áF]DMFJR
http://www.helion.com.pl/cad.htm
10. Tworzenie i
Zaczniemy od wyselekcjonowania obiektów SRGáRJDSRGáRJD oraz SRGáRJD3R]RVWDáH
obiekty w VFHQLHXNU\ZDP\E\XáDWZLüVRELHRJOGDQLHVFHQ\1DVWSQLHUR]ZLMDP\ERF z-
ne menu Modify i naciskamy klawisz UVW Mapping .
Gdy wybierzemy kilka obiektów w scenie i
6399374.017.png 6399374.018.png 6399374.019.png
236
3D Studio MAX
Rys. 10.1.
,NRQDPDSRZDQLDSáDVNLHJRGODWU]HFKZ\VHOHNFMRQRZDQ\FKRELHNWyZ
,NRQDPDSRZDQLD
,NRQD
SU]HNV]WD¥FDQLD
ZVSoOQHM
PRG\ILNDFML
ZPRG\ILNDFM¾
LQG\ZLGXDOQ¹
Rys. 10.2. Przeskalowana ikona mapowania
3U]\SLVDOLP\ MHGQRF]HQLH WVDP LNRQWU]HPUy*Q\P RELHNWRP -HOL WHUD] QD UROHFLH
Modifier Stack dla dowolnego z W\FKRELHNWyZXDNW\ZQLP\WZáDQLHZVSyOQPRG\I ika-
FM (UVW Mapping) , to jakiekolwiek zmiany wprowadzone w ZLHONRFL SRáR*HQLX OXE
W\SLH LNRQ\EGGRW\F]\á\ZV]\VWNLFK WU]HFKRELHNWyZ3RGREQLHG]LHMHVLZSU]\SDGNX
ND*GHMLQQHMPRG\ILNDFML]DVWRVRZDQHMMHGQRF]HQLHGODNLONXRELHNWyZ6WRW]Z instan-
ced modifiers F]\OLPRG\ILNDFMHÄVSU]*RQH´
http://www.helion.com.pl/cad.htm
6399374.020.png 6399374.001.png 6399374.002.png
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZHOHPHQWRPZQWU]D
237
$E\ ]PLHQLü LNRQ PDSRZDQLD LQG\ZLGXDOQLH GOD MHGQHJR ] obiektów
ÄSRGáRJD´QDOH*\RGáF]\üMHJRPRG\ILNDFM UVW Mapping od pozo-
VWDá\FKNOLNQLFLHPQDLNRQLHSRND]DQHMQDU\VXQNX
3U]\SLVDOLP\QDV]\PVLDWNRPLNRQ\PDSRZDQLDDOHQLHPDP\MHV]F]HPDSRZDQHJRP a-
WHULDáX 5R]ZLMDP\ RNQR (G\WRUD 0DWHULDáyZ LZ\ELHUDP\ SUyENEáNLWQHJR PDWHULDáX
1DGDMHP\ PX LQG\ZLGXDOQ QD]Z QD SU]\NáDG marmurek 3RGZ\*V]DP\ WH* SRá\VNO i-
ZRüPDWHULDáXWDNMDNSRN azuje rysunek 10.3.
Rys. 10.3. 3RGVWDZRZHSDUDPHWU\PDWHULDáXR nazwie marmurek
]DPDSRZDQLD NDPLHQQHM IDNWXU\ X*\MHP\ W\P UD]HP ZáDVQHM PDS\ ELWRZHM ]DPLDVW
NRU]\VWDü] tych zawartych w ELEOLRWHFH'60$;0DSD]RVWDáDXPLHV]F]RQDQD]DáF] o-
QHM GR NVL*NL G\VNLHWFH SDWU] WH* NRORURZD ZNáDGND U\V -HM ]DOHW MHVW WR *H MHVW
QLHZLHONDLÄSRZWDU]DOQD´5\VXQHNREMDQLDQDF]\PSROHJDWDSRZWDU]D
l
QRü
D
E
7X¥¹F]¹VL¾PDS\
Rys. 10.4. Pojedyncza mapa bitowa KAMIEN.TIF (a) i dwie kopie tej samej mapy bitowej
]áR*RQHUD]HPE
http://www.helion.com.pl/cad.htm
Do
6399374.003.png 6399374.004.png 6399374.005.png 6399374.006.png 6399374.007.png
238
3D Studio MAX
*G\E\P\]áR*\OLGZLHNRSLHWHMPDS\ZSLRQLHMHGQSRGGUXJZ\QLNEG]LHWDNLVDP
QLH ZLGDü QLHFLJáRFL ZPLHMVFDFK VW\NX -HVW WR ZLF REUD] SRZWDU]DOQ\ Z pionie
i SR]LRPLH 7DNLH PDS\ ELWRZH V V]F]HJyOQLH FHQQH GOD X*\WNRZQLNyZ ' 6WXGLR 3 o-
]ZDODMSRNU\üFDáSRZLHU]FKQLRELHNWXJáDGNWHNVWXUEH]ÄV]ZyZ´
*áDGNLH SR]EDZLRQH V]ZyZ WHNVWXU\PR*QD WH* QDNáDGDü QD RELHNW\ ]D
SRPRFPDSSURFHGXUDOQ\FK'6WXGLR0$;Z\SRVD*RQHMHVWZSURF e-
GXU Marble NWyUD SR]ZDOD V\PXORZDü UHDOLVW\F]QH NDPLHQQH S o-
wierzchnie.
5R]ZLMDP\UROHW Maps , po czym NOLNDP\QDNODZLV]XVSU]*RQHJRPDSRZDQLD Ambient-
Diffuse :\ZLHWOD VL RNQR GLDORJRZH Material Map Browser , jak na rysunku 10.5. Za-
]QDF]DP\RSFM New w polu Browse From: , a QDVWSQLHSRSUDZHMVWURQLHRNQDZ\ELHUDP\
W\SPDWHULDáX Bitmap .
Rys. 10.5. :\ELHUDP\QRZ\W\SPDWHULDáXBitmap
.RU]\VWDOLP\
MX*] nich RSUDFRZ\ZXMF Uy*QHZHUVMH RELü GOD IRWHOD 3DWU] UR]G]LDá Ä:VSyáU]GQH
PDSRZDQLD Z (G\WRU]H 0DWHULDáyZ´ RUD] UR]G]LDá 6.9, „Edycja parametrów procedury
Checker ´3RMDZLDVLWH*QRZDUROHWDR nazwie Bitmap Parameters z GáXJLPSXVW\PNO a-
wiszem u góry, jak na rys. 10.6.
mianowicie: Coordinates oraz Noise
D
E
Rys. 10.6. :SURZDG]DQLHZáDVQHMPDS\ELWRZHMZ(G\WRU]H0DWHULDáyZ5ROHWDBitmap
Parameteres (a) oraz okno wyboru mapy bitowej (b)
http://www.helion.com.pl/cad.htm
3R]DPNQLFLXRNQD Material/Map Browser NOLNQLFLHPQD OK, w RNQLH(G\WRUDSRMDZLDM
VL]QDMRPHUROHW\SR]LRPXÄPDSD´D
6399374.008.png 6399374.009.png 6399374.010.png 6399374.011.png 6399374.012.png
 
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZHOHPHQWRPZQWU]D
239
Po NOLNQLFLXQDW\PNODZLV]XUR]ZLMDVLRNQRGLDORJRZHZ\ERUXPDS\MDNQDU\VE
Odszukujemy w QLP PDS ELWRZ .$0,(17,) ZNDWDORJX GR NWyUHJR SU]HJUDOLP\
]DZDUWRüG\VNLHWNL1DGáXJLPNODZLV]XZUROHFLH Bitmap Parameters SRMDZLDVLQD]ZD
ZSURZDG]RQHMSU]H]QDVPDS\1DVWSQLHSU]HFKRG]LP\GRZ\*V]HJRSR]LRPX1D rolecie
Maps XVWDODP\LQWHQV\ZQRüPDSRZDQLDQDMDNSRND]XMHU\VXQHN
3RUXV]DQLHVLZUyGSRV]F]HJyOQ\FKSR]LRPyZPDWHULDáX]RVWDáR opisne
w UR]G]LDOHÄ6WUXNWXUDPDWHULDáX´
t
PDWHULDáX]PLHQLDMFNRORU Diffuse =DF]QLMP\RGVNRSLRZDQLDSUyENLPDWHULDáXGRLQQHJR
okienka i ]PLDQ\QD]Z\PDWHULDáX3RZLHG]P\*HEG]LHVLRQ WHUD]QD]\ZDá marmurek
zielony . W scenie selekcjonujemy tylko jeden obiekt o nazwie SRGáRJD . Modyfikujemy
kolor Diffuse PDWHULDáX marmurek zielony ]PLHQLDMFJR]EáNLWQHJRQDQLHFRFLHPQLHMV]
]LHOHWDNMDNQDU\VDSRWHPSU]\SLVXMHP\JRZ\EUDQHPXRELHNWRZL7HUD] rende-
UXMFVFHQX]\VNDP\]Uy*QLFRZDQSRVDG]NSDWU]NRORURZDZNáDGNDU\V
Rys. 10.8. 0DWHULDámarmurek zielony
http://www.helion.com.pl/cad.htm
Rys. 10.7. SURFHQWRZHPDSRZDQLHWHNVWXU\SU]\X*\FLXPDS\.$0,(17,)
3U]\SLVXMHP\ PDWHULDá Z\EUDQ\P RELHNWRP ZVFHQLH 7U]\ RELHNW\ EXGXMFH SRGáRJ
w QDV]HMVFHQLHRWU]\PXMQLHELHVNDZPDUPXUNRZWHNVWXU-HMQLHELHVNLH]DEDUZLHQLH
Z\QLND ] SURFHQWRZHJR XG]LDáX ]DVDGQLF]HJR NRORUX PDWHULDáX (Ambient i Diffuse)
w
NV]WDáWRZDQLXRJyOQHJRZ\JOGXSRZLHU]FKQL0R*HP\VSUyERZDüX]\VNDüLQQ\NRORU\
6399374.013.png 6399374.014.png 6399374.015.png 6399374.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin