200911_PSpaw.pdf

(7263 KB) Pobierz
502472351 UNPDF
51. Krajowa Naukowo-Techniczna
Konferencja Spawalnicza
POSTĘP W SPAWALNICTWIE
Bezpieczeństwo Techniczne,
Materiały, Urządzenia, Technologie
Dębe k. Warszawy 22-24 października 2009
Przegląd sPawalnictwa 11/2009
502472351.007.png
Przegląd sPawalnictwa 11/2009
502472351.008.png
Wydawca
FORUM SPAWALNIKÓW POLSKICH
Redakcja PRZEGLĄD SPAWALNICTWA
agenda wydawnicza siMP, ul. Świętokrzyska 14a, 00-050 warszawa
tel./fax: 0- 87 5 4, 0- 336 4 79
e-mail: pspaw@ps.pl, http://www.pspaw.ps.pl
Adres do korespondencji:
00-950 warszawa 1, skr. poczt. 56
Redaktor naczelny
MIESIęCZNIK NAUKOWO-TEChNICZNy AGENDA WyDAWNICZA SIMP
prof. dr hab. inż. Jerzy nowacki 
 zachodniopomorski Uniwersytet technologiczny w szczecinie
rok założenia 192 8
dawniej 
Z-ca redaktora naczelnego ds. naukowych
prof. dr hab. inż. andrzej Klimpel – Politechnika Śląska
Z-ca redaktora naczelnego ds. współpracy z przemysłem
nr 11/2009
Pl issn 0033-2364
 lXXXi
mgr inż. włodzimierz Jacek walczak – linde gaz Polska
Spis treści znajduje się na stronie 2
Z-ca redaktora naczelnego ds. wydawniczych
mgr inż. irena wiśniewska
51. Krajowa Naukowo-Techniczna
Konferencja Spawalnicza
Redaktorzy działów
dr h.c. prof. dr hab. inż. leszek dobrzański – Politechnika Śląska (Materiały)
dr h.c. prof. dr hab. inż. władysław Karol włosiński – Polska akademia
    nauk (zaawansowane technologie)
dr hab. inż. zbigniew Mirski prof. Pwr – Politechnika wrocławska
    (lutowanie i klejenie)
dr hab. inż. Jacek słania – instytut spawalnictwa (Praktyka spawalnicza)
dr inż. Kazimierz Ferenc – Politechnika warszawska (Konstrukcje spawane)
dr inż. gracjan wiśniewski – Urząd dozoru technicznego (Przepisy, normy)
mgr inż. Michał wińcza – rywal-rHc (technologie)
POSTĘP W SPAWALNICTWIE
Bezpieczeństwo Techniczne,
Materiały, Urządzenia, Technologie
Warszawa, 22-24 października 2009
ORGANIZATORZY KONFERENCJI
Sekcja Spawalnicza SIMP
Zakład Inżynierii Spajania Politechniki Warszawskiej
Urząd Dozoru Technicznego
Przewodniczący Rady Programowej
prof. dr hab. inż. Jan Pilarczyk – instytut spawalnictwa
Zastępca Przewodniczącego Rady Programowej
KOMITET ORGANIZACYJNY
Przewodniczący – dr hab. inż. andrzej Kolasa, prof. Pw
Sekretarz Komitetu Organizacyjnego – dr inż. Tomasz Chmielewski
Sekretarz Konferencji – mgr inż. Magdalena Trojanowska-Bajera
dr hab. inż. andrzej ambroziak prof. Pwr – Politechnika wrocławska
Rada Programowa
prezes Marek Bryś – Messer eutectic castolin sp. z o.o.
dr inż. Hubert drzeniek – euromat
dyrektor eugeniusz idziak – KwB Bełchatów sa
prof. dr hab. inż. andrzej Kolasa – Politechnika warszawska
dr hab. inż. Jerzy Łabanowski prof. Pg – Politechnika gdańska
prezes Mirosław nowak – technika spawalnicza Poznań
prezes zbigniew Pawłowski – lincoln electric Bester
dr inż. Jan Plewniak – prezes zg sekcji spawalniczej, Pol. częstochowska
dr inż. anna Pocica – Politechnika Opolska
prezes lesław Polak – esab Polska
prezes Jacek rutkowski – Kemppi Polska
prof. dr hab. inż. Jacek senkara – Politechnika warszawska
prezes andrzej siennicki – cloos Polska
prof. dr hab. inż. andrzej skorupa – akademia górniczo-Hutnicza Kraków
prof. dr hab. inż. edmund tasak – akademia górniczo-Hutnicza Kraków
mgr inż. włodzimierz Jacek walczak – linde gaz Polska
prezes Marek walczak – Urząd dozoru technicznego
dyrektor Jan wójcik – Polski rejestr statków
Członkowie:
mgr inż. Mariusz Bober – Politechnika Warszawska
dr inż. Paweł Cegielski – Politechnika Warszawska
inż. Konrad Cichowicz – OW SS SIMP
dr inż. Dariusz Golański – Politechnika Warszawska
dr inż. Jarosław Grześ – Politechnika Warszawska
inż. Michał Hudycz – Politechnika Warszawska
dr inż. Jerzy Jakubowski – Politechnika Warszawska
dr inż. Paweł Kołodziejczak – Politechnika Warszawska
dr inż. Arkadiusz Krajewski – Politechnika Warszawska
prof. dr hab. inż. Jacek Senkara – Politechnika Warszawska
mgr inż. Maciej Zagrobelny – UDT
KOMITET NAUKOWY
dr hab. inż. Andrzej Ambroziak, prof. PWr
prof. dr hab. inż. Andrzej Klimpel, PŚl
dr hab. inż. Andrzej Kolasa, prof. PW
dr hab. inż. Jerzy Łabanowski, prof. PG
dr hab. inż. Zbigniew Mirski, prof. PWr
prof. dr hab. inż. Jerzy Nowacki, ZUT
prof. dr hab. inż. Jan Pilarczyk, IS
prof. dr hab. inż. Stanisław Piwowar, SIMP
prof. dr hab. inż. Jacek Senkara, PW
prof. dr hab. inż. Andrzej Skorupa, AGH
dr hab. inż. Jacek Słania, IS
prof. dr hab. inż. Edmund Tasak, AGH
mgr inż. Marek Walczak, prezes UDT
prof. dr hab. inż. Władysłąw Włosiński, PAM
Sekretarz redakcji
Michał dudziński
Skład i druk
skład i łamanie: redakcja Przeglądu spawalnictwa aw siMP
druk: drukarnia Piotra włodarskiego – warszawa 
Stała współpraca
Recenzje artykułów – Członkowie Komitetu Naukowego Konferenc ji
Przegląd sPawalnictwa 11/2009
502472351.009.png 502472351.010.png 502472351.001.png 502472351.002.png 502472351.003.png
FORUM SPAWALNIKÓW POLSKICH
Andrzej Czopik
Spawanie elektronowe
– komputerowy system sterowania – nowe możliwości
Electron beam welding
– computer control system – new possibilit y ............................. 36
MIESIęCZNIK NAUKOWO-TEChNICZNy AGENDA WyDAWNICZA SIMP
Lechosław Tuz, Paweł Kołodziejczak, Andrzej Kolasa
Zgrzewanie tarciowe
metodą FSW stopów magnezu AZ91 i AM-Lite
Friction Stir Welding of AZ-91 and AM-Lite Magnesium Alloys .... 41
rok założenia 192 8
dawniej 
Mariusz Bober, Jarosław Grześ
Wymiar fraktalny wybranych struktur
powłok kompozytowych napawanych plazmowo ........................ 44
nr 11/2009 Pl issn 0033-2364
 lXXXi
Andrzej Nieroba, Marcin Siennicki
Aplikacje zrobotyzowanego cięcia i ukosowania plazmą ............ 48
Spis treści Contents
ABICOR BINZEL
Nowości oferowane przez ABICOR BINZEL .............................. 50
Jacek Senkara
Współczesne stale karoseryjne dla przemysłu motoryzacyjnego
i wytyczne technologiczne ich zgrzewania
Contemporary car body steels for automotive industry
and technological guidelines of their pressure welding ................... 3
Kwiryn Wojsyk, Marek Gucwa, Grzegorz Golański
Analiza przyczyn kruchego pękania
przegrzewaczy pary pierwotnej ................................................. 53
Jerzy Nowacki, Adam Sajek
Wybrane aspekty spajania biomateriałów
Selected aspects of biomaterials bonding ...................................... 8
Andrzej Marmołowski, Tadeusz Piątkowski
Zależności wiążące parametry spawania drutami proszkowymi . 55
Jacek Saperski, Michał Wińcza
„Jakość rzeczywista, czy jakoś tam będzie”
Jakość prac spawalniczych a problemy ekonomiczne wytwarzania ..... 59
Zbigniew Mirski, Kazimierz Granat, Hubert Drzeniek,
Tomasz Piwowarczyk, Tomasz Wojdat
Lutowanie miękkie aluminium z miedzią
Soldering of aluminium with copper ............................................. 15
Aneta Ziewiec, Edmund Tasak
Pękanie zbiorników i cystern eksploatowanych w wilgotnym
gazie LPG zanieczyszczonym siarkowodorem ........................... 63
Michał Urzynicok, Krzysztof Kwieciński, Marian Szubryt
Doświadczenia przy wykonywaniu połączeń doczołowych
ze stali martenzytycznej VM12-SHC
Experience in the welding of martensitic steel VM12-SHC .......... 20
Andrzej Klimpel, Aleksander Olejnik,
Aleksander Lisiecki, Damian Janicki, Andrzej St. Klimpel
Spawanie laserowe uszkodzonych zgrzein oporowych
punktowych płaszcza chłodnicy samolotu odrzutowego .............. 69
Katarzyna Olszewska
Technologiczne aspekty spawania elementów z tytanu,
miedzi i stali o różnej zawartości węgla
Technological aspects of welding of titanium,
copper and steels of various carbon content ............................... 26
Arkadiusz Krajewski, Paweł Cegielski,
Michał Hudycz, Andrzej Kolasa, Krzysztof Skrzyniecki
Nakładanie powłok i spajanie
z wykorzystaniem pulsacyjnego mikrozgrzewania oporowego ... 73
Dariusz Fydrych, Grzegorz Rogalski
Wpływ warunków spawania podwodnego metodą lokalnej komory
suchej na zawartość wodoru dyfundującego w stopiwie
Effect of underwater local cavity welding method conditions
on diffusible hydrogen content in deposited metal ....................... 29
Marek Petz
Współczesne zrobotyzowane spawanie ..................................... 78
Janusz Adamiec, Wojciech Gawrysiuk, Michał Więcek
Spawanie rur ożebrowanych laserem światłowodowym ............. 82
Nowości techniczne
Profesjonalna ochrona spawacza – przyłbice spawalnicze
Speedglas TM czwartej generacji firmy 3M .................................... 35
Odeszli ........................................................................................ 86
Informacje wydawcy .................................................................. 88
Na okładkach: II – INSTYTUT SPAWALNICTWA , III – URZąD DOZORU TECHNICZNEGO , IV – KEMPPI
Firmy prezentujące się w numerze
EXPOM S.A.
13-306 Kurzętnik
ul. Sienkiewicza 19
WWW. expom.pl
INSTYTUT
SPAWALNICTWA
44-100 Gliwice
ul. Bł. Czesława 16/18
www.is.gliwice.pl
KEMPPI
Sp. z o. o.
03-565 Warszawa
ul. Borzymowska 32
www.kempi.com
Silesia
Expowelding
41-219 Sosnowiec
ul. Braci Mieroszewskich 1245
www.exposilesia.pl
Urząd Dozoru
Technicznego
02-353 Warszawa
ul. Szczęśliwicka 34
www.udt.gov.pl
Przegląd sPawalnictwa 11/2009
502472351.004.png 502472351.005.png
Jacek Senkara
Współczesne stale karoseryjne
dla przemysłu motoryzacyjnego
i wytyczne technologiczne ich zgrzewania
contemporary car body steels for automotive 
industry and technological guidelines 
of their pressure welding
Streszczenie
Abstract
Omówiono stale dotychczas stosowane do budowy
karoserii w przemyśle samochodowym oraz nowo opra-
cowane w tym celu materiały o złożonej strukturze, cha-
rakteryzujące się rewelacyjnymi właściwościami (stale
z efektem TRIP/TWIP). Podano wytyczne technologiczne
dla ich spajania metodą zgrzewania rezystancyjnego.
The steels employed to-date by auto-makers for body-
in-white manufacturing are discussed in the paper along
with multi-structure materials of superb features (TRIP/
TWIP effect steels). Technical suggestions are formula-
ted for their welding by resistance spot method.
Wstęp
nej materiału do jego gęstości), co umożliwia redukcję
masy pojazdu;
– wysoka zdolność absorpcji energii w przypadku zderze-
nia;
– właściwości minimalizujące kłopoty technologiczne przy
wytwarzaniu i zapewniające wysoką produktywność,
w tym zwłaszcza: podatność na obróbkę plastyczną (tło-
czenie paneli, gięcie, hydroforming i in.) oraz łatwość sto-
sowania pokryć (powłoki Zn, Al, lakiery), a ponadto dobra
spawalność i zgrzewalność;
– dobre zachowanie w eksploatacji (wytrzymałość zmę-
czeniowa samego materiału i spoin, podatność na koro-
zję, łatwa wymiana elementów);
– względy ekonomiczne.
Obecnie w budowie nadwozia znajdują zastosowanie
przede wszystkim konwencjonalne stale o niskiej zawartości
węgla, przerabiane przez walcowanie na gorąco i na zimno.
Wyżarzanie po zgniocie i chłodzenie odbywa się w sposób
prowadzący do otrzymania struktur ferrytycznych. Natomiast
nowa generacja stali wymaga specjalnych obróbek, w wyni-
ku których otrzymuje się struktury bardziej złożone. Dominu-
jącą metodą montażu karoserii samochodowych pozostaje
wciąż zgrzewanie rezystancyjne punktowe, pomimo ekspan-
sji takich technologii jak spawanie i lutowanie laserowe, lase-
rowe hybrydowe, klejenie, nitowanie czy zaciskanie.
W artykule przedstawiono charakterystykę nowoczes-
nych stali tworzących grupę AHSS (CP, DP, MS, TRIP),
a także ostatnio opracowanych wysokomanganowych sta-
li TRIP/TWIP wraz z sugestiami technologicznymi dla ich
zgrzewania.
Pomimo licznych informacji o opracowywaniu i wdraża-
niu do produkcji samochodów takich materiałów jak stopy
aluminium, stopy magnezu, kompozyty i tworzywa sztucz-
ne, stale są nadal materiałem dominującym w przemyśle
motoryzacyjnym. Jest to powodowane nie tylko względa-
mi ekonomicznymi, ale przede wszystkim konkurencyjny-
mi właściwościami. Realizacja kilku programów o zasięgu
międzynarodowym w ostatnim 15-leciu w Europie, Japonii
i USA spowodowała pojawienie się atrakcyjnych nowości w
tym obszarze. Wychodzą one naprzeciw wymaganiom doty-
czącym zmniejszenia masy karoserii – co przekłada się na
zmniejszenie zużycia paliwa – oraz zapewnienia większego
bezpieczeństwa biernego pasażerom. O ile jeszcze niedaw-
no duże zainteresowanie budziły stopy aluminium, obecnie
większe nadzieje wiąże się z zastosowaniem cienkich blach
i innych elementów konstrukcyjnych o małych przekrojach ze
stali o bardzo wysokich właściwościach. Z punktu widzenia
przemysłu motoryzacyjnego powinny być przede wszystkim
brane pod uwagę:
– właściwości mechaniczne, w tym zwłaszcza wysoka tzw.
wytrzymałość właściwa (stosunek wytrzymałości doraź-
Prof. dr hab. inż. Jacek Senkara – Politechnika
Warszawska.
Przegląd sPawalnictwa 11/2009
3
502472351.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin