Czasopismo Księgowość i podatki 2008.pdf

(627 KB) Pobierz
0605znez1001-1awp.pdf
TYGODNIK DLA KSIĘGOW YCH
A
nr 108 (1721) PONIEDZIAŁEK 5 czerwca 2006 www.gazetaprawna.pl
RACHUNKOWOŚĆ EWIDENCJA UMÓW
Jak księgować leasing
Przy ewidencji umowy leasingu należy zwrócić uwagę na wszystkie jej postanowienia. Pozwoli to na odpowiednie
zaklasyfikowanie umowy, co jest podstawą ujęcia w księgach rachunkowych.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
E widencja umowy leasingu w księgach
wany jest jak usługa. Leasingobiorca
otrzymuje więc od leasingodawcy faktu-
ry VAT za:
opłatę wstępną (jeżeli tak stanowi umo-
wa),
nansowe leasingobiorcy nie podlega obo-
wiązkowi badania i ogłaszania, pozwala
dokonać kwalifikacji umowy leasingu we-
dług zasad określonych w przepisach po-
datkowych.
Jednostki, które prowadzą księgi ra-
chunkowe zgodnie z Międzynarodowy-
mi Standardami Rachunkowości (MSR)
muszą mieć świadomość, że również
MSR inaczej kwalifikują umowę leasin-
gu niż polskie prawo bilansowe. W usta-
wie o rachunkowości musi być spełnio-
ny jeden z siedmiu warunków (z art.
3 ust. 4). Według MSR nr 17 „Leasing”
z leasingiem finansowym mamy do czy-
nienia wtedy, gdy na leasingobiorcę
przechodzą wszystkie pożytki i całe ry-
zyko z tytułu posiadania przedmiotu le-
asingu. Może więc się zdarzyć, że przy
zastosowaniu tej definicji leasing, który
według ustawy o rachunkowości nie bę-
dzie leasingiem, który należy wykazać
w księgach rachunkowych leasingobior-
cy będzie leasingiem finansowym we-
dług międzynarodowych standardów.
Należy też pamiętać, że od 1 stycznia
jednostki, które prowadzą księgi we-
dług MSR muszą stosować wymogi in-
terpretacji KIMSF 4. Zobowiązuje ona
jednostkę do ustalania, czy dana umo-
wa zawiera elementy leasingu.
Jest tak, w przypadku gdy umowy doty-
czące transakcji lub serii powiązanych
transakcji, które nie mają prawnej formy le-
asingu, przekazują prawo do użytkowania
składnika aktywów w zamian za zapłatę
lub serię płatności. Przykładami takich
umów są:
– umowy dotyczące zlecenia zadań do
realizacji poza jednostką (np. zlecenie
przetwarzania danych jednostki),
– umowy zawierane w przemyśle teleko-
munikacyjnym, kiedy dostawcy infrastruk-
tury telekomunikacyjnej zawierają umowy
w celu przekazania nabywcom prawa do
infrastruktury,
– umowy typu take-or-pay.
Jeżeli więc umowa zawiera leasing, stro-
ny umowy powinny stosować wymogi MSR
nr 17 w odniesieniu do leasingowego ele-
mentu umowy.
rachunkowych będzie uzależniona od
jego klasyfikacji do kategorii leasingu fi-
nansowego lub operacyjnego zarówno
w prawie podatkowym, jak i bilansowym.
Ta sama umowa może więc stanowić le-
asing finansowy dla celów rachunkowości,
natomiast dla celów podatkowych leasing
operacyjny lub odwrotnie.
Warto w tym kontekście zwrócić uwagę,
jak będzie wyglądała ewidencja w sytuacji
gdy zgodnie z ustawą o rachunkowości
umowa będzie stanowiła leasing finansowy.
Decydującym elementem będzie klasy-
fikacja umowy dla celów podatkowych.
Możliwe są w tej sytuacji dwa warianty:
leasing finansowy dla celów rachunko-
wych i operacyjny dla celów podatko-
wych oraz
leasing finansowy dla celów rachunko-
wych i podatkowych.
Leasing operacyjny klasyfikowany
zgodnie z prawem podatkowym trakto-
opłatę leasingową z wyszczególnieniem
części kapitałowej i odsetkowej,
za wykup samochodu.
Leasing finansowy kwalifikowany zgod-
nie z prawem podatkowym dla celów VAT
stanowi sprzedaż towaru. Leasingodawca
otrzymuje więc od leasingodawcy jedną
fakturę na całkowitą wartość umowy le-
asingu z wyodrębnioną częścią kapitałową
oraz odsetkową. Część odsetkowa z faktury
podlega w tym przypadku zaksięgowaniu
do rozliczeń międzyokresowych kosztów fi-
nansowych. Jest ona do końca okresu umo-
wy rozliczana proporcjonalnie. Natomiast
płatności leasingobiorca dokonuje na pod-
stawie otrzymywanych od leasingodawcy
not księgowych.
Rozróżnienie typu umowy w prawie
bilansowym dotyczy jednak tylko dużych
jednostek. Ustawa o rachunkowości,
w przypadku gdy roczne sprawozdanie fi-
strony A7–A10
KTO MOŻE ZDOBYĆ
CERTYFIKAT KSIĘGOWEGO
wyjaśnia Agnieszka Pokojska
Gazeta Prawna strona 18
JAK OPODATKOWANE SĄ WYGRANE
W GRACH I KONKURSACH
wyjaśnia Krzysztof Tomaszewski
Gazeta Prawna strona 13
dziś piszemy...
EKSPERCI RADZĄ
OBOWIĄZUJĄ NOWE ZASADY udzielania pomocy
publicznej firmom poddanym procesom prywatyza-
cji. W niektórych przypadkach można stosować roz-
wiązania dotychczasowe.
JUSTYNA ZAJĄC-WYSOCKA
ekspert z ECDiDP
Podatnikowi nie przy-
sługuje prawo do obni-
żenia kwoty podatku
należnego o kwotę po-
datku naliczonego, gdy
wypłacona kwota nie
mogłaby być zaliczona
do kosztów. strona A5
strona A3
PROTOKOŁÓW Z KONTROLI SKARBOWEJ spo-
rządzanych przez inny organ niż organ restrukturyza-
cyjny nie można uznać za źródło wiedzy organu re-
strukturyzacyjnego o zaległościach podatnika.
strona A4
DR TOMASZ NOWAK
prawnik w kancelarii
Grynhoff, Woźny i Wspólnicy
Nieodprowadzenie
przez pracodawcę za-
liczki na podatek nie
oznacza, że podatnik
złożył nieprawidłowe ze-
znanie podatkowe i mu-
si je korygować.
strona A11
ZALICZKA TYLKO WTEDY SPOWODUJE wcze-
śniejsze powstanie obowiązku podatkowego VAT, je-
żeli będzie dokonana w związku z opodatkowaną do-
stawą bądź usługą.
strona A5
Lepiej mieć
NIE ZAWSZE WYDATKI PONIESIONE na kształce-
nie pracowników będą mogły zostać uznane za kosz-
ty uzyskania przychodu.
strona A12
wszystkie
JEDNOSTKA, KTÓRA ZAWIERA UMOWĘ FAKTO-
RINGU z bankiem będzie musiała zapłacić z tego ty-
tułu prowizję i inne opłaty.
strona A13
SŁAWOMIR ŁUCZAK
radca prawny w Kancelarii
Sołtysiński Kawecki i Szlęzak
Przychody otrzymywane
za usługi zarządzania
przedsiębiorstwem bę-
dą zawsze stanowić
przychody z działalno-
ści wykonywanej osobi-
ście, więc nie będą mo-
gły być opodatkowane
ryczałtem. strona A12
JEŚLI TOWAR PODLEGA PODATKOWI od towa-
rów i usług lub jest z niego zwolniony, to nie istnieje
obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilno-
prawnych.
Z powodu braku jednej istotnej informacji
możesz mieć trudności z realizacją swoich planów.
Albo wcale nie uda Ci się ich wykonać...
Nie ryzykuj
Prenumerata Gazety Prawnej na III kwartał
Informacja: 0 22 761 31 27, 0 801 626 666
www.gazetaprawna.pl/prenumerata
strona A14
ZA TYDZIEŃ
Wszystko o usługowym prowadzeniu ksiąg
rachunkowych
9537065.015.png 9537065.016.png 9537065.017.png 9537065.018.png 9537065.001.png 9537065.002.png
A 2
PONIEDZIAŁEK 5 czerwca 2006
KOMENTARZE OPINIE
www.gazetaprawna.pl
VAT przy sprzedaży wierzytelności
WAŻNE DATY
Cesja wierzytelności jest często wyko-
rzystywana przez przedsiębiorców jako
forma pozyskania środków finanso-
wych, zapłaty czy też jako zabezpiecze-
nie. W związku ze sprzedażą wierzytel-
ności własnej pojawić się może pytanie
odnośnie do obowiązku podatkowego
w zakresie podatku od towarów i usług.
Wyjaśnienie, czy cesja wierzytelności
skutkuje powstaniem obowiązku podat-
kowego w zakresie VAT wymaga ustale-
nia, czy przelew dokonany np. w formie
sprzedaży wierzytelności stanowi przed-
miot opodatkowania zgodnie z ustawą
z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535
z późn. zm.; dalej ustawa o VAT). Przed-
miotem opodatkowania, według art.
5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jest odpłat-
na dostawa towarów i odpłatne świad-
czenie usług na terytorium kraju. Sprze-
daży wierzytelności nie można uznać za
opodatkowaną dostawę towarów w ro-
zumieniu ustawy o VAT. Wierzytelność,
będąca prawem majątkowym, nie jest
towarem w rozumieniu art. 2 pkt
6 ustawy o VAT.
Z kolei świadczenie usług to każde
świadczenie na rzecz osoby fizycznej,
czenia o charakterze usługi na rzecz pod-
miotu zewnętrznego. Takie stanowisko
prezentuje też większość organów podat-
kowych. W konsekwencji zbycie własnej
wierzytelności nie spowoduje obowiązku
wystawienia faktury ani rozliczenia
VAT. Cesja może zostać uznana za
świadczenie usług podlegające VAT,
wówczas gdy wierzytelność zostanie na-
byta celem dalszej odsprzedaży. W takim
przypadku mamy do czynienia z czyn-
nościami stanowiącymi usługi pośred-
nictwa finansowego. Gdyby nasz kontra-
hent stale skupywał od nas wierzytelno-
ści, a następnie zbywał je innym podmio-
tom, to po jego stronie powstałby
obowiązek podatkowy w VAT.
Cesja wierzytelności wykorzystywa-
na jest także jako forma zapłaty
w transakcjach handlowych. Odbiera-
jąc towar od kontrahenta w ramach
uregulowania płatności, można doko-
nać przelewu wierzytelności wobec na-
szego dłużnika. Również i w tym przy-
padku nie powstanie obowiązek w za-
kresie VAT. Przelew, będący w tym przy-
padku zapłatą za wykonaną usługę lub
dostawę towarów, nie może być trakto-
wany jak świadczenie usług. Po stronie
cedenta nie powstanie obowiązek w za-
kresie VAT również w przypadku doko-
nania warunkowego lub powierniczego
przelewu wierzytelności, np. na zabez-
pieczenie płatności należności z umowy,
z zastrzeżeniem powrotnego przejścia
wierzytelności w razie wykonania zobo-
wiązania. Obowiązki w zakresie VAT
przy sprzedaży wierzytelności ciążą na
podmiotach, które świadczą usługi po-
średnictwa finansowego. Usługi tego ro-
dzaju w większości przypadków korzy-
stają ze zwolnienia przedmiotowego (z
wyjątkiem m.in. usług faktoringu czy
ściągania wierzytelności), co może z ko-
lei wiązać się z koniecznością ustalania
proporcji na zasadach określonych
w art. 90 ustawy o VAT albo odrębnego
wykazywania kwot podatku naliczone-
go związanego z czynnościami nieopo-
datkowanymi, jeżeli jest możliwe takie
wyodrębnienie kwot.
4
czerwca
2006
OCHRONA ZDROWIA
Wchodzi w życie ustawa z dnia 14 maja 2004 r. o zmianie ustawy o
zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 75, poz. 518)
Jak wynika z nowych przepisów, zakłady opieki zdrowotnej ani inne
podmioty na terenie zakładu opieki zdrowotnej nie mogą
prowadzić działalności uciążliwej dla pacjenta lub przebiegu
leczenia albo innej działalności, która nie służy zaspokajaniu
potrzeb pacjenta i realizacji jego prawa. Zabroniona będzie
reklama lub akwizycja skierowana do pacjenta oraz działalność
polegająca na świadczeniu usług pogrzebowych. Na terenie
publicznego zakładu opieki zdrowotnej, np. stowarzyszenia,
fundacje nie będą mogły prowadzić działalności polegającej na
udzielaniu takich samych świadczeń zdrowotnych, które są
udzielane przez ten zakład, z wyjątkiem świadczeń z zakresu
podstawowej opieki zdrowotnej i stomatologicznej.
Krzysztof
Lenart
radca prawny
w Kancelarii
Prawnej Chałas
i Wspólnicy
5
czerwca
2006
UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
Termin zapłaty comiesięcznej składki na ubezpieczenia społeczne,
zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych opłacanej przez jednostki budżetowe, zakłady budże-
towe i gospodarstwa pomocnicze
7
czerwca
2006
WOJSKO
Zaczyna obowiązywać rozporządzenie ministra obrony narodowej
z dnia 12 maja 2006 r. w sprawie mianowania na wyższy stopień woj-
skowy osób niepodlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej
oraz byłych żołnierzy zawodowych (Dz.U. nr 86, poz. 597)
Wchodzi w życie rozporządzenie ministra obrony narodowej z dnia
12 maja 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegóło-
wych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych,
małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych
przejazdów oraz innych świadczeń socjalno–bytowych
(Dz.U. nr 86, poz. 598)
Cesja może zostać uznana za świadczenie
usług podlegające VAT, wówczas
gdy wierzytelność zostanie nabyta
celem dalszej odsprzedaży
RUCH DROGOWY
Zaczyna obowiązywać rozporządzenie ministra transportu i budow-
nictwa z dnia 4 maja 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz
jej opisu (Dz.U. nr 86, poz. 600)
Jeżeli dla pojazdu została błędnie wystawiona karta, to producent lub
importer wystawia nowa kartę, jeżeli błąd w wystawionej przez niego
karcie został stwierdzony przed pierwszą rejestracją pojazdu. Jeżeli
błąd został stwierdzony po zarejestrowaniu, wówczas organ rejestru-
jący, właściwy dla miejsca ostatniej rejestracji pojazdu, zamieszcza
poprawne dane w karcie w rubryce „Adnotacje urzędowe”
osoby prawnej lub jednostki organiza-
cyjnej niemającej osobowości prawnej,
które nie stanowi dostawy towarów. Po-
tencjalnie mogłoby to uzasadniać po-
traktowanie sprzedaży wierzytelności
własnej jako usługi, powodującej po-
wstanie obowiązku w zakresie VAT. Za-
sadne jest jednak stanowisko, iż sprze-
daż własnej wierzytelności usługą nie
jest, gdyż nie obejmuje żadnego świad-
Not. EM
PODATKI
Mija termin wpłaty podatku w formie karty podatkowej.
Wpłata zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wy-
płaconych w poprzednim miesiącu dochodów z tytułu udziału w zy-
skach (CIT-6) oraz przekazanie przez płatnika podatnikowi informacji
CIT-7 o pobranym podatku dochodowym.
Przekazanie deklaracji CIT-6A i wpłata 19 proc. podatku z tytułu prze-
jęcia lub podziału spółki.
Wpłata podatku przez płatnika dokonującego wypłat należności oso-
bom, które nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu – CIT 10.
KOŁO RATUNKOWE
Czy 12-letni staż wystarczy,
aby zostać główną księgową
Wymagania dla chcących zostać księgo-
wymi w jednostkach sektora finansów
publicznych są publicznie dostępne. Mimo
to zdarza się, że osoby posiadające odpo-
wiednią praktykę nie są pewne, czy mogą
zostać księgowymi. Z takim problemem
zwróciła się do użytkowników forum in-
ternetowego Gazety Prawnej czytelniczka
(użytkownik „M”). Napisała tak:
Pracuję w szkole na stanowisku
głównego księgowego od 1 sierpnia 2005 r.
Przepracowałam 23 lata, w tym 12 lat w szko-
le, na stanowisku starszy księgowy. Ukończy-
łam studium ekonomiczne o specjalności fi-
nanse i rachunkowość. Czy w związku z tym
mogę pełnić funkcję głównego księgowego,
czy muszę iść na studia?
Czytelnicy odpowiedzieli:
Wioletta – Możesz być głównym księgowym,
od 1 stycznia zmieniły się przepisy. Trzeba mieć
ukończoną szkołę ekonomiczną, wystarczy
średnią i mieć 6 lat praktyki w księgowości lub
studia i 3 lata praktyki. Wymagania te reguluje
ustawa o finansach publicznych z dnia
30 czerwca 2005 r. (Dz.U. z dnia 20 grudnia
2005 r.), w dziale I Zasady ogólne finansów pu-
blicznych. Zgodnie z art. 45 głównym księgo-
wym jednostki sektora finansów publicznych
jest pracownik, któremu kierownik jednostki
powierza obowiązki i odpowiedzialność, m.in.
w zakresie prowadzenia rachunkowości jed-
nostki, wykonywania dyspozycji środkami pie-
niężnymi. Ustawa określa również, kto może
zostać głównym księgowym.
Ciekawska – Podpisuję się jak wyżej, ale
wszystko zależy od dyrektora. Może ma kogoś
innego na to stanowisko, które wiąże się rów-
nież ze zwiększeniem poborów?
Sprawa jest dość prosta. Rzeczywiście to,
kto może i jakie wymagania musi spełnić, aby
zostać głównym księgowym w jednostce sek-
tora finansów publicznych określa art. 45
ustawy o finansach publicznych.
Ustawa stanowi, że głównym księgowym
może być osoba, która spełnia kilka warun-
ków: posiada obywatelstwo jednego z państw
członkowskich Unii Europejskiej lub Europej-
skiego Porozumienia o Wolnym Handlu, ko-
rzysta z pełni praw publicznych, nie była pra-
womocnie skazana za niektóre przestępstwa
z zakresu gospodarki i dodatkowo spełnia je-
den z warunków dotyczących wykształcenia
i praktyki: 1) ukończyła ekonomiczne studia
magisterskie, ekonomiczne studia zawodowe,
ekonomiczne uzupełniające studia magister-
skie, ekonomiczne podyplomowe i posiada
3-letnią praktykę w księgowości albo 2) ukoń-
czyła średnią policealną lub pomaturalną
szkołę ekonomiczną i posiada 6-letnią prakty-
kę w księgowości albo 3) jest biegłym rewi-
dentem (wpisanym do rejestru) albo 4) posia-
da uprawnienia do usługowego prowadzenia
ksiąg rachunkowych.
Biorąc pod uwagę przedstawione przez
czytelniczkę „M” doświadczenie i praktykę
dwukrotnie przekraczającą ustawowe wymo-
gi, należy uznać, że spełnia ona kryteria nie-
zbędne do wykonywania obowiązków głów-
nej księgowej. To jednak nie koniec wymogów
przewidzianych w prawie. Zgodnie z tym sa-
mym art. 45, kierownik jednostki musi powie-
rzyć czytelniczce obowiązki w zakresie pro-
wadzenia rachunkowości jednostki, dyspono-
wania środkami i wstępnej kontroli. Jeśli ten
wymóg również zostanie spełniony, będzie
ona główną księgową w jednostce. Dla wy-
czerpania postawionych pytań, należy stwier-
dzić również, że czytelniczka nie musi iść na
studia.
9
czerwca
2006
PRAWO LOTNICZE
Zaczyna obowiązywać rozporządzenie Komisji (WE) nr 768/2006
z dnia 19 maja 2006 r. wprowadzające w życie dyrektywę Parlamentu
Europejskiego i Rady 2004/36/WE w zakresie zbierania i wymiany
informacji na temat bezpieczeństwa statków powietrznych korzysta-
jących z portów lotniczych Wspólnoty oraz zarządzania systemem in-
formacyjnym (Dz.Urz. UE L 134)
10
czerwca
2006
UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
Składka na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy od
osób fizycznych opłacających składkę wyłącznie za siebie.
Oprac. EW
DYŻUR EKSPERTA
We wtorek 6 czerwca w godz. 11.00–13.00
dyżur telefoniczny dotyczący księgowania leasingu
będzie pełniła
AGNIESZKA POKOJSKA
(0 22) 530 44 03
agnieszka.pokojska@infor.pl
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
01-042 Warszawa. ul. Okopowa 58/72,
tel. (022) 530 40 35, (022) 530 40 40, fax (022) 530 40 39
www.gazetaprawna.pl, ksiegowosc@infor.pl
Redaktor prowadzący: Edyta Wereszczyńska, tel. (022) 530 48 29, edyta.wereszczynska@infor.pl
Sekretarz redakcji: Małgorzata Nowotny, tel. (022) 530 40 44, malgorzata.nowotny@infor.pl
Biuro Reklamy: tel. (022) 530 44 61, (022) 530 40 26-29, fax (022) 530 40 25
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
9537065.003.png 9537065.004.png 9537065.005.png
www.gazetaprawna.pl
PRZEGLĄD TYGODNIA
PONIEDZIAŁEK 5 czerwca 2006
A 3
30 maja – wtorek
Zwrot VAT za materiały budowlane
31 maja – środa
Nowe przepisy dotyczące
specjalistów w budownictwie
Przepisy o zwrocie VAT nie wyma-
gają, aby na fakturach będących
podstawą zwrotu VAT za materiały
budowlane był symbol PKWiU.
Jednak urzędnicy żądają od wnio-
skodawców podawania takich
symboli, co ma ułatwić stwierdze-
nie zasadności zwrotu.
N a fakturze VAT nie ma sym-
mieszkaniowym takiego wymo-
gu nie ma.
W załączonych do wniosków
kopiach faktur VAT organy podat-
kowe nakazują podawać symbol
PKWiU, który nie musi być znany
podatnikowi jako osobie niezaj-
mującej się obrotem profesjonal-
nym. Zwrot VAT za wydatki zwią-
zane z budownictwem mieszka-
niowym przysługuje tylko od nie-
których materiałów budowlanych.
Lista tych materiałów została opu-
blikowana w formie obwieszcze-
nia ministra budownictwa w opar-
ciu o symbole Polskiej Klasyfikacji
Wyrobów i Usług (PKWiU). Zwrot
dotyczy wydatków poniesionych
i udokumentowanych fakturami
wystawionymi od dnia 1 maja
2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Do-
tyczy on wydatków poniesionych
na zakup materiałów budowla-
nych, które do 30 kwietnia 2004 r.
były opodatkowane stawką VAT
w wysokości 7 proc., a od 1 maja
2004 r. są opodatkowane 22-proc.
VAT. Przepisy nic nie mówią
o określeniu symbolu PKWiU na
składanych do urzędu skarbowego
wraz z wnioskiem kopiach faktur.
Wpisanie własnoręcznie sym-
bolu PKWiU przenosi całkowicie
na podatnika odpowiedzialność
(podatkową i karną skarbową) za
podanie właściwych danych
w złożonym wniosku. W razie
uznania, że wnioskodawca nie-
prawidłowo podał PKWiU towa-
ru, który nie mieści się na liście
uprawniającej do zwrotu, urząd
skarbowy odrzuci wniosek w ca-
łości lub w części. Za narażenie na
nienależny zwrot poprzez poda-
nie danych niezgodnych ze sta-
nem rzeczywistym lub zatajenie
rzeczywistego stanu rzeczy
i wprowadzenie w błąd organu
podatkowego grozi kara grzywny.
Przepisy przewidują za takie prze-
stępstwo nawet karę więzienia.
W razie wątpliwości organu
podatkowego, czy za dany mate-
riał przysługuje zwrot VAT, powi-
nien on przeprowadzić postępo-
wanie wyjaśniające poprzez ode-
branie od podatnika wyjaśnień
o cechach i przeznaczeniu kupio-
nego materiału. To powinno wy-
starczyć na rozwianie wątpliwo-
ści, czy dany materiał budowlany,
pomimo braku PKWiU, jest mate-
riałem określonym w wykazie mi-
nistra budownictwa czy nie.
bolu PKWiU, gdy towary są
objęte 22-proc. stawką podatku.
Przy tej stawce nie ma obowiąz-
ku podawania przez sprzedawcę
symbolu PKWiU. Przy wnio-
skach o zwrot VAT urzędnicy
skarbowi żądają, żeby na załą-
czonych do wniosku kseroko-
piach faktur VAT podawać te
symbole. Nieświadomi podatni-
cy zazwyczaj nie żądają od
sprzedawców wyszczególnienia
symbolu PKWiU na fakturach
VAT przy kupnie materiałów bu-
dowlanych stanowiących pod-
stawę zwrotu. Urzędy skarbowe
wzywają do uzupełnienia wnio-
sku poprzez podanie symbolu
PKWiU, który nie jest określony,
jako jeden z warunków zwrotu.
W ustawie o zwrocie osobom fi-
zycznym niektórych wydatków
związanych z budownictwem
organy nadzoru budowlanego
kontroli przestrzegania i stosowa-
nia przepisów prawa budowlane-
go sprawdzeniu poddawane jest
także posiadanie przez osoby peł-
niące samodzielne funkcje tech-
niczne w budownictwie właści-
wych uprawnień do pełnienia
tych funkcji. Tak wynika z ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo bu-
dowlane (Dz.U. z 2003 r. nr 207,
poz. 2016 z późn. zm.).
Od 31 maja obowiązuje nowe
rozporządzenie ministra transpor-
tu i budownictwa z dnia 28 kwiet-
nia 2006 r. w sprawie samodziel-
nych funkcji technicznych w bu-
downictwie (Dz.U. nr 83, poz.
578). Określa ono rodzaje i zakres
przygotowania zawodowego do
wykonywania takich funkcji, spo-
sób stwierdzania posiadania tego
przygotowania, ograniczenia za-
kresu uprawnień budowlanych,
wykaz kierunków wykształcenia
odpowiedniego i pokrewnego dla
danej specjalności, wykaz specjali-
zacji wyodrębnionych w ramach
poszczególnych specjalności, spo-
sób przeprowadzania i zakres egza-
minu, zasady odpłatności za postę-
powanie kwalifikacyjne, zasady
wynagradzania członków komisji
egzaminacyjnej.
Z rozporządzenia jasno wynika,
do jakiej roli można zaangażować
określonego specjalistę. Na przy-
kład uprawnienia budowlane
w specjalności architektonicznej
bez ograniczeń dają prawo do pro-
jektowania lub kierowania robota-
mi budowlanymi związanymi
z obiektem budowlanym w zakre-
sie:
sporządzania projektu architekto-
niczno-budowlanego w odniesie-
niu do architektury obiektu lub
kierowania robotami budowlany-
mi w odniesieniu do architektury
obiektu.
Postępowanie kwalifikacyjne
związane z nadaniem uprawnień
prowadzi – w zależności od specja-
lizacji – izba architektów albo inży-
nierów budownictwa.
Wykształcenie, uzyskane przed
dniem wejścia w życie rozporzą-
dzenia, którego kierunek lub za-
wód techniczny był określany
w sposób odbiegający od przyjęte-
go w rozporządzeniu, podlega in-
dywidualnemu rozpatrzeniu i za-
kwalifikowaniu przez izbę, na pod-
stawie programu kształcenia, jako
wykształcenie odpowiednie lub po-
krewne dla danej specjalności.
Iwona Jackowska
iwona.jackowska@infor.pl
Bogdan Świąder
bogdan.swiader@infor.pl
1 czerwca – czwartek
Plany kont organów podatkowych
Do końca roku organy podatkowe
będą musiały dostosować swoje
plany kont do nowych przepisów,
które opracowuje Ministerstwo Fi-
nansów.
R esort finansów opracował
kowe osób fizycznych zobowiąza-
nych do płacenia podatku rolne-
go oraz podatku od nieruchomo-
ści lub podatku leśnego i formu-
larze pokwitowania wpłat (wy-
pełniane w momencie dokonania
wpłaty przez podatników). Inka-
sentem tych podatków jest sołtys,
który prowadzi kontokwitariusz,
pobiera wpłaty i rozlicza się okre-
sowo z gminą.
Po zmianach sołtys będzie je-
dynie otrzymywał z urzędu gmi-
ny kwitariusze przychodowe,
z których będzie podatnikom
wydawał pokwitowania dokona-
nych wpłat. Natomiast księgowa-
nie wpłat i rozliczenie podatni-
ków będą przeprowadzane przez
gminę.
Nowym rozwiązaniem jest
również wprowadzenie kont po-
zabilansowych do prowadzenia
rozliczeń z tzw. osobami trzecimi,
które w zastępstwie podatnika
płacą jego zobowiązania podatko-
we. Kwestia ta, nie była do tej po-
ry uregulowane.
Wprowadzenie zostaną również
regulacje, które określają zasady
prowadzenia kont dla osób i jedno-
stek, z którymi prowadzi się rozra-
chunki z tytułu nienależnie pobra-
nych przez nich kwot w związku
z rozliczeniami podatkowymi.
Pomoże to w sytuacjach, gdy
np. podmiot nie płaci pewnego
podatku w danej gminie, a pomył-
kowo otrzymała zwrot nadpłaty
tego podatku i gmina dochodzi
zwrotu wypłaconej kwoty.
Projekt rozporządzenia prze-
widuje również rozszerzenie wy-
kazu dopuszczalnych dowodów
wpłaty o elektroniczne wyciągi
bankowe.
Organy podatkowe jednostek
samorządu terytorialnego będą
musiały dostosować swoje plany
kont do 1 stycznia 2007.
projekt rozporządzenia,
które zastąpiło obowiązujące
z 25 maja 1999 r. w sprawie za-
sad rachunkowości i planu
kont dla prowadzenia ewiden-
cji podatków i opłat dla orga-
nów podatkowych jednostek
samorządu terytorialnego
(Dz.U. nr 50, poz. 511 z późn.
zm.). Dotychczasowe rozpo-
rządzenie straciło moc 30
czerwca 2006 r.
Jedno z nowych rozwiązań,
które proponuje ministerstwo, za-
kłada przeniesienie kont podatni-
ków z kontokwitariuszy do ksiąg
prowadzonych w urzędach gmin.
Obecnie funkcjonuje kontokwita-
riusz, który zawiera konta podat-
1 czerwca – czwartek
Kłopotliwy obowiązek
Po raz pierwszy upubliczniono
wykazy osób i firm, którym
udzielono ulg podatkowych
w poprzednim roku.
N a zarządy jednostek samo-
wie (burmistrzowie, prezydenci
miast), starostowie i marszałko-
wie województw mieli wypełnić
obowiązek realizacji zasady jaw-
ności i przejrzystości finansów
publicznych.
Niestety, przepisy ustawy nie
zawierają szczegółowych regula-
cji dotyczących wykonania tego
obowiązku. Ustawa określa jedy-
nie termin (31 maja), w jakim wy-
kazy te powinny być sporządzo-
ne. Sporządzanie takich wykazów
jest corocznym obowiązkiem wój-
tów, burmistrzów i prezydentów
miast.
rządu terytorialnego nało-
żono nowy obowiązek podania
do publicznej wiadomości wyka-
zów podmiotów, którym w za-
kresie podatków lub opłat udzie-
lono ulg, odroczeń, umorzeń lub
rozłożono spłatę na raty, wyka-
zów osób prawnych i fizycznych,
którym udzielono pomocy pu-
blicznej oraz wykazów podmio-
tów, którym udzielono poręczeń
i gwarancji. W ten sposób wójto-
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
Edyta Wereszczyńska
edyta.wereszczynska@infor.pl
2 czerwca – piątek
Dla kogo pomoc publiczna
2 czerwca – piątek
Praca dla księgowych
Coraz więcej firm zagranicznych
tworzy centra obsługi księgowej
w Polsce. Szacuje się, że do 2010 ro-
ku zatrudnienie znajdzie 500 tysięcy
księgowych.
Z analiz wynika, że przybędzie
Od kilku dni obowiązują już nowe
zasady udzielania pomocy publicz-
nej firmom poddanym procesom
prywatyzacji. W niektórych przy-
padkach można stosować rozwią-
zania dotychczasowe.
R ozłożenie na raty należności
nr 84, poz. 580), które zaczęło
obowiązywać 2 czerwca.
Rozporządzenie wymienia wa-
runki udzielenia pomocy publicz-
nej na realizację nowej inwestycji,
oraz na restrukturyzację. Za nową
inwestycję uważa się taką, która
jest związana z rozbudową pry-
watyzowanego przedsiębiorstwa,
a także nabycie przedsiębiorstwa
w określonym trybie, jeżeli przed-
siębiorstwo to, z przyczyn ekono-
micznych, zostałoby zlikwidowa-
ne, gdyby nie zostało nabyte.
W przepisach tych mowa jest tak-
że o pomocy na ratowanie, czyli
o ograniczonym w czasie wspar-
ciu finansowym, które ma na celu
umożliwienie przedsiębiorcy pro-
wadzenia działalności gospodar-
czej przez czas niezbędny do do-
konania koniecznych analiz oraz
opracowania planu restrukturyza-
cji albo likwidacji działalności.
Z kolei pomoc na restrukturyzację
przewiduje się jako pomoc przyję-
tą w planie restrukturyzacji okre-
ślającym działania służące przy-
wróceniu przedsiębiorcy długo-
okresowej zdolności do konkuro-
wania na rynku.
W przypadku pomocy na reali-
zację nowych inwestycji nie
udziela się wsparcia przedsiębior-
com będącym w trudnej sytuacji
ekonomicznej (to kryterium okre-
ślają przepisy Unii Europejskiej).
Ponadto w ramach tej pomocy nie
można liczyć na wsparcie opera-
cyjne i eksportowe na działalność
związaną z produkcją, przetwa-
rzaniem lub obrotem produkta-
mi, wymienionymi w załączniku
I do Traktatu ustanawiającego
Wspólnotę Europejską, a także
w rybołówstwie i akwakulturze
oraz w sektorach: żeglugi mor-
skiej, budownictwa okrętowego,
hutnictwa żelaza i stali, górnic-
twa węgla i włókien syntetycz-
nych. Ponadto nie ma mowy o po-
mocy, w której koszty kwalifiku-
jące się do objęcia pomocą prze-
kraczają równowartość 50 mln
euro.
miejsc pracy dla księgowych.
Spowodowane jest to przenosze-
niem centrów obsługi finansowo-
-księgowej z całej Europy do Pol-
ski. Do 2010 roku w centrach fi-
nansowo-księgowych Business
Process Outsourcing w Polsce bę-
dzie pracowało ponad pół milio-
na osób.
Na wyższe pensje mogą liczyć
pracownicy znający kilka języ-
ków obcych. Księgowy powinien
też dobrze obsługiwać komputer.
Dużym atutem jest znajomość
kilku najbardziej popularnych
programów.
Eksperci podkreślają, że w przy-
padku księgowych zatrudnionych
w centrach outsourcingowych naj-
ważniejsza jest znajomość języków
obcych. Poszukiwani są księgowi
mówiący biegle po hiszpańsku,
portugalsku, niemiecku, włosku
i szwedzku.
Mogą pojawić się jednak proble-
my w prowadzeniu takich centrów.
Polskie prawo bilansowe ma zasto-
sowanie do spółek na terenie Pol-
ski. Tymczasem firmy outsourcin-
gowe obsługujące poszczególne
oddziały z różnych krajów muszą
stosować przepisy obowiązujące
w tych państwach.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
reklama
Skarbu Państwa ze stawką
oprocentowania korzystniejszą
od oferowanej na rynku, zwolnie-
nia z części opłat dodatkowych,
zmiana postanowień umowy
o oddanie przedsiębiorstwa do
odpłatnego korzystania poprzez
odroczenie terminu spłaty rat ka-
pitałowych lub opłat dodatko-
wych, których termin płatności
jeszcze nie upłynął, czy też rozło-
żenie na raty spłaty rat kapitało-
wych lub opłat dodatkowych, któ-
rych termin płatności już upłynął
– takie są formy pomocy przedsię-
biorcom przewidziane w nowym
rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 25 kwietnia 2006 r. w spra-
wie pomocy publicznej udzielanej
w procesach prywatyzacji (Dz.U.
Iwona Jackowska
iwona.jackowska@infor.pl
Zaczęło już obowiązywać nowe roz-
porządzenie dotyczące samodziel-
nych funkcji technicznych w budow-
nictwie. Teraz, angażując specjali-
stów przy danej inwestycji, należy
kierować się nowymi przepisami.
P odczas prowadzonych przez
9537065.006.png 9537065.007.png 9537065.008.png 9537065.009.png
A 4
PONIEDZIAŁEK 5 czerwca 2006
ORZECZNICTWO
www.gazetaprawna.pl
PRZYCHÓD ZE STOSUNKU PRACY
Świadczenie musi być związane
z zatrudnieniem
Dla ustalenia, czy dane świadczenie jest świadczeniem ze stosunku pracy
istotne jest to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny,
danego świadczenia z istniejącym zatrudnieniem.
usług na rzecz zamawiającego.
Tak też został rozliczony przez
skarżącego z zastosowaniem
właściwej stawki ryczałtu.
Świadczenie to było elementem
robót budowlanych, do których
wykonania zobowiązał się skar-
żący. Tym samym nie mogło rów-
nocześnie stanowić świadczenia
nawet o nieodpłatnym charakte-
rze na rzecz pracowników.
Skoro zatem w sprawie nie wy-
stąpiły przesłanki umożliwiające
uznanie, iż w tym wypadku pra-
cownicy uzyskali przychód ze sto-
sunku pracy, to na pracodawcy
nie ciążyły obowiązki jako płatni-
ku.
zarejestrowanego 30 marca 1989
r.). W związku z tym ekwiwalen-
ty za deputaty węglowe wypła-
cane byłym pracownikom stano-
wiły przychód ze stosunku pracy
w rozumieniu art. 12 ust. 1 usta-
wy. W tym samym orzeczeniu
skład orzekający ustosunkował
się jeszcze do pojęcia samego
pracownika.
Sąd nie uznał za zasadny za-
rzutu, że skoro pracownikiem
zgodnie z ustawą jest osoba, która
pozostaje w stosunku służbowym,
stosunku pracy, stosunku pracy
nakładczej lub spółdzielczym sto-
sunku pracy, to mowa jest o węźle
prawnym, który istnieje w dacie
spełnienia świadczenia. Na okre-
ślenie, czy dane świadczenie jest
przychodem ze stosunku pracy
nie może mieć wpływu ewentual-
ne opóźnienie w wypłacie tego
świadczenia. Istotna jest podsta-
wa i moment nabycia prawa do
wypłaty ekwiwalentu za deputaty
węglowe. W niniejszej sprawie
prawo to powstało w czasie, kiedy
strony łączył stosunek pracy, a za-
tem fakt wypłaty ekwiwalentu do-
piero po uprawomocnieniu się
wyroku sądu nie może mieć wpły-
wu na jego kwalifikację jako przy-
chodu ze stosunku pracy. Zatem
nawet świadczenie strony polega-
jące na wypłacie byłym pracowni-
kom ekwiwalentów pieniężnych
za przysługujące im deputaty wę-
glowe było przychodem ze stosun-
ku pracy, podlegającym opodat-
kowaniu podatkiem dochodowym
od osób fizycznych – podkreślił
sąd (wyrok NSA z 23 czerwca
2005 r., sygn. akt FSK 1970/04,
niepublikowany).
być uznane za przychód ze
stosunku pracy dla pracownika,
został określony bardzo szeroko.
Określa go art. 12
ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991
r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000
r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
ku również stał się przedmiotem
orzeczeń sądowych.
W jednym z wyroków sąd od-
niósł się do samego zakresu przy-
chodu ze stosunku pracy. Wyja-
śnił, że o zakwalifikowaniu
świadczenia jako przychodu ze
stosunku pracy decyduje to, czy
określone świadczenie może
otrzymać wyłącznie pracownik,
czy również inna osoba niezwią-
zana tego rodzaju stosunkiem
prawnym (w związku z art. 12
ust. 4). Istotne jest więc to, czy ist-
nieje związek prawny lub też fak-
tyczny danego świadczenia z ist-
niejącym stosunkiem pracy.
W opisywanej sprawie sąd zgo-
dził się z organami podatkowymi,
że świadczenie podatniczki, pole-
gające na ponoszeniu kosztów za-
kupu ubioru, stanowi przychód
ze stosunku pracy jej pracowni-
ków, podlegający opodatkowaniu
podatkiem dochodowym od osób
fizycznych. Przy czym świadcze-
nia te nie mogą korzystać, ze
zwolnienia. Jak podkreślił sąd,
wolne od podatku są dochody
osób fizycznych odpowiadające
wartości ubioru służbowego
(umundurowania), jeżeli jego
używanie należy do obowiązków
pracownika, lub ekwiwalent pie-
niężny za ten ubiór.
W takim przypadku, gdy pra-
codawca dokonuje zakupu ubrań,
a nie można w ich przypadku za-
stosować zwolnienia, wyliczenie
wartości nieodpłatnych świad-
czeń następuje z uwzględnieniem
cen rynkowych stosowanych
w obrocie tymi rzeczami, po-
twierdził sąd. Płatnik zaś zobo-
wiązany jest do obliczenia i po-
brania zaliczek od uzyskanego
w ten sposób dochodu oraz prze-
kazania ich na rachunek urzędu
skarbowego (wyrok WSA we
Wrocławiu z 10 lutego 2005 r.,
sygn. akt I SA/Wr 1038/03, nie-
publikowany).
Ważne czy świadczenie
otrzymuje pracownik
Za przychody ze stosunku
służbowego, stosunku pracy,
pracy nakładczej oraz spółdziel-
czego stosunku pracy uważa się
wszelkiego rodzaju wypłaty pie-
niężne oraz wartość pieniężną
świadczeń w naturze bądź ich
ekwiwalenty, bez względu na
źródło finansowania tych wypłat
i świadczeń.
W szczególności ustawa mówi
o wynagrodzeniach zasadni-
czych, wynagrodzeniach za go-
dziny nadliczbowe, różnego ro-
dzaju dodatkach, nagrodach,
ekwiwalentach za niewykorzy-
stany urlop i wszelkich innych
kwotach, niezależnie od tego,
czy ich wysokość została z góry
ustalona. Przychodem będą tak-
że świadczenia pieniężne pono-
szone za pracownika, jak rów-
nież wartość innych nieodpłat-
nych świadczeń lub świadczeń
częściowo odpłatnych. Zakres
opodatkowania w tym przypad-
Pracownik
były i obecny
Za przychód ze stosunku pra-
cy sąd uznał też deputat węglo-
wy. Jak podkreślił w jednym
z orzeczeń, jest to świadczenie
pracodawcy na rzecz pracowni-
ków, którego obowiązek realizo-
wania wynika z obowiązujących
pracodawcę przepisów prawa
pracy. Świadczenia te mają cha-
rakter obligatoryjny. Brak zaś ich
realizacji grozi zarzutem naru-
szenia przez pracodawcę ustano-
wionych praw pracowniczych
i możliwością dochodzenia tych
uprawnień w postaci stosownych
roszczeń na drodze prawnej. Jak
ustalił sąd, w opisywanej spra-
wie ekwiwalenty przysługiwały
pracownikom z mocy zarejestro-
wanego i obowiązującego ukła-
du zbiorowego pracy (art. 21
Układu Zbiorowego Pracy dla
Przemysłu Hutniczego zawarte-
go w dniu 27 stycznia 1989 r.;
Obowiązek pracodawcy,
albo świadczenie pracowników
W kolejnym orzeczeniu sąd za
nieodpłatne świadczenie ze sto-
sunku pracy nie uznał jednak do-
wozu pracowników do miejsc
wykonywania pracy przez podat-
nika własnym transportem, któ-
ry był związany z realizacją ro-
bót budowlanych prowadzonych
poza siedzibą pracodawcy (wy-
rok WSA w Warszawie z 12 lute-
go 2004 r., sygn. akt III SA
1150/02, niepublikowany). Jak
podkreślił sąd w tym wypadku
dowóz pracowników do miejsc
wykonywania pracy nie był
świadczeniem na ich rzecz (rów-
nież nieodpłatnym). Wiązał się
on bowiem z realizacją robót bu-
dowlanych prowadzonych z na-
tury rzeczy poza siedzibą praco-
dawcy i stanowił świadczenie
NSA KONTROLA SKARBOWA
Można kontrolować poza siedzibą podatnika
WSA WARSZAWA RESTRUKTURYZACJA
Należności znane
to należności bezsporne
Artykuł 16 ust. 1 ustawy o kontroli
skarbowej zasadniczo nakazuje
kontrolującemu przeprowadzanie
kontroli w siedzibie podatnika.
Jednakże możliwe jest przeprowa-
dzanie czynności kontrolnych w in-
nych miejscach.
W sprawie, na tle której za-
część ze wskazanych osób została
przesłuchana w trakcie postępo-
wania kontrolnego. Ich zeznania
zostały zaprotokołowane i włą-
czone do materiału dowodowe-
go. W trakcie dokonywania tych
czynności spółka miała możli-
wość uczestnictwa w nich, ponie-
waż była o nich zawiadamiana.
Skoro wtedy wykazywała bier-
ność, to nie może skutecznie za-
rzucać, że sąd I instancji naruszył
prawo, nie dostrzegając narusze-
nia prawa przez organy podatko-
we. Skoro raz przesłuchał dane-
go świadka na okoliczność wyko-
nania spornych usług, nie musiał
czynić tego ponownie. Zwłaszcza
w sytuacji, gdy spółka w między-
czasie kontaktowała się ze świad-
kami.
W ocenie sądu organy podat-
kowe nie przerzucały też ciężaru
dowodzenia na podatnika, unie-
możliwiając mu jednocześnie
prowadzenie dowodów na jego
korzyść. Z akt podatkowych
sprawy wynika, że dokumenty
przedstawiane przez podatnika
były włączane do materiału do-
wodowego sprawy i brane pod
uwagę przy rozstrzyganiu spra-
wy. Przekonania sądu nie znalazł
też zarzut niepowiadomienia
o miejscu przeprowadzenia do-
wodu z zeznań świadków, które
jakoby mogłyby być inaczej oce-
nione, gdyby pełnomocnik stro-
ny skarżącej powołał je w podsta-
wie dotyczącej wznowienia po-
stępowania.
Jak podkreślił dalej sąd, or-
gan ma obowiązek zawiadomić
kontrolowanego o miejscu i ter-
minie przeprowadzenia dowodu
ze świadków w sposób umożli-
wiający kontrolowanemu udział
w przeprowadzeniu tych dowo-
dów nie później niż przed podję-
ciem tych czynności. Z akt spra-
wy wynika, że w trakcie kontroli
inspektor wywiązał się z tego
obowiązku. Artykuł 16 ust.
1 ustawy o kontroli skarbowej
zasadniczo nakazywał kontrolu-
jącemu przeprowadzanie kon-
troli w siedzibie podatnika. Jed-
nakże zawarte w tym przepisie
sformułowanie „przede wszyst-
kim” należy odczytywać w ten
sposób, iż w świetle tego przepi-
su możliwe jest przeprowadza-
nie czynności kontrolnych w in-
nych miejscach. Ponadto podat-
nikowi nie przysługiwało prawo
do udziału w czynnościach
sprawdzających prowadzonych
u kontrahentów kontrolowane-
go, a dokonywanie czynności
sprawdzających u jej kontrahen-
tów nie stanowiło obejścia prze-
pisów o obowiązku i umożliwie-
niu udziału w czynnościach
przesłuchania świadków, pod-
kreślił NSA (wyrok NSA z 7 lipca
2005 r., sygn. akt FSK 1967/04,
niepublikowany).
padł powyższy wyrok, or-
gan kontroli skarbowej stwier-
dził, że spółka nieprawidłowo
rozliczyła się z podatku docho-
dowego za 1996 rok. Między in-
nymi zarzucono jej zaniżenie
dochodu i zawyżenie kosztów
uzyskania przychodów.
Sprawa ostatecznie trafiła do
Naczelnego Sądu Administracyj-
nego, który również orzekł na
niekorzyść podatniczki. Sąd za-
uważył m.in., że istota sporu w tej
sprawie związana była ściśle z za-
gadnieniem prawidłowego usta-
lenia stanu faktycznego sprawy
oraz problematyką dowodową,
która dotyczyła zwłaszcza tego,
która ze stron postępowania po-
datkowego obowiązana była udo-
wodnić zaistnienie lub brak pew-
nych zdarzeń mających istotny
wpływ na prawnopodatkową sy-
tuację spółki.
Jak zauważył NSA, pierwsza
grupa zarzutów skargi kasacyjnej
związana była ściśle z kwestią do-
wodu z przesłuchania świadków.
Sąd ich nie podzielił. Przede
wszystkim należało zauważyć, że
wódzki Sąd Administracyjny
w Warszawie w sprawie jednej ze
spółek akcyjnych dotyczącej umo-
rzenia postępowania administra-
cyjnego w sprawie o restruktury-
zację niektórych należności pu-
blicznoprawnych.
Postępowanie podatniczki zosta-
ło uznane za bezprzedmiotowe. Or-
gany podatkowe wyjaśniły m.in., że
warunkiem objęcia tych należności
restrukturyzacją jest bezsporność
ich istnienia. Jeżeli natomiast ist-
nienie należności wynikających
z protokołu kontroli jest kwestiono-
wane przez stronę, co miało miejsce
w sprawie, należności muszą być
traktowane jako nieznane. W kon-
sekwencji niemożliwe jest objęcie
ich restrukturyzacją.
WSA nie podzielił również argu-
mentów podatniczki i oddalił jej
skargę. Sąd wyjaśnił, że „należno-
ści znane”, o jakich mowa w przepi-
sach dotyczących postępowania re-
strukturyzacyjnego, to należności,
w tym należności sporne, wynika-
jące z ewidencji lub rejestrów pro-
wadzonych przez organ restruktu-
ryzacyjny lub z innych danych znaj-
dujących się w posiadaniu tego or-
ganu, a w szczególności z zeznań,
deklaracji, decyzji i postanowień.
Aby dana należność mogła być
uznana za należność znaną w rozu-
mieniu art. 2 pkt 3 ustawy o re-
strukturyzacji, tj. wynikającą z ewi-
dencji lub rejestrów prowadzonych
przez organ restrukturyzacyjny lub
innych danych znajdujących się
w posiadaniu tego organu, musi
najpierw mieć charakter zaległości
znanej na dzień 30 czerwca 2002 r.
Nie może więc wynikać z protoko-
łów m.in. dlatego, że zgodnie z art.
21 ust. 2 ustawy o kontroli skarbo-
wej dokumentują one czynności
kontrolne, a nie określają wysoko-
ści zobowiązania podatkowego sta-
nowiącego zobowiązanie do zapła-
cenia podatku, które w przypadku
nieuiszczenia w terminie prze-
kształca się w zaległość.
Jak podkreślił sąd, nawet gdyby
nie istniał spór pomiędzy organem
kontroli a podatnikiem co do treści
protokołu, to i tak protokół sporzą-
dzony przed 30 czerwca 2002 r.
nie określał wysokości zobowiąza-
nia. W związku z tym na jego pod-
stawie nie można było ustalić zale-
głości, o których mowa w art.
6 ust. 1 pkt 1 ustawy o restruktury-
zacji – wyrok WSA w Warszawie
z 6 lipca 2004 r., sygn. akt III SA
2449/03, niepublikowany.
Opracowała Aleksandra Tarka
Z akres świadczeń, które mogą
Protokołów z kontroli skarbowej
sporządzanych przez inny organ niż
organ restrukturyzacyjny nie można
uznać za źródło wiedzy organu re-
strukturyzacyjnego o zaległościach
podatnika.
T akie stanowisko zajął Woje-
9537065.010.png 9537065.011.png 9537065.012.png
www.gazetaprawna.pl
VAT ROZLICZENIA
PONIEDZIAŁEK 5 czerwca 2006
A 5
TOWARY I USŁUGI POWSTANIE OBOWIĄZKU PODATKOWEGO
Jak rozliczać VAT od zaliczek
Zaliczka tylko wówczas spowoduje wcześniejsze
powstanie obowiązku podatkowego VAT,
jeżeli będzie dokonana w związku z opodatkowaną
dostawą bądź usługą.
wiązku podatkowego. Tym sa-
mym każda przedpłata, zaliczka
czy rata wpłacana na poczet ceny
przyszłego świadczenia powodo-
wać będzie powstanie obowiązku
podatkowego w stosunku do tej
płatności.
CO STANOWI USTAWA O VAT
Art. 19 ust. 1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru
lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20
i art. 21 ust. 1.
Art. 19 ust. 11. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi
otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zada-
tek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej czę-
ści.
Art. 20 ust. 1. W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek po-
datkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w któ-
rym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
Art. 20. ust. 3. Jeżeli przed dokonaniem dostawy, o której mowa w ust. 1,
otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwi-
lą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny.
Opodatkowana dostawa
Zarówno w polskiej ustawie
o VAT, jak i VI dyrektywie bez-
sporna jest kwestia, że zaliczka
tylko wówczas spowoduje wcze-
śniejsze powstanie obowiązku po-
datkowego, gdy będzie dokonana
w związku z opodatkowaną do-
stawą bądź usługą. W żadnym
przypadku dokonanie płatności
nie może być samoistną czynno-
ścią opodatkowaną, która może
powstać bez względu na dostawę
czy świadczenie usług.
wstaje z chwilą wydania to-
waru lub wykonania usługi. Ta
ogólna zasada została sformuło-
wana w art. 19 ust. 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o podat-
ku od towarów i usług (Dz.U. nr
54, poz. 535 z późn. zm.; dalej
ustawa o VAT).
wej dostawy otrzymano całość
lub część ceny, to obowiązek po-
datkowy powstaje z chwilą wysta-
wienia faktury potwierdzającej
otrzymanie całości lub części ce-
ny. Jak z tego wynika, w przypad-
ku wewnątrzwspólnotowej dosta-
wy towarów obowiązek podatko-
wy powstaje w przypadku, gdy
przed jej dokonaniem otrzymano
całość lub część ceny, a czynność
tę udokumentowano fakturą VAT.
Polska ustawa o VAT zarówno
w przepisach dotyczących zasad
ogólnych, jak i wewnątrzwspól-
notowej dostawy towarów, regu-
lując kwestię powstania obowiąz-
ku podatkowego przy płatno-
ściach zaliczkowych, nie wprowa-
dza żadnych warunków, jakie
powinny spełniać towary bądź
usługi, na które wpłacana jest za-
liczka.
rzystną dla nich zmianę stanu
prawnego, dostawcom przekaza-
ne zostały znaczne kwoty na po-
czet przyszłych dostaw leków
i protez. Firma BUPA zwróciła się
następnie o zwrot bądź umożli-
wienie jej odliczenia VAT
w związku z dokonanymi przed-
płatami za okres, w którym doko-
nano płatności lub wystawiono
fakturę z tytułu dostawy leków,
nawet w przypadku, gdy ich fak-
tyczna dostawa nastąpiła w póź-
niejszym okresie. Brytyjskie orga-
ny podatkowe odmówiły spółkom
prawa do takiego odliczenia. Sąd
krajowy, przed który trafił spór,
zwrócił się z zapytaniem do Euro-
pejskiego Trybunału Sprawiedli-
wości (ETS).
!
WAŻNE
Ustawa o VAT zarówno w prze-
pisach dotyczących zasad
ogólnych, jak i wewnątrzwspól-
notowej dostawy towarów, re-
gulując kwestię powstania
obowiązku podatkowego przy
płatnościach zaliczkowych, nie
wprowadza żadnych warun-
ków, jakie powinny spełniać to-
wary bądź usługi, na które
wpłacana jest zaliczka.
Zaliczka dla przedsiębiorcy
Inaczej jednak uregulowano
moment powstania obowiązku
podatkowego w przypadku otrzy-
mania zaliczki. Zgodnie bowiem
z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, je-
żeli przed wydaniem towaru lub
wykonaniem usługi otrzymano
część należności (w szczególności
przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ra-
tę), to obowiązek podatkowy po-
wstaje z chwilą jej otrzymania
Wyrok ETS
Dla określenia momentu po-
wstania obowiązku podatkowego
w przypadku otrzymania zaliczki
bardzo duże znaczenie praktycz-
ne ma wyrok Europejskiego Try-
bunału Sprawiedliwości. Wyrok
wydano 21 lutego 2006 r. w tzw.
sprawie BUPA. Trybunał precy-
zyjnie określił w nim warunki, ja-
kie muszą zostać spełnione, aby
obowiązek podatkowy mógł po-
wstać jeszcze przed wykonaniem
dostawy towarów lub świadcze-
nia usług.
Sprawa dotyczyła grupy spółek
prowadzących szpitale na teryto-
rium Anglii. Spółki te zawarły
między sobą umowy dotyczące
przyszłej dostawy leków i protez.
W celu skorzystania z dużo ko-
rzystniejszych przepisów doty-
czących VAT, spółki zdecydowały
się na zastosowanie systemu
przedpłat, w ramach którego
w okresie poprzedzającym nieko-
Uregulowania VI dyrektywy
Kwestie powstania obowiązku
podatkowego reguluje również
unijna VI dyrektywa, dotycząca
VAT. Zgodnie z podstawową zasa-
dą zawartą w artykule 10 VI dy-
rektywy, obowiązek podatkowy
powstaje w momencie, gdy towa-
ry zostaną dostarczone lub gdy
usługi zostaną wykonane.
Podobnie jak polska ustawa,
również VI dyrektywa dopuszcza
powstanie obowiązku podatko-
wego w innym momencie niż za-
istnienie zdarzenia podlegające-
go opodatkowaniu. Zgodnie
z drugim akapitem artykułu 10
(2), obowiązek podatkowy po-
wstaje również przed dostarcze-
niem towarów lub wyświadcze-
niem usługi z chwilą otrzymania
płatności. Obowiązek podatkowy
powstanie wówczas w odniesie-
niu do otrzymanej kwoty. Nie ma
przy tym znaczenia, jaka jest peł-
na wartość towarów lub usług.
Należy również zwrócić uwagę na
fakt, że dyrektywa nie określa ro-
dzaju tytułu prawnego płatności,
która powoduje powstanie obo-
!
WAŻNE
jej otrzymania stanowi wyjątek od
zasady. W związku z tym podlega
ścisłej wykładni. Aby skorzystać
z tego wyjątku, wszelkie elementy
przyszłej dostawy lub świadczenia
usług muszą już być znane. A za-
tem w szczególności w momencie
dokonania płatności zaliczkowej
towary i usługi powinny być szcze-
gółowo określone.
Mając na uwadze powyższy
wyrok, należy pamiętać o dwóch
istotnych kwestiach. Po pierwsze,
zaliczka wpłacona przed wykona-
niem usługi lub dostarczeniem to-
waru musi pozostawać w ścisłym
związku z następującymi po niej
czynnościami opodatkowanymi.
Po drugie, ważne jest, aby w mo-
mencie uiszczania zaliczki znane
były wszelkie właściwe informa-
cje dotyczące przyszłej dostawy
lub świadczenia. W momencie
dokonywania płatności, towary
i usługi z nią związane powinny
być już ściśle sprecyzowane. Ina-
czej prawo do odliczenia podatku
naliczonego z faktury zaliczkowej
może zostać zakwestionowane.
W przypadku wewnątrzwspól-
notowej dostawy towarów obo-
wiązek podatkowy powstaje
w przypadku, gdy przed jej do-
konaniem otrzymano całość
lub część ceny, a czynność tę
udokumentowano fakturą VAT.
Potrzebne są informacje
ETS zauważył, że umowy za-
warte na dostawę leków i protez
dotyczyły tylko ogólnie listy pro-
duktów, która mogła być następ-
nie dowolnie zmieniona przez
strony, a więc już po dokonaniu
przedpłaty. Ponadto umowy za-
wierały postanowienia umożli-
wiające ich wypowiedzenie z za-
chowaniem siedmiodniowego
okresu wypowiedzenia. W takim
przypadku nabywca miałby pra-
wo do zwrotu kwoty wynagro-
dzenia przekazanego sprzedają-
cemu, pomniejszonej o wartość
dokonanych już dostaw.
Trybunał przypomniał, że obo-
wiązek podatkowy VAT powstaje
w momencie dostarczenia towa-
rów lub wykonania usługi. Uregu-
lowanie przewidujące, że obowią-
zek podatkowy w zakresie kwoty
tej płatności powstaje w momencie
w tej części. W takiej sytuacji obo-
wiązek podatkowy związany jest
jedynie z otrzymaniem należno-
ści. Dla określenia momentu po-
wstania obowiązku podatkowego
nie ma znaczenia, czy i w jakiej
formie następuje dokumentowa-
nie tego faktu.
!
WAŻNE
Zgodnie z VI dyrektywą, obo-
wiązek podatkowy powstaje
również przed dostarczeniem
towarów lub wyświadczeniem
usługi z chwilą otrzymania
płatności. Obowiązek podat-
kowy powstanie wówczas
w odniesieniu do otrzymanej
kwoty.
Obowiązek podatkowy
W przypadku wewnątrzwspól-
notowej dostawy sytuacja wyglą-
da nieco inaczej. Według przepi-
sów zawartych w art. 20 ust.
3 ustawy o VAT, jeżeli przed do-
konaniem wewnątrzwspólnoto-
Czy trzeba korygować deklarację VAT
Rozpoczęliśmy współpracę z nową firmą. Wpłaciliśmy jej zaliczkę na poczet
wykonania przyszłej usługi. Niedawno jednak kontrahent poinformował nas,
że przeżywa poważne problemy finansowe. Z informacji wynikało że nie tylko nie
jest w stanie zrealizować usługi, ale również zwrócić zaliczki. Czy w takiej
sytuacji powinniśmy skorygować deklarację VAT dotyczącą okresu,
gdy odliczyliśmy podatek wynikający z faktury zaliczkowej?
zek przyczynowo-skutkowy, przy
czym wystarczające jest, aby był to
związek przynajmniej pośredni.
W sytuacji gdy kontrahent poinfor-
muje podatnika, że nie wykona
usługi i nie zwróci zaliczki, wspo-
mniany związek przyczynowo-
-skutkowy nie występuje.
Nie będzie miał miejsca rów-
nież w przyszłości, gdyż usługo-
dawca nie wykona zlecenia
z powodu poważnych kłopotów
finansowych.
Skoro zatem zobowiązanie
usługodawcy nie zostanie już wy-
konane w związku z jego proble-
mami finansowymi, zaliczka nie
może stanowić kosztu uzyskania
przychodu. Równocześnie wska-
zać należy na brzmienie przepisu
art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11
marca 2004 r. o podatku od towa-
rów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535
z późn. zm.), zgodnie z którym
nie można obniżyć podatku na-
leżnego, gdy wydatki na nabycie
towarów bądź usług nie mogłyby
być zaliczone do kosztów uzyska-
nia przychodów w rozumieniu
przepisów o podatku dochodo-
wym. Wydatek przekazany na
zapłatę zaliczki mógłby być uzna-
ny za koszt uzyskania przychodu,
gdyby ta usługa została wyko-
nana.
Jeżeli więc podatnik otrzyma
informację o tym, że kontrahent
nie wykona usługi i nie zwróci za-
liczki, powinien zabezpieczyć się
przed ewentualnymi sankcjami
podatkowymi.
Dlatego podatnik powinien do-
konać korekty deklaracji VAT za
okres, kiedy odliczył podatek wy-
nikający z faktury zaliczkowej. Jak
już wspomnieliśmy, podatnikowi
nie przysługuje prawo do obniże-
nia kwoty podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego, gdy
wypłacona kwota nie mogłaby być
zaliczona do kosztów uzyskania
przychodów. Dokonanie takiej ko-
rekty ustrzeże podatnika przed za-
stosowaniem sankcji przewidzia-
nych w ustawie o VAT.
Justyna
Zając-
-Wysocka
Europejskie
Centrum
Doradztwa
i Dokumenta-
cji Podatkowej
Ta k
Jeżeli zaliczka zostałaby przez
kontrahenta zwrócona, to powi-
nien on wystawić fakturę korygu-
jącą. W takiej sytuacji podatnik,
który otrzyma fakturę korygującą,
powinien zmniejszyć kwotę podat-
ku naliczonego w rozliczeniu za
miesiąc, w którym taką fakturę
otrzymał.
Inaczej jest w przypadku, gdy
podatnik otrzyma od kontrahen-
ta informację, że nie tylko nie wy-
kona on usługi, ale również nie
zwróci wpłaconej wcześniej
zaliczki. Chcę podkreślić, że
otrzymanie informacji o braku
możliwości wykonania usługi po-
woduje dla podatnika istotne
konsekwencje podatkowe. Gdy
wystąpi taka sytuacja, to nie ma
już możliwości zaliczenia do
kosztów uzyskania przychodów
całego zaplanowanego wcześniej
wydatku podatnika związanego
w omawianym przypadku z wy-
konaniem usługi.
Zastosowanie mają bowiem
w tym przypadku przepisy zawar-
te w ustawie o podatku dochodo-
wym od osób prawnych oraz
w ustawie o podatku dochodowym
od osób fizycznych. Wynika z nich,
że za koszt uzyskania przychodu
uznaje się koszty poniesione w ce-
lu uzyskania przychodów.
Celowość danego wydatku
oznacza, że między kosztem
a przychodem musi istnieć zwią-
Not. KT
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
O bowiązek podatkowy po-
9537065.013.png 9537065.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin