n Zarządzanie to zestaw czynność obejmujące planowanie (i podejmowanie decyzji), organizowanie, przewodzenie kontrolę skierowanych na zasoby organizacji ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny
Planowanie – wytyczanie celów organizacji i określanie sposobu ich najlepszej realizacji nPodejmowanie decyzji – część procesu planowania obejmująca wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości. nOrganizowanie – ookreślanie najlepszego sposobu grupowania rodzajów działań i zasobów
Podstawowymi składowymi organizowania są:
n projektowanie stanowisk pracy (zakresów czynności),
n łączenie stanowisk, podział na komórki organizacyjne (wydziały),
n stosunki władcze,
n zakres kontroli,
n role liniowe (odpowiedzialne za realizację celów) i sztabowe (służące doświadczeniem i wsparciem).
n Kontrolowanie – Obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji celów Etapy procesu kontrolowania Ustalanie norm/ Mierzenie wyników/ Porównanie wyników z normami/Ocena wyników działania (reakcja)
Podstawowe funkcje zarządzanie Planowanie i podejmowanie decyzji / Przewodzenie / Kontrola / Organizowanie
Podstawowe umiejętności menedżerskie techniczne / interpersonalne / koncepcyjne / diagnostyczne / komunikacyjne / decyzyjne / zarządzania czasem
nKlasyczne spojrzenie na zarządzanie składa się z dwóch gałęzi:
nZarządzania naukowego
nFrederick Taylor
nFrank i Lilian Gilbreth
nHenry Gantt
nZarządzania administracyjnego
nHenri Fayol nMax Weber nChester Barnard
Kroki w zarządzaniu naukowymKoncepcja R. Taylora 1Naukowo opracować każdy element pracy na danym stanowisku w miejsce praktykowanych metod „mniej więcej” 2 Naukowo dobierać pracowników i następnie szkolić ich do wykonywania pracy zgodnie z krokiem 1 3Nadzorować pracowników, by mieć pewność ,że będą się stosować
do przypisanych im metod wykonywania
pracy 4 Dalej planować pracę, ale wykorzystać robotników do faktycznego wykonywania pracy
Zasady sprawnego działania według H. Fayola Podział pracy – wysoki stopień specjalizacji
Autorytet – formalny i osobisty niezbędny do kierowania
Dyscyplina – trzeba szanować reguły rządzące organizacją
Jedność rozkazodawstwa – polecenia tylko od jednego przełożonego
Jedność kierowania – podobne czynności zgrupowane Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu Wynagrodzenie sprawiedliwe dla pracowników i organizacji
Centralizacja - koncentracja władzy i autorytetu na wyższych szczeblach
Hierarchia – linia władzy w organizacji zawsze z góry w dół
Ład (wszystko na właściwym miejscu i we właściwym czasie)
Sprawiedliwość – menedżerowie powinni być uprzejmi i sprawiedliwi
Stabilność personelu – unikać dużej fluktuacji pracowników
Inicjatywa – podwładni powinni mieć swobodę inicjatywy
harmonia – wsparcie dla pracy zespołowej, poczucia jedności i przynależności do jednej grupy.
Teoria biurokracji Maxa Webera Organizacja powinna przyjąć wyraźny podział pracy (na stanowiskach)
Organizacja powinna stworzyć spójny zestaw zasad i przepisów w celu zapewnienia jednolitego wykonywania zadań
Organizacja powinna ustalić hierarchię stanowisk od góry do dołu organizacji
menedżerowie powinni kierować organizacją w sposób bezosobowy i utrzymywać dystans. Przyjmowanie i awansowanie pracowników powinno być oparte na technicznej wiedzy fachowej.
Ruch na rzecz stosunków międzyludzkich
nZałożenie, że robotnicy reagują przede wszystkim na społeczny kontekst pracy, przygotowanie społeczne, normy grupowe i dynamikę kontaktów międzyludzkich.
nTroska menedżera o robotników prowadzi do wzrostu zadowolenia, które zaowocuje poprawą wyników.
Rozwój behawioralnego spojrzenia na zarządzanie bieżąca troska o zachowanie organizacyjne i znaczenie zasobów ludzkich
nAbraham Maslow Człowiek jest motywowany przez potrzeby, układające się w hierarchię i obejmujące bodźce pieniężne i społeczną akceptację.
nDouglas McGregor Zaproponował teorie X i Y odzwierciedlające dwa skraje zespoły poglądów menedżerów na temat ich pracowników
Teoria X negat
nLudzie nie lubią pracować i starają się uniknąć pracy.
nPonieważ ludzie nie lubią pracować, menedżerowie by skłonić ich do pracy musza ich kontrolować, zmuszać, kierować nimi i grozić karami.
nLudzie wolą, by nimi kierowano, pragną unikać odpowiedzialności, pragną też bezpieczeństwa. Ich ambicje są niewielkie.
nLudzie nie wykazują przyrodzonej awersji do pracy; praca jest naturalną częścią ich życia.
nLudzie są wewnętrznie motywowani do osiągania celów, do których są przywiązani.
nWe właściwych warunkach ludzie dążą do odpowiedzialności oraz ją podejmują.
nLudzie zdolni są do nowatorskiego podejścia do rozwiązywania problemów organizacji.
nLudzie nie są głupi, ale w najczęstszych warunkach organizacyjnych ich możliwości intelektualne są wykorzystywane tylko częściowo.
Spojrzenie klasyczne bieżąca troska o efektywność i wydajność
Behawioralne spojrzenie na zarządzanie nOsiągnięcia
nPrzyniosło ważne wnioski w dziedzinie motywacji, dynamiki grupowej i innych procesów interpersonalnych w organizacji.
nZogniskowało uwagę menedżerów na wspomnianych wyżej procesach.
nPodważyło pogląd, że pracownicy są tylko narzędziem i upowszechniło przekonanie, że są cennym zasobem.
nOgraniczenia
nZłożoność zachowania indywidualnego utrudnia jego trafne przewidywanie.
nWiele koncepcji behawioralnych nie zostało wprowadzone w życie ze względu na niechęć menedżerów.
nRezultaty badań rozwijających koncepcje behawioralne nie docierają do menedżerów w formie dla nich zrozumiałej.
Spojrzenie ilościowe Podejście do zarządzania, w którym stosuje się techniki ilościowe. nakierowane na podejmowanie decyzji, efektywność ekonomiczną i modele matematyczne oraz na wykorzystanie komputerów w zarządzaniu organizacją. Wyróżnia się:
nIlościową teorię zarządzania
nZarządzanie operacyjne nOsiągnięcia
nOpracowanie skomplikowanych technik ilościowych służących pomocą w podejmowaniu decyzji.
nZastosowanie modeli zwiększyło zrozumienie złożonych procesów i sytuacji organizacyjnych i pomogło w procesach planowania i kontroli.
nNie jest w stanie w pełni wyjaśnić, czy przewidzieć ludzkich zachowań
nMatematyczne wyrafinowanie może być osiągnięte kosztem innych potrzebnych umiejętności.
nModele mogą wymagać nierealistycznych lub bezzasadnych założeń.
Spojrzenie systemowe System to zestaw wzajemnie powiązanych elementów funkcjonujących jako całość. nOrganizacja funkcjonująca jako system składa się z następujących elementów:
§Nakłady (zasoby materialne i/lub ludzkie)
§Proces transformacji (procesy techniczne i zarządzanie)
§Wyniki (produkty i usługi)
§Sprzężenie zwrotne (reakcja z otoczeniem)
nSynergia Dwa współpracujące podsystemy produkujące więcej, niż wynosiłaby łączna suma produkcji każdego z nich, gdyby pracowały osobno.
nEntropia Normalny proces prowadzący do upadku systemu
Spojrzenie sytuacyjne Podejście do zarządzania sugerujące, że właściwe zachowanie kierownicze w danej sytuacji zależy od szerokiej gamy elementów. sytuacja jest uwarunkowana elementami niepowtarzalnymi, właściwymi tylko dla tej sytuacji.
Lata 80
Model typu Z Integracja różnych praktyk gospodarczych. Model pośredni między tradycyjnymi firmami amerykańskimi (model A) i japońskimi (model J).
Ruch na rzecz doskonałości
„doskonałe” firmy to te, które mają długą historię, robią pewne rzeczy w sposób systematyczny. nZespół cech prowadzących do doskonałości:
1)Terminowe załatwianie spraw.
2)Ścisły kontakt z klientem.
3)Popieranie autonomii i przedsiębiorczości.
4)Maksymalizacja wydajności.
5)Wykorzystanie bezpośredniego podejścia do kierowania.
6)Zajmowanie się tym, na czym firma się zna najlepiej.
7)Utrzymanie prostej struktury organizacyjnej.
8)Jednoczesne popieranie zarówno centralizacji i decentralizacji
1)Globalizacja działalności gospodarczej i konkurencji.
2)Jakość (ogół cech produktu lub usługi decydujących o ich zdolności do zaspokojenia stwierdzonych i potencjalnych potrzeb) i wydajność (ekonomiczna miara efektywności ujmująca wielkość produkcji odniesioną do wielkości zasobów użytych do jej wytworzenia).
3)Zmniejszenie rozmiarów i redukcja personelu (pozbycie się zbędnych operacji i obniżenie kosztów).
4)Własność (rozproszenie własności, udział funduszy inwestycyjnych itp powoduje ogromną presję na uzyskiwanie szybkich wyników).
5)Etyka i społeczna odpowiedzialność (wzrost wrażliwości opinii publicznej na skandale w życiu gospodarczym, wzrost zainteresowania zagrożeniami i ochroną środowiska.
6)Różnorodność siły roboczej (napływ pracowników do nowych zajęć i zawodów, zróżnicowanie potrzeb na poszczególnych stanowiskach pracy, globalizacja zawodów i zatrudnienia.
Pięć wymiarów otoczenia ogólnego Wymiar ekonomiczny – ogólna kondycja systemu ekonomicznego w jakim działa organizacja
Wymiar technologiczny – metody pozwalające przekształcić zasoby w produkty i usługi.
Wymiar prawno-poliyczny – państwowa regulacja działalności gospodarczej i ogólne stosunki między gospodarką i państwem
Wymiar socjo-kulturowy — zwyczaje nawyki, wartości i demograficzne cechy społeczeństwa , w którym funkcjonuje organizacja
Wymiar międzynarodowy — zakres w jakim organizacja uczestniczy w działalności gospodarczej w innych krajach lub pozostaje pod ich wpływem.
Pięć wymiarów otoczenia celowego Konkurenci – organizacje które konkurują o zasoby.
Klienci – ci którzy płacą za nabycie wyrobów lub usług organizacji.
Dostawcy ...
jelonka72